PDA

View Full Version : prijsverschil epiphone masterbuilt



jelke
12 september 2008, 21:21
Hoi allemaal,

|In mijn zoektocht naar een nieuwe gitaar valt mij op dat de prijzen van epeifone enorm uiteenlopen. een masterbuilt dr500p bijvoorbeeld kost in het ene geval 855,- euro en bij de andere winkel 435,- euro. Scheelt de helft. Hoe zou dat nu kunnen?

Zit hier een addertje onde het gras?

Verder iemand ervaring met de dr serie van epiphone?

Greot, en alvast bedankt voor je reactie.

RolandT
12 september 2008, 22:03
Hoe zou dat nu kunnen?Handelaar kan vrij de prijs bepalen. Als je snel rijk wil zijn zet je die zo hoog mogelijk. Vind je een koper die -zonder zich goed te informeren je zaak binnenkomt- de prijs wil betalen is dat fantastisch voor de handelaar (en de koper weet niet beter).

aaronstonebeat
12 september 2008, 23:02
Als je rijk wilt worden, kun je beter in olie gaan handelen; die schroeven gewoon de hele tijd voor de hele wereld de prijs omhoog. Maar da's off topic.

Enorme prijsverschillen zijn mij ook al vaak opgevallen. Je kunt veel geld besparen door eerst goed rond te kijken. Binnen een straal van 2 km vind ik dezelfde bus spuitlak op de ene plek voor E 7,15, op de andere ong. E6,- en op nog een voor E 1,50 (maar dan moet ik wel geluk hebben dat ze hebben wat ik zoek :).

(>',')>
12 september 2008, 23:36
Ik heb zelf de DR-500M en dat is zeker een aanrader wat een prachtig geluid komt daaruit! Ik heb hem zelf 2ehands aangeschaft voor 300 euro dus bij de nieuwprijs kan ik je helaas niet echt helpen.

Eko
13 september 2008, 09:25
Een probleem voor veel winkeliers is dat er van importeur/verdeler is veranderd. Voorheen deed een bedrijf in Almere dat ( Elictric Sound). Deze pastten gewoon nooit de prijs naar beneden aan , of de dollar kelderde of niet. Omdat de verkopen tegen bleven vallen ( Gek he...) heeft Gibson de handel zelf in handen genomen.
Dit allemaal gezegd komt het voor dat er een handelaar nog een duur gekochte gitaar heeft en die ook duur probeert te verkopen. Nieuwere voorraad zal beter geprijsd zijn. Sommigen hebben hun verlies geaccepteerd en prijzen de oude voorraad ( met verlies) op het nieuwe niveau , andere niet.

RolandT
13 september 2008, 10:31
Een probleem voor veel winkeliers is dat er van importeur/verdeler is veranderd.Een bijna gelijkaardig verhaal (andere import kanalen) heb ik voor met een andere gitaarmerk. Een verschil van 700 euro! Gelukkig voor mij heb ik het net op tijd ontdekt.

LaurentB
13 september 2008, 12:25
Dat is inderdaad een verbijsterend prijsverschil!

zeppo
16 september 2008, 23:55
Geen ervaring met de DR serie, maar ik heb net vandaag een AJ-500 RE binnengekregen! Yay!

/edit: aanvulling: die ik hier in mijn woonplaats voor 870 zag hangen en getest, en voor 499 heb gekocht in .de

RolandT
17 september 2008, 13:01
Bijna 400 euro verschil, dit zijn toch geen prijsverschillen meer die je kan goed praten met 'wij geven betere service'.

zeppo
17 september 2008, 13:25
Mijn Epi kostte hier 870 (excl. softcase). Heb bij een winkel in Duitsland die ik via de mail heb benaderd 499 incl 'masterbilt' softcase betaald. Meer dan 400 Euro idd ...
Ik betaal graag iets extra's voor de zaak om de hoek, lekker gemakkelijk wanneer je onverhoopt iets te zeuren hebt, maar bij deze zaak krijg ik ook 2 jaar garantie.

Eko
17 september 2008, 16:30
Even voor de duidelijkheid: de winkel om de hoek kan er niets aan doen. Ze zijn even goed slachtoffer. Velen zitten nu met een voorraad oudere instrumenten die ze duurder hebben ingekocht dan ze nu kunnen verkopen. Eigenlijk zijn we allemaal een beetje verneu.....Als je een jaar of 5 geleden een dure Gibson hebt gekocht en je komt er nu achter dat hij in een paar maanden een derde minder waard geworden is.

jelke
17 september 2008, 20:38
Goed te weten dat het slechts prijstechnische aanpassingen zijn, en geen kwalitatieve aanpassingen.

Nog even over de epi's. Wat mij opvalt is dat het bovenblad van de gitaren erg dun is. daardoor kwesbaar. iemand hier ervaring mee?

zjanke
17 september 2008, 22:31
Even voor de duidelijkheid: de winkel om de hoek kan er niets aan doen. Ze zijn even goed slachtoffer. Velen zitten nu met een voorraad oudere instrumenten die ze duurder hebben ingekocht dan ze nu kunnen verkopen.

