PDA

View Full Version : Epica



Arvoitus
11 september 2008, 23:55
Een van de weinig (Nederlandse) bands die ik echt goed vind.
Veel mensen kennen ze van het bekende "Cry for the moon", mooi nummer maar ze hebben echt gewoon zo veel meer en betere nummers.

De muziek zit echt goed in elkaar, de zang van simone past echt perfect bij de grunts van mark.
Daarnaast hebben ze nog 1 ding wat veel (female-fronted) bands missen, de muziek beukt echt. Als ik bijvoorbeeld het laatste album luister dan hoor ik echt veel ruige/snelle riff's, die je echt aanzetten tot headbangen.

Het is moeilijk om bij deze muziek een genre te noemen, ze hebben wel de typische vrouwelijk klassieke zang maar het is niet echt gothic.

En dan nog misschien het belangrijkste, live performance. Nou heb ik veel bands gezien die op cd echt overtuigende muziek hadden maar live gewoon slecht waren.
Epica is live echt gewoon strak! Ik heb ze ondertussen 3x gezien, op festivals en in een klein zaaltje. Daar heb ik ook op verschillende plekken gestaan, en ook één keer 2 meter voor de zangeres.

Ze zijn live echt gewoon zo erg goed en energiek. De 3 (bas)gitaristen en de toetseniste staan echt geen seconden stil en continu aan het bewegen, en het enthousiasme straalt er vanaf. Simone is volgens mij sinds haar ziekte minder aan het headbangen, maar het is een erg grappige/actieve (en leuke) vrouw om naar te kijken.

Als je de mogelijkheid om ze zien dan raad ik dat echt aan. Luister en kijk even verder dan alleen de zang, het is echt een goede band.

JimiDylan
12 september 2008, 02:06
Arien is ook een heeeeele goeie drummer, en een hele aardige kerel ook nog is. Ga ze binnenkort ook maar is live bekijken.

almarvk
12 september 2008, 07:34
Inderdaad een goede drummer. Ik heb ze afgelopen kerst gezien; wat een drama. Ontzettend slecht geluid en de nummers draaien volledig op de toetsen. Die gitarist/grunter kan letterlijk 3 akkoorden spelen en doet dat dus ook in elk nummer. Daarnaast was het geluid tenenkrommend slecht...

Doe mij maar After Forever!

Arvoitus
16 september 2008, 21:46
Inderdaad een goede drummer. Ik heb ze afgelopen kerst gezien; wat een drama. Ontzettend slecht geluid en de nummers draaien volledig op de toetsen. Die gitarist/grunter kan letterlijk 3 akkoorden spelen en doet dat dus ook in elk nummer. Daarnaast was het geluid tenenkrommend slecht...

Doe mij maar After Forever!
Tja, als het geluid slecht is dan kan de band daar toch niks aan doen?

Verder is een gitarist die alleen maar powercords speelt niet meteen een slechte gitarist. Hoe doet wat ie doet, en hij doet het goed. Daarnaast grunt hij ook nog eens tegelijkertijd.

Tho
16 september 2008, 22:03
Epica is niet mijn ding, maar die gitarist schijnt behoorlijk te kunnen spelen hoor

Zjef
16 september 2008, 22:11
Die gitarist/grunter kan letterlijk 3 akkoorden spelen en doet dat dus ook in elk nummer.

En wat zeg je dan over blues gitaristen? :gitarist:

Bl44t44p
17 september 2008, 00:21
Die gitarist zit toch ook hier op Gitaarnet?

almarvk
17 september 2008, 08:07
Dat is de andere gitarist, Ad Sluijter (dacht ik), en die kan idd een aardig potje spelen! Hij kan ook 10x beter dan dat hij in Epica kan laten zien. Hij heeft ook een solo gedaan voor het album van Delain en daarmee liet ie zien dat ie wel wat meer kan. Ik zag aan Ad tijdens dat optreden dat hij sommige stukken gewoon te simpel vindt om te spelen.

Het geluid van de band kan je de band zelf aanrekenen. Ze hebben zelf een geluidsman mee en vooral het gitaargeluid was ronduit kudt. En dat terwijl hun racks, hier wel 's gepost door Ad, vol met dure Mesa Boogie spul zit. After Forever speelde daarna en die had met één Engl versterker 10x beter geluid.

Dat die andere gitarist leuk kan grunten is leuk voor 'm, maar gitaarspelen kan ie echt niet. En een bluesgitarist kan teminste de 3 akkoorden wel goed pakken. Je zag die gast gewoon moeite doen voor een simpel akkoordje.

