PDA

View Full Version : Versterker voor gitaar+zang?



gibls6
13 september 2008, 12:59
Ik weet het, het blijft behelpen, maar ik zoek een kleine comboversterker voor thuis waarop ik zowel een gitaar als een microfoon kan aansluiten. Iemand hier ervaring mee!?

hugo123
13 september 2008, 13:09
Spider Jam kan dat toch, en volgens mij kan een cube street datook..

gibls6
13 september 2008, 13:18
Hey, bedankt voor de tips! Iemand nog suggesties voor tube-uitvoeringen!? Heb nu thuis een Koch Multitone combo staan (veel te groot dus) en wil liever niet teveel terug in geluidkwaliteit!

hugo123
13 september 2008, 15:22
Ik vrees dat er niet veel tot niets met buizen te vinden is..

caliban
13 september 2008, 15:26
Ik denk dat je zang best gewoon door een aparte versterker haalt.

Il_Falco
13 september 2008, 20:17
mss dom antwoord maar ik riskeer het: Met een cube street kan je zang en micro door 1 amp doen. maar als je je geluid van je Koch wil houden kan je dan geen line out trekken naar de cube en hem op instrument zetten?

gibls6
14 september 2008, 08:31
Ja, dat zou denk ik best werken. Alleen de bedoeling is juist dat ik op termijn de Koch kan verkopen omdat dit te veel plaats inneemt thuis en ik niet meer in een band speel. Dus ik wil nog wél thuis een beetje kwalitatief kunnen spelen, maar naar iets kleiners downscalen en het liefst dan zang+gitaar gecombineerd. Ik zie tot nu toe ook geen opties met buizen, ziet er dan naar uit dat ik bij Line6 of zo terecht kom!??

iWishmaster
15 september 2008, 16:26
Ook een dom antwoord, maar ik doe het ook maar:
Heb je niet een cd/hifi/cassettespeler/tv/computer/laptop oid waar je je microfoon op aan kunt sluiten? Dan kun je gewoon een klein buizenampje erbij kopen. Als het toch alleen maar voor thuis is ...

Mr.Fingers
15 september 2008, 17:22
Fender Acoustasonic? Twee gescheiden kanalen (een voor zang, een voor gitaar), wel geen tube, maar klinkt wel ontzettend mooi, vol & goed


http://fender.com/products/search.php?section=amplifiers&subcat=acoustasonic

zeiler
15 september 2008, 19:15
zang/gitaar is toch vooral akoestische versterker?

dacht dat een elektrische versterker dat eigenlijk niet zo goed trekken kan?

of zit ik nu weer verkeerd :s?

gibls6
17 september 2008, 19:46
Ja, dit is inderdaad een versterker voor een acoustische gitaar. Raar dat dit niet bestaat voor een elektrische gitaar, althans niet in buizen uitvoering!

Il_Falco
18 september 2008, 15:48
Ik heb een goed ideetje. kost je waarschijnlijk wel duiten...

Als je nu eens een pedaaltje met meerdere kanalen neemt en die aansluit op een cube street: veel kanalen en zang en gitaar door 1 amp!
ik dacht bv aan een H&K tubeman MK 2.

Il_Falco
18 september 2008, 15:51
Nog iets dat te binnen schoot, anders werken met een Pa'tje?? gitaar en zang inpluggen in een mengpaneel en die dan aansluiten op een buizenamp. of heb je dan problemen met je signaal die op line niveau zit?

BasHermus
19 september 2008, 16:21
Eén van de belangrijkste redenen waarom er geen buizenversterkers zijn die zowel voor gitaar als zang te gebruiken zijn is deze:

Het klinkt gewoon klote....

Een gitaarversterker is in principe een slechte versterker. Hij kleurt het geluid ontzettend, sommige frequenties worden heel anders versterkt (en zelfs vervormt) dan andere frequenties, en om het nog erger te maken doet de standaard speaker die gebruikt wordt (V30's, Greenbacks enzo) daar nog een schepje bovenop (sluit je speaker cab maar eens aan op een HiFi installatie)
Het resultaat:
Gitaar klinkt heerlijk, al het andere dat je er door heen stuurt klote.

