PDA

View Full Version : Grappige advertentie



Luke-wannabe
11 september 2008, 12:17
Deze (http://link.marktplaats.nl/192938567) man zoekt blijkbaar een Blackface Deluxe reverb en probeert door op het gevoel in te spelen van mensen, de versterker goedkoper te krijgen.
Wat vinden jullie nou van dit soort advertenties? Er zit wel een kern van waarheid in natuurlijk, maar zo werkt nou eenmaal de handel dat die dingen duurder worden.

Jimwoud
11 september 2008, 12:46
Ik vind het wel wat hebben, alleen als ik zoiets te koop zou hebben, zou ik er wel de hoofdprijs ervoor willen hebben. Maar als ik bakken met geld had dan zou ik juist wel weer een nette prijs ervoor vragen. Maar dan inderdaad er wel op letten dat het echt iemand is die hem ook echt gaat gebruiken en niet voor de handel.

Solidkick
11 september 2008, 12:49
Joepiedepoepie? Tsssss :stop:

beruk
11 september 2008, 12:53
Aan zijn verhaal te lezen is het een kenner en zal hij ook wel weten wat ze doen op de markt. ik vind het wel een beetje zielig om zo voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.....

pimmetje
11 september 2008, 12:59
Trieste poging...
Vraag me af of hij wel akkoord zou gaan met een contract waarbij hij 'm voor wat minder meekrijgt, maar niet door mag verkopen zonder de verkoper eerst de kans te geven om 'm weer voor dezelfde prijs (+ afgesproken inflatie-correctie) terug te kopen. En uiteraard dat hij niet zo maar mag sleutelen en zo...

DaveItUp
11 september 2008, 13:35
Totale onzin. Als je wat hebben wil dan moet je ervoor werken he.

Quink
11 september 2008, 13:56
Geachte heer,

hierbij biedt ik u mijn Deluxe Reverb aan. De vraagprijs is €10.000. Dit lijkt wellicht aan de hoge kant, maar ik zoek iemand die vanuit een goed
hart en liefde voor mooie muziek een medemens wil helpen aan een enorme bult geld. Ik ben nl. aan het sparen voor een originele '57 Stratocaster. Ik ben er van overtuigd dat u het hart op de goede plaats hebt zitten, en gaarne bereid bent uw geld hier in te investeren. Daardoor kan ik op deze gitaar spelen, en verdwijnt hij niet in de kluis van een verzamelaar.

Ik verneem graag van u wanneer u de €10.000 komt brengen.

:D

Luke-wannabe
11 september 2008, 16:56
Ja inderdaad. Beetje hetzelfde verhaaltje. Ik vind het een beetje vreemd. Koop gewoon een reissue of ga sparen.

Rutger
11 september 2008, 17:11
Zo'n verhaal kun je natuurlijk bij elk product wel op gaan hangen...

Ergens ben ik het wel met hem eens: de prijzen reizen soms de pan uit en betaal je veel meer dan dat het echt waard is. Anderszijds, als je aan de verkoperkant zit ben je erg blij met die prijzen :) Zo heb ik mijn blackface Fendertje ook met winst verkocht, toch fijn als dat kan he!

rinaldo
11 september 2008, 18:09
die dingen gaan tegenwoordig voor belachelijke prijzen weg, sterker nog je betaalt er tegenwoordig meer voor dan destijds de nieuwprijs.

maar het is een kwestie van vraag en aanbod, en wat gewild is daar word grof geld voor betaald, maar dat neemt niet weg dat het wat een zielige advertentie is, eigenlijk een beetje naief om te denken dat er mensen zijn die er in mee zouden gaan.

ben toch zeker sinterklaas niet...........................

get a job. :stop:

artnaz
11 september 2008, 18:43
Geachte heer,

hierbij biedt ik u mijn Deluxe Reverb aan. De vraagprijs is €10.000. Dit lijkt wellicht aan de hoge kant, maar ik zoek iemand die vanuit een goed
hart en liefde voor mooie muziek een medemens wil helpen aan een enorme bult geld. Ik ben nl. aan het sparen voor een originele '57 Stratocaster. Ik ben er van overtuigd dat u het hart op de goede plaats hebt zitten, en gaarne bereid bent uw geld hier in te investeren. Daardoor kan ik op deze gitaar spelen, en verdwijnt hij niet in de kluis van een verzamelaar.

Ik verneem graag van u wanneer u de €10.000 komt brengen.

:D-:D-:D-:D-

Nielsje
11 september 2008, 18:46
Tja, je kan het natuurlijk ook van een andere kant zien:

"Niet geschoten is altijd mis!"

