PDA

View Full Version : Welk Tremolo pedaal? Wat is zijn de grote verschillen?



Aron Maiden
11 september 2008, 19:20
Hallo, Ik ben opzoek naar een Tremolo pedaal, maar er zijn er zo veel.. Ik heb zo al de T-Rex gezien, Voodoo Lab enz, maar die prijzen verschillen nogal tenopzichte van een Boss bijvoorbeeld. Zit hier ook erg veel verschil in? Of is het puur dat de duurdere pedalen True Bypas/ Handgebouwd en uit de Usa komen?

Wat ik bijvoorbeeld dus een mooie sound vind is die van "Bang bang - Nancy sinatra" Klik HIER (http://www.youtube.com/watch?v=T5Xl0Qry-hA).

Iemand nog tips?

Eko
11 september 2008, 19:25
Het verschil zit hem in de klank en instelmogelijkheden. Soms heb je alleen snelheid en diepte , soms ook vorm. Het ene pedaal is wat warmer van klank , net als een buizentremelo op betere versterkers. Het andere is een koude golf. Het is een kwestie van smaak. Sommige pedalen zijn true bypass en anderen kleuren je geluid sowieso.
De enige die echt het verschil kan maken ben je zelf ,testen dus.
Zelf heb ik de Dunlop tremelo. Warm van klank met veel instelmogelijkheden en gebouwd als een tank. Helaas niet goedkoop.

BasHermus
12 september 2008, 10:40
Ben een beetje een tremolo-freak, dus heb er inmiddels heel wat versleten.

Ooit begonnen met een DOD-tremolo. Deze kan echter niet heel snel, ruiste enorm en had nogal last van volume-drop zodra je hem aanzette…

Daarna een Marshall Vibratrem. Lekker pedaal, maar hij ging juist harder als je hem aanzette..
Helaas ook nogal wat tone-suck als hij uit stond.

Toen een Peavey Delta blues gekocht, waar er gewoon eentje in de versterker zit (klinkt erg good).

Inmiddels is dat mijn reserve versterker en heb ik voor mijn Matamp (die geen tremolo heeft) weer een pedaal gekocht.

Een tremolo van Empress (http://www.empresseffects.com/tremolo.php) .

Niet de goedkoopste, maar wel enorm veelzijdig. Tap tempo, schakelen van langszaam naar snel, verschillende golf-vorm, een tremolo met ritme patronen, etc…

Erg goed geluid, true bypass… ik wil niets anders meer (op tremolo gebied)

Grooveyard21
12 september 2008, 11:02
Ben een beetje een tremolo-freak, dus heb er inmiddels heel wat versleten.

Ooit begonnen met een DOD-tremolo. Deze kan echter niet heel snel, ruiste enorm en had nogal last van volume-drop zodra je hem aanzette…

Daarna een Marshall Vibratrem. Lekker pedaal, maar hij ging juist harder als je hem aanzette..
Helaas ook nogal wat tone-suck als hij uit stond.

Toen een Peavey Delta blues gekocht, waar er gewoon eentje in de versterker zit (klinkt erg good).

Inmiddels is dat mijn reserve versterker en heb ik voor mijn Matamp (die geen tremolo heeft) weer een pedaal gekocht.

Een tremolo van Empress (http://www.empresseffects.com/tremolo.php) .

Niet de goedkoopste, maar wel enorm veelzijdig. Tap tempo, schakelen van langszaam naar snel, verschillende golf-vorm, een tremolo met ritme patronen, etc…

Erg goed geluid, true bypass… ik wil niets anders meer (op tremolo gebied)

een tremolo met tap temp lijkt mij idd rezu handig.

ik heb ook menig tremolo pedaal versleten (oa dunlop, danelectro,boss)

momenteel bezit ik een tremulus lune en gebruik ik een line 6 mm4 voor mn tremolo sound, dit bevalt erg goed, al had n tap niet mistaan.

farstreetblues
12 september 2008, 14:43
Hoi,

Heb zelf de Carl Martin Surf trem. Ben er erg tevreden mee, simpele bediening ,alleen snelheid en diepte, goeie sound, en hij ziet er nog 's cool uit!


