PDA

View Full Version : Melody Maker: Goed alternatief?



kalmah
10 september 2008, 16:53
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwamen niet veel zinnige reacties uit.

Ik zoek een aanvulling op m'n LP. Ik ben van mening dat 2, misschien 3 gitaren meer dan genoeg kunnen zijn om een groot geluidsbereik te hebben. M'n LP dekt al een groot gebied.

Nu wilde ik er iets van een strat bij hebben. Dacht zelf aan een duurdere Squier of London City. Gewoon een sss systeem.

Maar nu kwam ik een Gibson Melody maker tegen:

http://www.thomann.de/nl/gibson_melody_maker_ww.htm

Kost ook niet veel, maar ik wilde weten of het geluid van die ene single in de buurt komt van het brugelement van een strat. Niet dat ik daar specifiek naar op zoek ben, maar wel naar het open, heldere geluid. Ik vind het niet erg dat het een simpele gitaar is, vind ik juist wel wat hebben.
En ik vind de strat vorm dus echt verschrikkelijk lelijk. Niet dat dat de voorkeur heeft, maar ik vind zo'n MM beter ogen.

Bvd :)

G.G.
10 september 2008, 17:01
Misschien wel een mooi open en helder geluid. Maar het zal nooit als een strat klinken.

barno
10 september 2008, 17:38
Heb de zoekfunctie gebruikt, maar kwamen niet veel zinnige reacties uit.

Ik zoek een aanvulling op m'n LP. Ik ben van mening dat 2, misschien 3 gitaren meer dan genoeg kunnen zijn om een groot geluidsbereik te hebben. M'n LP dekt al een groot gebied.

Nu wilde ik er iets van een strat bij hebben. Dacht zelf aan een duurdere Squier of London City. Gewoon een sss systeem.

Maar nu kwam ik een Gibson Melody maker tegen:

http://www.thomann.de/nl/gibson_melody_maker_ww.htm

Kost ook niet veel, maar ik wilde weten of het geluid van die ene single in de buurt komt van het brugelement van een strat. Niet dat ik daar specifiek naar op zoek ben, maar wel naar het open, heldere geluid. Ik vind het niet erg dat het een simpele gitaar is, vind ik juist wel wat hebben.
En ik vind de strat vorm dus echt verschrikkelijk lelijk. Niet dat dat de voorkeur heeft, maar ik vind zo'n MM beter ogen.

Bvd :)

learn to love a strat want het is een van de grote iconen van gitaarmuziek, en een enkel strat klink als strat. Bekijk het zo: het design van de strat was in de jaren 50 revolultionair qua vorm maar vooral ook qua ergonomie. De strat bodyvorm is dus vooral ontworpen in functie van het speelgemak van de muzikant.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind elk ontwerp dat heel kort bij de functie staat goed.

no 1 hops
10 september 2008, 17:39
Misschien wel een mooi open en helder geluid. Maar het zal nooit als een strat klinken.+1
een goede london city brengt je al een eind op weg

kalmah
10 september 2008, 18:25
Hmm, en welke strat zou dan beter zijn? een LC of een duurdere Squier?

Want heb ze nog geen van beide getest. Zit er zoveel verschil in?

pannekoek
10 september 2008, 18:27
Hmm, en welke strat zou dan beter zijn? een LC of een duurdere Squier?

Want heb ze nog geen van beide getest. Zit er zoveel verschil in?


probeer ook zeker de vintage stratocasters! die klinken imo veel beter voor hun prijs dan squiers

R2on
10 september 2008, 18:28
Met strat weet ik niet, maar de Telecaster is van London City is veel beter dan Squier, misschien ook wel beter dan een Fender als je een goede London City in je handen krijgt.

Misschien een Telecaster kopen? Kan wel een leuke aanvulling zijn. Zelf ben ik wel van plan een Tele te kopen als mijn budget dat accepteert :)

kalmah
10 september 2008, 18:30
Ok.

Vind het niet erg origineel zo'n strat, maar wss een slimmere koop.

Telecaster lijkt me wel een heel uiterste met de LP. Denk dat een strat met 3x single een goede tussenweg is.

Ik vind trouwens Telecasters nog lelijker dan Stratocasters :satisfie:

Mark1990
10 september 2008, 18:50
weet iemand de site van Vintage, als zoekterm is het niet echt geschikt, aangezien je dan allemaal 'oude' gitaren krijgt.

st.robot
10 september 2008, 18:53
Ok.

Vind het niet erg origineel zo'n strat, maar wss een slimmere koop.

Telecaster lijkt me wel een heel uiterste met de LP. Denk dat een strat met 3x single een goede tussenweg is.

Ik vind trouwens Telecasters nog lelijker dan Stratocasters :satisfie:

ooit komt-ie er toch hoor, leer er maar mee leven :stop:

Demoi-crazy
10 september 2008, 18:55
De melodymaker zal niet hetzelfde geluid maken als een strat of tele.... maar is dat wel nodig?
Belangrijker vind ik dat je met die gitaar erbij een nog breder spectrum van mogelijke sounds hebt en duur is ie niet!

En niet onbelangrijk... De Melodymaker ziet er geweldig goed uit! :cooler:


Dus....... Go Gibson Go

pannekoek
10 september 2008, 19:07
vintage guitars:

http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

kalmah
10 september 2008, 19:25
Ja, ik zoek ook niet persé het strat geluid, maar een open en helder geluid. Net iets anders dus dan de lp: warm en donker.