JimiDylan
17 september 2008, 09:37
De andere gitarist waar jullie het over hebben is Mark Janssen neem ik aan?
Want dat is op zich best wel bullshit dan, die kerel heeft After Forever opgezet, toen hij dat te saai vond worden, is hij verder gegaan met Epica. Hij schrijft ook vrijwel alle muziek. Zonder hem, geen AF en geen Epica!

Madcow
17 september 2008, 10:16
haha de bandleden van epica en after forever kom ik toch aardig vaak tegen in roermond. ad is wiskunde leraar. welke school weet ik niet. En floor komt weleens in dezelfde kroeg als ik. zowel epica als after forever zijn 2 geweldige bands uit het gezellige warme roermond. Petje af heren en vrouwen :rockon:

Arvoitus
24 september 2008, 15:19
Dat is de andere gitarist, Ad Sluijter (dacht ik), en die kan idd een aardig potje spelen! Hij kan ook 10x beter dan dat hij in Epica kan laten zien. Hij heeft ook een solo gedaan voor het album van Delain en daarmee liet ie zien dat ie wel wat meer kan. Ik zag aan Ad tijdens dat optreden dat hij sommige stukken gewoon te simpel vindt om te spelen.

Het geluid van de band kan je de band zelf aanrekenen. Ze hebben zelf een geluidsman mee en vooral het gitaargeluid was ronduit kudt. En dat terwijl hun racks, hier wel 's gepost door Ad, vol met dure Mesa Boogie spul zit. After Forever speelde daarna en die had met één Engl versterker 10x beter geluid.

Dat die andere gitarist leuk kan grunten is leuk voor 'm, maar gitaarspelen kan ie echt niet. En een bluesgitarist kan teminste de 3 akkoorden wel goed pakken. Je zag die gast gewoon moeite doen voor een simpel akkoordje.
We hebben het hier over de band, niet over een muzikant als individu. Tot nu toe hoor ik je alleen maar klagen over het gebrek van "talent" bij een gitarist en het slechte geluid bij 1 enkel optreden. Dat de geluidsman een slechte dag heeft (oid) maakt de band nog niet slecht.

Nogmaals, het gaat hier over de band. Je zit gewoon kleine aspecten af te zeiken terwijl je ze maar 1 keer hebt gezien.
Ik wil gewoon even laten weten dat de band een uitstekende live performance heeft, en dat het niet zomaar een "gothic bandje" is zoals vele mensen denken.

PyroFreak
24 september 2008, 18:32
Nogmaals, het gaat hier over de band. Je zit gewoon kleine aspecten af te zeiken terwijl je ze maar 1 keer hebt gezien.
Ik wil gewoon even laten weten dat de band een uitstekende live performance heeft, en dat het niet zomaar een "gothic bandje" is zoals vele mensen denken.

Daar ben ik het mee eens, Epica is live echt goed. Ik ga ze 24 Oktober weer zien in Arnhem :cooler: . Dat epica qua gitaar in de meeste nummers niet zoveel voorstelt betekent niet dat het slechte muziek is.

Undertaker-120306
24 september 2008, 19:46
Joah After Forever en Epica zijn wel een van de weinige nederlandse metal bands die ik echt goed vind

Pedulla
25 september 2008, 12:39
Ik heb Epica 1 keer live gezien. Ik kan je vertellen dat ik heb staan genieten van de zangeres.

Muziek... welke muziek.... ooh ja. klonk lekker maar niet zo lekker als de zangeres ;)

LaszloVersteeg
3 oktober 2008, 11:24
ad is idd wiskunde leraar, hij geeft volgens mij les op broekhin roermond (jammer genoeg heb ik net geen les van hem gehad, hij was toen op tour volgens mij, hij is toen vervangen door z'n oom volgens mij:P)
de bandleden wonen idd zowat in onze achtertuin en we zien ze vaak jah. allen moet ik wel zeggen dat floor 'n kapsoneswijf is:S. kwam haar 'n tijd terug tegen en toen vroeg ik of ze van A.F. is was, zei ze zo; ja, wat mot je?

ze speelde op sjwaampop vorig jaar, vroeg ik om d'r handtekening, keek ze me eerste zuur aan en na 't nog 'n keer gevraagt te hebben zei ze; nou ja, omdat 't bij beroemdzijn hoort....

kapsones kapsones kapsones....

almarvk
7 oktober 2008, 09:28
Ontopic graag weer. Het is hier geen Offtopic.

LaszloVersteeg
7 oktober 2008, 10:39
je hebt gelijk :hippie:
epica is 'n goeie band, heb zelf niet zo veel met die muziek, maar muziekaal gezien zit 't verdomd goed in elkaar. en de zangeres is 1 van de weinige die live ook echt goed kan zingen.

