PDA

View Full Version : Grote verschillen humbuck sized P90?



Blend
12 september 2008, 16:38
Hoe groot is nou eigenlijk het verschil qua maat tussen een gewone Soapbar, en een P90 in humbuckerformaat?
Ik wil in m'n cheapo Japanner graag een setje GFS gooien, en het liefst een P90 in de neckpositie. Kan ik dan gewoon een 'gewone' P90 erin bouwen? Ik vind ze nl wat meer 'P90' eruitzien, dus gewoon een esthetische kwestie.
Het betreft een Telecaster DeLuxe copy met 2 humbuck's.

Dan nog 'n klein vraagje: mij lukt het niet om via GFS store te bestellen, site geeft heel de tijd aan dat het product niet kan worden toegevoegd. Iemand ervaringen mee?

eazy G
12 september 2008, 17:07
Hoe groot is nou eigenlijk het verschil qua maat tussen een gewone Soapbar, en een P90 in humbuckerformaat?
Ik wil in m'n cheapo Japanner graag een setje GFS gooien, en het liefst een P90 in de neckpositie. Kan ik dan gewoon een 'gewone' P90 erin bouwen? Ik vind ze nl wat meer 'P90' eruitzien, dus gewoon een esthetische kwestie.
Het betreft een Telecaster DeLuxe copy met 2 humbuck's.

Dan nog 'n klein vraagje: mij lukt het niet om via GFS store te bestellen, site geeft heel de tijd aan dat het product niet kan worden toegevoegd. Iemand ervaringen mee?

soapbar is iets langer en smaller dan de humbuckersize.
je zal moeten zagen in je pickguard denk ik maar een soapbar zal wat moeilijker zijn als een dogear p90.
Een soapbar heeft nl schroeven door t element lopen die onder t element in de body geschroeft zijn dmv een busje.
De dogear daarntegen schroef je vast op de pickguard met 2 schroefjes aan de "zijkanten". vandaar dat dat wat makkelijker is lijkt me.
ben t zelf ook van plan en heb besloten een dogear te nemen.
Tsja als je niet teveel wilt veranderen aan je gitaar zou ik maar een humsized pu nemen

Mr.Fingers
12 september 2008, 17:11
Die telecaster van je heeft Wide-Range humbuckers, en die zijn groter als gewone humbuckers, dus een P90 in humbuckerjasje (Mean-90 bvb) zal niet passen. Je zal een nieuwe slagplaat moeten kopen/maken, en dan kan je evengoed een "echte" P90 (soapbar) kopen.

InteDes heeft een Mean '90 in de neckpositie van haar LP, (en een splitbare Fat Pat in de brug), je moet haar mening maar eens vragen over dat ding (ik vond het goed klinken!)

Blend
12 september 2008, 17:24
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik dacht dat de P90's alleen smaller waren, maar ze zijn dus ook iets langer.

@Fingers, weet je zeker dat het exacte kopieën van de Wide Range humbucks zijn? Ik bedoel, het is maar 'n jaren '70 cheapo bakkie hè!

Mr.Fingers
12 september 2008, 17:31
Meet ze eens op, ik ben er 95% zeker van

Luke-wannabe
12 september 2008, 17:41
Die jaren 70 namaakjes hebben geen wide range type humbuckers hoor. Die hebben normale sized pu's waar alleen de poles net zo erop zitten als bij wide range hummies.

barno
12 september 2008, 17:54
soapbar is iets langer en smaller dan de humbuckersize.
je zal moeten zagen in je pickguard denk ik maar een soapbar zal wat moeilijker zijn als een dogear p90.
Een soapbar heeft nl schroeven door t element lopen die onder t element in de body geschroeft zijn dmv een busje.
De dogear daarntegen schroef je vast op de pickguard met 2 schroefjes aan de "zijkanten". vandaar dat dat wat makkelijker is lijkt me.
ben t zelf ook van plan en heb besloten een dogear te nemen.
Tsja als je niet teveel wilt veranderen aan je gitaar zou ik maar een humsized pu nemen

dogear covers: daarbij gaan de schroeven evengoed door de p90 hoor, de dogear zelf wordt in de body en niet in de slagplaat geschroefd. Tenzij je een P90 hebt met van die beugeltjes zoals bij pafstyle humb.

eazy G
13 september 2008, 01:44
dogear covers: daarbij gaan de schroeven evengoed door de p90 hoor, de dogear zelf wordt in de body en niet in de slagplaat geschroefd. Tenzij je een P90 hebt met van die beugeltjes zoals bij pafstyle humb.

