PDA

View Full Version : Les Paul Necks - Gelamineerd



groovieguitarguus
13 september 2008, 00:03
Regelamatig surf ik over eBay.
Blijf dan regelmatig hangen bij een Gibson Les Paul Heritage standard 80.
Dit zijn de eerste '59 reissues van Gibson. Gebouwd in 80 - 81
Wat me opvalt en ook wel bij andere Les Pauls zie, is dat de neck niet uit 1 stuk mahonie bestaat, maar uit 3 brede stroken.
Dit was toch nooit in '59???
Wat betekent dit voor de kwaliteit / waarde???

gr. Guus

Pepe
13 september 2008, 02:15
Regelamatig surf ik over eBay.
Blijf dan regelmatig hangen bij een Gibson Les Paul Heritage standard 80.
Dit zijn de eerste '59 reissues van Gibson. Gebouwd in 80 - 81
Wat me opvalt en ook wel bij andere Les Pauls zie, is dat de neck niet uit 1 stuk mahonie bestaat, maar uit 3 brede stroken.
Dit was toch nooit in '59???
Wat betekent dit voor de kwaliteit / waarde???

gr. Guus

Het was niet de eerste poging tot 59 specs, er was nog zoiets als de Kalamazo en een serie dealer LP's.
De waarde van een Heritage is vrij vast, al of niet true '59.

Agent_Smith
13 september 2008, 10:00
De Std H-80 was absoluut Gibsons eerste poging om aan de vraag naar oude specs te voldoen. Eind jaren 80 kwamen de echte reissues (pre-Historic), welke idd weer een betere poging waren. Maar door vragen als: 'waarom worden zaken nu anders gemaakt' besloot Gibson de Heritage series uit te brengen met meer originele specs.
Daaronder viel blijkbaar niet de 3-delige neck. Daar zijn ze in '69 mee begonnen. Om wat voor reden dan ook. (kostenbesparing door kleinere stukken hout, sterker, stabieler: kortom de één zegt dit, de ander dat). Gelukkig waren de halzen toen wel weer van mahonie.

Hier mijn H-80, die ik helaas niet meer heb (maar ja, kan niet alles bewaren he :)). Ook met driedelige mahonie hals.
http://img364.imageshack.us/img364/9117/h80jan08007sed7.jpg


@pepe: okee, ik zie nu wat je bedoeld. Gibson had daarvoor ook al een aantal pogingen gedaan idd. Maar ik denk dat die runs te beperkt waren ofzo. Omdat de H-80 series officieel te boek staan als de eerste poging. Nou ja, de hoeveelste poging dan ook; het was één van de pogingen :)