Tuurlijk zullen er 14 mensen zo'n amp zeggen: "Hoepel maar op" , maar misschien is eigenaar nummer 15 er wel gevoelig voor, en dan werkt het wel.

Kan toch? In de klassieke autowereld zijn er ook zat mensen die liever hebben dat hun auto naar een liefhebber gaat, dan naar een dealer.

Ik zie het probleem niet zo, laat die man lekker.
Heb je er last van? Of heb je überhaupt zo'n amp?
...altijd maar dat gemekker op anderen...

Luke-wannabe
11 september 2008, 18:53
Nou nou Niels zo bedoelde het nou ook weer niet.
Ik vind het gewoon vreemd. Alsof iemand die amp voor een aantal honderd euro minder van de hand doet.. Als die persoon gewoon langer wacht krijgt -ie er wel z'n geld voor.
Gewoon vreemd dat zo iemand zo'n advert plaatst.

Eko
11 september 2008, 19:33
Heerlijk naief zo`n advertentie. Wie gooit er duizend ballen in de vuilnisbak? Niemand dus. Er worden zeer goede kopien van gebouwd. Stamp amps hier in Vroomshoop bouwt ze met de hand met veel gevoel voor detail. Ze klinken exact zoals het origineel, je moet er alleen voor betalen. Ook nog niet eens de wereld trouwens. Denk aan zo`n 1500-1700 euries voor een handgebouwde beauty.
Het is geen familie van me , en ik heb geen aandelen of zo , maar een beetje rondzoeken levert spms leuke resultaten op.
Anders kun je net zo goed zeggen :
Ik wil een Ferrari en beloof er goed op te passen , heb slechts 5000,- ter beschikking maar vertroetel hem wel veel. Wie heeft er 1?

hubert
11 september 2008, 19:36
Ik vind het wel een prima advertentie.
Snap wel waarom hij het er zo bij zet.
Ik vind namelijk ook dat bij veel dingen in deze handel de prijzen zo belachelijk hoog zijn.

jacky
11 september 2008, 19:36
Je slaat de plank mis was het maar zo dat zelf gemaakte exemplaren net als het origineel klonken.

Ze klinken goed absoluut en zeker beter dan een ri maar een origineel bf ampie heeft absoluut meer tone en mojo dan een zelfbouw exemplaar...die het dan op zijn beurt weer makkelijk wint van een ri pruts ding.

Mr.Jay
11 september 2008, 20:00
er wordt toch geen prijs genoemd in die ad ? dus wat is voor iemand een ABSURD HOGE prijs ?......staat nergens. Dus waar is het probleem eigenllijk?
Er staat toch ook niet dat hij hele cheap wil uit zijn.

Niks mis mee, proberen kun je altijd en misschien is er nét toevallig iemand die snel en makkelijk zijn amp kwijt wil i.p.v. moeilijk doen om de hoofdprijs te krijgen.

Mr.Jay
11 september 2008, 20:03
Er worden zeer goede kopien van gebouwd. Stamp amps hier in Vroomshoop bouwt ze met de hand met veel gevoel voor detail. Ze klinken exact zoals het origineel, je moet er alleen voor betalen. Ook nog niet eens de wereld trouwens. Denk aan zo`n 1500-1700 euries voor een handgebouwde beauty.

EXACT? onmogelijk. Kan spreken uit massa ervaring hiermee. Daarbij is 1700 een behoorlijke prijs, daar koop je ook wel es een originele voor.

Chris Winsemius
11 september 2008, 20:47
en iedere bf DR klinkt precies hetzelfde... ;)

Pepe
11 september 2008, 20:58
hmmsja, ik ben wel een beetje gevoelig als er een symphatieke knul langskomt voor een gitaar, weinig geld maar wel talent.. dan ben ik toch net even flexibeler dan bij een handelaar.

Ik heb ooit een Gretsch kunnen kopen van een oldtimer die het leuk vond dat ik al jaren naar zo'n gitaar zocht -we spreken hier over pre internet pre Gretsch japan- en dat ding betaalbaar maakte voor mijn beurs. Ik moest wel eerst even voorspelen of ik hem/haar verdiende. Dat leek me gezien de situatie ook wel redelijk.

Dosmanos
11 september 2008, 23:07
Heb recent een '67 deluxe reverb verkocht voor €1.750, inclusief flightcase. Had een andere voedingstrafo, andere speaker en een andere faceplate. Was dus wel een echte blackface en geen vroeg silverface.
Heeft tijden te koop gestaan, op marktplaats en Gitaarmarkt, dus de schaarste enzo valt allemaal wel een beetje mee...
Toch niet idioot veel geld dacht ik zo als je kijkt wat er allemaal wordt aangeboden.
Moraal: ze zijn wel te krijgen voor een redelijke prijs.