Sluit je je gitaar aan op een goede zangversterker/speaker-combinatie (dus heel weinig kleuring) dan klinkt je gitaar heel schel en onaangenaam.


Een aantal andere redenen zijn vooral praktische:

Een gitaar heeft een heel ander soort voorversterker nodig dan een microfoon.
Dus als je zou willen dat beiden goed klinken heb je minstens nodig:
1 gitaarvoorversterker
1 microfoonvoorversterker
1 eindversterker stereo (want je moet de signalen gesplitst naar de speakers kunnen sturen)
1 speaker voor gitaar
1 speaker voor zang

Dat zou je in één apparaat kunnen bouwen (bijvoorbeeld in combo-vorm) maar dan staat de microfoon steeds rond te zingen op het moment dat je je gitaar het lekkerste hoort als je speelt...


Voor akoestische gitaar kan het wel, omdat deze veel meer versterkt wordt als zang (zo min mogelijk kleuring en vervorming), bovendien richt je de speaker niet op jezelf, omdat je je gitaar prima kunt horen.

vincent136
19 september 2008, 17:11
Wat BasHermus zegt klopt volledig. Wat mij te binnen schoot was het volgende:

een klein pa setje (klein yamaha mengpaneeltje, 2 speakers en een versterker) + een line 6 pod. Wil prima hoor..

Ben je voor paar honderd euro klaar.

edit; met 2 actieve monitoren kom je ook een heel eind.

Wat is je doel? thuis zingen + gitaar spelen ?

kenx
19 september 2008, 17:30
ik dacht dat een fender deluxe dat ook had, gitaar en micro. Of was het nu een andere van fender?

Jim Haagmans
19 september 2008, 19:26
wat is je doel? thuis zingen + gitaar spelen ?

heel goeie vraag. is misschien handig om te weten voor het zoeken naar een oplossing.

pauld
19 september 2008, 21:08
Two (Instrument and Microphone)
Features Hand-wired all-tube circuitry on eyelet board,
Late 1950s 5E3 circuit produces about 12 watts,
Mic and Instrument channels; Each channel has individual volume controls and High & Low inputs,
12" Alnico-magnet Jensen P-12Q speaker as used in the original,
Matched pair of Groove Tubes™ GT6V6 output tubes,
5Y3GT rectifier tube helps provide natural compression or "sag",
Two 12AX7 preamp tubes, one of which may be substituted with a 12AY7 for the original '50s lower-gain sound, if desired,
Standby switch added in place of the 1950s-issue polarity switch,
Finger-joined solid Pine cabinet resonates with a warm, woody tone,
Genuine Lacquered Tweed covering with vintage brown/gold grille cloth,
Leather strap handle

gibls6
19 september 2008, 21:50
Thanks!!!!
http://www.12fret.com/new/fender_'57_Deluxe_Amp_pg.html

ps: zoek inderdaad iets voor thuis !

gibls6
19 september 2008, 21:53
pfff, zie nu pas wat dat ding kost!!!!

BasHermus
19 september 2008, 23:08
En bovbendien is die microfoon aansluiting bedoeld voor mondharmonica spelers.
Zang klinkt nog steeds niet best...

vincent136
20 september 2008, 00:18
nee, volgens mij moet je dit idee uit je hoofd zetten. je kunt beter 2 systemen kopen, gitaar is gitaar en zang is zang... dat gaat niet samen. je kunt 2 speakers kopen (hifi setje) en dan via een pod spelen, dat wil wel. Maar niet alles via een gitaaramp. als je guitartone erg belangrijk voor je is kun je beter een goede amp kopen en een los setje voor je zang.

gibls6
23 september 2008, 17:55
Ok, ik zal mij er bij neer moeten leggen dat het niet echt kan (in ieder geval met buizen, die line6 blijft mij nog wel triggeren, moet voor thuis kunnen)! Hoe dan ook bedankt voor het meedenken. Moet voor een goede versterkerbouwer toch een leuk gat in de markt zijn om daar iets voor te bedenken dat wél redelijk werkt!