PDA

View Full Version : nieuw schemaatje HSS gevonden



jimihattricks
11 september 2008, 21:44
staat ook al in elektrische gitaren maar heb ff een pic gemaakt en vond dat t ook wel hier thuishoorde..

om de sc's in een HSS config 250k te laten zien en de humbucker 500k, zag ik iemand op een ander forum de volgende oplossing aandragen:

http://i35.tinypic.com/156e0eg.jpg

het gaat om de twee blauwe lijntjes > dit zijn weerstanden van 500k.. hierdoor zouden de sc's 250k 'zien' en de humbucker 500k..

mijn vraag, gaat dit werken?

RoelTM
11 september 2008, 21:54
tel je de weerstanden dan niet op?
dus dat de singles de 500 van de pot 'zien' én van die weerstandjes?
dus 500+500=100???

of zeg ik nu iets doms?


ik zeg iets heel doms hè?



laat maar :chicken:

Yoshida
11 september 2008, 22:10
tel je de weerstanden dan niet op?
dus dat de singles de 500 van de pot 'zien' én van die weerstandjes?
dus 500+500=100???

of zeg ik nu iets doms?


ik zeg iets heel doms hè?



laat maar :chicken:
Dit heb ik onthouden (zeer ruim begrip) van de ICT avondschool:
Als je een begin- en eindpunt hebt en daartussen parallelle spoortjes met weerstanden, dan moet je over ieder spoor de totale weerstand uitrekenen, en dan (geloof ik) de gemiddelde weerstand nemen per spoor. Dit is de totale 'vervangingsweerstand' over het gehele circuit. Weerstandjes schijn je om de een of andere reden niet op te mogen tellen.
De twee blauwe spoortjes hebben een totale weerstand van 500k, de s word gerout over een 250k weerstand en de h over een 500k 'vervangingsweerstand'.

Ik denk dat je op datzelfde forum de begunstigde moet vinden en die vragen naar zijn ervaring met dit 'diagram'. Het ziet er zinnig genoeg uit om te kunnen kloppen maar soldeer me er niet op vast.

jimihattricks
12 september 2008, 10:08
Dit heb ik onthouden (zeer ruim begrip) van de ICT avondschool:
Als je een begin- en eindpunt hebt en daartussen parallelle spoortjes met weerstanden, dan moet je over ieder spoor de totale weerstand uitrekenen, en dan (geloof ik) de gemiddelde weerstand nemen per spoor. Dit is de totale 'vervangingsweerstand' over het gehele circuit. Weerstandjes schijn je om de een of andere reden niet op te mogen tellen.
De twee blauwe spoortjes hebben een totale weerstand van 500k, de s word gerout over een 250k weerstand en de h over een 500k 'vervangingsweerstand'.

Ik denk dat je op datzelfde forum de begunstigde moet vinden en die vragen naar zijn ervaring met dit 'diagram'. Het ziet er zinnig genoeg uit om te kunnen kloppen maar soldeer me er niet op vast.

ok, ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar ik dacht dat je nu als 'volume-weerstand' voor de twee singles (500x500)/(500+500)=250k krijgt (parallel) en voor de humbucker gewoon 500k omdat deze alleen op de pot is aangesloten..

anyway, volgens begunstigde werkt het 'perfect', maarja, dat is natuurlijk nogal een subjectief begrip

Yoshida
12 september 2008, 10:18
ok, ik weet niet of we hetzelfde bedoelen, maar ik dacht dat je nu als 'volume-weerstand' voor de twee singles (500x500)/(500+500)=250k krijgt (parallel) en voor de humbucker gewoon 500k omdat deze alleen op de pot is aangesloten..

Dit komt me bekend voor. Je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik.
De vraag is dus niet óf het werkt, maar wat het resultaat is. Dit is niet alleen subjectief. Het hangt er ook vanaf welke eigenschappen van de houtsoort je wil benadrukken. Aangezien dit wel essen zal zijn lijkt me dit een goed doordachte oplossing om een erg specifieke sound uit de elementjes te krijgen.