Pepe
12 september 2008, 01:07
Heb recent een '67 deluxe reverb verkocht voor €1.750,
Moraal: ze zijn wel te krijgen voor een redelijke prijs.

Grappig dat wanneer je iets verkoopt je een heel ander idee hebt over wat redelijk is dan wanneer je het er voor neer moet leggen.
1200 is redelijk. 1750 is het onderste uit de kan. En het kan me niet schelen voor hoeveel dat ene exemplaar bij Gruhn te koop staat..

Chris Winsemius
12 september 2008, 02:05
Silverfaces gaan al die kant op, +/- 1700 heb ik vaker (particulier) in NL gezien voor bf DRs de afgelopen jaren.

1700 voor 'n handgebouwde replica is eigenlijk niet veel, zeker als je eventuele garantie en btw (?) meerekent. Voor dat geld is het bedrijfsmatig niet eens mogelijk als je voor top-onderdelen en gedegen bouw gaat imho.

'n Tele of 'n Strat (zelfs van scratch) zit sneller in elkaar en kost beduidend minder aan materiaal- en onderdelen-kosten en dan is 1200-1600 "wel ok"?

Mijn eerste off. DR-replica kostte (nog) meer, werd gekocht door 'n klant die altijd onderdelen bij mij kocht, hij wou 'm gewoon hebben, ik vertelde dat ie het ook zelf kon bouwen of dat 'n oude bf minder zou kosten maar hij vond dit de beste DR die hij ooit had bespeeld.

'n Point-to-point Fender DR re. zou 'n winkelprijs van ruim 3000e hebben tegenwoordig... vandaar maar pcb, cheapo-parts en binnen 'n aantal uren (blues deluxes/devilles zitten binnen 1,5 uur in elkaar) te vervaardigen door laagbetaald personeel...

pimmetje
12 september 2008, 10:02
Maar waarde is toch iets anders dan zo'n uren-rekening, Chris... Vooral de 2eHands-waarde.

Als je kijkt naar de 2eHands-markt in de VS, dan betaal je bijvoorbeeld vaak de hoofdprijs voor een Fender tweed champ. Een no-name alternatief uit dezelfde periode (of zelfs ouder) kost vaak RUIM minder.
Je hebt 't dan in principe over vergelijkbare onderdelen en constructie, alleen een ander (of geen) logo'tje.

Nobler
12 september 2008, 13:51
Ik denk inderdaad dat de advertentieplaatser weet wat hij wil, alleen dat hij er een normale prijs voor wil betalen en geen overdreven verzamelaarsprijs. Ik ben geen kenner van blackface prijzen, maar stel dat een vergelijkbare versterker nu nieuw 1700 euro zou kosten, dan neem ik aan dat hij bedoelt dat hij voor de echte oude blackface geen 10.000 euro wil geven of dat er niet voor heeft, dus niet dat soort belachtelijke bedrag wil horen, ook al zou een dergelijke blackface voor de rijke Japanse verzamelaar misschien wel een dergelijk bedrag waard zijn. Zo vreemd vind ik zijn aanpak dus niet.

Van de andere kant, het kan ook anders. Ik herinner me dat begin jaren '80 elke week in het plaatselijke bokkekblaadje in Delft een mysterieuze advertentie stond "studenten halen gratis uw piano op". Bleek dat een groepje studenten zo oude piano's verzamelde (blijkbaar kwamen er reacties op!) die ze op het hoogtepunt van bepaalde feesten over het balkon van de bovenverdieping van hun studentenvereniging kiepten (zelf toeschouwer van geweest). Ik bedacht me dat ik dat met een kleine aanpassing ook kon gaan doen "student haalt gratis uw oude Gibson of Fender electrische gitaar of versterker op".

Pepe
12 september 2008, 15:46
'n Tele of 'n Strat (zelfs van scratch) zit sneller in elkaar en kost beduidend minder aan materiaal- en onderdelen-kosten en dan is 1200-1600 "wel ok"?

In principe hangt aan vintage/antiek spul een marktconform prijskaartje, hoe dat dan ook tot stand gekomen is. Daar is geen rhyme of reason op los te laten.
Het verschil tussen een amp en een gitaar is dat die eerste alleen degenereert waar de gitaar genereert. Een goed gebouwde gitaar gaat beter klinken met de jaren wegens organisch materiaal.
Als een amp beter gaat klinken naarmate die ouder wordt zou je zeggen dat die niet goed designed was in the first place.

