PDA

View Full Version : Zelfbouw - HULP



Yoshida
11 september 2008, 12:59
Yo

Ik ben feitelijk een beginnend gitaarspeler (elektrisch gitaar), en om mijn enthousiasme op de proef te stellen wil ik me verdiepen in gitaarbouw. Ik ben redelijkhandig met hout en gereedschap, al een stuk minder met elektronica maar ik ben ervan overtuigd dat de juiste onderdelen zich redelijk vanzelf wijzen.
Mainmusic.nl is een professioneel ogende webwinkel met een overweldigend aanbod aan onderdelen. Graag zou ik een lijst zien met onderdelen die ik nodig heb, en waar ik op moet letten om achter de betreffende onderdelen een naam en een prijs te kunnen zetten.

Misschien een zijspoortje, maar ik werk bij een woningbouwer en heb websites en PC's gebouwd, ik heb dus een redelijk goed idee van wat er bij komt kijken om iets werkend te krijgen. Mijn doel is om iets te bouwen dat kwalitatief net zo goed is en mij beter op het lijf geschreven staat dan een gitaar uit de winkel.

st.robot
11 september 2008, 13:08
zo uit m'n hoofd:

body
- hout (of je koopt gewoon een body)
- pickups
- brug
- schakelaar
- potmeters (met knoppen)
- input-jack
- (fenderstyle gitaar ?? afdekplaatje voor de neckbevestiging)
- pickguard

neck (als je 'm zelf gaat maken)
- hout (voor zowel de neck zelf als het fretboard)
- fretdraad
- tuners
- truss-rod
- inlays
- nut

ik zal waarschijnlijk wel iets (belangrijk) vergeten zijn, maar hiermee kom je al 'n eind

EDIT: lak om af te werken natuurlijk ook niet te vergeten, en zet 'geduld' ook maar op het lijstje

Noid
11 september 2008, 13:19
Heb je dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172
al gezien? Het staat bovenaan dit subforum.

Yoshida
11 september 2008, 13:25
Bedankt voor je lijstje. Het ziet er redelijk compleet uit.
Hals koop ik kant en klaar, evenals body. Zeg maar 'ikea-style'. Om je even een idee te geven: ik wil iets maken 'zoals een Fender telecaster' maar dan met onderdelen die ik goed vind. Het accent ligt naast de electronica ook op de onderdelen waarmee ik het geheel afmonteer, zoals stemsleutels en kam en dergelijke.


Ik zie daarom het volgende onderscheid:

-body/hals
-electronica/bediening
-snaren/snaargeleiding/bevestigingen

Ik kan me geen mening vormen over de electronica, met name waar ik op moet letten qua sound. Omdat dit vrij subjectief is wil ik graag zoveel mogelijk informatie hierover verzamelen.

Ga uit van de onderdelen op de mainmusic.nl website, als je een beter alternatief aan kan bevelen van een andere winkel dan hoor ik dit natuurlijk graag.

EDIT noid thnx, hier staat vrij veel informatie. Dit topic viel me eerder op.

no 1 hops
11 september 2008, 13:33
http://www.guitarsupplies.nl/

daarbij moet je wel letten op het probleem wat kan krijgen als je in een tele humbuckers wilt zetten.
dan zul je namelijk de pickup ruimtes ruimer moeten frezen

ook qua electronica schema, als je meer wil als 1 volume en 1 tone zit de controle cav ruimte van een tele gauw vol
zijn maar zo wat gedachten.

wat voor brug wil je gebruiken, fender tele like of meer lp?

Yoshida
11 september 2008, 13:35
http://www.guitarsupplies.nl/

daarbij moet je wel letten op het probleem wat kan krijgen als je in een tele humbuckers wilt zetten.
dan zul je namelijk de pickup ruimtes ruimer moeten frezen

ook qua electronica schema, als je meer wil als 1 volume en 1 tone zit de controle cav ruimte van een tele gauw vol
zijn maar zo wat gedachten.

wat voor brug wil je gebruiken, fender tele like of meer lp?

thnx voor je feedback, wat is een humbucker? Wat voor verschil zit er tussen verschillende bruggen? Qua techniek ben ik een n00b en minder ver dan met spelen. Het zijn wel termen die ik eerder heb gehoord.