Arvoitus
31 oktober 2008, 11:54
Ontopic graag weer. Het is hier geen Offtopic.

Om even nog iets aan jou te vragen, wat is er mis aan dit spel?:
http://www.youtube.com/watch?v=TWhC3EEOc38

almarvk
31 oktober 2008, 12:04
Er is niets mis met het spel van jou ;) Ik vond Mark Jansen gewoon geen geweldige gitarist op het podium, daar mag ik toch best een mening over hebben?

Arvoitus
31 oktober 2008, 12:08
Er is niets mis met het spel van jou ;) Ik vond Mark Jansen gewoon geen geweldige gitarist op het podium, daar mag ik toch best een mening over hebben?
Nee dat ben ik niet, dat mocht ik willen ;)

Je mag daar inderdaad een mening over hebben, daarvoor sorry, ik laat me een beetje meeslepen.
Maar ik vind hem gewoon een uitstekend strakke rhythm gitarist, zoals je in dat filmpje ook kan zien.

Roel#1
29 december 2008, 16:51
Van de Epica-site:

December 16th 2008 at: 14:21 CET

We are sad to announce that Ad has decided to part ways with Epica. Ad is a founding member of Epica and has been of great value to the band. We would like to use this opportunity to thank Ad for his everlasting devotion for Epica!


Jammer.

Maar... nieuw bloed doet goed, zegt men.

In ieder geval: Bedankt Ad voor je inzet en succes met de keuze(s) die je (hebt ge)maakt.

P.S. Misschien weer eens de tijd om op het forum te komen? :cheerup::cheerup::cheerup:


We wachten af.

Arvoitus
29 december 2008, 18:55
Dat is inderdaad heel jammer, ik ben benieuwd wie de volgende gitarist zal zijn. En ik hoop dat ze nog de festivals van 2009 kunnen meemaken.

Dagmar
1 januari 2009, 17:52
Epica is een fantastische band, zeker weten. Ik denk dat je het zo onderhand wel mijn lievelings band kan noemen. Simone heeft een prachtige stem, zij is zeker een groot voorbeeld voor me, en inderdaad. Dan in combinatie met de grunts van Mark. Fantastisch:)!

Arvoitus
16 januari 2009, 15:13
Er is een nieuwe gitarist, Isaac Delahaye.

B0UDEWIJN
28 januari 2009, 14:44
Luisteren jullie ook allemaal Kamelot dan? Epica is tenslotte vernoemd naar een album van Kamelot... en zoals jullie allemaal nog niet wisten ben ik Kamelotfreak:rockon:

Michael AE
28 januari 2009, 15:48
Joah After Forever en Epica zijn wel een van de weinige nederlandse metal bands die ik echt goed vind

:(

tienfuckingtekens

Roel#1
11 februari 2009, 21:37
... allen moet ik wel zeggen dat floor 'n kapsoneswijf is:S. kwam haar 'n tijd terug tegen en toen vroeg ik of ze van A.F. is was, zei ze zo; ja, wat mot je?
...


Vraag je ook aan de Paus of tie Rooms is? :seriousf:

Tho
11 februari 2009, 22:42
:(

tienfuckingtekens

gozer weet niet waar hij het over heeft joh..




het zijn uberhaubt niet eens metalbands.

Arvoitus
12 februari 2009, 01:03
Het zijn wel degelijk metalbands ... maar het is gewoon een puur andere soort metal waardoor je het niet kunt vergelijken met andere bands.

Hate it or love it ...

Maar je kunt niet ontkennen dat de eerste 50 seconden van dit leidje gewoon lekker beukt:
http://www.youtube.com/watch?v=uYhyKSl59Q8

Michael AE
12 februari 2009, 02:10
Als dat beukt, dan is Blinded By Fear van At The Gates een soulnummer...
















Nee, je moet het lekker zelf weten, hoor. ;) Als jij het goed vindt, dan is dat meer dan voldoende. Je hoeft andere mensen er niet van te overtuigen, hoor. Laat het opdringen van je mening maar mooi aan Amerikaanse religieuzen over.

Luke-wannabe
12 februari 2009, 08:45
Het zijn wel degelijk metalbands ... maar het is gewoon een puur andere soort metal waardoor je het niet kunt vergelijken met andere bands.

Hate it or love it ...

Maar je kunt niet ontkennen dat de eerste 50 seconden van dit leidje gewoon lekker beukt:
http://www.youtube.com/watch?v=uYhyKSl59Q8
Haha dat beukt toch niet man :D Dit beukt:
http://www.youtube.com/watch?v=tRnZ6rjLKqA
http://www.youtube.com/watch?v=VD61k3_N_LQ

Arvoitus
12 februari 2009, 09:16
Als dat beukt, dan is Blinded By Fear van At The Gates een soulnummer...