Ik denk dat het best mogelijk is een goeie blackface clone te ontwerpen, een oude strat clonen incl klankeigenschappen is een heel ander verhaal.

Chris Winsemius
12 september 2008, 22:45
In principe hangt aan vintage/antiek spul een marktconform prijskaartje, hoe dat dan ook tot stand gekomen is. Daar is geen rhyme of reason op los te laten.
Het verschil tussen een amp en een gitaar is dat die eerste alleen degenereert waar de gitaar genereert. Een goed gebouwde gitaar gaat beter klinken met de jaren wegens organisch materiaal.
Als een amp beter gaat klinken naarmate die ouder wordt zou je zeggen dat die niet goed designed was in the first place.

Ik denk dat het best mogelijk is een goeie blackface clone te ontwerpen, een oude strat clonen incl klankeigenschappen is een heel ander verhaal.

Wat echt achteruit gaat:
- fragiele speakers
- buizen
- elko's
- CC-weerstanden

Goeie nieuwe trafo's klinken na 20-40 spelen wat smoother/ronder.

Wat natuurlijk ook meespeelt: solid pine cab zou nieuw anders hebben geklonken dan na 'n flink aantal jaren spelen en temperatuurswisselingen...

Ik denk dat het EXACT clonen v/e bepaalde oude amp net zo lastig is als het EXACT clonen v/e bepaalde oude gitaar...

Puerco
12 september 2008, 23:28
Wat echt achteruit gaat:
- fragiele speakers
- buizen
- elko's
- CC-weerstanden

Goeie nieuwe trafo's klinken na 20-40 spelen wat smoother/ronder.

Wat natuurlijk ook meespeelt: solid pine cab zou nieuw anders hebben geklonken dan na 'n flink aantal jaren spelen en temperatuurswisselingen...

Ik denk dat het EXACT clonen v/e bepaalde oude amp net zo lastig is als het EXACT clonen v/e bepaalde oude gitaar...

De meester heeft gesproken! (no phun intended)
Wat nieuw is voor me dat speakers achteruit gaan, ik had altijd begrepen dat speakers juist steeds lekkerder gingen klinken met leeftijd. Oude pre Rola greenbacks (M en H versies) en alnico's zijn bijna onbetaalbaar, of bedoel je met "fragiele speakers" een andere soort speaker?
Verder zou ik nog willen aanvullen dat ook condensators en mogelijk andere electrische onderdelen ook een inspeeltijd hebben (of moet ik zeggen inbrandtijd?)
Ik heb wel eens gelezen dat er voor gitaren een soort apparaat bestaat die door middel van sterke vibraties de gitaar in enkele uren zo laat verouderen dat jaren flink spelen gesimuleerd word. Iets met microvezels in het hout die lostrillen waardoor het hout beter resoneert.

Luke-wannabe
12 september 2008, 23:28
Maar even serieus.. Hoeveel verschil zit er nou echt tussen een 'oude' cab en een nieuwe?

heavy-metal-thunder
12 september 2008, 23:29
Heb recent een '67 deluxe reverb verkocht voor €1.750, inclusief flightcase. Had een andere voedingstrafo, andere speaker en een andere faceplate. Was dus wel een echte blackface en geen vroeg silverface.
Heeft tijden te koop gestaan, op marktplaats en Gitaarmarkt, dus de schaarste enzo valt allemaal wel een beetje mee...
Toch niet idioot veel geld dacht ik zo als je kijkt wat er allemaal wordt aangeboden.
Moraal: ze zijn wel te krijgen voor een redelijke prijs.

dat klopt er zal altijd wel eens een slagje te slaan zijn,maar het wordt moeilijker door de mondialisering van internet. Maar tegenwoordig moet al wat oud is, origineel zijn. Heb onlangs een Mashall JMP 2203 gekocht. Achteraan paar gaatjes in om een FX-loop in te bouwen (maar is er nooit van gekomen) en vooraan 2 gaatjes om hem de looks van een 1959 te geven. Deze inputs zijn niet aangesloten. Dus de gaatjes zijn puur cosmetisch. Het is een dijk van en amp, geweldige klank. Tip top in orde, maar die gaat 350 euro minder dan dezelfde amp zonder die gaatjes.

