PDA

View Full Version : akoestische amp, electrische gitaar



Rormo
12 september 2008, 16:23
Zondag speel ik op een festival met m'n bandje. We spelen rock n roll en zowel ik als de slaggitarist spelen op een gretsch. Nu hebben we vernomen dat de organisatie alleen akoestische versterkers beschikbaar stelt (andere bands spelen allemaal akoestisch). Terwijl telefonisch was toegezegd dat er spelciaal voor ons versterkers geregeld zouden woren. Liever nog heeft de organisatie dat we de gitaren rechtstreeks in het mengpaneel prikken.

Ben ik nou gek of gaat dit niet werken? Althans, er zal best geluid uit komen, maar het lijkt me verre van de bedoeling. We hebben aangeboden eigen versterkers mee te nemen, maar daar werd de organisatie niet al te blij van omdat het langer duurt met opstellen en er spelen in totaal 10 bands die dag.

Daar komt dus nog bij dat alle andere bands akoestisch spelen. Wij mochten Gretsches gebruiken omdat we hebben gezegd dat we niet akoestisch komen spelen (gewoon niet onze stijl), maar mogen geen electrische planken gebruiken. Maar ja, wat is in geluid nou het verschil tussen een Gretsch en bv een tele? Een Gretsch mag dan wel hol zijn, als het uit de versterker komt klinkt het beiden als een eletrische gitaar. Ik heb het gevoel dat als ik straks m'n overdrive pedaal in trap dat dit niet zal zijn wat de organisatie verwacht.

Wat te doen?

TimmU
12 september 2008, 16:42
toch voorzichtig duidelijk proberen te maken dat je je eigen amp nodig hebt aan de organisatie. Neem desnoods een combo mee en laat die micen, zodat er alsnog een signaal de mengtafel binnenkomt.


Succes!

Baker
12 september 2008, 18:43
regel een paar simpele combo's, of desnoods een podje, en eis dat je die mag gebruiken. Als dat echt niet mag, blaas dan het optreden af. Dit soort dingen moet je altijd goed duidelijk van te voren afspreken. Laat het er dus niet op aan komen. Want je plank kaal in de tafel, dat wordt volgens mij niks. Akoestisch kan dat wel, maar met pickups werkt dat niet lekker volgens mij.

Rormo
12 september 2008, 19:30
Voorlopig is het plan dat we sowieso onze eigen combos meenemen als reserve. Verder proberen we met die gasten van het geluid nog te regelen dat ze amps voor ons meenemen die wel geschikt zijn.

Eko
13 september 2008, 09:34
Vaak een geval van teveel willen plannen op een festival zonder rekening te houden met omwisselingen. Wij hebben ook vaak gehad dat de mensen achter de knoppen gewoon niet wisten hoe ze dit snel en efficient moesten doen.
Veel scheelt het als je een rider weet op te stellen. Dat wil zeggen een complete lijst met wat je nodig hebt. Aantal mensen zang , instrumenten , versterkers ( eigen) enz.
Als je als enige electrische gitaren meeneemt is het zo simpel als een broodje ei. 2 x shure sm57 voor de amps en inpluggen in de tafel. Waar de meeste festivals / geluidsmensen een hekel aan hebben is muzikanten die de godsganse tijd aan hun geluid rommelen ( hard, harder ....HARDER!!) . Bands die acoustisch spelen kunnen dit niet en dat houdt het lekker simpel. Stel je soepel op qua volume en laat hun dat uiteindelijk als masters regelen. De rest is zo simpel te regelen dat met een beetje overleg alles mogelijk is.

Rormo
15 september 2008, 10:57
Uiteindelijk eigen amps meegenomen. Was geen probleem voor de organisatie. Gasten van het geluid stonden even verbaasd te kijken toen ik zei dat ik geen line ou had, maar een mic voor m'n amp moest hebben, maar dat was daarna zo geregeld. Vervolgens een heerlijk optreden gespeeld.