Nee, je moet het lekker zelf weten, hoor. ;) Als jij het goed vindt, dan is dat meer dan voldoende. Je hoeft andere mensen er niet van te overtuigen, hoor. Laat het opdringen van je mening maar mooi aan Amerikaanse religieuzen over.

Haha dat beukt toch niet man :D Dit beukt:
http://www.youtube.com/watch?v=tRnZ6rjLKqA
http://www.youtube.com/watch?v=VD61k3_N_LQ
Dat is dan ook meteen een totaal ander subgenre ... Vooral als je kijkt dat epica normaal gesproken als een softe vrouwenband wordt gezien, dan vind ik die 50 seconden van dat leidje behoorlijk anders.

Ik ben inderdaad van overtuigd dat de muziek van epica lekker is. Maar ik kan ook van andere albums enorm genieten (Necrotism, Spiritual healing. Slaughter of the Soul, Altars of Madness, etc).
Je hoeft me verder niet te vertellen wat "echte" beukmuziek is ;) want zelf staat 80's thrash/death nog steeds op de eerste plek bij mij.

Luke-wannabe
12 februari 2009, 10:39
Relatief gezien kun je zeggen dat het beukt, ja. Maar objectief (ofzo) gezien vind ik het niet echt de definitie van beuken.

Roel#1
12 februari 2009, 10:44
Iedereen is het over eens dat je als je het over fruit hebt je geen appels met peren moet vergelijken.
Waarom dan toch kansloos bandjes met elkaar vergelijken?


Is het een zoeken naar zelfbevestiging dat jou keuze de "goede keuze" is, of juist dat je met jouw keuze afzet tegen de rest en lekker anders bent.


De criteria waarom de ene iets goed of slecht vindt zijn meestal anders dan waarom de ander iets slecht of goed vinden. Allereerst overeenkomen wat de criteria zijn is al bijna onbegonnen werk.

Daarom, geniet lekker van wat je goed vindt en als je dan toch wilt filosoferen ga je dan analyseren wat het precies is dat je zo goed eraan vindt.

Luke-wannabe
12 februari 2009, 11:28
Sorry hoor je bent wel lekker 'intelligent' aan het lullen, maar ik ben niemand aan het vergelijken.

Madcow
12 februari 2009, 15:38
Vraag je ook aan de Paus of tie Rooms is? :seriousf:

ach volgens mij heeft hij het verhaal verzonnen ofzo. :seriousf: ik geloof er niks van. en hoe ik floor ken, zou ze niet zo doen.

Arvoitus
20 augustus 2009, 23:55
Nieuwe teaser van het album:
http://www.epica.nl/mark/teaser1.mp3

Klinkt lekker moet ik zeggen, ik ben benieuwd naar het album.

edje kadetje
21 augustus 2009, 12:00
Iedereen is het over eens dat je als je het over fruit hebt je geen appels met peren moet vergelijken.


huh?

Ik kan appels uitstekend met peren vergelijken: ik vind peren lekkerder, maar appels zijn langer houdbaar. Dus aan het begin van de week als ik net boodschappen heb gedaan eet ik peren en daarna appels.

Hoezo zou ik die niet met elkaar moeten vergelijken? Juist wél zou ik zeggen.

De ene muziek vind ik leuker/beter/fijner om naar te luisteren dan andere muziek.

Tho
21 augustus 2009, 12:07
http://www.globaldomination.se/top10/gd-s-top-ten-hottest-ladies-in-metal

Dancing Lobster
21 augustus 2009, 16:48
Mwa Epica heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Er zijn wel een aantal 'female fronted metal' bands die ik erg goed vind (voornamelijk Within Temptation, Nightwish en Lacuna Coil), maar Epica vind ik persoonlijk wat minder. Dunno why eigenlijk :p

Arvoitus
1 september 2009, 08:10
Tweede teaser is uitgebracht:
http://www.epica.nl/mark/teaser2.mp3

Ik hoor wat zeer lekkere riffs!

Arvoitus
17 september 2009, 12:21
http://epica.nl/mark/teaser3.mp3

Lekkere riffje en solo!

Arvoitus
24 september 2009, 15:30
Nieuwe nummer van Epica (Resign to Surrender):
http://www.myspace.com/nuclearblasteurope

En op Amazon staan samples van het complete album:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002Q67AWC/ref=dm_sp_alb

Heerlijk riffjes.

