PDA

View Full Version : rammen-stemmen



swampie
3 maart 2003, 10:41
als ik na een tijdje rammen op m'n epiphone G-400 weer eens tot rust kom en een rustig liedje wil spelen moet ik mijn snaren bijregelen want die klotedingen onstemmen.
ligt dat aan het feit dat mijn snaren niet van de nieuwste zijn of dat ik te hard ram?
nie zo geestig als ge in een repetitie twee of drie keer moet herstemmen. vooral omdat ik het niet op het gehoor kan. sja moet ik dringend eens op oefenen waarschijnlijk
greetz sam

Droffie
3 maart 2003, 10:59
Precies.
Oefenen op stemmen is ook belangrijk.
Ik loop altijd effe snel mijn snaren langs op laag volume na een nummer.
Je kan een nummer behoorlijk verzieken door niet goed gestemd te staan.

Misschien moet voor de zekerheid je snaren wat meer keren om je stemmechaniek heen wikkelen als je je snaren vervangt.

gr
D.

hoofd
3 maart 2003, 11:05
andere tuners misschien? Epiphone stemmechanieken zijn niet de beste...integendeel.

Mithrandir
3 maart 2003, 11:09
Je kan ook ff kijken of de stemknoppen niet te los zitten en ze dan proberen vaster te draaien. Volgens mij zijn de stemmechanieken op de epiphone g400 niet van de beste kwaliteit, je zou eens aan vervanging kunnen denken.

<edit>Aargh, dat krijg je ervan als je 15 minuten wacht met op "ok" drukken dan is iemand je voor</edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-03-03 11:09 ]</font>

moretel
3 maart 2003, 11:12
Goede hardware voorkomt stemproblemen, oude snaren geven ook problemen.
Ik zou juist minder windingen adviseren : 2 a 3 is voldoende.
Oefenen met bijdraaien tijdens een nummer is ook een leuke oefening.
Stemmen op gehoor is gewoon een kwestie van oefenen.
Begin eens met een stemvork de a snaar te stemmen en de rest vanaf daar stemmen zonder hulp van stem apparaatjes, zijn erg handig maar gaat zoals jezelf merkt ten koste van de zuiverheid.

lupoloco
3 maart 2003, 11:15
voor de luie gitaristen onder ons bestaan er pedaaltjes met stemmogelijkheden...

Mithrandir
3 maart 2003, 11:23
Bij stemmen op gehoor is het heel moeilijk (dan niet onmogelijk) om het precies zuiver te krijgen, daar zijn stempedaaltjes toch een stuk beter in zeker als je tijdens het spelen bij wijze van spreken ff snel kan stemmen. En misschien vreten ze wat van je signaal op, maar ik denk dat dat verwaarloosbaar is of heb ik dat mis?

moretel
3 maart 2003, 11:27
Ik vertrouw nooit 100% op het stemaparaat.
Je kan een gitaar perfect stemmen, vooral akoestisch maar als je niet weet bij te draaien op gehoor is dat toch raar als gitarist.
In het begin is het gewoon moeilijk en duurt het best wel een tijd voordat je een en ander goed beheerst.
Ik heb in het begin nooit gebruik gemaakt van een stemapparaat, volgens mij vertragen die de ontwikkeling van je gehoor op dat gebied.
Een stemapparaatje is voor op het podium erg handig maar thuis zou ik gewoon de stemvork, zeker in het begin gebruiken.

Marc Oblivian
3 maart 2003, 11:29
Het kan voorkomen dat als je snaren nog nieuw zijn, ze ook snel onstemmen. Er zit dan nog "rek"in. Kan je voorkomen door ze eerst goed op te rekken als je ze er net hebt opgezet. Erg belangrijk...

musicmaniac
3 maart 2003, 11:39
Ik gebruik nooit stemapparaten, die dingen kloppen nu eenmaal niet. Een gitaar moet ik op het gehoor stemmen,met een apparaatje klinkt íe niet zuiver over de hele hals.Dit komt omdat een gitaar nu eenmaal niet zuiver KAN staan, is heel ingewikkeld en ik begrijp ook maar de helft, maar als je een gitaarhals "kloppend"zou willen hebben dan zouden de frets onder verschillende snaren op verschillende plekken moeten liggen. Wat je nu doet met op gehoor stemmen, is eigenlijk een soort compromis, de stemming bereiken met de hoogst mogelijke zuiverheid op de meeste plekken.

Overigens, het is helemaal niet vreemd als je vaak moet stemmen, ikzelf stem doorlopend, ook tijdens nummers. Wat wil je, een strat, en dan ook nog intensief gebruik maken van die tremeloe-arm....

Negative K3 fan
3 maart 2003, 12:06
als je drie keer moet bij stemmen in 3 uur ruig spelen dan is het nog helemaal niet zo erg, maar als je dat nog wel vind moet je een locking nut kopen en een brug met rollers.

Electrical Storm
3 maart 2003, 12:15
Ik heb weleens dat ik mijn gitaar 3 dagen niet hoef te stemmen, maar ik heb ook weleens een dag dat wanneer ik de hoogste snaar net heb gestemd de laagste alweer een kwart noot te laag is. Het blijkt dan gewoon dat de snaar dan niet soepel genoeg door de topkam glijdt omdat er roestige prut o.i.d. in zit...

urezna
3 maart 2003, 13:21
Nou, dit komt mij niet erg bekend voor... ik bezit 2 gitaren met floyd rose, maar wekelijks stemmen is er vaak niet eens bij....
Daarbij, m'n 12-snarige heeft geen tremolo, en geen top locks, en daar merk ik het wel iets, maar dan nog, iedere dag moeten stemmen? nee, zeker niet....
Ik denk wel dat een en ander afhakelijk kan zijn van je mechanieken.