Qua sound ben ik uit op heavy metal geluid, wel hoe voller hoe liever. Momenteel gebruik ik een Ibanez toneblaster 15w versterker.

no 1 hops
11 september 2008, 13:56
kijk eens hier
http://www.10pont.net/gitaren.jpg

links tele met single coil net zoals rechts de strat.
maar qua geluid wil je liever denk ik humbuckers (zie de zwarte)
even in het kort dat zijn twee single coil spoelen op een speciale manier naast elkaar die dan 'hum' (brom) onderdrukken
geven meestal een warmere vettere sound

ik denk dat als je hier post welke muziek je mooi vind je geheid tips krijgt van goede humbuckers.

wat betreft brug zie je ook het verschil tussen de linkse en rechtse en de zwarte.
gebruik van de zwarte vereist een plaatsing van de hals onder een hoek tov de body, dus dat word ingewikkelder

nu bestaat van de linker brug wel een versie waarin een humbucker past en de halshoek niet nodig is

ook zijn er van de rechter gitaar brug diverse versies en opties

Hedge
11 september 2008, 14:02
Een humbucker is een element met twee spoelen naast elkaar en is breder dan een single coil.

Ik zou je sterk aan willen raden om of een compleet bouwpakket te kopen of om eerst een goed boek over gitaarbouw te lezen. Het is heel belangrijk dat de onderdelen bij elkaar passen en goed geplaatst worden. Hiervoor heb je wel wat basis kennis nodig. Alleen al de plaatsing van de brug is een studie waard.

Ik schrijf dit absoluut niet om je te ontmoedigen. Bouwen is helemaal te gek en de dingen die je moet weten zijn heel goed uit te zoeken.

Yoshida
11 september 2008, 14:12
Thnx ik ben een stuk wijzer.

Is het type element qua elektronica de enige beslissing die ik moet nemen?

Kakihara
11 september 2008, 14:42
Thnx ik ben een stuk wijzer.

Is het type element qua elektronica de enige beslissing die ik moet nemen?

Volume- en toonregeling : hoe hoger de weerstand, hoe meer hoog er doorgelaten wordt. Doorgaans gebruikt men 250k pots voor single coils, en 500k voor humbickers, al bestaan er ook 300k pots (Gibson gebruikt deze geloof ik) en 1Mohm pots. Hangt ervanaf wat je lekker vindt klinken.
Eventueel capacitators om het hoog wat af te romen.

Yoshida
11 september 2008, 16:09
Volume- en toonregeling : hoe hoger de weerstand, hoe meer hoog er doorgelaten wordt. Doorgaans gebruikt men 250k pots voor single coils, en 500k voor humbickers, al bestaan er ook 300k pots (Gibson gebruikt deze geloof ik) en 1Mohm pots. Hangt ervanaf wat je lekker vindt klinken.
Eventueel capacitators om het hoog wat af te romen.
OK dat is een erg goeie om over na te denken.
Ik woon in een redelijk gehorige duplex. Mijn huidige gitaar heeft een driestands schakelaar, waarschijnlijk bouw ik er daar 1 van in. Ik word met het uur wijzer. ;)
Wel merk ik dat de toonregelaar ruis veroorzaakt, komt dat omdat de gitaar niet goed geshield is of omdat de versterker niet aan een geaard stopcontact hangt?

Wie kent een goed boek over deze materie?

barno
11 september 2008, 16:42
OK dat is een erg goeie om over na te denken.
Ik woon in een redelijk gehorige duplex. Mijn huidige gitaar heeft een driestands schakelaar, waarschijnlijk bouw ik er daar 1 van in. Ik word met het uur wijzer. ;)
Wel merk ik dat de toonregelaar ruis veroorzaakt, komt dat omdat de gitaar niet goed geshield is of omdat de versterker niet aan een geaard stopcontact hangt?

Wie kent een goed boek over deze materie?

who needs een goed boek als ongeveer alles wat je wil weten hier op het forum staat. zoekfunctie gebruiken, crap scheiden van goeie info, en dan maar lezen.

Yoshida
11 september 2008, 17:09
who needs een goed boek als ongeveer alles wat je wil weten hier op het forum staat.Ik dus ;)
zoekfunctie gebruiken, crap scheiden van goeie info, en dan maar lezen.No offense maar dat is vaak het probleem :(

G.G.
11 september 2008, 17:25
Mainmusic.nl........


............ Mijn doel is om iets te bouwen dat kwalitatief net zo goed is en mij beter op het lijf geschreven staat dan een gitaar uit de winkel.

Vergeet mainmusik, 99% van wat daar staat is cheap-ass imitatiemeuk en Boston spul. (alle respect voor iedereen die een internet toko probeert te runnen, hoe meer hoe beter) Mainmusik is leuk om onderdelen op een stagg te vervangen etc..... maar voor kwaliteit en een beperkte portemonee:

guitarsupplies (van een forumlid hier), tonefactory (ook erg goed en ook in NL), elementen en o.a. Wilkinson hardare is te vinden bij GFS (Guitarfetish.com) Stewmac.com is ook prima, maar iets minder goedkoop. Voxhumana is ook prima, maar wel weer wat duurder, toch kom ik er graag wanneer ik iets heel snel nodig heb.

