PDA

View Full Version : REVIEW Egnater Tourmaster 4100 + 4x12" cab



dml
11 september 2008, 17:45
EGNATER Tourmaster 4100 head + Egnater 4x12” speakerkast, deel I

Intro
Zoals zoveel versterkerbouwers begon Bruce Egnater ruim 30 jaar geleden in Detroit met een klein reparatiewinkeltje voor gitaren en versterkers. Naast het repareren van versterkers begon Bruce ook zelf te experimenteren met weerstanden en condensators te vervangen in bestaande versterkers en al snel begon hij zelf een twee kanaals versterker te bouwen met een aparte toonregeling voor elk kanaal, wat in die tijd behoorlijk ongebruikelijk was. Een aantal jaar geleden zette Egnater de stap om onder eigen naam met een versterkerlijn op de markt te komen. En sinds dit jaar is die lijn uitgebreid met de (zeer betaalbare) Tourmaster-serie. In deze review behandel ik de 100 watt versterkertop, welke de naam Tourmaster 4100 draagt, samen met de bijpassende 4x12” speakercab.

Constructie
Op het eerste gezicht valt de enorme hoeveelheid draaiknoppen aan de voorkant van de versterker op. Daarbij moet gezegd worden dat het om een vierkanaals versterker gaat, en elk kanaal heeft zijn eigen toonregeling. Elk kanaal is qua lay-out identiek en heeft van links naar rechts draairegelaars voor Volume, Contour, Treble, Middle, Bass en Gain, waarbij Volume staat voor het eindvolume van het betreffende kanaal. Wat betreft toonregeling niets nieuws onder de zon. Blijft echter de Contour-regelaar wel over. Deze is per kanaal middels een drukknop inschakelbaar en werkt als een extra toonregeling op een breed middengebied. Verder heeft elk kanaal ook nog een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen Modern en Vintage, wat slaat op de “voicing” van het kanaal. Wat de benaming doet vermoeden, is waar. Op standje Modern klinkt de Tourmaster modern, met behoorlijk wat laag en hoog en op standje Vintage klinkt hij wat ouderwetser, meer rock’n’roll, maar hierover later meer.
Links van de kanalen vindt je het Master-deel met draaiknoppen voor Volume, Reverb, Density en Presence. De eerste twee zijn duidelijk, en wat Presence doet in het hoge frequentiebereik van de versterker, doet Density in het lage frequentiebereik. Hierdoor is het mogelijk om op een laag volume ook een zeer acceptabel en stevig geluid te produceren. En verder natuurlijk nog de gebruikelijke schakelaars voor aan/ uit en stand-by en twee gitaaringangen, high en low. Je mag zelf bepalen welke ingang jij gebruikt, wat voor jou het lekkerste klinkt.
En dan naar de achterzijde die wellicht nog het meest interessant is. Van links naar rechts vindt je:
een effectenlus welke schakelbaar is tussen serieel en parallel, zowel de send als de return heeft een Level-regelaar. Maak je gebruik van de optie parallel, dan wordt de bijbehorende Level-regelaar een mixregelaar die de verhouding tussen droog en effectsignaal regelt. Deze effectenlus is naar keuze te gebruiken middels de bijgeleverde footswitch, standaard aan op alle kanalen, alleen op kanaal 1 en 2 of alleen op kanaal 3 en 4. Daarnaast een aansluiting voor de footswitch. En daarnaast de zogenaamde Power Grid, een vijftal schakelaars