PDA

View Full Version : Wat te doen?



Thijssie06
12 september 2008, 13:37
Hey, :)

Ik heb laatst een hele vette firebird gezien, MAAR .... gelakte hals :confused:.

Ik vroeg me af of hier iets aan te doen is ( denk het zelf van niet) want op de een of andere manier heb ik iets tegen gelakte halzen.

Want moet ik echt een vette gitaar laten hangen alleen omdat hij een gelakte hals heeft?

Alvast heel erg bedankt, :satisfie:

Thijssie

Wiellem
12 september 2008, 13:42
Kopen en afschuren?

Mr.Fingers
12 september 2008, 13:45
Je kan de achterkant van de hals afschuren met staalwol, hierdoor verliest de lak z'n kleverigheid. Ik ken een paar mensen die dat al gedaan hebben, met veel succes

Thijssie06
12 september 2008, 13:46
ik vind het altijd link om zelf zoiets te doen, ik hou niet van beitelen en schuren van een nieuwe gitaar, bang dat ik het verpest.

Gitaarwinkels doen dat zeker niet?

Wiellem
12 september 2008, 13:47
Gitaarwinkels doen dat zeker niet?

De slechte in ieder geval niet, met de goede kun je altijd overleggen

Squier4ever
12 september 2008, 13:47
ik vind het altijd link om zelf zoiets te doen, ik hou niet van beitelen en schuren van een nieuwe gitaar, bang dat ik het verpest.

Gitaarwinkels doen dat zeker niet?

stelt geen fuck voor gast. netjes de randjes van je toets aftapen, en daarna een schuurpapiertje of staalwolletje erover, kind kan de was doen.

barno
12 september 2008, 13:47
hiervoor zou ik de gitaar echt niet laten staan. Ten eerste voelen niet alle gelakte halzen "kleverig" aan. Bovendien is het afschuren van de hals, als je dat toch wil, een eenvoudig klusje

st.robot
12 september 2008, 14:06
ik zou het er ook niet voor laten, met staalwol afschuren kan je echt niets fout doen ( en beitelen hoeft al helemaal niet)

iWishmaster
12 september 2008, 15:24
hiervoor zou ik de gitaar echt niet laten staan. Ten eerste voelen niet alle gelakte halzen "kleverig" aan. Bovendien is het afschuren van de hals, als je dat toch wil, een eenvoudig klusje
Tja, ik heb hetzelfde probleem als de TS, ik kan ook niet overweg met een gelakte hals, zweethanden wordt het ook niet beter van.

Schuren aan een epiphone zou ik niet zoveel moeite mee hebben, maar een Gibson Firebird (ervan uitgaande dat dat het geval is) ... Tip: zoek een studio / faded model, die hebben geen gelakte halzen :B

Thijssie06
14 september 2008, 15:19
Maar dan zit je toch nog met een bekraste hals, is daar dan nog een soort van polish voor ofzo?

Spitfire
14 september 2008, 15:25
Als je de laklaag eraf haalt heb je gewoon een gladde hals hoor.

Thijssie06
14 september 2008, 17:08
Als ik er met een staalwolletje overheen ga dan krijg ik inderdaad een gladde hals maar omdat staalwol schuurt zitten er allemaal krassen op.

pannekoek
14 september 2008, 17:20
Je kan de achterkant van de hals afschuren met staalwol, hierdoor verliest de lak z'n kleverigheid. Ik ken een paar mensen die dat al gedaan hebben, met veel succes


misschien domme vraag maar:

beschadig je daar niet je lak mee? vriend van me vind zn gibson lp studio helemaal geweldig maar speelt er bijna niet op omdat ie een hele plakkerige hals heeft, dus als ie het met staalwol schuurt gaat dan zn hele lak naar zn grootje?

Mr.Fingers
14 september 2008, 17:21
dat is de bedoeling hé, je schuurt de lak eraf "tot op het blote hout" (extreem geval)

Daan_B
14 september 2008, 18:21
Mijn oom had dit probleem ook, heeft de hals ook "tot op het blote hout" geschuurt en sindsdien behandelt 'ie de hals regelmatig met olie, dat werkt prima volgens hem.
Het is wel ontzettend zonde van je Firebird! :sssh:

Puerco
14 september 2008, 21:04
Ik heb ook zo een Fender strat met zo een "plastic laag" op de hals, glimmend polyurethaan. Hetzelfde spul dat gebruikt word voor parketvloeren, onverslijtbaar dus. Ik kon het ook niet over mijn hart verkrijgen om dat spul er gewoon af te schuren.
Nadat ik een telehals had die onbehandeld was en ik te lui was om hem te lakken en te wachten tot het droog was etc. heb ik dat ding gepolitoerd met schellak en na een aantal laagjes (die direct droog zijn na een paar seconden al) voelde dat ding zo lekker glad aan met een mooie diepe glans en zonder te plakken dat ik mijn strat gepakt heb en die ook aan de achterkant een laagje gegeven heb. Ook het (rosewood) fretboard heeft wat van dat spul gekregen waardoor het nu een prachtige diepe glans heeft (bijna 3d).
Het voelt heerlijk aan zonder te plakken en hoe meer je speelt hoe gladder het word.
Het slijt wel maar je kunt het altijd simpel bijwerken en het laat zich ook met een doekje met pure alcohol verwijderen. Werkt wel beter op matte of licht opgeschuurde ondergrond maar dat heb ik niet gedaan.
Je kunt ook naar de automaterialen handel gaan en dan koop je een potje Turtle Wax en dan de blauwe met p.f.t.e. (teflon), dit is gewoon autowas en door de toegevoegde teflon voelt het erg glad aan (liever niet op nitro doen maar alleen op moderne poly lakken).

