PDA

View Full Version : Verschil tussen Duncan SH-5 Custom en SH-6 Distortion?



Speeddemon
12 september 2008, 00:08
Heeft iemand ervaring met deze 2 elementen (brug positie)?

Ik overweeg er 1 van te plaatsen in een Hamer Californian, waar nu een Duncan SH-11 Custom Custom in ligt. Die klinkt erg gaaf, maar ik zoek iets met meer schreeuw/bite, maar die nog steeds clean wel netjes te gebruiken is (in parallel-stand met een DiMarzio Air Norton S.).

Schreeuwt de Duncan Distortion TE veel of gewoon goed?
Hebben ze allebei meer output dan de Custom Custom?

Kellet
12 september 2008, 09:35
De Distortion SH-6 heeft meer output, maar niet veel meer dan de Custom geloof ik.

Ik ken beide pickups een beetje. Naar mijn mening is de Distortion wat vetter/warmer. Bij een distortion setting vind ik de Distortion SH-6 veel heavier klinken dan de meer brighte Custom.

EDIT: Ze hebben volgens mij alle twee meer output dan de Custom Custom, maar de Custom Custom heeft ook een Alnico II magneet, dus een totaal andere sound.

AgileGhost
12 september 2008, 19:12
Ik heb de distortion, en hij klinkt heerlijk vet, maar wel in een mahonie body, zodat hij niet te schel wordt. Ik weet niet hoe het in andere houtsoorten klinkt. Bovendien is het clean best ok, zolang je het andere element erbij inschakelt.

Speeddemon
13 september 2008, 11:43
thanks. :satisfie:

Lijkt de Duncan Distortion ook enigzins op de DiMarzio Super Distortion?

Orpheo
13 september 2008, 13:09
thanks. :satisfie:

Lijkt de Duncan Distortion ook enigzins op de DiMarzio Super Distortion?

totaaaal niet. de duncan distortion is veel scheurender, strakker. beetje het vettige, brullende van de superD gemengd met het scheurende, jankende, strakke van de JB. ik vind het 't beste element van seymour duncan, eigenlijk. zelfs een epi gaat er goed van klinken.

Speeddemon
20 september 2008, 20:57
Klinkt wel interessant. Heb nu m'n 2e crème-kleurige Super Distortion binnen en die ligt nu in die Hamer, waar m'n Custom Custom uit is gehaald (en verkocht). Klinkt zeker vet, al lijkt ie voor tapping nog ietsje 'sju' en power te missen.

AgileGhost
20 september 2008, 23:36
totaaaal niet. de duncan distortion is veel scheurender, strakker. beetje het vettige, brullende van de superD gemengd met het scheurende, jankende, strakke van de JB. ik vind het 't beste element van seymour duncan, eigenlijk. zelfs een epi gaat er goed van klinken.

Mijn agile (vergelijkbaar met epi) is er ook flink door opgepimpt! Ik herken je omschrijving wel.

Speeddemon
22 september 2008, 20:25
Ik heb nu een Super Distortion (DiMarzio) in die Hamer gehad. Klonk vet en strak. Mocht misschien ietsje meer schreeuw hebben.

Heb nu uit een andere gitaar (Cort Viva Gold II) een Duncan JB (TB-4) in die Hamer gelegd. Klinkt ook erg vet. Mag ietsie-pietsie meer brul/pompende 'chunk' hebben.

Dit in acht nemende, zou de Duncan Distortion dus (nagenoeg) perfect zijn?

orreltak
22 september 2008, 21:16
heb de SD distortion ook in de brug zitten van een mahonie body.
voor het extra scheur is ie perfect.
gewoon zoals beschreven op de SDsite is ie ideaal voor metal t/m nu-metal.

Speeddemon
22 september 2008, 23:33
Heb nu 2 oude Super Distortions (echte uit de 70's, eentje is een Dual Sound) in m'n Hamer Vector XT (Flying V) liggen. VET! :rockon: :cooler:

Strak, totaal niet zo'n overdosis laag, zoals de "Sound" balkjes op de DiMarzio site doet geloven.


Nu ik die Flying V (met z'n Super Distortions) vergelijk met de Hamer Californian (Superstrat, H-S, 27 frets) waar de JB Trembucker in de brug ligt, vind ik de Flying V wel strakker klinken, maar de JB klinkt voller.
Het is geen volledig eerlijke vergelijking, behalve dan dat beide gitaren een Alder body hebben met een rosewood toets.