Ik ben me erg in deze materie aan het verdiepen; wat doet de houtsoort, waarin onderscheiden verschillende elementen zich, welke potmeters gebruik je om het beste uit de houtsoort en je elementen te benadrukken etc. Maar ook: hoe moet je je onderdelen aarden en shielden. Dit is erg ingewikkelde materie waarin je gelukkig zoveel kansen hebt als je portemonnee toestaat. Het is een complex samenspel waarin alleen de bouwer een beslissing kan maken. Naar mijn mening onderscheidt dit ook een professionele bouwer van hobbyisten zoals de meesten onder ons. Doet niks af aan de uitstekende informatie die ik hier heb kunnen vinden.

aaronstonebeat
12 september 2008, 12:22
Hey jimihattricks,

Ik heb lopen denken over de taper waar je het laatst over had: ik denk dat je potmeter wat later reageert als je het volume dicht draait. Stel je draait 'm naar het punt waar de weerstand nog 250K is, dan staat die 500K nog steeds parallel ermee en kom je op een resulterende 375K.
Andersom, als je volume helemaal dicht staat en je begint het open te draaien, kun je verwachten dat de knop sneller reageert dan zonder parallel weerstand; lijkt mij persoonlijk nog niet zo onhandig.

Ik blijf onverminderd benieuwd naar je praktijkervaring.

jimihattricks
14 januari 2009, 13:01
om dit nog maar eens even te bumpen..

ik ben van plan bovenstaand te proberen op mijn S-S-S strat..

ik heb daarin een 350kOhm volumepot zitten die imo perfect is voor midden- en neck-pickup maar een te hoge waarde heeft voor de brug

theoretisch gezien zou een weerstand van 900kOhm, parallel gesoldeerd over de hot-slug van de bridge pickup op de switch en de volumepot moeten leiden tot een ca. 250kOhm window dat de brugpickup ziet

mijn theorie lijkt ondersteund te worden door een telecaster-schema van fender, waarin ook een weerstand wordt toegevoegd om de brugpickup een andere potmeterwaarde te 'laten zien':

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0118600A/SD0118600APg2.pdf

ik zal in ieder geval mijn bevindingen posten als ik de mod heb uitgevoerd

jimihattricks
22 januari 2009, 11:16
presto! het lijkt vooralsnog te werken, hoewel ik geen A>B tests heb gedaan...

mijn brugelement heeft meer body gekregen op de onomwonden snaren, dit merk ik het best tijdens tapping..

dus ik zou zeggen: probeer het eens uit als je een HSS strat hebt: ff een weerstandje over de SC's naar de volpot leggen dan kun je gewoon een 500k pot gebruiken.. ben benieuwd of het effect op die manier repliceerbaar is, of dat ik wellicht hoor wat ik wil horen

aaronstonebeat
22 januari 2009, 14:21
Te gek dat het inderdaad goed werkt!
Ik zie terloops ook nog dat ik me op 12 september '08 verrekend heb :noob:, waardoor ik juist het tegendeel beweerde van wat waar is (375K had 167K moeten zijn) maar dit terzijde.
Misschien ga ik 'ns 'n testschakeling maken waarbij ik met een potmeter naar wens parallelle weerstand bij kan draaien.

jimihattricks
22 januari 2009, 17:32
ja dat zou cool zijn, ik wilde het met een miniswitchje doen (weerstand aan-uit), maar had niet veel tijd, gitaar moest speelklaar zijn.. ben benieuwd wat jij ervan vindt als je het geprobeerd hebt.. als het in jouw axe ook werkt maakt het imo een einde aan het hele HSS-potmeter probleem en dat zou natuurlijk fantastisch zijn!

piezo
22 januari 2009, 18:23
EDIT: foute grafiek en tekst verwijderd.

aaronstonebeat
22 januari 2009, 18:31
Geweldig Piezo!

Ik was er idd net achter dat ik me verrekend had (zie een paar posts terug) en dat daarom mijn conclusie het tegengestelde was van de berekende realiteit.

Ook erg interessant om te zien dat een lineaire curve verandert in de richting van een logaritmische.
Ik ben erg benieuwd naar je feitelijke metingen!

piezo
28 januari 2009, 22:37
Helaas, mijn berekeningen deugden dus niet, niet voor de pots met een parallelweerstand in ieder geval. Ik heb nu de werkelijke signaalsterktes van verscheidene configuraties gemeten en de pots met een parallelweerstand houden hun gewone curve, althans bij een ingangssignaal van 1 kHz.

Maarrrr ..... met de parallelweerstand (de nep-250 pot) geeft het element wel een duidelijk meetbare en hoorbare vermindering van het hoog, vooral rond de resonantiefrequentie, waar het "karakter" van het element zit. Gebruikt zijn een "japans" Strat-element (AlNiCo - 6,2 kOhm DC) en CTS logpots van 250, 500 kOhm en een "nep-250" (dezelfde 500 k pot met een parallelweerstand van 430 kOhm), allemaal gemeten op standje voluit en half open.
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/naamloos.jpg

aaronstonebeat
28 januari 2009, 22:42
Very interesting !!! Helemaal omdat de pots kennelijk niet in hun taper beinvloed worden. Zeer bruikbare schakelmogelijkheden dus.