waarmee je per kanaal het uitgangsvermogen kan instellen op 100, 50 of 20 watt. Met de laatste schakelaar kun je het totale vermogen van de versterker ineens halveren, waardoor je per kanaal waardes krijgt van 50, 25 of 10 watt. Het is dus mogelijk om bijv. kanaal 1 te voorzien van flink wat eindbuisoversturing met de Power Grid op 20 watt en direct overschakelt naar kanaal 4 op vol vermogen. Deze verlaging van het vermogen werkt niet volgens het triode/ pentode-principe maar middels extra vertakkingen op de uitgangstrafo. Je kan je wel voorstellen dat dit de versterker zeer flexibel inzetbaar maakt. Om het volume/ vermogen te verlagen is het bij de Tourmaster dus niet nodig eindbuizen te verwijderen of zoiets als een powersoak/ hotplate te gebruiken. Naast de Power Grid een regelbare Record uitgang, het signaal hiervan kun je rechtstreeks naar bijvoorbeeld een mixer sturen en het simuleert het geluid van een 12” speaker met een microfoon ervoor. Naast deze uitgang een punt om de ruststroom van de eindbuizen in te stellen, ook wel Tube Biasing genaamd. Gewapend met een multimeter kun je zelf de bias instellen, bijvoorbeeld als je de Tourmaster voorzien hebt van nieuwe (eind)buizen. Hoe het werkt, staat duidelijk beschreven in de meegeleverde handleiding. En natuurlijk is ook voorzien in een tweetal uitgangen voor één of meerdere luidsprekerkasten waarbij je kan kiezen tussen 4, 8 en 16 ohm. De hekkensluiter van de achterzijde is natuurlijk de aansluiting voor het netsnoer.
Het innerlijk van de Tourmaster is voorzien van niet minder dan vier 5881 eindversterkerbuizen en acht 12AX7 voorversterkerbuizen. Niet geheel onbelangrijk: zowel de effectenlus als de ingebouwde reverb zijn gebufferd met een buisje om de dynamiek en puurheid van het signaal zo min mogelijk aan te tasten. De buizen zijn geselecteerd door Groove Tubes, ook niet de eerste de beste!!
Het geheel wordt omlijst door een multiplex behuizing welke smaakvol voorzien is van twee kleuren tolex. De zijkanten zijn zwart en de boven- en onderkant crème. In combinatie met de crème draaiknoppen geeft het de versterker in ieder geval wel een chique uitstraling.
De 4x12” kast is van het bekende formaat en is standaard voorzien van vier Celestion Vintage 30 speakers wat betekent dat je de kast met zeker 240 watt kan belasten. Aan de achterkant natuurlijk een aansluitpaneeltje met drie aansluitingen, waarbij je kan kiezen uit 4 ohm mono, 16 ohm mono of twee keer 8 ohm (stereo). Naar eigen zeggen is het paneeltje gepatenteerd. De hoeken zijn voorzien van zwarte metalen stoothoeken. Standaard wordt de kast geleverd met vier afneembare wielen. Deze wielen hebben een eigen bodemplaat die middels een vernuftig mechanisme onder de kast geschoven kunnen worden. Als je bekend bent met de wielen van Mesa/ Boogie of Bogner, dan komt dit systeem je bekend voor, het werkt eender. De kast is gemaakt van 18 mm berken multiplex en een metalen handvat siert elke zijde. Natuurlijk is ook de kast voorzien van tolex in de twee smaakvolle tinten crème en zwart. Het luidsprekerdoek is peper-en-zout-kleurig. De kast is verkrijgbaar in een rechte en een buik variant.