Gearjunkie
11 september 2008, 17:32
Ga pas zelf bouwen als je een instrument begrijpt, aanvoelt wat bij jou past en gewoon heel veel gitaren gezien hebt.
Bouwen is vaak duurder dan een gitaar uit de winkel halen. Zeker als je voor kwaliteit gaat.

Leuk is bijv. om een goedkope gitaar op te scharrelen en deze te upgraden met een andere pickup of zo. Daar leer je best veel van, en evt. kan je onderdelen er altijd weer uit halen bij verkoop.

Yoshida
11 september 2008, 18:10
Bedankt voor de tips iedereen. Vooral over Mainmusic, hun voorraad doet me inderdaad denken aan waar mijn DiMavery van €80 mee is afgemonteerd. Ik heb al door dat ik 2 keer zoveel kwijt ga zijn aan alleen al de body.

lol dit voelt alsof ik een nieuwe PC bouw. Welke processor en welk moederbord, wat voor voeding en hoeveel drive bays in de kast... :p alleen een kwestie van nieuwe merken en termen leren. En niet bang zijn om ergens de boor in te zetten.

Ik begin sowieso met het demonteren van mijn DiMavery en het zoeken van buttshit spul om wat eigenschappen te veranderen. Als mijn nieuwe gitaar maar half zo goed word als die Fender van €600 waar ik de versterker op heb getest ben ik happy ;)

GG credz voor je sig.

G.G.
11 september 2008, 18:25
Als mijn nieuwe gitaar maar half zo goed word als die Fender van €600 waar ik de versterker op heb getest ben ik happy ;)

Je kan voor veel minder een net zo goede of betere gitaar bouwen. Mijn laatste strat bijvoorbeeld koste me minder dan €400. (+/- 60 a 70 bouwuren en 30 a 40 relic uren)

Maar dan heb ik wel:

Essen 1 piece!! body,
Extra fat neck met assym. profiel,
Dual action halspen,
Sperzel Locking tuners,
CTS posts en switch,
graphtech topkam,
Diego Deluxe tremelo,
GFS elementen met een dummiecoil,
nitrocelluloselak,

Mijn laatste tele heeft €329 gekost aan materiaal:
1 piece essen body,
Dual action halspen,
Wilkinson brug en tuners, Graphtech topkam
2 GFS elementen (hals element verborgen onder slagplaat)
ingebouwde preamp (SHO kloon),
Nitrocellulose lak en een binding aan de voorzijde.

Yoshida
11 september 2008, 18:28
Je kan voor veel minder een net zo goede of betere gitaar bouwen. Mijn laatste strat bijvoorbeeld koste me minder dan €400. (+/- 60 a 70 bouwuren en 30 a 40 relic uren)

Maar dan heb ik wel:

Essen 1 piece!! body,
Extra fat neck met assym. profiel,
Sperzel Locking tuners,
CTS posts en switch,
graphtech topkam,
Diego Deluxe tremelo,
GFS elementen met een dummiecoil,
nitrocelluloselak,
Nu je t zegt, de tremolo is nog iets waar ik over in zit. Is het iets dat ik wil gaan gebruiken? Als je er 1 kán monteren, betekent dit dan ook vaak dat dat móet?

EDIT thnx voor de voorbeeldlijst.

G.G.
11 september 2008, 18:29
Nu je t zegt, de tremolo is nog iets waar ik over in zit. Is het iets dat ik wil gaan gebruiken? Als je er 1 kán monteren, betekent dit dan ook vaak dat dat móet?

Bij kant en klare stratbodies eigenlijk altijd wel, omdat er voor gefreesd is. Maar je kan hem gewoon monteren en vast zetten. geen probleem.

Yoshida
12 september 2008, 13:10
Nog een vraag, vooral uit luiheid ;)
Bij bepaalde Strat bodies zit achterop ter hoogte van de brug een holte. Welk onderdeel moet hierin?

Van Dattum
12 september 2008, 13:20
Ja, de tremolo dus....... :satisfie:

aaronstonebeat
12 september 2008, 13:23
Nog een vraag, vooral uit luiheid ;)
Bij bepaalde Strat bodies zit achterop ter hoogte van de brug een holte. Welk onderdeel moet hierin?

De veren voor de tremolo.

Yoshida
12 september 2008, 13:36
riiight... thnx

In 24 uur een stuk wijzer geworden.