Mr.Jay
12 september 2008, 23:32
Precies wat Chris zegt.
Ik heb inmiddels veel jaren studie en testen erop zitten voor het goed clonen van een tweedBassman. Naast een originele ouwe valt me altijd op > cab+speakers+OT > dáár zit het verschil in. De rest niet echt buiten goeie NOS buizen gebruiken dan. Maar pots, caps, weerstanden zijn peanuts vergeleken bij de 3 eerstgenoemde parts.
En die kun je niet 100% evenaren met nw. spul. Het CAB maakt ook écht veel uit. Het is hout wat meebeweegt al die jaren en daardoor steeds losser en "muzikaler" wordt. Hetzelfde gebeurt in een gitaarbody. Het hout van ene ouw Tweedcab is ook kurk en kurkdroog, stuk lichter op de weegschaal ook dan een nw, van zelfde hout/constructie gemaakt cab.

Dit wordt wel aardig off-topic.

Daarbij valt me ook op dat de Allen Bradleys in ouwe Tweeds vaak nog uitstekend meten en muisstil zijn, nada ruis.
Iets wat bij Bf's a'méér aanwezig is en bij Sf's al vaak een ramp wordt.

Mr.Jay
12 september 2008, 23:38
Speaker achteruitgaan > zékers ! Maar ervaren dat meestal als mooi/goed.
De magneren verzwakken en het conuspapier wordt zachter > dat klinkt aangenamer dan een nieuwe. Die is bijna altijd hard, brutaal en agressiever.

Verzwakken is helaas ook een eigenschappen van ouder worden. De lijmverbindingen van de ouwe Jensens en Celestions zijn zeer kwestbaar, uitgedroogd ( andere lijmsoorten in die dagen ) en breken vaak af.
Ook de conus verzwakt. Het papier droogt uit, gaat verpulveren of zoals bij Jensens vaker komen er scheurtjes in de ophangingen. Een ouwe Greenback heeft wat dikker papier en minder last hiervan. Ook de jaren overbelasting van de ouwe, meestal laag vermogens speakers is natuurlijk niet gunstig voor het overleven.

Maar nogmaals, ik heb 100 x liever met ouwe speakers te doen dan met nieuwe. Ze worden alleen schaarser en vooral erg duur.

Mr.Jay
12 september 2008, 23:40
En dan nog : 1200 voor een BFDR...?! Dan ben je toch echt Guus Geluk !
Dat is een reëele prijs voor een SFDR, en dat al een hele poos. En die kom je al bijna niet meer tegen in NL. Zelfs in de USA stijgen de BFDR prijzen al skyhigh de laatste maanden.

Puerco
12 september 2008, 23:44
Speaker achteruitgaan > zékers ! Maar ervaren dat meestal als mooi/goed.
De magneren verzwakken en het conuspapier wordt zachter > dat klinkt aangenamer dan een nieuwe. Die is bijna altijd hard, brutaal en agressiever.

Verzwakken is helaas ook een eigenschappen van ouder worden. De lijmverbindingen van de ouwe Jensens en Celestions zijn zeer kwestbaar, uitgedroogd ( andere lijmsoorten in die dagen ) en breken vaak af.
Ook de conus verzwakt. Het papier droogt uit, gaat verpulveren of zoals bij Jensens vaker komen er scheurtjes in de ophangingen. Een ouwe Greenback heeft wat dikker papier en minder last hiervan. Ook de jaren overbelasting van de ouwe, meestal laag vermogens speakers is natuurlijk niet gunstig voor het overleven.

Maar nogmaals, ik heb 100 x liever met ouwe speakers te doen dan met nieuwe. Ze worden alleen schaarser en vooral erg duur.
Ok, op die manier. Duidelijk, bedankt voor de uitleg!

matto
13 september 2008, 11:16
Ik heb een originele 1965 de luxe reverb ( 110 V ) en die gaat echt niet weg voor 1750 euro.
Waar het precies door komt weet ik niet maar dat ding klinkt geweldig, dat bouw je inderdaad niet zo maar even na.
Je kunt er dicht bij komen dat wel en als je ze niet naast elkaar beluisterd dan is een goede clone vaak bruikbaarder dan menig reissue.
Niet voor niets stijgen de originele en in goede staat zijnde oudjes alsmaar in prijs.
Dat is niet omdat verzamelaars ze zoeken, de hele mooie en in absolute nieuw staat verkerende exemplaren zijn allemaal al in handen van deze collectors.
Vaak klinken die verzamelaars dingen ook nog eens een stuk minder omdat ze alleen maar mooi staan te zijn dan de ietwat minder mooi uitziende exemplaren.
Een versterker wordt beter als ie gebruikt wordt en daar heeft het kastje en de rest ook iets van te lijden.