PDA

View Full Version : squier buitenkans?



Ronaldo
12 september 2008, 19:37
Hallo allemaal,



Ik speel nog maar een maand of vier gitaar en ik breng er dus eigenlijk nog niet al te veel van terecht. Alhoewel het toch een beetje begint te komen. Toch ben ik ondertussen al uitgegroeid tot een geweldige liefhebber van De Gitaar in al zijn vormen. Zoals velen onder jullie wil ik er dan ook graag meer dan één. Ik denk trouwens dat ik volgend jaar een akoestische gitaar ga kopen.



Mijn gear : Yamaha Pacifica 612V en een Roland Cube60 versterker. Al bij al ben ik van dit materiaal tevreden. Maar mijn leraar heeft een Squier gitaar (model ken ik spijtig genoeg niet) en een Fender versterker en als ik daar ben, vind ik altijd dat hij zo’n mooie warme klanken uit zijn installatie krijgt. Ook z’n distortion vind ik “warmer” klinken dan de mijne. Uiteraard zal het ook een kwestie van techniek zijn, Maar toch. Het ziet er wel geen dure uit, de versterker noch de gitaar.



Nu kan ik via een collega van mij een gitaar met versterker kopen. Het is een Squier Affinity en een Fender versterker van 15 Watt. Beide dik 10 jaar oud maar er is maar 10x of zo op gespeeld en daarna heeft ze gediend als decoratie. Prijs met kabel en gitaarhouder inbegrepen : 200 euro en het is een “package deal”



Ik bespaar al op twee dingen :

1. kabel (de mijne is nl een beetje kapot : soms moet ik eraan prutsen om geluid uit mijn installatie te krijgen. Het was trouwens het standaard bijgeleverde flutkabeltje) : 10 euro?

2. gitaarhouder : type om aan de muur te bevestigen. Ging ik ook aanschaffen. Nog eens 10 euro?



Blijft dus 180 euro over. Als ik de versterker verkoop voor 80 euro (zou dat lukken? Meer? Minder?) dan heb ik voor een schamele 100 euro een mint condition gitaartje erbij en ben ik gelanceerd in de aanleg van mijn collectie!
Ik moet dan wel de gitaar eens testen met mijn versterker.



Ik ben zoals jullie al doorhebben eigenlijk al overtuigd. (Nu nog mijn vrouw :) )





Wat denken jullie ervan?



Groeten,



R.

Maarten66
12 september 2008, 19:53
Het is allemaal betrekkelijk, wat wil je er mee gaan doen? Als die Fender 15 watter nou een Frontman (een bepaald model) is dan zou ik gewoon je Roland houden, die is namelijk veel veelzijdiger dan die frontman.

Die Roland is zeer goed te verkopen voor 80 euro, ws nog wel meer.

Ik zou zeggen, geef die knaap 100 euro voor die squier en hou je eigen versterker. Die Fender komt niet in de buurt van een mooi warm geluid. Ik gebruik hem als practiceamp en daar is ie wel geschikt voor. Maar hij klinkt zeker niet als een hotrod of een twin reverb.

grayfink
12 september 2008, 20:01
Het is allemaal betrekkelijk, wat wil je er mee gaan doen? Als die Fender 15 watter nou een Frontman (een bepaald model) is dan zou ik gewoon je Roland houden, die is namelijk veel veelzijdiger dan die frontman.

Die Roland is zeer goed te verkopen voor 80 euro, ws nog wel meer.

Ik zou zeggen, geef die knaap 100 euro voor die squier en hou je eigen versterker. Die Fender komt niet in de buurt van een mooi warm geluid. Ik gebruik hem als practiceamp en daar is ie wel geschikt voor. Maar hij klinkt zeker niet als een hotrod of een twin reverb.

Ja duh, dat 15 wattertje wordt uiteraard verkocht. Dat moet de topicstarter maar gewoon doen als hem dat goed lijkt.

Bedenk wel, een Squier affinity is geen erg goede gitaar hoor, over een tijdje wil je toch een betere. Mischien is het beter om gewoon door te sparen voor een echt goede strat. Een made in mexico uit de "classic" serie bijvoorbeeld.

Erik70
12 september 2008, 20:04
Je moet het uiteraard zelf beslissen, maar ik zeg : Niet doen !!