Static-M
3 maart 2003, 14:21
Urezna zegt het... Ik kan met m'n acoustische gitaar makkelijk een week of anderhalf vooruit zonder bij te stemmen. Met me Floyd-gitaar heb ik soms zo'n dag dat ik zwaar aan t pielen ben met stemmen, maar dan zit ie ook weer weken goed. Letterlijk.

Neals
3 maart 2003, 14:54
Doe mij ook maar op gehoor.... tgaat steeds beter, en is heel handig om met je accoordjes/solo's op gehoor te leren spelen.

Phyrexian
3 maart 2003, 16:14
Op 2003-03-03 11:39, schreef musicmaniac:
met een apparaatje klinkt íe niet zuiver over de hele hals.


hey,
als je gitaar niet juist klinkt over de hele hals dan zou het wel eens goed kunnen dat je gitaar niet juist geïntoneerd is... effe (laten) afstellen lijkt me dan een goed idee...
trouwens, waarom zouden tuners niet goed zijn? je gaat me toch niet vertellen dat guitartech's van grote toerende groepen zich bezig houden met gitaren op het gehoor te stemmen??? lang leve de racktuners I'd say!

hoofd
3 maart 2003, 16:18
Hehe, dat niet zuiver te stemmen verhaal ga ik aan een maat van me vertellen die net voor 150 euro een racktuner heeft gekocht :grin:

swampie
3 maart 2003, 17:07
merci voor comment :grin:
zal mijn gehoor maar al beginnen trainen
ben opgelucht dat het niet zo abnormaal is een paar keer te moeten herstemmen, ik vond het gewoon zo bizar omdat ik op optredens die mannen niet zie herstemmen (ofwel sta ik er niet zuiver bij)
greetz el swampie

moretel
3 maart 2003, 18:21
Ook is het handig als je je gitaar kan bijstemmen als je met een cd meespeelt waarbij de gitaar iets hoger of lager staat.

Wat betreft die rack tuners klopt het natuurlijk, maar diegenen die dat gebruiken kunnen toch ook gewoon stemmen neem ik aan?

dat intonatie probleem is bekend , een gitaar die b.v. goed klinkt bij een C accoord klinkt b.v bij een A niet echt lekker, hoe meer vervorming hoe minder dat opvalt volgens mij maar op een akoustische gitaar valt dat wel goed op, komt door de bouw van het instrument (het principe van het snaarinstrument) en niet door verkerd afstellen, een perfect afgestelde gitaar heeft hetzelfde.

musicmaniac
4 maart 2003, 08:40
Wat betreft stemapparaten toch 1 advies: die lui die vinden dat een gitaar na een week zonder stemmen nog steeds zuiver klinkt, moeten er maar wel eentje kopen! :smile:

Marc Oblivian
4 maart 2003, 09:34
Op 2003-03-03 11:39, schreef musicmaniac:
Ik gebruik nooit stemapparaten, die dingen kloppen nu eenmaal niet. Een gitaar moet ik op het gehoor stemmen,met een apparaatje klinkt íe niet zuiver over de hele hals.Dit komt omdat een gitaar nu eenmaal niet zuiver KAN staan, is heel ingewikkeld en ik begrijp ook maar de helft, maar als je een gitaarhals "kloppend"zou willen hebben dan zouden de frets onder verschillende snaren op verschillende plekken moeten liggen. Wat je nu doet met op gehoor stemmen, is eigenlijk een soort compromis, de stemming bereiken met de hoogst mogelijke zuiverheid op de meeste plekken.

Overigens, het is helemaal niet vreemd als je vaak moet stemmen, ikzelf stem doorlopend, ook tijdens nummers. Wat wil je, een strat, en dan ook nog intensief gebruik maken van die tremeloe-arm....


Gebruik ook nooit een stemapparaat. Of jawel: om de lage E op goede toonhoogte te krijgen. De rest stem ik dan onderling op de lage E en op elkaar af. Op deze manier klinkt ie inderdaad een stuk beter dan dat je alles blindelings op een stemapp. stemt.

moretel
4 maart 2003, 10:04
Waarom start je niet met de A (standaardtoon op 440 hz ?) Dan weet je zeker dat je gelijk staat met de bandleden, als dan iemand gaat zeuren over het is vals, weet je in ieder geval dat jij dat niet bent.

Rutger
4 maart 2003, 10:48
Op 2003-03-03 17:07, schreef swampie:
merci voor comment :grin:
zal mijn gehoor maar al beginnen trainen
ben opgelucht dat het niet zo abnormaal is een paar keer te moeten herstemmen, ik vond het gewoon zo bizar omdat ik op optredens die mannen niet zie herstemmen (ofwel sta ik er niet zuiver bij)
greetz el swampie


Die jongens krijgen waarschijnlijk bij elk nummer een andere gitaar van een roady die voor gratis bier backstage de gitaren zit te stemmen op een leuk stemapparaatje. :smile:

schaap
4 maart 2003, 10:51
Man ik wil een roadie zijn :grin:

Ic3gl0vE
4 maart 2003, 14:24
Op 2003-03-04 10:48, schreef Rutger:

Die jongens krijgen waarschijnlijk bij elk nummer een andere gitaar van een roady die voor gratis bier backstage de gitaren zit te stemmen op een leuk stemapparaatje. :smile:


moet 'ie het bier wel ná het optreden krijgen anders krijgt 'ie de gitaren niet meer gestemd :smile:

Rutger
4 maart 2003, 14:38
(beschonken roady brengt net-gestemde gitaar naar ongeduldig wachtende gitarist)

"He, ik heb net een alternatieve stemming bedacht. Moet je ff proberen, is gaaf man!"
:smile:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-04 14:41 ]</font>