Vanwege het maximaal aantal karakters dat in een post te plaatsen is, volgt hieronder deel II van de REVIEW.

dml
11 september 2008, 17:46
EGNATER Tourmaster 4100 head + Egnater 4x12” speakerkast , deel II

Geluid
Zoals hierboven beschreven zijn de geluidsmogelijkheden legio te noemen. Ik zal dan ook niet van elke combinatie een beschrijving geven en me beperken tot “standaard” instellingen.
Eerst maar de toonregeling van alle kanalen op 12 uur (wat overigens ook een goed uitgangspunt was bij de Modular-serie van Egnater) evenals de Presence en Density. Wat bij kanaal 1 op standje Modern meteen opvalt, is het “aanwezige” geluid, of in goed Frans: in your face. Een sprankelend, helder, open en dynamisch geluid. De gitaar “knalt” uit de speakers. Zet je dit kanaal op Classic, dan krijgt het geluid wat meer mid en een bluesy grom, een randje oversturing. Kanaal 2 is zo goed als identiek aan kanaal 1, ware het niet dat deze wat meer gainreserve heeft en je dus wat betreft oversturing verder kan gaan dan kanaal 1. Bij het bespelen van dit kanaal moet ik direct denken aan het radiostation Arrow Classic Rock. Dat geeft al een beetje aan waar je qua geluid moet zoeken.
Over naar kanaal 3 voor het wat vettere werk. De gebruiksaanwijzing zegt bij dit kanaal “From AC/DC to modern rock……”. Niets teveel gezegd, dit kanaal heeft een Marshall-achtig karakter, een karakter waarvoor de Tourmaster zich niet hoeft te schamen. Dit karakter kun je wederom als Classic Rock bestempelen. Op standje Modern krijgt dit kanaal meer laag en hoog en een Rectifier-achtig karakter. Maar toch ook blijft het klassieke geluid intact. Dus verwacht niet instant-Rammstein-gebulder, maar het krijgt gewoon wel een sausje ervan mee. Kanaal 4 is de overtreffende trap van kanaal 3. Meer gain, meer compressie. Vooral de Contour-regelaar kan op dit kanaal zorgen voor gedonder in de laagste regionen van het vagevuur, als je begrijpt wat ik bedoel. Een Countour-regelaar is ook terug te vinden op de Valvestate-serie van Marshall, daarmee is het vergelijkbaar alleen klinkt het bij Egnater echt goed.
De Contour-regelaar maakt de kanalen een stuk flexibeler, het gaat een stuk verder dan de standaard toonregeling. Op kanaal 1 kun je met deze regelaar een nog helderder dan helder, bijna akoestisch, geluid bewerkstelligen. Het doet bijna pijn aan de oren, maar toch blijft het muzikaal klinken.
En met de eerder genoemde Power Grid kun je qua klank nog een heel stuk verder gaan. Vergis je overigens niet in het vermogen: halvering wil niet zeggen dat ook het volume navenant gehalveerd wordt. Niets is minder waar. Tussen 100 watt en 50 watt is er nauwelijks volumeverschil waarneembaar. Wel krijgt de Tourmaster op 50 watt een wat ronder geluid, misschien zelfs een tikkeltje warmer. Erg lastig om dat hier te beschrijven. En om nog meer “punch” te krijgen, kun je per kanaal het volume verhogen en het Mastervolume verlagen.
De galm klinkt prima, niet wereldschokkend goed maar gewoon bruikbaar.
Wat ik stiekem wel mis bij deze versterker, is een tweede en schakelbare Master volume, die had mijns inziens niet mogen missen. Mocht je echter geen gebruik maken van de effectenlus, dan kun je d.m.v. een patchkabeltje toch beschikken over een voetschakelbare tweede Master volume. Sluit daarbij het patchkabeltje aan op de send en return van de effectenlus en stel deze in op serieel. Activeer daarna de effectenlus op de footswitch. Je kan nu met de Level-regelaars van de lus het volume verminderen. Dit volume wordt je ritmevolume, wil je daarna het volume verhogen voor een solo, dan deactiveer je de effectenlus met de footswitch. Simpel doch doeltreffend.

Conclusie
Egnater heeft met deze Tourmaster een sterke troef in handen. Aan de prijs ligt het in ieder geval niet. De top kost € 1375,- inclusief 6-voudige footswitch en de 4x12” kost € 775,-. Zeer concurrerende prijzen. Een geduchte concurrent is wellicht de Marshall JVM410. Overigens is er ook een 2x12” combo van de Tourmaster leverbaar die voor € 1475,- van de toonbank rolt. Dit combo is identiek aan de top maar is wel voorzien van twee 80 watt Celestion speakers die gefabriceerd zijn naar specificaties van Egnater. Ze luisteren naar de naam Elite 80. Het combo wordt geleverd inclusief herniagarantie, hij weegt een slordige 43 kilo.
De overall klank van de Tourmaster is “klassiek” en ademt klasse uit, daarbij kun je denken aan Fender’s Bassman en de JTM van het al eerder genoemde Marshall. Ik denk dat het een welkome aanvulling is in “Multi-channel”-versterkerland. Egnater was voorheen voorbehouden aan de beter gesitueerden onder ons maar met deze Tourmaster wordt nu ook de middenklasse bedient.

http://inlinethumb08.webshots.com/42759/2526627420102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2526627420102437750NyQZMP)

http://inlinethumb58.webshots.com/40953/2845730200102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2845730200102437750CGAKqH)

dml
11 september 2008, 17:52
http://inlinethumb25.webshots.com/29336/2175851250102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2175851250102437750nbcDSk)

http://inlinethumb25.webshots.com/42392/2631356660102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2631356660102437750NymkuH)

http://inlinethumb56.webshots.com/42231/2393304100102437750S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2393304100102437750olHvxv)

Mitch
11 september 2008, 18:08
Wauw, da's een zeer scherpe prijs. Besteed -ie de productie uit naar China, zoals bijna iedereen tegenwoordig? Gigantisch veel features hoor. Tweak galore!

