PDA

View Full Version : Ontstemd



Muzieknono
11 september 2008, 07:05
Hallo beste mensen, ben deze week wat akoestische gitaren wezen proberen, op een gegeven moment een Cort in handen, eerst even stemmen, alles prima in orde, ga ik wat oefeningetjes spelen en zit ik op de 5e fret van de G snaar, klinkt me dat ding toch vals.
Ik eens kijken of ik misschien per ongeluk de verkeerde fret heb gepakt aangezien ik pas speel, maar nee, nog een paar keer geprobeerd, gekeken of alles nog goed gestemd was, maar steeds hetzelfde, hoe is zoiets mogelijk???
Het was geen geweldig dure gitaar maar toch nog in de 400 euro klasse.
Groeten Dirk Jan :metal: .

hendrix2
11 september 2008, 21:59
Kan verscheidene redenen hebben.

De gitaar kan slecht geïntoneerd zijn. (niet zo simpel op te lossen bij akoestische gitaren).
Er kan bv. ook een fret niet helemaal recht zitten, waardoor je dus ook een dissonante noot krijgt.

Muzieknono
12 september 2008, 06:38
OK, weer wat geleerd, bedankt.
Groet Dirk Jan :metal: .

--=HANS=--
12 september 2008, 09:28
Voor een gitaar in de € 400,00 klasse lijkt me dat een beetje kras. De intonatie is niet variabel en een schuine fret lijkt me ook niet erg logisch. In beide gevallen zou de gitaar niet alleen op de 5e fret van de G snaar vals moeten zijn. In het geval van een schuine fret zul je aan de buitenste snaren het eerst horen dat het niet klopt.

Ik vraag me af hoe je de gitaar gestemd hebt, op gehoor of met een stemapparaatje. In het geval van stemmen op het gehoor is het aannemelijker dat je de gitaar niet helemaal zuiver gestemd hebt en dat hoor je op sommige plaatsen beter dan op andere.
Heb je in de winkel niet even gevraagd wat er aan de hand kon zijn?

Muzieknono
12 september 2008, 09:44
De verkoper was verdwenen, maar ik heb meerdere gitaren bespeeld en die hadden er geen van allen last van, ik had wel op gehoor gestemd, dus dat zou een verklaring kunnen zijn.
In ieder geval bedankt :metal: .

chefdaniel
12 september 2008, 11:27
als zo'n gitaar al een jaartje of zo in die winkel hangt en het personeel kijkt er verder niet naar om heb je grote kans dat de (fabrieks?) snaren die er op zitten totaal uitgerekt en dood zijn. de gitaar is dan nog wel te stemmen maar hogerop de toets klinkt het voor geen meter meer, en juist de G snaar lijkt hier extra gevoelig voor te zijn. probeer maar eens een losse snaar en de twaalfde positie te vergelijken dan weet je vaak genoeg. als je serieus geinteresseerd bent in die bepaalde gitaar (of welke gitaar dan ook), zou ik aan de winkelier vragen of hij er een andere set op wil zetten.

Muzieknono
12 september 2008, 18:27
Heb inmiddels een gitaar gekocht, een Hudson HD15, volledig massief, was niet het model wat ik eigenlijk zocht, maar hij klinkt als een klok en speelt heerlijk en dat voor nog geen 500 euro, van alles gespeelt en geprobeerd van 250 euro t/t 900 euro maar deze sprong er keer op keer weer uit voor me.
Ik speel dan nog wel niet zo lang, maar hoor wel of iets klopt of niet.
Ik was eigenlijk op zoek naar een cutaway en heb Taylor, Crafter ect. geprobeerd. In deze zaak gaf de verkoper me eigenlijk meteen deze dread in handen en ondanks mijn visuele tegenzin toch geprobeerd en ik was eigenlijk meteen om.
2 dagen getwijfelt en ook in dezelfde zaak nog allerlei anders geprobeerd maar deze bleef het en is het dan uiteindelijk ook geworden.
Is af fabriek uitgevoerd met elixer snaren en ik moet zeggen dat ik er eigenlijk een beetje verliefd op ben.
Als ik wist hoe ik er een foto bij moest plaatsen deed ik het, maar dat komt denk ik nog wel.
Dank jullie voor alle feedback
Groet Dirk Jan :metal:

Amy
13 september 2008, 21:22
Gefeliciteerd ermee! Hier (http://cgi.ebay.nl/HUDSON-HD-15-SOLID-SPRUCE-DREADNOUGHT-ACOUSTIC-GUITAR_W0QQitemZ250291214812QQihZ015QQ) staan 6 foto's van de HD-15:

Hoezo visuele tegenzin, niks mis mee toch?

Muzieknono
14 september 2008, 06:38
Nee, er is inderdaad niets mis mee, maar ik was visueel in de markt voor een cutaway model, tegenzin is wellicht wat zwaar uitgedrukt.
Ik ben er erg blij mee, speelt heerlijk.
Overigens had ik wel plaatjes maar wist niet hoe ze toe te voegen bij mijn bericht.
Groet Dirk Jan :metal:

FruscianteFan
14 september 2008, 11:12
Ik vind het prachtig dat je een gitaar koopt ondanks dat het uiterlijk je wat tegenstaat. Wat doet uiterlijk ertoe als ze heerlijk speelt en klinkt?

en gefeliciteerd natuurlijk :)

--=HANS=--
14 september 2008, 11:16
Mooie gitaar Nono!

Veel plezier ermee en idd stoer dat je je hebt laten luiden door het geluid en niet de vorm die je in gedachte had. Heb zelf ooit op de zelfde manier een Furch D-20 gekocht, ging nota bene op pad voor een nylonsnarige, hahahaha