Ja pcies die met de oortjes,
die lijken me veel makkelijker te instaleren dan die p90's zonder oortjes..

Yannicks
13 september 2008, 11:12
Maar weer niet in hoogte te verstellen. :)

eazy G
13 september 2008, 13:46
Maar weer niet in hoogte te verstellen. :)

Nou ja, het element zelf niet, maar zijn wel in hoogte te verstellen hoor.. daar heb ja dan wel een "spacer" voor nodig.

Ik zie net ook dat reverend guitars een bracket verkoopt voor gewone soapbars, zodat je deze wel aan de slagplaat kan bevestigen!!

http://www.reverendguitars.com/reverend/images/demo_cos_sec_models/pickups/P90_bracket1.JPG

sry voor de grote pic, kon geen andere vinden helaas..

Yannicks
13 september 2008, 14:44
Nou ja, het element zelf niet, maar zijn wel in hoogte te verstellen hoor.. daar heb ja dan wel een "spacer" voor nodig.

Ik zie net ook dat reverend guitars een bracket verkoopt voor gewone soapbars, zodat je deze wel aan de slagplaat kan bevestigen!!

http://www.reverendguitars.com/reverend/images/demo_cos_sec_models/pickups/P90_bracket1.JPG

sry voor de grote pic, kon geen andere vinden helaas..

Dat is geen dogear maar een soap bar die je onder een slagplaat monteert. Zoals bij mijn squier custom p90 tele. :) .

Je kunt denk ik wel de polepieces van een dogear verstellen, maar écht het element hoger draaien kan niet omdat ie niet ten opzichten van een slagplaat oid staat.

yhcmarc
13 september 2008, 16:21
Ik ben zelf erg tevreden over mijn vintagevibeguitars (http://www.vintagevibeguitars.com/pickup_sc.html) HS-90 pups, HB sized P90's.

barno
13 september 2008, 17:09
to set things straight: "soapbar" is de vorm van de oorspronkelijke P90 pup (smaller en langer dan een PAF humb)

"Dogear" is de naam van een van de twee klassieke P90 covers (zwart of cream), deze met de oortjes dus.

Soapbars worden vastgezet met twee schroeven die door de pup zelf gaan, rechtstreeks in het hout (of in busjes, zo doe ik het) of in een bracket met twee gaatjes.

Vermits je veertjes of schuimrubber tussen onderkant pup en bodem cavity steekt, kan je met de schroeven de pup (en cover) in hoogte verstellen. Dit kan enkel met een gewone P90 cover, omdat bij een Dogear cover de cover zelf zit vastgeschroefd op de body. Dus bij dogear kan je enkel wat bijregelen door de poles zelfs wat in hoogte te verstellen.

juz my 2 cents

eazy G
14 september 2008, 07:21
Vermits je veertjes of schuimrubber tussen onderkant pup en bodem cavity steekt, kan je met de schroeven de pup (en cover) in hoogte verstellen. Dit kan enkel met een gewone P90 cover

of je gebruikt dus die bracket (Zie foto in mn vorige post)


omdat bij een Dogear cover de cover zelf zit vastgeschroefd op de body. Dus bij dogear kan je enkel wat bijregelen door de poles zelfs wat in hoogte te verstellen.

En bij een dogear kun je dus ook een spacer gebruiken
Deze plaats je tussen de body en de de cover waarna je de pu weer vastschroeft. deze spacers worden in vele diktes gemaakt waardoor je pu dus hoger komt te liggen.