PDA

View Full Version : tips gevraagd: digitaliseren van 4track cassette



cesco
13 september 2008, 21:55
Jaren geleden heb ik met mijn bandje opnames gemaakt met een geleende viersporen tape recorder. De tape heb ik nog, de recorder heb ik na veel te lang geleend te hebben inmiddels toch terug gegeven. Nu wil ik dus het liefst op een of andere manier ieder los spoor in cubase zien te importeren.

Op dat geleende ding zat er maar één (stereo) line out op, dus niet voor ieder spoor. Wat ik toen heb gedaan is twee tracks hard gepanned, en twee gemute, en dat via de line out opgenomen. Vervolgens was er het idee om dat met de andere twee tracks ook te doen; maar de tijd varieerde dus. Het moet dus allevier tegelijk.

Zijn er meersporen tapedecks waarbij elk spoor een aparte output heeft, of misschien middels usb?

andere suggesties?

dank!

Frits van Mourik
13 september 2008, 23:33
Als je opnames op 1/4-" tape staan, dan is (was) daar de TEAC 3340 en 3440. Ook Fostex maakte zulke recorders, maar die zijn niet geschikt voor "grote" spoelen.
Die zijn vast nog wel ergens te leen/te huur!
Daarnaast heb je een geluidskaart met 4 inputs nodig, zij het intern of via USB/Firewire/whatever.

Kom je er zelf echt niet uit, PM me dan maar...

cesco
14 september 2008, 01:31
sorry voor de onduidelijkheid, maar het gaat om een cassette tape.

WillemdaGuide
14 september 2008, 09:59
kun je niet de sporen 1 voor 1 via mixdown naar cubase sturen?
Werkt natuurlijk niet als je extra sporen op je recorder hebt gecreerd door te pingpongen, deze haal je niet meer uit elkaar.
Maar als je per spoor af kunt spelen (dus geen eindmix tape maar de 4-track tape) kun je ze ook per spoor naar cubase sturen lijkt me.

Han S
14 september 2008, 10:10
De opname is waarschijnlijk gemaakt met een portastudio. Dat is een cassettedeck met een mengtafeltje in een. Die kunnen vier sporen naast elkaar opnemen op een cassette en die draaien ook meestal de dubbele snelheid van een hifi cassettedeck.

Tascam en Fostex maakten die dingen.

http://www.randallareed.com/Nov%202405%20Pix/Tascam_Portastudio_414MII_1.JPG

harrie-beton
14 september 2008, 10:35
Je moet iemand zien te vinden die dit type recorder nog heeft en het bandje opspelen op een geluidskaart van een computer met minimaal 4 sporen. De losse tracks kun je later dan wel in stukken knippen. Als je de 4 tegelijk opneemt op een computer dan blijven ze synchroon.
Cassettebandjes hebben een levensduur van ongeveer 25 jaar mee dus haast je.

Han S
14 september 2008, 10:58
De betere cassettebandjes gaan mits goed bewaard wel langer mee en ik vrees dat we het dan hebben over eeuwen. Sommige cassettes zoals de goedkopere Basf ferro cassettes vallen letterlijk uit elkaar. De oxidelaag blijft gewoon op de kop achter en wat je overhoudt is een doorzichtig stukje tape.

De Maxell tape is de meest betrouwbare, was ook de duurste maar ik heb ze van 40 jaar oud die het nog perfect doen. Ook de Basf CRO² cassettes doen het nog prima. Mocht je problemen hebben met kleverige tape/cassettes dan kan ik ze bakken en dan doen ze het weer prima.

Ik heb ook nog ergens zo'n portastudio.

bert k
14 september 2008, 12:49
Let dan wel op dat je portastudio's had met twee verschillende snelheden. De duurdere liepen op 9,5 cm/sec, en de goeikope slechts op 4,75. Je moet dus wel nagaan op welke snelheid je bandje staat.

Bouke
15 september 2008, 13:05
Ik zat hier laatst ook over te dubben (toevallig woordgrapje) en kwam tot de volgende oplossing: Ik had een Portastudio 424 (oid) 4 sporen. Nou zat ik te denken.. als je nou dat bandje afspeelt op een gewoon cassettedeck hoor je op kant A spoor 1 en 2 en draai je dan het bandje om hoor je spoor 3 en 4 reversed. Als je dat spoor voor spoor opneemt op je PC en dan de sporen 3 en 4 weer reversen ben je er ook toch?

Ik moet het alleen nog even proberen :D

cesco
15 september 2008, 17:04
Bedankt iederen. Dus waarschijnlijk moet ik dus weer én een viersporen deck met voor ieder spoor een output; én een computer met een geluidskaart met 4 inputs zien te lenen. Of een extern mixtafeltje/usb interface neem ik aan..


Ik zat hier laatst ook over te dubben (toevallig woordgrapje) en kwam tot de volgende oplossing: Ik had een Portastudio 424 (oid) 4 sporen. Nou zat ik te denken.. als je nou dat bandje afspeelt op een gewoon cassettedeck hoor je op kant A spoor 1 en 2 en draai je dan het bandje om hoor je spoor 3 en 4 reversed. Als je dat spoor voor spoor opneemt op je PC en dan de sporen 3 en 4 weer reversen ben je er ook toch?

Ik moet het alleen nog even proberen :D

Ja, zoiets had ik dus ook geprobeerd met de recorder, maar hij kwam niet op dezelfde snelheid uit. Viel ook niet recht te trekken.