PDA

View Full Version : Verschil tussen Harmonic, Melodic minor ascending en melodic minor descending?



Mattijs
12 september 2008, 23:03
Ascending en descending is stijgend en dalend maar wat is er het nut van?

EuroCinema
13 september 2008, 12:38
Om je laatste vraag te beantwoorden: als rock/pop/jazz/metal etc gitarist zul je er niet zoveel nut van zien. Jazzers gebruiken de "ascending" variant van melodisch mineur (met #6 en #7) gewoon in beide richtingen. In klassieke stukken zie je wel dat omhoog een andere vorm van de ladder wordt gebruikt dan omlaag, schijnt (ik ben daar niet zo thuis in).

-=JEROEN=-
13 september 2008, 17:32
Met #6 en #7 bedoel je hopelijk grote sext en septiem. Want verhoogd septiem (#7) is wat anders.


Stijgend, dalend en harmonisch:
Voor zo ver ik het begrepen heb, verlaag je de terts om een melodie mineur te maken. Volg je dan de tonen van de ladder dat klinkt dit prima: c d es f g a b c. Maar wanneer je dezelfde tonen weer terug speelt, klinkt het een stuk minder, dus hebben ze de 6e en 7e toon ook verlaagd: c d es f g as bes en dat klonk al een stuk beter. Echter voor de harmonie bleek de kleine 7 toch iets te zwak op te lossen, dus hebben ze die weer verhoogd: c d es f g as b

Mattijs
13 september 2008, 17:41
en wanneer gebruik je welke ladder?

-=JEROEN=-
13 september 2008, 18:14
Wanneer jij wilt. Ik gebruik melodisch mineur bijna nooit. Harmonisch mineur gebruik ik vaak in verkapte vorm (gypsy style).

Een voorbeeld van harmonisch mineur:

Am - Bm7b5 (x0343x) - E7 - Am

Over die E7 vind ik A harm.min erg lekker klinken.

Voidhead
13 september 2008, 18:46
Melodisch mineur kun je in principe over een mineur drieklank spelen, of over m(maj7).

In de jazz wordt veelvuldig gebruik gemaakt van melodisch mineur, hier enkele voorbeelden...

Het meest wordt ie toegepast een halve toon hoger op een dominant. Dan heb je de 7e modus van de melodische mineur ladder. Dus in het voorbeeld van Jeroen over E7, F melodisch mineur spelen. Op die manier heb je alle alteraties op E7: b9 #9 (b10) #11 #5 (b13).

Soms kom je ook akkoorden tegen zoals bijvoorbeeld B7b5, of B7#11 (meestal het gevolg van een tritonus substituut). Gebruik dan de 4e trap uit de melodische mineur ladder. Dit is bijna dezelfde toonladder als mixolydisch, maar dan met een verhoogde 4... Lydian Dominant heet deze modus.

Als dit wartaal voor je is en je wil er wat mee doen zou je je daar wat meer in moeten verdiepen. Maar in pop en rock muziek bijvoorbeeld komt dit nauwelijks voor.

p.s. Die voicing van Bm7b5 van Jeroen kan natuurlijk wel met septiem in de bas, maar x2323x is gangbaarder en klinkt wat duidelijker.

-=JEROEN=-
13 september 2008, 20:42
Die voicing is van dat RVS reclame liedje:
Am x0221x
Bø x0343x
C6 x0555x

http://nl.youtube.com/watch?v=H2lCbQUK1dc

EuroCinema
14 september 2008, 00:25
Met #6 en #7 bedoel je hopelijk grote sext en septiem. Want verhoogd septiem (#7) is wat anders.


Uiteraard, ik bedoelde t.o.v. aeolisch (eerste verhoogde men de septiem en toen de sext) maar die hele aanloop over de ontstaansgeschiedenis heb ik er later uit ge-edit wegens overbekend. Los daarvan heb ik rein, groot en overmatig niet zo scherp op mn netvlies, als je daara nog een lesje over hebt... :)
Ik gebruik melodisch trouwens best veel maar inderdaad vooral zoals voidhead beschrijft. Maar in autumn leaves (zoals Miles hem met Cannonball Adderley opnam) kun je bijvoorbeeld prima G melodisch over de Gm spelen, klinkt veel frisser dan dorisch vind ik.

-=JEROEN=-
14 september 2008, 01:55
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1231144&postcount=6