PDA

View Full Version : Probleem met strat



Chief
11 september 2008, 19:46
Hallo,

ik heb al enige tijd last van een vreemd resonerend geluid. Ik heb een sample hier neergezet:

http://www.2shared.com/file/3913496/2d72448c/geluid.html

Ik heb hem pas af laten stellen, maar het probleem is hier niet mee verholpen. Ik heb ook de topkam e.d. gecontroleerd qua afstand snaren en ook de actie is volgens mij niet te laag. Het probleem lijkt er niet te zijn bij het aanslaan van losse snaren.

Ik hoop dat jullie m.b.v. die sample kunnen bepalen wat dit geluid zou kunnen veroorzaken.

p.s. Het gaat om een Squier Stratocaster uit 2000 met GFS vintage pickups. Tremolo heb ik met 3 veren plat op de body.

Gearjunkie
11 september 2008, 19:52
Het lukt mij niet het fragment te beluisteren helaas.
Misschien trilt er een veer irritant mee? Zet er eens een vierde veer bij (als je die hebt liggen) is het er dan nog?
Schroef je elementen een stukje lager...

Probeer door dingen uit te sluiten het probleem te vinden.

jimihattricks
11 september 2008, 19:57
gokje; je hebt het probleem voornamelijk of zelfs uitsluitend bij de g-snaar?

komt vaker voor bij strats, maar jouw fragment is wel wat extreem.. probeer eens de pickups wat lager te zetten.. helemaal weg zal het waarschijnlijk niet gaan

Chief
11 september 2008, 20:12
Het lijkt het meest voor te komen op de middelste twee snaren, maar ik heb volgens mij wel bij iedere snaar wel.

Pickups heb ik nu zo laag mogelijk, maar dat lijkt niet veel uit te halen.
Het probleem is vooral heel erg merkbaar bij gebruik van gain en vooral ook wat hoger op de hals. Fret 12 t/m 17

Ik ben al flink bezig geweest zaken uit te sluiten. Pickups, zadeltjes, topkom(gemeten, lijkt goed) Extra veren heb ik helaas niet dus dat moet ik nog proberen. Afstelbeurt had ik uiteindelijk laten doen, maar bood dus ook geen oplossing.

Potlood slijpsel op topkam + brugzadels gesmeerd. Veren helemaal ingeschroef, veren juist weer wat eruit geschroef. Wel dat de brug altijd plat op de body blijft.

Niets lijkt te helpen.


p.s. voor het downloaden van het fragment moet je dus op de link klikken even een stukje naar beneden kijken. Daar staat in het klein dat je hem kan downloaden. Beetje onoverzichtelijke pagina is het namelijk

Erik70
12 september 2008, 00:17
Klinkt mij een beetje als verrotte snaren, kan dat? Of zijn de recent nog vervangen?

HalfBlindLefty
12 september 2008, 01:54
Klinkt (b.v) alsof een los ringetje oid rond een snaar zit en meetrilt. Het duurt even voordat het effect :-/ op vol volume is. Heeft dus even nodig om volledig te trillen.

Gezien de toonhoogte/frequentie, zou ik denken (als het echt de gitaar is) aan iets kleins. gebroken zadelschroefje wat net vrij kan bewegen. Of als je pickups met veertjes rond de schroef zijn, een van die veertjes (gebroken/vrij van druk).

Bij cleane sound:
Komt het voor bij alle pickups ?
Andere versterker?
Andere gitaar deze versterker?
Loop de diverse schroefjes eens na
Kijk eens in de buurt van je tuners, zit daar iets los/vreemds

Een gekke, heb het nog nooit meegemaakt, maar los stukje snaar in het tremoloblok kanaal... wild guess

/Hans

Chief
12 september 2008, 09:03
Er zitten net nieuwe snaren op dus dat kan het niet zijn.

Ook heb ik laatst nieuwe pickups van GFS geinstalleerd, waarbij ik alles heb nagelopen en goed vastgedraaid.
Het probleem is echt goed te horen bij gebruik van wat gain. Bij een totale clean sound hoor je het niet.

Het probleem is te horen op mijn POD 2.0, Behring V-AMP2 en Cube 20X dus het ligt denk ik sowieso aan de gitaar.

Ik ga nog eens het tremolo systeem goed inspecteren. Mogelijk dat gewoon een nieuwe brug met tremolo van GFS erin zet.

Owja, het is dus geen fretbuzz ? De snaren hoor ik zeer lichtjes resoneren tegen de frets, maar dat schijnt normaal te zijn begrijp ik.

Gearjunkie
12 september 2008, 10:07
Ik heb het nu kunnen luisteren en ik hoor enkel fretbuzz...
zadeltjes omhoog dus... (of minder hard aanslaan wellicht)

Chief
12 september 2008, 19:00
Ik heb het nu kunnen luisteren en ik hoor enkel fretbuzz...
zadeltjes omhoog dus... (of minder hard aanslaan wellicht)

Ik heb het ook wanneer ik de allerlaatste fret gebruik. Lijkt me dat de snaar dan geen frets heeft om tegen aan te kletteren, toch ?

cruncher
12 september 2008, 19:20
Neem watten of een papieren zakdoekje en doe dit achter de tremelo-veren. Probleem over?

no 1 hops
13 september 2008, 10:22
je hebt toevallig niet van die speciale strap lock dingen (van schaller geloof ik)
heb ze op 1 van mijn gitaren en als je geen strap gebruikt resoneert dat soms heerlijk irritant mee.

je hebt er GFS in gezet, niks los in de cav laten liggen?

voor mijn gevoel als ik naar het geluid hoor denk ik ook aan fretbuzz
het is precies het geluid wanneer de volgende fret net en net niet de snaar raakt tijdens trillen.
(maar ja als je de laatste fret ingedrukt hebt kan dat dus niet, of je pup zou dan nog te hoog zitten)
controleer dat voor de zekerheid bij indrukken laatste fret moeten de pooltjes onder de hoge e ongeveer 1 x 20 cent muntje van de snaar af zijn en bij de lage e 2 muntjes.

en chruncher zijn idee is ook goed

Stratman70
13 september 2008, 12:31
Losse halspen? Ik doe zomaar een gokje, want ik kon het fragment niet horen.
Hoor je dezelfde resonantie als je zachtjes tegen de achterkant van de hals aan klopt?

toneblo
13 september 2008, 14:29
Ik zou hem wel willen fixen voor je, mocht je hier in geinteresseerd zijn.
Ik hoor het wel..