PDA

View Full Version : Snaren?



erboblex
13 september 2008, 18:05
Hi!

Er is vandaag de dag (te) veel keuze in snaren voor de electrische basgitaar.
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen:

"Nickelplated steel"
"Pure nickel"
"Stainless steel"

Ik begrijp de verschillende metalen, maar wat doen deze met
bespeelbaarheid en klank? Ik hou persoonlijk van een felle, directe
klank. Ben grote fan van het geluid van Geddy Lee van Rush.

Vast bedankt!

Eric.
info@ericvandenbosch.nl

schwalbe
13 september 2008, 20:20
Stainless is het felst en directst. Nickel is wat mellower.
Nickelplated is een beetje van allebei.
Die oranje Rotosound Swingbass zijn geloof ik de meestgebruikte stainless snaren.

Henkie spenkie
13 september 2008, 22:47
Persoonlijk merk ik niet veel verschil tussen de merken, maar daar zijn al genoeg discussies over geweest.

Maar nu we het toch over snaren hebben: Ik las in de Bassist dat er ook snaren bestaan met een speciale coating, waardoor de snaren dat felle geluid, wat snaren hebben als ze nieuw zijn, langer behouden. Nu konden ze bij de Bassist niet lang die dingen testen, dus geen zekerheid dat het werkt. Heeft iemand ervaring met deze snaren? Werken ze? En is het geluid anders?

Liquid_Metal
13 september 2008, 23:12
het ging over materialen en niet over merken ;).
ik heb stainless steel geprobeerd op een fender strat (gitaar dan hè! principe is hetzelfde) met single coils en dat vond ik helemaal niets. véél te scherp.
op humbuckers klinkt het (wat mij betreft) wel goed want dan heb je een lekkere attack.
toch ga ik persoonlijk voor nickel plated (de standaard dus). de pure nickel zijn me niet strak genoeg.

vincent136
14 september 2008, 07:53
Persoonlijk merk ik niet veel verschil tussen de merken, maar daar zijn al genoeg discussies over geweest.

Maar nu we het toch over snaren hebben: Ik las in de Bassist dat er ook snaren bestaan met een speciale coating, waardoor de snaren dat felle geluid, wat snaren hebben als ze nieuw zijn, langer behouden. Nu konden ze bij de Bassist niet lang die dingen testen, dus geen zekerheid dat het werkt. Heeft iemand ervaring met deze snaren? Werken ze? En is het geluid anders?

Hey,

Dat zijn Elixer snaren. Zijn gewoon roundwounds met een coating erom heen, zodat er geen vuil en zweet in de snaar trekt waardoor de snaar tot 3 keer langer meegaat. Ze blijven lekker helder en fel klinken. Ik gebruik ze zelf nu ook a 2 jaar en kan er een goed half jaar mee doen, dan zijn ze zo beetje dood. Mijn basgitaarleraar speelt professioneel en kan 3 maanden met een setje doen, als je nagaat dat hij ongeveer 8 uur ? op een dag speelt. Erg fijne snaren dus. Kosten ook wat meer, bij lord of the strings 50 euro, in de winkel tussen de 60 en de 70 euro. Maar je krijgt er een hele fijne snaar voor terug. Hij klinkt echt subliem.

Jasperr
14 september 2008, 21:59
Geddy Lee gebruikt Rotosounds Swings Bass 66, deze; http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Rotosound-RS-66LD-Swingbass/12060004.html

Henkie spenkie
15 september 2008, 13:15
Hey,

Dat zijn Elixer snaren. Zijn gewoon roundwounds met een coating erom heen, zodat er geen vuil en zweet in de snaar trekt waardoor de snaar tot 3 keer langer meegaat. Ze blijven lekker helder en fel klinken. Ik gebruik ze zelf nu ook a 2 jaar en kan er een goed half jaar mee doen, dan zijn ze zo beetje dood. Mijn basgitaarleraar speelt professioneel en kan 3 maanden met een setje doen, als je nagaat dat hij ongeveer 8 uur ? op een dag speelt. Erg fijne snaren dus. Kosten ook wat meer, bij lord of the strings 50 euro, in de winkel tussen de 60 en de 70 euro. Maar je krijgt er een hele fijne snaar voor terug. Hij klinkt echt subliem.
Thanx! moet ik voor mijn volgende setje ook maar eens zulke proberen dan, als ik dat zo hoor kan het kwa kosten wel uit :hippie: