PDA

View Full Version : line6 Spider II, van combo naar head... zou dat kunnen?



KoenB
11 september 2008, 00:23
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/fit,330by330/SpiderII_112_3_4-0a559dc2fd642ea9db05021f2be4df9c.jpg

Ik heb zo'n combootje. Heerlijk versterkertje vind ik het, lekker veelzijdig. Niks voor de buizenpurist, maar dat ben ik nou eenmaal ook niet.

Goed, nou vroeg ik me wel af of het mogelijk zou zijn om de electronica van deze amp er uit te halen, in een head-behuizing te bouwen en er een leuk cabinet bij te zoeken (of bouwen misschien). Is dit zomaar mogelijk, of moet daar iets van een speciale preamp aan te pas komen. De spider heeft behalve een headphone/direct out geen externe uitgangen btw.

G.G.
11 september 2008, 05:51
Moet kunnen. je moet alleen de kabel naar de speaker vervangen voor een jackingang.

iWishmaster
11 september 2008, 11:08
Ik heb 'em ook, ben er niet echt fan van, maar er is wel een aardige metal sound uit te halen. Ik wilde 'em verkopen zodra ik wat anders had, maar ik vind jouw idee ook wel een goeie. Ik kan 'em canibaliseren en er een top en losse speakerkast van maken. Leuk als backup-ampje ofzo.

Moet inderdaad niet zo moeilijk zijn: de kabel die nu naar je speakers gaat losmaken en er een jack aanmaken. Moet je wel even kijken hoe dit intern zit, zou handig zijn als je 4 / 8 / 16 Ohm outputs kunt maken, is wat veelzijdiger bij de keuze van je cab :)

KoenB
11 september 2008, 16:25
Ik heb 'em ook, ben er niet echt fan van, maar er is wel een aardige metal sound uit te halen. Ik wilde 'em verkopen zodra ik wat anders had, maar ik vind jouw idee ook wel een goeie. Ik kan 'em canibaliseren en er een top en losse speakerkast van maken. Leuk als backup-ampje ofzo.

Moet inderdaad niet zo moeilijk zijn: de kabel die nu naar je speakers gaat losmaken en er een jack aanmaken. Moet je wel even kijken hoe dit intern zit, zou handig zijn als je 4 / 8 / 16 Ohm outputs kunt maken, is wat veelzijdiger bij de keuze van je cab :)

Hoe is het aantal ohm van zo'n output te regelen dan ? Weerstandjes?

bert k
11 september 2008, 16:30
Dat gaat niet zo makkelijk, dan moet je echt in het circuit van de versterker ingrijpen, en aangepaste trafo's monteren. Vergeet het, zou ik zeggen.

iWishmaster
12 september 2008, 08:24
Dat gaat niet zo makkelijk, dan moet je echt in het circuit van de versterker ingrijpen, en aangepaste trafo's monteren. Vergeet het, zou ik zeggen.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe dat werkt bij transisitors / FETs, zal het is een keer opzoeken. Ik dacht altijd dat solid state amps geen output trafo hadden, lijkt me ook nerges voor nodig ... Lijkt me sterk dat het helemaal niet mogelijk is, misschien kan het zelfs wel, maar zitten er standaard geen aansluitingen voor.

TS:
Zoek eens in Moderne Versterkers op line 6 met externe cab, is ooit eens een draadje over geweest.

Dirk_Hendrik
12 september 2008, 08:42
Dat gaat niet zo makkelijk, dan moet je echt in het circuit van de versterker ingrijpen, en aangepaste trafo's monteren. Vergeet het, zou ik zeggen.

Dit is geen buizenbak Bert. Daar zitten dus ook geen uitgangstrafo's in. Ook is ge gheel niet zeikerig over de inpedantie van de aangesloten speakerkast.

Dus dat zijn allemaal dingen om je géén zorgen over te maken.

iWishmaster
12 september 2008, 08:48
Dit is geen buizenbak Bert. Daar zitten dus ook geen uitgangstrafo's in. Ook is ge gheel niet zeikerig over de inpedantie van de aangesloten speakerkast.

Dus dat zijn allemaal dingen om je géén zorgen over te maken.
Bij een (veel) te lage impedanties vinden de FET's het niet leuk meer denk ik zo, maar ik geloof dat er 2 16 Ohm speakers parallel inzitten -> 8 Ohm cabinetten zijn er genoeg.

KoenB
13 september 2008, 15:05
Bij een (veel) te lage impedanties vinden de FET's het niet leuk meer denk ik zo, maar ik geloof dat er 2 16 Ohm speakers parallel inzitten -> 8 Ohm cabinetten zijn er genoeg.

In mijn combo zit 1 12 inch speaker van 8 ohm. Als ik nu een 4x12 cab kan vinden van 8 ohm, dan gaat in principe alles goed lijkt me.