PDA

View Full Version : fretwire en toets



doedski
13 september 2008, 10:29
Hee mensen...

twee jaar geleden ben ik begonnen aan het bouwen van een MusicMan JP7. Dat project is stil komen te liggen om redenen die ik zelf eigenlijk niet weet. Na het lezen van enkele recente bouwverslagen hier op het forum, gaat het toch weer jeuken, en dus ben ik plannen aan het maken om dat project weer op te pakken.


Nu zit ik eigenlijk met twee vraagjes:

De hals is nu zover af, dat ik aan de toets wil beginnen... deze is van cocobolo. Dat toetshout heeft een bijzondere tekening, helemaal aan de zijkant van de plank, die ik zo min mogelijk verloren wil laten gaan. Daarom wilde ik mijn toets schuin op het halshout leggen (dus met de zijkant van de toets gelijk met de zijkant van het halshout), en op die manier vervolgens de boel afmaken. Nu is de vraag: kan het hout daar tegen? Gaat-ie niet scheuren of splinteren als ik er snaren op leg (ik weet dat dat niet snel zal gebeuren, maar gewoon even extreem denken). Of loopt die toets anderszins schade op, als ik niet de vezelrichting zoveel mogelijk in de "richting" van de hals leg?

Tweede vraag: die toets gaat niet meer zoveel werk in zitten, voordat ik met frets in de weer kan. Nou zag ik op warmoth, dat alle fretwire in "neck quantities" verkocht wordt. Wil dat dan zeggen dat het één lange draad is, die ik zelf in stukken moet zagen, of zijn het al stukken? En als het al stukken zijn, zijn deze dan breed genoeg om op een 7string hals te leggen?

Heel verhaal voor twee vraagjes he :satisfie: .
Hoop dat het toch een beetje duidelijk is wat ik bedoel. In ieder geval vast bedankt.

Groeten,

no 1 hops
13 september 2008, 12:12
ik begrijp je verhaal van de toets niet helemaal dus misschien een foto zoals je het wil gebruiken?

wat betreft fretwire.
kun je krijgen in een zakje met een bepaald aantal ruim op maat geknipt.
kun je krijgen in een gebogen stuk, of als rol.
(grote bocht ongeveer langspeelplaat)

ik koop ze tegenwoordig van boston in op rol, goede knijptang en je kunt verder.

kijk anders eens hier bij hals onderdelen
http://www.guitarsupplies.nl/
dicht bij huis en goede service

doedski
13 september 2008, 12:38
Foto's yeah well... ik heb daar even een probleempje mee, dus dat gaat niet lukken :chicken: . Het idee is dit: het esdoorn van de hals is uitgezaagd, en geschuurd. Die is nu volledig op vorm. Ik ben nu dus op het punt aangekomen de toets erop te lijmen. Omdat er dus aan de zijkant van de (ongezaagde) toetsplank een hele mooie tekening zit, dacht ik de zijkant van de ongevormde toets gelijk te leggen met de zijkant van het esdoorn (cocobolo op het esdoorn, zoals het er ook uit komt te zien als het gelijmd is). En vervolgens dus verder afwerken zoals ik in mn openingspost schreef. Hoop dat het zo een beetje duidelijker wordt. Zal in ieder geval eens kijken of ik mn foto-probleem kan oplossen, want ik ben met je eens: da's wel makkelijker.


Groeten,

DaanW
13 september 2008, 12:44
je bedoeld zoiets als dit:
http://home.planet.nl/~west3279/img3126fj1.jpg

Lijkt me niet zo'n probleem

barno
13 september 2008, 13:23
je bedoeld zoiets als dit:
http://home.planet.nl/~west3279/img3126fj1.jpg

Lijkt me niet zo'n probleem

wat een weirde toets daan, wat is dat voor iets qua hout?

DaanW
13 september 2008, 13:49
wat een weirde toets daan, wat is dat voor iets qua hout?

cocobolo met sapwood (spinthout). Niet van mij trouwens, alhoewel ik wel een paar van dit soort stukken heb liggen.

doedski
13 september 2008, 14:11
je bedoeld zoiets als dit:
http://home.planet.nl/~west3279/img3126fj1.jpg

Moeilijk te zien, maar volgens mij is dat inderdaad wat ik bedoel. Zo te zien leg jij je toets met zijn zijkant gelijk met een lijn die je getekend hebt, die uiteindelijk de zijkant van de hals wordt, correct?

Groeten,

DaanW
13 september 2008, 14:53
Moeilijk te zien, maar volgens mij is dat inderdaad wat ik bedoel. Zo te zien leg jij je toets met zijn zijkant gelijk met een lijn die je getekend hebt, die uiteindelijk de zijkant van de hals wordt, correct?

Groeten,

't is niet mijn toets, maar het lijkt me dat je gewoon dat mooie stuk wat bij jou aan de zijkant zit gewoon kunt gebruiken. Dat je de toets dan scheef uit het stuk hout haalt maakt niet veel uit.

doedski
13 september 2008, 16:55
... Dat je de toets dan scheef uit het stuk hout haalt maakt niet veel uit.

Da's eigenlijk de beste manier om het te omschrijven... de toets schuin uit de plank halen. Waarom dacht ik daar zelf niet aan ;) . Hoe denken anderen hierover. Zal dit inderdaad geen probleem zijn, of zouden er vervelende dingen kunnen gebeuren. Dit is het enige cocobolo wat ik nog over heb, de rest zit ook al in de hals verwerkt, dus als dit fout gaat en ik moet nieuw gaan halen, zou dat wel zonde zijn natuurlijk. Daarom wil ik het graag zo zeker mogelijk weten.

Groetjes,

Hedge
14 september 2008, 14:38
Ik denk dat het voor het hout/klank niet uitmaakt. Het is maar een enkele graad scheef.
Ik vraag me wel af of het niet op blijft vallen, optisch dus. Want aan 1 kant loopt de nerf gelijk met de zijkant, maar aan de andere kant loopt de nerf eruit.
Lijkt mij niet mooi.

barno
14 september 2008, 15:08
Ik denk dat het voor het hout/klank niet uitmaakt. Het is maar een enkele graad scheef.
Ik vraag me wel af of het niet op blijft vallen, optisch dus. Want aan 1 kant loopt de nerf gelijk met de zijkant, maar aan de andere kant loopt de nerf eruit.
Lijkt mij niet mooi.

als het een strakke nerftekening in een richting is, kan het mss opvallen, maar als de tekening wat wilder is, no problem denk ik. Desnoods ff uitproveren door het gewilde fretboard gebied op het hout te isoleren mbv van witte A4 tjes of zo

doedski
14 september 2008, 15:18
Da's juist het punt... rond de plek waar de 15e fret gaat komen is een wilde tekening aanwezig, en alle andere nerflijnen lopen daar mooi gebogen omheen. De "hoek" die de nerf maakt t.o.v. de kopse kant resp brugkant van de toets, is min of meer gelijk op deze manier.

Heb de boel vanmorgen uitgetekend, maar omdat ik nu naar een verjaardag ga, kan ik het morgen pas uitzagen. Als er vorderingen zijn in het project, zal ik mijn topic van toen weer updaten.


In ieder geval bedankt aan allen en nog een fijne dag verder.
Groetjes,