Tho
24 september 2009, 16:54
Bedankt voor je PM Arv! Je verzocht me er naar te luisteren dus dat heb ik gedaan. Goed, als 'femalefrontedsymphometalhater' zal ik dan toch een reactie geven.

+Het zit tering goed in elkaar, geweldig opbouw, goed luisterbaar. Echt zo'n album waarin je steeds weer nieuwe stukjes hoort
+geweldige solo, die gasten weten waar ze mee bezig zijn
+vette grunt, wat doet die gozer nog in die band? haha

-Get rid of the chick. Ik kan er écht niks mee. Oh zingen kan ze wel, maar metal is een mannensport
-Hoe gaan ze dit in vredesnaam live waarmaken? Al die koren, klassieke instrumenten.. kan mág je gewoon niet op een ceedee aan de geluidsman geven. Ik denk dat er van het dramatische effect wat het moet hebben weinig over blijft op die manier.
-Te veel sympho, te weinig riffing. Het is een beetje overdone, en ligt naar mijn idee te veel op de voorgrond. Waar zijn de vette gitaren en interessante riffs? Het rolt wel, maar de focus ligt er niet op.

Overal ranting: Ik was positief verrast, ik heb het zowaar gepresteerd om het nummer nog een keer aan te zetten. Voor de mensen die van female fronted symphonische metal houden is dit je orgasme, voor de mensen die er voor open staan is het een zeer blije verassing die je zeker in huis moet hebben. Maar voor de close-minded deathmetallers als ik heeft Epica weinig te bieden.

Madcow
25 september 2009, 09:16
Reuver represent!

Arvoitus
26 september 2009, 00:46
Tho, echt bedankt dat je even de tijd neemt om te reageren! Ik was benieuwd wat je van het album vond omdat dit album wat minder "opera OHHHHH-achtig" is en wat meer metal achtig is.


-Get rid of the chick. Ik kan er écht niks mee. Oh zingen kan ze wel, maar metal is een mannensport
Ik zou zeker wel wat met die zangeres kunnen :hippie: Maar ik snap verder wat je bedoelt. Ik ben er zelf ook niet altijd fan van, maar als ik me focus op de instrumenten en grunts ... :)


-Hoe gaan ze dit in vredesnaam live waarmaken? Al die koren, klassieke instrumenten.. kan mág je gewoon niet op een ceedee aan de geluidsman geven. Ik denk dat er van het dramatische effect wat het moet hebben weinig over blijft op die manier.
Normaal gesproken gaat er een grotendeel mee als backingtrack met de band. Sommige dingen doen ze met de synths.


-Te veel sympho, te weinig riffing. Het is een beetje overdone, en ligt naar mijn idee te veel op de voorgrond. Waar zijn de vette gitaren en interessante riffs? Het rolt wel, maar de focus ligt er niet op.Luister eens naar deze sample:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B002Q63GDO/ref=dm_dp_trk11
Daar zijn je interessant riffs ;) Beukt wel lekker voor een sympho-metal band.


Overal ranting: Ik was positief verrast, ik heb het zowaar gepresteerd om het nummer nog een keer aan te zetten. Voor de mensen die van female fronted symphonische metal houden is dit je orgasme, voor de mensen die er voor open staan is het een zeer blije verassing die je zeker in huis moet hebben. Maar voor de close-minded deathmetallers als ik heeft Epica weinig te bieden.
Mooi commentaar. Epica is echt de enigste band in dat soort wat ik leuk vind. Verder ben ik echt een liefhebber oldschool thrash/death (denk aan exodus/testament en death/obituary/carcass).

Ik ben zeer benieuwd naar het nieuwe album en ik denk dat het ook zeker wat leuks te bieden heeft voor liefhebbers van andere genre's.

Arvoitus
1 oktober 2009, 16:18
Een gedeelte van een van de zwaardere nummers:
http://www.epica.nl/mark/Martyr.mp3

Liquid
9 oktober 2009, 01:33
Epica is ver gekomen, en ze hebben ook wel vernieuwende dingen gebracht. Laatst merkte een kameraad op waar ik al tijden geen benaming voor had: "mannen in lange zwarte jassen die een paar akkoordjes aan slaan" dat representeert perfect wat zo'n band als Delain doet. Fantastische producties, inhoudelijk erg zwak.

vroeger vond ik vrouwen in metalbands wel cool, nightwish en after forever, maar zoals opgemerkt: metal is een mannensport :) Er is niets zo erg als bands die zichzelf "female fronted metal" noemen. als je dat leest bij zo'n band-advertentie lopen de rillingen over je lijf.

verder niets mis met epica, maar kap eens met die eentonige koortjes.