Gewoon de achterkant met heel fijn staalwol wat mat maken werkt mischien een stuk beter maar een hoop mensen (waaronder ik) hebben er nou eenmaal moeite mee om een splinternieuwe glimmende gitaar direct met schuurmiddelen te lijf te gaan.

Thijssie06
14 september 2008, 22:17
Maar ik zit nog steeds met het probleem dat als je de hals met staalwol wat opschuurt je met een hals vol krassen zit, kan dit verholpen worden door polish ofzoiets?

De hals is wel extreem glad geworden, maar een nek vol krassen ziet er natuurlijk niet zo mooi uit toch?

Orpheo
14 september 2008, 22:48
Maar ik zit nog steeds met het probleem dat als je de hals met staalwol wat opschuurt je met een hals vol krassen zit, kan dit verholpen worden door polish ofzoiets?

De hals is wel extreem glad geworden, maar een nek vol krassen ziet er natuurlijk niet zo mooi uit toch?

daardoor speelt ie juist snel, door de krassen zeg maar (minder oppervlak waar je hand op zit en wrijving veroorzaakt). ga je die krassen eruit polijsten, gaat 't weer langzamer.

schizo910
14 september 2008, 22:50
Maar ik zit nog steeds met het probleem dat als je de hals met staalwol wat opschuurt je met een hals vol krassen zit, kan dit verholpen worden door polish ofzoiets?

De hals is wel extreem glad geworden, maar een nek vol krassen ziet er natuurlijk niet zo mooi uit toch?


Zo fijn mogelijk materiaal gebruiken, des noods na het staalwol nog even met heel fijn schuurpapier....

barno
14 september 2008, 22:51
Maar ik zit nog steeds met het probleem dat als je de hals met staalwol wat opschuurt je met een hals vol krassen zit, kan dit verholpen worden door polish ofzoiets?

De hals is wel extreem glad geworden, maar een nek vol krassen ziet er natuurlijk niet zo mooi uit toch?

welke "grit" staalwol heb je gebruikt? 00 wordt gebruikt vlak voor het polijsten, dat geeft geen zichtbare krassen meer.
Eerst schuren 400 - 600 desnoods tot 2000

schizo910
14 september 2008, 22:52
daardoor speelt ie juist snel, door de krassen zeg maar (minder oppervlak waar je hand op zit en wrijving veroorzaakt). ga je die krassen eruit polijsten, gaat 't weer langzamer.


leuke theorie, maar is dat echt zo? Een weg met zoveel mogelijk drempels rijdt toch ook niet sneller, ondanks dat bij de goede snelheid je auto nauwelijks de weg raakt :D

Puerco
14 september 2008, 23:42
leuke theorie, maar is dat echt zo? Een weg met zoveel mogelijk drempels rijdt toch ook niet sneller, ondanks dat bij de goede snelheid je auto nauwelijks de weg raakt :D
Drempels is geen vergelijking, je maakt ook geen ribbels op je hals, zoab is een betere vergelijking en die schijnt inderdaad brandstof te besparen (minder wrijving). Overigens rolt een auto over de weg, terwijl je hand glijd over de hals.

Orpheo
15 september 2008, 00:19
leuke theorie, maar is dat echt zo? Een weg met zoveel mogelijk drempels rijdt toch ook niet sneller, ondanks dat bij de goede snelheid je auto nauwelijks de weg raakt :D

jep, is zo. de vergelijking met de auto gaat mank, om diverse redenen. simpel gezegd is t zo dat de hobbels op de weg te ver uit elkaar staan, en bij spelen dat dus niet zo is. geen zin om de differentiaalvergelijking op te stellen.

tussen 2 haakjes; mythbusters hebben ooit aangetoond dat 't echt wel sneller rijdt, als je over hobbels rijdt mist de hobbels maar dicht genoeg op elkaar liggen.

Johannes
15 september 2008, 02:37
Heel simpel:

1. Als jij de "plakkerige" gelakte hals een reden vind om de gitaar niet te kopen, prima. Niet kopen dan. (Heb je die gitaar in handen gehad? Plakt de hals echt? Komt alleen omdat het hooglans is naar mijn idee...)

2. Als je vraagt of er wat aan te doen is, dan is het antwoord ja! Licht opschuren of wellicht zelfs helemaal kaal maken en in de olie zetten oid. Er zijn meerdere manieren. Hierdoor verlies je het plakkerige hoogglans gevoel.

3. Als je vervolgens zegt dat je de hals niet wil opschuren of whatever, dan kom je al heel rap weer uit bij punt 1. Niet kopen dus...

Opschuren met staalwol en vervolgens weer de krassen eruit polijsten tot het weer hooglans en krasvrij is, lijkt me vrij nutteloos.

snaarplukker
15 september 2008, 11:31
In plaats van iets aan de hals te doen kan je proberen wat aan je handen te doen. Inwrijven met talkpoeder ofzoiets.

Cees

Sinner1980
15 september 2008, 23:31
Of glijmiddel...whatever. Luister man, ik zou ook niet gaan kloten met een knappe gitaar als dat. Ik heb een les paul std (GIbson) en een Schecter beide met gelakte hals.
Toch ben ik het met je eens dat een ongelakte hals vlotter en lekkerder speelt.
Ik ben er inmiddels wel aan gewend moet ik zeggen dus voor mij werkt het wel,in jouw geval, als je toch nog een gitaar moet aanschaffen en je voorkeur gaat idd uit naar een ongelakte hals dan zou ik zeker ff verder kijken, plenty of fish zal ik maar zeggen ;)