PDA

View Full Version : Active bass via GT6B naar versterker hoe?



Jurgen Neele
2 maart 2003, 22:50
Ik heb hier een Dean Edge Q4. Die gaat vervolgens naar mn GT6B, en dan naar mn versterker maar waar moet ie dan in. Nogsteeds in mn active of omdat ie via mn gt6b gaat toch in passive?

basswasp
2 maart 2003, 23:34
Passief.

Ga er vanuit dat je al je effecten uitschakeld (bypassed), je houd dan het volume dat uit je bas komt (passief dus) en stuurt dat naar je versterker.

Je zou hem ook in de active-input kunnen doen, bijvoorbeeld als je je Boss altijd aan hebt staan en altijd het volume boost (Je Boss dient dan als voorversterker). Maar eigenlijk is er geen reden waarom je dit zou willen doen :wink:

Jurgen Neele
2 maart 2003, 23:46
Op 2003-03-02 23:34, schreef basswasp:
Passief.

Ga er vanuit dat je al je effecten uitschakeld (bypassed), je houd dan het volume dat uit je bas komt (passief dus) en stuurt dat naar je versterker.

Je zou hem ook in de active-input kunnen doen, bijvoorbeeld als je je Boss altijd aan hebt staan en altijd het volume boost (Je Boss dient dan als voorversterker). Maar eigenlijk is er geen reden waarom je dit zou willen doen :wink:


Mijn Dean Edge Q4 is wel passive. Maakt dat dan niets uit

bas ragger
3 maart 2003, 09:50
Je GT-6b is toch een voorversterker. Dus dan moet die in de return of in de poweramp in. Teminste dat dacht ik.

basswasp
3 maart 2003, 13:09
Euh nee... De GT-6b is geen voorversterker of pre-amp ofzo, maar een multi-effect. Toevallig zitten er dan ook wat versterkersimulaties en dat soort dingen op.

Als ik er even logisch over nadenk, lijkt het mij je zo'n Boss het grootste gedeelte van de tijd bypassed. Wat je dan overhoud, is een directe verbinding tussen de bas en de versterker. De bas is passief, dus moet hij in de passieve input...

Dacht ik dan...

basswasp
3 maart 2003, 13:10
De return is trouwens een gedeelte van de 'Send/Return'... dat is de effectsloop voor bijvoorbeeld een rack-equalizer ofzo...

jaspertomas
3 maart 2003, 18:03
misschien leuk om ff op te merken: Mijn Yorkville bm200 versterker heeft niet eens een active of passive input. :grin:

Jurgen Neele
3 maart 2003, 18:25
Dit staat bij de specificaties van mn bas: EMG-HZ Pickups w/ Pre-amp

Dan is het toch een active bass?

Als ik het fout heb laat het ff weten :smile:

basswasp
3 maart 2003, 22:20
Hee sorry...

ik kreeg het idee dat je bas passief was, maar als er een voorversterker in je bas zit, is die dus actief...

sorry sorry... :sad:

basswasp
3 maart 2003, 22:21
Op 2003-03-03 18:03, schreef jaspertomas:
misschien leuk om ff op te merken: Mijn Yorkville bm200 versterker heeft niet eens een active of passive input. :grin:


Peavey's ook niet... maar daar regel je het met een knoppie...

Jurgen Neele
3 maart 2003, 22:28
Op 2003-03-03 22:20, schreef basswasp:
Hee sorry...

ik kreeg het idee dat je bas passief was, maar als er een voorversterker in je bas zit, is die dus actief...

sorry sorry... :sad:


Dus hij moet wel in de active?

bas ragger
4 maart 2003, 14:27
een gitarist bij in de band heeft de GT-3 en die moet in de Return en dan klink hij een stuk beter. vandaar dat ik dacht dat het bij de GT-6b ook moest.

Jurgen Neele
4 maart 2003, 18:06
Nou ik ga vanavond repeteren dus ik ga het proberen

bassopotmus
4 maart 2003, 19:04
Owkee, is eigenlijk heel simpel, je gebruikt je active ingang alleen als je
1 bv een passive bas in je "passive hebt"
2 De gain van je bas te veel is dat je pre-ampje gaat "clippen", dus als er te veel juice je versterkertje ingaat. Je gebruikt dan je "active" ingang om het signaal wat af te zwakken.

Aangezien je een gtb-6 bezit(lekker ding hoor, vind em alleen wat moeilijk) heb je een"tru-bypas", dus als je in de by-pas speelt(zon 90%, tenminste als je geen effecten geek bent) heb je het orginele signaal naar je amp toe.
Waarschijnlijk geeft je bas niet zon sterk signaal dat je het moet afzwakken, dus PASSIVE ingang.

Echter, als je die GTB-6 nou continu aanhebt kan het je signaal wel boosten en zou je kunnen afzwakken, maar dat alleen als je last van distorsion hebt ofzo.
Dus..geen last passive

basswasp
4 maart 2003, 21:51
Hmmm... ik dacht nou juist dat ie in de acitve moest... zijn bas is immers actief... maar nu gaat er weer alles door elkaar en daar is hij ook niet echt mee geholpen...

Oplossing: plug je bas gewoon in de passieve input en als je een (licht) vervormd signaal krijgt, moet hij dus in de actieve input. Voor zover ik weet is dit niet schadelijk voor je bas en/of versterker.

FleaBass
5 maart 2003, 01:39
zit er bij de gt6-B niet een instelling voor het gebruik van een passieve of aktieve bas op? bij de Zoom zit ie er wel ivm met de output van de effecten-box naar je versterker..misschien kan dat je een beetje helpen?

FleaBass
5 maart 2003, 01:41
kijk anders ff in de handleiding van je GT6-B :smile:

bassopotmus
5 maart 2003, 13:41
Op 2003-03-04 21:51, schreef basswasp:
Hmmm... ik dacht nou juist dat ie in de acitve moest... zijn bas is immers actief... maar nu gaat er weer alles door elkaar en daar is hij ook niet echt mee geholpen...

Oplossing: plug je bas gewoon in de passieve input en als je een (licht) vervormd signaal krijgt, moet hij dus in de actieve input. Voor zover ik weet is dit niet schadelijk voor je bas en/of versterker.

Dat zeg ik