Nielsje
11 september 2008, 18:25
Nette review! (zou je misschien wat meer witregels kunnen gebruiken? op m'n 22" scherm werd het wel heel erg veel...)

Ik ben wel benieuwd naar deze versterker! De prijs is ontzettend scherp (blijft dat ook zo?). Hoe reageert de versterker eigenlijk op dingen als volume terugdraaien van je gitaar, pedalen en je speeltechniek?

Hm....

artnaz
11 september 2008, 18:40
Top! Goede review!

Gigantisch veel mogelijkheden voor zo'n prijs! ;)

Erik70
12 september 2008, 00:10
Top! Goede review!

Gigantisch veel mogelijkheden voor zo'n prijs! ;)


weinig aan toe te voegen.
Idd jammer dat een 2e master ontbreekt, verder lijkt het veel op de ideale amp.

TimmU
12 september 2008, 12:49
Hoe zit het met de hi-gain? is er een beetje mee te metalen?


wel echt een PRACHTIGE amp zeg, wauw.

dml
12 september 2008, 14:34
De amp reageert zeer goed op je techniek maar ook op de gitaar. Dus als je een Tele aansluit, hoor je een Tele en als je een Ibanezzzz RG aansluit, krijg je een karakterloos geluid ;)
Dus ja, ook wat betreft die vorm van dynamiek zit het wel snor. Op kanaal 2 en 3 het volume terugdraaien op je gitaar schoont de boel op. Bij kanaal 4, natuurlijk afhankelijk van je gaininstelling, is dat iets minder het geval. Hoe hij reageert op pedalen, weet ik niet, heb ik ook niet geprobeerd. Maar als hij al behoorlijk gevoelig is voor de soort gitaar, dan zal dat ook wel voor pedalen het geval zijn. Ga er dan maar van uit dat niet elk pedaal evengoed over de Tourmaster zal klinken.
En ja, er is ook prima mee te metalen. Ik noemde de Contour-pot al, die kan bijdragen aan een zwaar metalgeluid. I quote: Kanaal 4 is de overtreffende trap van kanaal 3. Meer gain, meer compressie. Vooral de Contour-regelaar kan op dit kanaal zorgen voor gedonder in de laagste regionen van het vagevuur, als je begrijpt wat ik bedoel.

De importeur heeft al te kennen gegeven dat de prijs binnenkort met 20% omhoog gaat, jullie hebben waarschijnlijk al vernomen dat de Dollar afgelopen week weer meer waard is geworden. En daar zijn de Amerikanen heel kien op om dit door te berekenen. Dus als je d'r nog eentje voor die scherpe prijs wil hebben, moet je misschien wel snel zijn.

iWishmaster
12 september 2008, 14:37
Inderdaad een schoonheid van amp.

Ik zou deze amp graag eens langs een JVM410 willen zetten om te AB'en. Isie ergens in Nederland al te vinden?

Kellet
12 september 2008, 15:01
Goeie review.

Die amp is mooi man! Heeft echt die boutique look.

dml
12 september 2008, 15:44
Inderdaad een schoonheid van amp.

Ik zou deze amp graag eens langs een JVM410 willen zetten om te AB'en. Isie ergens in Nederland al te vinden?

Hij staat bij GtrGear (http://www.gtrgear.com) .

marc_o
11 januari 2009, 23:37
Beetje oude bump, maar wel een goede review zeg!
Ik ga deze aan het lijstje "te testen" toevoegen...hmmm...

dml
12 januari 2009, 10:02
De prijzen zijn ook flink gezakt!!

Nielsje
12 januari 2009, 10:03
De prijzen zijn ook flink gezakt!!

