PDA

View Full Version : Metal



Pickslide
2 maart 2003, 23:00
Ik heb op de paar Metallica tokkeltjes na nooit echt veel metal gespeeld, maar ik wil het toch eens proberen. Nu vraag ik mij af hoe trekken die lui nou zo'n laag geluid uit hun gear. Vestemmen ze hun gitaar gewoon (drop D etc.) of gebruiken ze een octaver ofzo.

Ik heb wel een metal zone maar ik heb het gevoel dat ik daar alleen niet echt de lage tonen goed boost, maar dit kan ook zijn omdat ik nooit echt op luid volume kan spelen.

Neals
2 maart 2003, 23:03
meeste metal is in Eb gestemd.. dat wil zeggen al je snaren een halve stap naar beneden.

Lacrymosa
2 maart 2003, 23:04
Als je met metal, 90er jaren metal bedoelt: mid er uit, hoog en laag er in

CheerS!!

Electrical Storm
2 maart 2003, 23:05
Veel contour met je amp!! En verder is een octaver ook helemaal geen slecht idee!!

Pickslide
2 maart 2003, 23:07
Jah precies, aangezien ik redelijk wat stijlen speel vind ik 2 snaren anders stemmen wel te doen maar meer vind ik vaak wat veel werk....

Ic3gl0vE
2 maart 2003, 23:09
Aardig wat metalbands spelen in D of lager. nu-metal wordt meestal met 7-snarige gitaren gespeeld of in Drop-d.
Maar in Eb kun je ook ruig klinken hoor... zie Iced Earth

Pickslide
2 maart 2003, 23:09
Wat is die Eb stemming precies?

Neals
2 maart 2003, 23:17
Je gooit alle snaren een halve toon naar beneden, en dat is het eigenlijks ook.

andy
2 maart 2003, 23:48
Op 2003-03-02 23:04, schreef Lacrymosa:
Als je met metal, 90er jaren metal bedoelt: mid er uit, hoog en laag er in

CheerS!!


Zo doe ik dat ook.
Kunt je gitaar ook lager stemmen, maar dat doe ik niet.

newbreed
2 maart 2003, 23:51
geen boss metalzone gebruiken en helaas wel lager stemmen. drop D en dan nog een halve toon lager (Cb) dus speelt errug lekker en B gebruik ik zelf ook vaak..
je moet dan natuurlijk wel dikkere snaren kopen en je gitaarje even opnieuw afstellen. voor de Cb stemming gebruik ik een setje
011-054 en voor de B stemming een setje
011-0.63

FNaRK
3 maart 2003, 09:13
roadkill speelt gewoon in standaard E stemming, weinig mid, treble half en bass zo ver mogelijk zonder dat het zompig wordt.

En neem van mij aan dat dat metal klinkt ! :grin:

urezna
3 maart 2003, 09:21
inderdaad niet lager stemmen, effecten zouden ook niet nodig moeten zijn. vette distortion uit je versterker halen, en een beetje uitproberen wat je met je toonregelingen kunt bereiken.... meer is echt niet nodig.
En gedempt spelen met je rechterhandpalm (palm muting)....
Heel veel metel bands spelen / speelden gewoon in normale E-stemming, ook Metallica.

Izegrim
3 maart 2003, 14:33
Vader ook, kwam ik laatst achter. En Jezus, dat blaast best wel!

Static-M
3 maart 2003, 14:44
Stem CGCFAD, dat roeleert. En lekker palm-muten. En hou het simpel. Om Static-X ff aan te halen :grin:, zij spelen liedjes met soms maar twee akkoorden, maar het klinkt gewoon fokking vet!

Neals
3 maart 2003, 14:48
of ga gewoon punk spelen

Anders Destium
3 maart 2003, 15:54
Ik heb een hele tijd gewoon op een E-gitaar doorgespeeld, waarbij ik als bastoon de septiem boven de eigenlijke noot op de E-snaar pakte (dus bij C-powerchord op de lage E-snaar een G pakken, en bij een D-powerchord een A) akkoorden lijken dan op dit:
- of -
- -
3 7
3 7
1 5
1 5

Makkelijk te doen en het komt qua klank in de buurt... ik had geen zin om constant met mijn floyd te stoeien..

Phyrexian
3 maart 2003, 16:01
Op 2003-03-02 23:03, schreef Neals:
meeste metal is in Eb gestemd.. dat wil zeggen al je snaren een halve stap naar beneden.


metal kan in alle stemmingen!

het ligt em meestal in het gebruik van bepaalde technieken, ritmes en snelheden

heavy muziek ontstaat niet enkel door de stemming of de hoeveelheid distortion (immolation bijvoorbeeld, deze band schroefde de hoeveelheid gain op z'n laatste cd enorm terug en het klinkt alleen maar zwaarder dan met meer gain!!), veel hangt ook van de composities en arrangementen... speel metal met een slappe drummer en het klinkt nergens naar!

Veel distortion is uiteraard nodig, type gitaar is ook van belang, humbucker gitaren willen al snel beter klinken....

btw, over dat terugdraaien van het midden, dat mag je in een band ook niet te veel doen of je geraakt niet meer boven je bassist uit!

Slayer gitarist Kerry King steekt juist meer midden in zijn geluid (hij speelt op marshall) en dat geeft juist die ballen!

anyways,
snel metalgeluid is
- veel gain
- veel bass en treble, minder midden
- veel palm mutes
- veel powerchords en aanverwanten
- veel pull-offs en hammer-ons
- ... ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-03-03 16:09 ]</font>

Charvel
3 maart 2003, 22:17
Doe niet zo moeilijk en stem alleen je lage E naar D.Een vingertje op de laagste drie snaren en metallen maar!!!!

belfrink
3 maart 2003, 22:26
Guns N` Roses stemde ook altijd in Eb.:smile:

Fluffy
3 maart 2003, 22:27
echt :wink:

sash
3 maart 2003, 22:38
SRV altijd :smile:

Maar das weer geen metal :grin:

Droffie
3 maart 2003, 22:38
Heel veel bands staan in Eb.
Ik vind gewoon mijn sound beter een half toontje lager.
Ik speel geen metal. 't wordt in gewone rock en Blues ook heel veel gedaan.