PDA

View Full Version : EL34 buizen in een Randall RG50TC?



Rodeo
11 september 2008, 01:15
Beste mensen!

Ik heb onlangs een Randall RG50 gekocht, en ik zag op internet staan dat sommige mensen hem hebben gekocht met EL34 buizen erin. Zelf heb ik er 5881 (6l6 achtig) buizen in zitten. Nu ben ik wel een beetje fan van EL34 buizen, dus ik vroeg me af of ik gemakkelijk dat soort buizen erin kon stoppen.
Mijn vraag dus:

Moet ik mijn versterker aanpassen wil ik er EL34 buizen in willen stoppen, of is dit een kwestie van biassen?

Ik heb wel een beetje verstand van versterkers, maar ik hoop dat de mensen hier mij er meer over kunnen vertellen!

tabmaniac
11 september 2008, 11:48
Beste mensen!

Ik heb onlangs een Randall RG50 gekocht, en ik zag op internet staan dat sommige mensen hem hebben gekocht met EL34 buizen erin. Zelf heb ik er 5881 (6l6 achtig) buizen in zitten. Nu ben ik wel een beetje fan van EL34 buizen, dus ik vroeg me af of ik gemakkelijk dat soort buizen erin kon stoppen.
Mijn vraag dus:

Moet ik mijn versterker aanpassen wil ik er EL34 buizen in willen stoppen, of is dit een kwestie van biassen?

Ik heb wel een beetje verstand van versterkers, maar ik hoop dat de mensen hier mij er meer over kunnen vertellen!

ik dacht dat het bij die amps biassen was, ik heb in elk geval wel ergens gelezen dat in de head versie (rh50t) het gedaan wordt met biassen.

Trouwens, scheurt dat ding een beetje goed? ik ben misschien van plan de head versie te kopen. Ik speel voornamelijk metalcore. Of is het dan verstandig om ff verder te kijken?

Chris Winsemius
11 september 2008, 12:39
Mits onderstaand:
- voedingstrafo in staat om 1,4 A gloeistroom meer te leveren dan normaal
- pin 1 vrij op de eindbuisvoeten
Zou het kunnen dmv.
- pin 1 en 8 doorlussen
- roosterspannings-bereik aanpassen voor EL34s ([en] biasen dus)
- schermrooster weerstanden (waarschijnlijk) verhogen naar 1k/5W

Voor bovenstaand moet je wel "echte" kennis van zaken hebben en absoluut zeker weten dat de voedingstrafo dat ook aan kan.

Rodeo
11 september 2008, 14:47
ik dacht dat het bij die amps biassen was, ik heb in elk geval wel ergens gelezen dat in de head versie (rh50t) het gedaan wordt met biassen.

Trouwens, scheurt dat ding een beetje goed? ik ben misschien van plan de head versie te kopen. Ik speel voornamelijk metalcore. Of is het dan verstandig om ff verder te kijken?

Ik had wel wat probleempjes, namelijk: als ik een noot langer aan hou, dan leek het alsof de equalizer in 1 keer van setting veranderd. De noot klinkt gewoon goed, maar naar een paar sec dan valt de scheur weg en de balans in het geluid, je hoort het nog wel, maar dan zonder scheur en een kut balans. Ik heb het laten maken (lang leve de garantie) het lag aan de voorversterker.

Maar het geluid: deze versterker heeft redelijk veel bas. Hoe dan ook wat terug draaien. De combo klinkt niet helemaal omdat het een open achterkant heeft en dan klinkt het een beetje modderig. Ik heb zelf nog een zelfbouw kastje en als ik hem daarop aansluit klinkt hij helemaal geweldig, voor metal. Wel zal ik de distortion niveau iets terug draaien en voornamelijk kanaal 1 gebruiken, die klinkt beter. Pinches komen heel goed door en de balans is super goed. En als je de bas ook iets terug draait dan heb ik soms het gevoel, en dan moet ik een beetje oppassen met deze opmerking, alsof het een mesa is, maar dan ietsjes modderiger. Speel zelf in een metalcore/stonermetal bandje, en hij doet goed werk. Reverb is een beetje zwak, en het cleane kanaal ook. Maar als je boost apparatuur hebt kan je ook nog wel een goed geluid krijgen uit het clean kanaal. Als hij gestolen wordt en ik krijg geld terug van de verzekering zal ik wel eerst naar een engl/mesa kijken (heel misschien een marshall, had zelf een jcm900 maar was niet helemaal tevreden, persoonlijke smaak) maar dit is zeker geen slechte keuze geweest. 50 watt is misschien wel een klein beetje weinig, dus als je in een bandje speelt zou ik kijken of je misschien een 100 watter van randall kan halen, of een redelijke speaker kast halen. Dan komt deze versterker beter door de mix heen.

Genoeg info? :P

@ Chris:
Ik heb nog een oude el34 buis liggen en hij past er gewoon in. Op internet zag ik ook staan dat sommige mensen deze versterker hadden gekocht met el34 buizen erin. Kan het dan zijn dat deze er voor gemaakt is om ze allebei te kunnen hebben, of zal dat oudere/nieuwere uitvoering zijn? En hoe kan zien of ik of de trafo genoeg gloeistroom kan leveren?

AART
11 september 2008, 15:08
@ Chris:
Ik heb nog een oude el34 buis liggen en hij past er gewoon in. Op internet zag ik ook staan dat sommige mensen deze versterker hadden gekocht met el34 buizen erin. Kan het dan zijn dat deze er voor gemaakt is om ze allebei te kunnen hebben, of zal dat oudere/nieuwere uitvoering zijn? En hoe kan zien of ik of de trafo genoeg gloeistroom kan leveren?

Niet doen, tenzij de verzekering ook schade door eigen handelen vergoed ;)

caliban
11 september 2008, 15:21
@ Chris:
Ik heb nog een oude el34 buis liggen en hij past er gewoon in. Op internet zag ik ook staan dat sommige mensen deze versterker hadden gekocht met el34 buizen erin. Kan het dan zijn dat deze er voor gemaakt is om ze allebei te kunnen hebben, of zal dat oudere/nieuwere uitvoering zijn? En hoe kan zien of ik of de trafo genoeg gloeistroom kan leveren?
Waren die dat je op internet zag nieuw of tweedehands, kan zijn dat een tweedehandse de modificatie al heeft gehad.

AART
11 september 2008, 16:21
Waren die dat je op internet zag nieuw of tweedehands, kan zijn dat een tweedehandse de modificatie al heeft gehad.

Nieuwe, check maar met google.