Jasper

vinni
12 september 2008, 15:21
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe en heb de volgende inmiddels getest / zelf gehad :

- Voodoolab / gewoon goed
- Empress / erg goed maar voor mij teveel knopjes
- T-rex Tremster / Moah....beetje kil
- EBS TremoLo / ook wat kil....wel erg stil
- Mad Proffessor mellow yellow tremolo / Gaat niet echt diep...lijkt wel een vibrato
- BYOC Tremolo / erg goed....alleen die schakelklik
- Marshall Vibratrem / moah....niet slecht....maar geen top

Ben er dus nog niet uit. Wellicht een Fulltone Supa-trem of the Tonefreak Mellow Tremolo.....of toch maar weer een Byoc tremolo.....

Vinni

Aron Maiden
12 september 2008, 15:33
Dankjewel allemaal.. Ik heb niet zo heel veel tijd om zelf naar een winkel te gaan die veel pedalen heeft, dus zit nu af en toe op youtube te kijken naar die demo's van Proguitar shop. Wat ik daar kan horen lijkt mij de voodoo Lab een erg vet pedaal, dus die zou ik ook graag willen testen, wel vandaag even naar de winkel geweest en daar kregen ze de T-Rex pedalen ook. Dus die kan ik binnenkort ook gaan testen.

Op die T-Rex zit ook een Switch van Trem/Vibrato, maar vibrato is toch iets anders dan een vibe pedaal? Zoals de Fulltone Dejavibe/ Voodoo Lab Micro Vibe?

Want ik zou ook nog eens een vibe pedaal willen, nadeel vind ik alleen dat deze zo vreselijk duur zijn..,

Fuhgawz
12 september 2008, 15:34
Valt die schakelklik van die BYOC niet te verhelpen? Check het zelfbouw forum hier eens, de mannen daar kunnen je vast wel tips geven!

vinni
12 september 2008, 15:42
ben al heel wat uurtjes kwijt geweest aan het verhelpen van die schakelklik. Maar niets heeft geholpen. Wellicht dat de switch kapot was....weet het niet.
Pulldown resistors, alles opnieuw gesoldeerd....niets hielp.
Heb je soms ook een BYOC Tremolo?

Vibe :
Goed en niet duur....de voodoolab....nog goedkoper en volgens een aantal kenners ook goed....de nieuwe Danelectro. zelf niet getest overigens

Vinni

Dirk_Hendrik
12 september 2008, 20:14
Of is het puur dat de duurdere pedalen True Bypas/ Handgebouwd en uit de Usa komen?



Definieer duurder TB en USA?

http://www.dirk-hendrik.com/optotrem.html
Neen dus.

Schaamteloze spam weer afgelopen...

Luke-wannabe
12 september 2008, 20:28
Ik heb zelf de Carl Martin Surf Trem. Ik vond de tremolo in mijn ex AC 15 lekkerder (lees; warmer) maar deze is ook best warm. Ik heb toen ik hem kocht (1,5 jaar geleden) tussen 3 getest. De EHX Pulsar, deze en nog een andere (weet ik niet meer). En vond deze de lekkerste.

RolandT
12 september 2008, 22:06
Ik heb die BYOC Tremelo (zonder schakelklik). Vind dit het beste pedal van BYOC reeks.

vinni
12 september 2008, 22:13
Hee Roland,

Tja...ik vermoed dat er toch iets kapot was met mijn BYOC Tremolo.
Ga'm waarschijnlijk toch weer bouwen.....dan wel met de trimpot voor het volume extern.

Vind het na alle genoemde tests met andere trems nog steeds de best klinkende.