Ja, dat is toch al een tijdje zo?
Loopt het product nog niet zo lekker? Om zomaar 400 euro van zo'n versterker af te halen is nogal wat..

dml
12 januari 2009, 10:44
Altijd dat geklaag dat alles zo duur is en nu wordt er eens flink in de prijzen gehakt, is het weer niet goed. ;)

marc_o
12 januari 2009, 11:01
Maar dml, heb jij die versterker nog en hoe bevalt ie een paar maanden later?

the sure thing
12 januari 2009, 11:46
Ik vind de review eerlijk gezegd een beetje als een reclame overkomen....

dml
12 januari 2009, 12:04
De MOD's vinden blijkbaar van niet. Ik had 'm voor een bepaald gitaarblad geschreven maar deze is nooit daarin geplaatst.

ieme
12 januari 2009, 12:41
Wat voor footswitch zit er eigenlijk bij deze amp?

marc_o
14 januari 2009, 00:47
Is er wel iemand hier die 'm heeft trouwens?

TimmU
14 januari 2009, 09:32
ik wil hem wel eens testen. Weet iemand toevallig een toko waar die staat?


eigenlijk ook gigantische gas voor dat ding.....l

ieme
14 januari 2009, 10:20
ik wil hem wel eens testen. Weet iemand toevallig een toko waar die staat?


eigenlijk ook gigantische gas voor dat ding.....l



http://www.gtrgear.com/

marc_o
14 januari 2009, 10:37
Jeetje, de 100 watt head is maar € 1075,-

dml
14 januari 2009, 10:46
Maar dml, heb jij die versterker nog en hoe bevalt ie een paar maanden later?

Ik heb 'm alleen voor de test gehad.


Wat voor footswitch zit er eigenlijk bij deze amp?

Een 6-voudige footswitch, in ieder geval voor de kanaalkeuze en de FX-loop. En voor zover ik het me herinner is het een MIDI-footswitch!!

marc_o
14 januari 2009, 11:03
En ter vergelijking...waar speel je zelf op?

ieme
14 januari 2009, 11:06
ik heb vanochtend even op youtube gezocht en ben er niet kapot van, althans, de youtube filmpjes dan he? Hij deed mij heel erg aan de Framus Dragon heads denken. de prijs en features van deze Egnater tourmaster zijn super

dml
14 januari 2009, 11:28
En ter vergelijking...waar speel je zelf op?

-Mesa 3 ch. Triple Recto + Mesa Recto 4x12" std.
-Koch Pedaltone (jij weet tog!!)

marc_o
14 januari 2009, 13:13
Kan ie naar je gevoel een beetje mee met de Mesa (uiteraard met de nieuwprijs in je achterhoofd, want dat scheelt nogal een beejte...)


Oh ja, jij doet ook aan de Pedaltone, was ik eventjes vergeten...

dml
14 januari 2009, 13:52
Kan ie naar je gevoel een beetje mee met de Mesa (uiteraard met de nieuwprijs in je achterhoofd, want dat scheelt nogal een beejte...)


Tja, gevoel is natuurlijk persoonlijk en lastig te omschrijven. Wat ik in mijn review al aangaf, is dat je hoort dat het een kwaliteitsamp is. Wat betreft de prijs zit hij boven het "ValveKing-segment" maar wat betreft features en geluid zit hij in dezelfde league als de Marshall JVM, hoewel ik de Tourmaster meer een allround amp vind met een wat "knallender" geluid, de JVM is m.i. dan wat rasperiger/ moderner, de Tourmaster is ronder/ warmer/ klassieker. Zoiets?

Epic
14 januari 2009, 16:23
Tja, gevoel is natuurlijk persoonlijk en lastig te omschrijven. Wat ik in mijn review al aangaf, is dat je hoort dat het een kwaliteitsamp is. Wat betreft de prijs zit hij boven het "ValveKing-segment" maar wat betreft features en geluid zit hij in dezelfde league als de Marshall JVM, hoewel ik de Tourmaster meer een allround amp vind met een wat "knallender" geluid, de JVM is m.i. dan wat rasperiger/ moderner, de Tourmaster is ronder/ warmer/ klassieker. Zoiets?
Misschien bedoelje dat de tourmaster "amerikaans" klinkt en de JVM "brits" ? Komt waarschijnlijk door de 5881 buizen.