Dat is het risico van een winkel hebben. Als ze een hele voorraad goedkoop hebben ingekocht en de prijzen aan de andere kant van de plas gaan stijgen zijn ze ook niet te beroerd om de prijs 'alvast' op te schroeven....
Ze kunnen beter hun verlies nemen en nieuwe (goedkopere) handel inslaan dan blijven zitten met dure spullen en langzaamaan klagend ten onder gaan. Dit speelt overigens wel de www-shops in kaart, die hebben een veel hogere doorloopsnelheid en hebben hier dus wat minder last van.

jplm
18 september 2008, 21:33
Goed te weten dat het slechts prijstechnische aanpassingen zijn, en geen kwalitatieve aanpassingen.

Hallo.

Hier nog even een bijdrage op je eigenlijke vraag, en bovenstaande quote. M'n antwoord gaat dan wel niet over de DR, maar misschien heb je er toch wat aan. Ik heb namelijk een EF500M, is een OM-model, van mahonie. Nu heb ik deze gitaar gekocht toen ze nog maar nét op de markt kwamen met de Masterbilts, en de algemene opinie was toen (op het net, dus hier en o.a. Amerika) dat het verdraaid goede gitaren waren voor het geld. De EF is een perfecte nabouw van de jaren '30 OM's met alle specificaties van die tijd. Ook is het zo dat ze niet uit zomaar een Chinese fabriek komen waar verder nog een stuk of tien andere merken worden gebouwd, maar Gibson/Epiphone hebben het een beetje anders gedaan, ze hebben in China gewoon een eigen fabriek geopend, waar uitsluitend hún gitaren worden gebouwd, het is dus niet zo'n adres waar een opdrachtgever zijn wensen aan kenbaar maakt, en vervolgens af moet wachten of de producten ook kloppen. Anyway, ik heb destijds voor die van mij 539 euro betaald, en dan had je massief hout (voor, achter, en zijkanten), dovetail neckjoint, topkam en zadel van been, 1 3/4 topkambreedte, enz. enz. en ook nog een goed passende redelijk stevige koffer van styropor, met een hygro-metertje erin. Niet dat dat metertje het 'm doet, maar het is wel belangrijk om de eerste serie aan te kunnen herkennen. Het vervolg van het verhaal is namelijk wat verwarrend. Kort na de aankoop las je op internet namelijk allerlei verhalen van vooral uit Amerika, dat mensen de verhalen over de hoge kwaliteit van deze gitaren hadden gelezen, maar er vervolgens nergens nog een konden kopen. Allerlei verhalen in de winkels, van "in bestelling", of "ze kunnen élk moment binnenkomen", dat soort werk. Dat is toen een tijdje zo gebleven, en daarna werden ze langzaam weer leverbaar Echter, het bleek toen dat ze nogal "gedowngraded" waren, zo zat het koffer er niet meer standaard bij (ook geen hygo-meter meer trouwens), topkam en zadel waren van kunststof, dat soort werk.
Dus, concluderend weet ik niet of de grote prijsverschillen die hier genoemd zijn helemaal veroorzaakt worden door die twee kwaliteiten van de Masterbilts, persoonlijk lijkt me dat iets te veel verschil, maar belangrijk lijkt mij in elk geval wel dat je er een koopt uit die eerste serie, die je dus herkent aan dat hygro-metertje in de koffer. En mijn ervaring is dat de winkels die er destijds nét iets meer voor vroegen, en er dus "een beetje mee bleven zitten" nu dus die eerste, betere gitaren nog zouden kunnen hebben hangen. Voorbeeld is (of misschien inmiddels, wás) Sacksioni in Amsterdam, die hadden de EF's toen nog hangen, op de DR heb ik niet zo gelet, dat zou je even na moeten vragen. Sterker nog, ik heb net effe op hun site gekeken, zag dat ze nog een paar DR's hebben. O ja, nog even een waarschuwing: die handelaren hebben natuurlijk ook gehoord dat er tegenwoordig geen koffer meer bij zit. Als je er dus een koffer bij moet kopen, en er zit een hygro-metertje in, dan weet je dat het een "oude" Masterbilt is, en je dan dus je eigen koffer nogmaals betaald hebt :sneaky:.

Groet, Jan.

gitaardocphil
15 januari 2009, 09:42
Deze gitaar verdient absoluut deze titel. In tegenstelling tot de "doorsnee" akoestische Epiphone, is hier geen spoor van "laminaat" te bespeuren.
Zowel zijkant als rug zijn gemaakt in "rosewood" of "mahonie" en in 1 stuk, dus GEEN laminaat.
De top is meestal sitka.
Martin's goedkoopste gitaar is daarentegen wel "gelamineerd" wat ook de prijs zeer laag maakt, uiteraard in MARTIN termen gesproken.
Toch zullen zeker 75% opteren voor de MARTIN, it's all in the name.
Ik heb zelf een uitgebreide collectie gitaren, zowel akoestisch als electrisch, en allemaal martin of gibson akoestisch, elektrisch gaat mijn absolute voorkeur naar PRS (al meer dan 1 jaar spreken ze van een akoestische PRS.
Nu de "masterbuilts" zijn ongeacht de prijs fantastische gitaren, alleen heb ik meer dan genoeg gitaren, maar als "newbie" zou ik zeker zijn gegaan voor een epiphone masterbuilt. Een zeer goedkope elektrische gitaar is de epiphone special, wat een sound voor die prijs.