Maar ik neig naar de Super Distortion, al ben ik zeer benieuwd hoe strak de Duncan Distortion in die Hamer Californian zou klinken.

chennie
23 september 2008, 12:31
Ik heb die distortion sh-6 in mn epi goldtop gezet. Hij scheurt. Best redelijk warm, maar tblijft een ceramische hi output pick up. Speel overigens over een recto, dus ik zit echt in die hoek.
Ik vind het een moderne pick up, niet echt schel of ongedefieerd. Prima voor scheur.

pol
23 september 2008, 12:47
al die klassiekers van duncan zijn wel vrij goed, mijn favorieten blijven de full shred in een dikke mahonie gitaar, en de invader in gitaren die van zichzelf niet zo dik klinken.

De distortion is wel redelijk, kan wel wat te agressief zijn in sommige gitaren.

AgileGhost
23 september 2008, 17:51
al die klassiekers van duncan zijn wel vrij goed, mijn favorieten blijven de full shred in een dikke mahonie gitaar, en de invader in gitaren die van zichzelf niet zo dik klinken.

De distortion is wel redelijk, kan wel wat te agressief zijn in sommige gitaren.

Ik zou hem inderdaad niet in een ash of alder body stoppen...

Speeddemon
23 september 2008, 19:15
Ik zou hem inderdaad niet in een ash of alder body stoppen...
Nou, ik heb dus nu die Duncan JB (die ook bekend staat als helder/scherp) in die Hamer (met Alder body) liggen, en wat mij betreft mag er nog een beetje hoog/sprankel bij...

AgileGhost
23 september 2008, 19:19
Volgens mij zorgt de (Alnico?) magneet in de JB voor warmte, en dat zal de ceramische magneet in de distortion niet doen, houd daar wel rekening mee.

Orpheo
23 september 2008, 19:27
Volgens mij zorgt de (Alnico?) magneet in de JB voor warmte, en dat zal de ceramische magneet in de distortion niet doen, houd daar wel rekening mee.

ha! een JB, warm?! heb je m wel eens gehoord? dat ding scheurt en brult en jankt als een gek. superhelder, warmte, no way. de duncan distortion is veel warmer dan een JB>

AgileGhost
23 september 2008, 19:34
ha! een JB, warm?! heb je m wel eens gehoord? dat ding scheurt en brult en jankt als een gek. superhelder, warmte, no way. de duncan distortion is veel warmer dan een JB>

Bah, ik houd niet van heldere pickups...

pol
24 september 2008, 10:20
de distortion is even helder als een JB.
is ook dezelfde pickup enkel de magneet is anders, zo zie ook hoeveel verschil die magneet uitmaakt.

allebei scheuren ze vollebak. distortion is wat meer compressed, meer mids.

Orpheo
24 september 2008, 17:27
de distortion is even helder als een JB.
is ook dezelfde pickup enkel de magneet is anders, zo zie ook hoeveel verschil die magneet uitmaakt.

allebei scheuren ze vollebak. distortion is wat meer compressed, meer mids.

niet mee eens. een JB is icepicky scherp, een duncan distortion heeft iets meer warmte. vind ik dan.

Speeddemon
24 september 2008, 19:41
niet mee eens. een JB is icepicky scherp, een duncan distortion heeft iets meer warmte. vind ik dan.
In die alder body-Hamer vind ik de JB niet ice-picky, met medium/high gain (denk aan oude Judas Priest ("Stained class" en ervoor).
Ik hoop dat de Distortion dan wel ietsje meer door de mix snijdt.

Orpheo
24 september 2008, 23:05
In die alder body-Hamer vind ik de JB niet ice-picky, met medium/high gain (denk aan oude Judas Priest ("Stained class" en ervoor).
Ik hoop dat de Distortion dan wel ietsje meer door de mix snijdt.

ik vind de jb meer icepicky dan de duncan distortion, dat bedoel ik. niet dat ie an sich icepicky is.

pol
24 september 2008, 23:17
de distortion heeft wat meer mids en komt idd beter door de mix, duncan invader kwam er ook beter door bij mij.