Die Squire affinity met "Fender" amp werden als setje verkocht en zijn eerlijk gezegd gewoon rommel.
Ga er niet vanuit dat omdat er Fender en Squire op staat, dit hetzelfde zal klinken als die van je leraar. Dat zou wel eens een veel betere serie kunnen zijn. En, ook niet geheel onbelangrijk, en je zij het zelf al : het zit idd ook in je vingers.
Als je een beetje knap kan spelen kan je uit rommel nog een aardig geluid krijgen. Als je zelf nog rommel produceert met spelen (met alle respect, maar ik bedoel verhoudingsgewijs tot le leraar) dan gaat dat niet direct veel beter klinken met een ander ampje.

Ga er maar vanuit dat jouw paciffica en cube all beter zijn van die squire affinity. Daar moet je zeer bruikbare geluiden uit kunnen halen. Als je dat nog niet lukt ligt dat zeker niet aan de spullen, maar gewooon aan je ervaring. Komt vanzelf wel goed.

pasqual
12 september 2008, 20:13
ik vindt 200 euro voor dit gebruikte setje nogal veel. je koopt zo'n affinity met oefenversterker volgens mij al nieuw voor dat geld of zelfs minder.
als je deze gitaar voor 100 euro kan krijgen zonder de versterker gaat het nog, maar zoals eerder vermeld: het is niet veel soeps. die yamaha van jouw is beter.

groeten Pasqual.

ErikE
12 september 2008, 20:21
Laat je leraar eens met jouw gitaar over zijn versterker spelen, dat zou wel eens verhelderend kunnen werken!

Kakihara
12 september 2008, 20:24
Ik ben niet geneigd om te denken dat een Squier Affinity een stap voorwaarts is ten opzichte van je Yamaha. Met alle respect voor je collega, maar ik zou er niet aan beginnen. Het setje wat je nu hebt, is goed genoeg om het nog een tijdje uit te houden en ondertussen te sparen voor een 'echte' Fender of een Squier uit de Classic Vibe serie : die zijn naar het schijnt ook geweldig goed. Voorlopig lijkt mij het best om je geld gewoon te stoppen in een kabel en een standaard.

Herman
12 september 2008, 20:30
Een nieuwe (goede) kabel gaat trouwens ook al heel wat aan je geluid doen. Die dunne kl*te kabeltjes die bij een gitaar krijgt als je hem koopt zijn waardeloos.

Orgasmocaster
12 september 2008, 21:39
Niet doen, is erg duur!
ik heb laatst nog een affinity strat in goede staat voor 25$ gekocht..

Rinze
12 september 2008, 22:15
Je Yamaha is klassen beter dan die Squier, hangt er een beetje vanaf wat voor Squier maar toch. De 612 is een goeie gitaar, goed hout, goeie hardware, Jeff Beck element bij de brug, niks mis mee. Een goed kabeltje en wat extra speeluurtjes gaan je meer opleveren dan zomaar een gitaartje en versterkertje erbij.


Meer spullen is altijd mooi. Maar als je al aardig spul hebt dan moet de aanvulling wel kwalitatief vergelijkbaar zijn, anders ga je jezelf een teleurstelling bezorgen. Zoek dan eerst tot je iets echt leuks tegenkomt en dat ook weet te herkennen. Een akoestische aanschaf lijkt me nu ook meer voor de hand liggen. Maar het is uiteindelijk jouw geld en jouw keuze natuurlijk 8-) en GAS is een hardnekkig iets...

Succes!

Ronaldo
14 september 2008, 17:44
bedankt allemaal voor de goede raad.

kort samengevat komt het er dus op neer dat het nogal veel geld is voor dit setje. bovendien is het niet echt beter (of zelfs slechter) dan wat ik al heb.

doorsparen voor een mexicaanse strat? da's een idee!

voorlopig blijf ik dus maar bij wat ik heb en zal ik nog wat aan mijn techniek blijven schaven. dat zal waarschijnlijk nog het meeste resultaat geven.

en volgend jaar een akoestische gitaar.

nogmaals allen bedankt voor de info en voor het weer met beide voeten op de grond zetten! :)

R.

whammy67
14 september 2008, 19:26
De squire komt niet in buurt van je 612.
Voor 'de heb' is de squire misschien leuk of als tijdelijk backupje, maar ik zou doorgaan voor een betere middenklasser. Ik denk dat je leraar op een Jap '80 squire speelt, die vind ik zelf ook ok! (ik heb ook n 812, daar ben ik overigens meer aan gehecht dan de squire Jap.)
Wat ErikE zegt is zeker aan te raden. Neem je 612 eens mee en speel over zijn amp. En een knap kabeltje, daat heb je altijd lol van.