Engltje
14 januari 2009, 16:29
ik heb vanochtend even op youtube gezocht en ben er niet kapot van, althans, de youtube filmpjes dan he? Hij deed mij heel erg aan de Framus Dragon heads denken. de prijs en features van deze Egnater tourmaster zijn super


Ik heb em eens mogen testen naast de meest gangbare topjes in dat segment ( koch, engl, orange, blackstar enz...) , en het is idd niks spectaculairs.... Dus voor iedereen, Test de top goed naast andere amps voor dat je er voor gaat.

dml
14 januari 2009, 16:32
Misschien bedoelje dat de tourmaster "amerikaans" klinkt en de JVM "brits" ? Komt waarschijnlijk door de 5881 buizen.

Nee, dat bedoel ik dus niet.

marc_o
14 januari 2009, 16:45
Tja, gevoel is natuurlijk persoonlijk en lastig te omschrijven. Wat ik in mijn review al aangaf, is dat je hoort dat het een kwaliteitsamp is. Wat betreft de prijs zit hij boven het "ValveKing-segment" maar wat betreft features en geluid zit hij in dezelfde league als de Marshall JVM, hoewel ik de Tourmaster meer een allround amp vind met een wat "knallender" geluid, de JVM is m.i. dan wat rasperiger/ moderner, de Tourmaster is ronder/ warmer/ klassieker. Zoiets?

Neen, doe nog 'ns een poging





8-)

geintje

Mr-E
3 februari 2009, 22:11
Ik ben sinds 1,5 week eigenaar van een Tourmaster en ik kan alleen maar zeggen dat ik er erg tevreden mee ben.

Je kan hem dus testen bij Gtrgear en daar staan oa ook de gangbare koch tops. Ik ken koch echter al, want ik heb 2 kochs. De Tourmaster is duidelijk een ander type versterker, maar wel zeer veelzijdig. Zodanig dat ik denk dat de kochs voorlopig niet meer de deur uitkomen.

De tip over het boosten via de effectlus werkt trouwens perfect.

ieme
3 februari 2009, 22:19
Volgens mij ben je de enige eigenaar van de tourmaster op dit forum, Dennis (DML) de topic starter/ reviewer heeft hem alleen te testen voor een verslag gehad...

veel plezier ermee! rock oN!

ieme
3 februari 2009, 22:22
welkom op t forum btw!

ibahan
4 februari 2009, 12:02
weet iemand een adresje in de buurt van Zuid Holland waar je de Tourmaster kan testen?

Speeddemon
12 oktober 2010, 09:59
Als de Renegade vergelijkbaar qua klank is met de Tourmaster, kan ik me goed voorstelllen hoe dml het bedoelt qua 'vintage' klinken enzo.
Algehele karakter is wat ronder, smeuïger, tikje losser. Hardrock gaat er prima mee, maar je moet er geen Engl Powerball/Diezel Herbert achtige chugga-chugga van verwachten.

dml
12 oktober 2010, 14:44
Als de Renegade vergelijkbaar qua klank is met de Tourmaster, kan ik me goed voorstelllen hoe dml het bedoelt qua 'vintage' klinken enzo.
Algehele karakter is wat ronder, smeuïger, tikje losser. Hardrock gaat er prima mee, maar je moet er geen Engl Powerball/Diezel Herbert achtige chugga-chugga van verwachten.

Klopt, ik heb de Renegade ook in huis gehad en ze zijn qua "vintage feel" (wat dat dan ook moge zijn) vergelijkbaar. Ik vond de Tourmaster wat beter tot zijn recht komen met een LP-achtige gitaar, de Renegade weer meer met een Strat- of Tele-achtige. Maar ze ademen beide hoe dan ook iets van classic rock.

Platyhelminthes
12 oktober 2010, 18:15
Luke-wannabe heeft ook zo'n versterker staan. Heb mijn tele hierop getest en ik vond het een goed klinkende versterker :)

(ernstig gebrek aan vergelijkingsmateriaal :p)