Vinni

Dirk_Hendrik
12 september 2008, 22:14
Ik heb die BYOC Tremelo (zonder schakelklik). Vind dit het beste pedal van BYOC reeks.

idd goed ding,

met de chorus van Peter Heijnen (lang verhaal) heb ik me toch ook behoorlijk lang zoet gehouden. Erg prettig!

RolandT
12 september 2008, 23:00
dan wel met de trimpot voor het volume extern.Heb die bewust vanbinnen gehouden, eens dat je die goed zet hoef je daar niet meer aan te draaien. Hoe minder knoppen hoe minder ik de neiging heb om er aan te draaien. Ik speel nu enkel met gitaar->tremelo->een kanaal amp (met spring reverb).

vidar
13 september 2008, 01:08
Ik heb zelf de Cool Cat Tremelo van Danelectro, en die vind ik ook erg goed klinken, bovendien kost hij erg weinig, leuk pedaaltje voor erbij (of om er twee van te kopen: 1 langzaam en licht, 1 snel en hard, samen voor leuke ritmische patronen :)). Geeft wel een lichte volume boost, maar ik ervaar dat niet als storend. Nadell: knopjes zijn niet zo heel makkelijk te bereiken.

tillens
13 september 2008, 01:08
Probeer ook eens een semaphore van catalinbread.. Denk aan REM achtige trems..

d'oh
13 september 2008, 11:38
Ik heb de voodoo lab tremolo, die is gewoon erg prettig.

Geen tonesuck, volume control (ideaal) en simpel in te stellen.

En natuurlijk het belangrijkste: hij klinkt gewoon erg lekker.

Ik heb eerst de Dunlop TS-1 gehad, die was ook best fijn, maar veel tonesuck en moeilijk instelbaar

Bernardduur
14 september 2008, 12:21
Ik heb er teveel gemaakt maar kom bijna altijd weer terug op mn Tremulus Lune; gewoon een extreem lekkere tremolo, super in te stellen en in mijn ogen geen minpunten.

peter_heijnen
14 september 2008, 12:35
Ik heb zelf de Cool Cat Tremelo van Danelectro, en die vind ik ook erg goed klinken, bovendien kost hij erg weinig, leuk pedaaltje voor erbij (of om er twee van te kopen: 1 langzaam en licht, 1 snel en hard, samen voor leuke ritmische patronen :)). Geeft wel een lichte volume boost, maar ik ervaar dat niet als storend. Nadell: knopjes zijn niet zo heel makkelijk te bereiken.
Ik heb die ook maar ben er nog steeds niet echt gelukkig mee. Als je het effect aanzet, verandert je gitaargeluid te veel mee ipv dat je ooqrspronkelijke geluid 'getremoloed' word. Door de geluidsverandering is naar mijn eigen smaak eigenlijk alleen de hard tremolo echt bruikbaar.

Wordt het dan toch de byoc? Welja, dan heb ik die eindelijk ook... :)

vidar
14 september 2008, 20:34
@ peter_heijnen: Ik vind het juist wel mooi, hoe hij je geluid en kleurt. Maar als je idd ALLEEN volume modulatie wilt dan is het niet wenselijk

Nocki
15 september 2008, 09:08
BYOC Tremolo heeft ook mij de ogen geopend. Heerlijk pedaal was dat! Ik had geen last van klikken en zo dus zal het idd aan je pedaal zelf liggen...
Ik verwacht binnenkort ook wel weer een BYOC tremolo te gaan bouwen... Wil eerst nog even kijken of er geen zelfbouw alternatief is...

Dweezman
15 september 2008, 10:01
simpel en prachtig: Sherlock Tremit.
Staat al jaren op mn board.

http://www.sherlockamps.com/products/tremit_scan.JPG


(Alleen de vibrato van mn vibroverb amp is nog fijner)

jero
15 september 2008, 11:26
Eens!

Vwb tremolo:

eerst even afvragen wat voor tremolo je zoekt, blok / golf / driehoek, en of je tussen deze wilt kunnen schakelen. Verder kan een volumeknop handig zijn, om eventueel volumeverlies te corrigeren.