PDA

View Full Version : Anodespanningsvraagje voor de buizengasten



Dirk_Hendrik
13 september 2008, 22:33
OK, help me out.

Ik zit hier met een pushpull schakeling twee eindtriodes, OT aanwezig, solid state fasedraaier. Het geheel werkt keurig op de nominale anodespanning (B+) van 40 volt (ja, echt, hoger is buizenfik). Ik wil het geheel wat meer lkunnen laten saggen door tussen center aansluiting van de OT en de voeding een weerstandje te knopen.

Probleem,
Over m'n weerstandje valt een volt of 13..., 24 volt dus, als ik geen signaal heb. Op het moment dat ik m'n ingangsignaal in amplitude opvoer gaat m'n spanningsval naar 0 en staat de 40 volt dus op de center van m'n OT. Hoe harder hoe minder spanningsverlies....

....
shoot..

Frits van Mourik
14 september 2008, 00:54
Doe daar 'es een schema'tje van?

Negative K3 fan
15 september 2008, 16:14
Waarom heb je die weerstand daar geplaatst en niet zoals bij normale sag weerstanden die een buizen gelijkrichter nadoen, in de voeding zelf?

Wat is trouwens de waarde van de weerstand en hoe staan de triodes gebiast?

Antoon
18 september 2008, 16:16
Hoe staan die triodes ingesteld, klasse A?

heinz3110
18 september 2008, 17:04
Lijkt mij logisch.Op het moment dat er signaal doorgaat gaat de trafo van gelijkspanning naar een wisselspanning, en die zal er voor zorgen dat je impedantie omhoog schiet tov van die gelijkspanningsweerstand van de trafo. Waardoor de gemiddelde spanning omhoog gaat over de trafo, en dus die gemiddelde spanning over de weerstand omlaag schiet.

Toch? :)

Negative K3 fan
18 september 2008, 22:10
klinkt aannemelijk, nogal een verschil tussen AC en DC... heb je al eens gekeken met een scoop?