Waar kan ik die dingen eigenlijk testen? Ik woon vrij dicht in de buurt van Ibbenburen, maar die hebben geen MM's :sneaky: en Keulen is wel erg ver.

Feedback dacht ik ook niet?

Arjan12
10 september 2008, 19:30
Ok.

Vind het niet erg origineel zo'n strat, maar wss een slimmere koop.

Telecaster lijkt me wel een heel uiterste met de LP. Denk dat een strat met 3x single een goede tussenweg is.

Ik vind trouwens Telecasters nog lelijker dan Stratocasters :satisfie:

Als je 't niks vindt zou ik 'm niet kopen. Ik zie je er al een kopen en 'm twee maanden later weg doen ;).

kalmah
10 september 2008, 19:55
Idd, met verlies:(

Maar misschien bevalt me zo'n strat ook wel heel erg. Speelwijze, geluid enz.


Weet iemand mss n zaak waar ze zowel een LC strat als een Gibson MM hebben?

vulvasonic
11 september 2008, 01:23
Koop gewoon die Melody Maker. Goed zat voor het rauwere scheurwerk. Ik heb alleen mijn twijfels over de stemmechanieken, maar daar kun je altijd nog iets mee doen. En mocht het nodig zijn (ervan uitgaande dat de gitaar in de basis gewoon goed is), kun je de plank later uiteraard op de eventuele zwakke punten upgraden tot een volwaardige ragbak. De meest voor de hand liggende zwakke punten kunnen zijn; de brug, de topkam, het element en de electronica. Maar met een beetje mazzel is het ding goed genoeg zoals ie is.

Voor alle duidelijkheid, mocht je van bovenstaand verhaal een weinig geschrokken zijn, al deze punten zijn ook op strats, teles en andere gitaren binnen deze prijsklasse van toepassing. Ergo, ik zie geen reden om die Gibson niet gewoon te kopen. Ik bedoel, als je zelf al aangeeft dat het ding je veel meer aanspreekt dan Fender-achtige modellen.....

Wat je keus ook zal zijn, succes ermee! :cooler:

Les Strat
11 september 2008, 06:34
vergeet de squier classic vibe niet die vond ik echt zeker beter dan de london city's qua feel en sound hele goede gitaren ik denk dat ik er ook een koop. en hij valt qua prijs ook wel in jou budget als ik het zo zie. dit zijn de linken
: de 50's http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Squier-50s-Classic-Vibe-Strat-2-Tone-Sunburst/art-GIT0013664-000

en de 60's:http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Squier-60s-Classic-Vibe-Strat-3-Tone-Sunburst/art-GIT0013665-000

maar ik vind die melody maker heerlijk klinken op youtube maar ik zou voor een strat gaan.

succes

kalmah
11 september 2008, 10:05
En toch ga ik voor een MM.

Origineler dan een strat. Lekker simpel, dus ook om eventueel up te graden.

Tnx:)

pupanus1
11 september 2008, 10:10
maar..maar..maar.. die headstock van een MM is ZOOOOOOOOOOOO lelijk :chicken:

Manuvdv
11 september 2008, 10:25
Gelijk heb je! Ook al mag de sound je goed in de oren klinken, dan nog vind ik het zonde om een gitaar te kopen die je lelijk vindt.

Luke-wannabe
11 september 2008, 10:28
Die Melody maker is de bom! Als ik niet al 2 éénpickup gitaren had, had ik hem gekocht.

kalmah
11 september 2008, 10:37
Headstock is idd lelijk, maar beter alleen dat lelijk, dan dat ik met tegenzin tegen een lelijke strat aan moet kijken die ik in z'n geheel lelijk vind:) 8-)

Tubescreamer
11 september 2008, 10:44
Joh MM's zijn cool, gewoon doen als -ie lekker speelt & klinkt.
Vind zelf een double cutaway mooier (die heeft Gibson niet in deze uitgave zag ik? Jammerrrr....), zo is het toch meer een Junior qua uiterlijk (niet dat een Junior niet cool is, maar waarom dan geen Junior?).
Sunburst vind ik zelf wel mooier denk ik, maar dat wit zie je niet zo vaak volgens mij, dus wel origineel!

kalmah
11 september 2008, 14:34
Bleh, sunburst. Dan vind ik een zwarte zonder slagplaat nog mooier.

Maar ga voor wit.

Waarom geen junior? Die zijn toch veel duurder?

Tubescreamer
11 september 2008, 14:41
Waarom geen junior? Die zijn toch veel duurder?

Daar heb jij dan weer gelijk in :satisfie:

vulvasonic
21 september 2008, 22:44
Het ding blijft me maar bezig houden. Nog dagelijks werp ik verlekkerd een blik op een foto van die witte Melody Maker. En dan kijk ik naar die prijs van 325 euri..... en wat ik met zo'n gitaartje allemaal zou kunnen doen....

Zo zou ik me graag nog eens willen verdiepen in het spelen met een bottleneck in een open G stemming. De Melody Maker lijkt me de perfecte plank om voor dat doel geschikt te maken.

Vraagje: Weet iemand of het element op deze plank het standaard formaat single coil is, waardoor het ook makkelijk te vervangen is door een ander element (bijvoorbeeld een SD Little '59)?

Realeigo
21 september 2008, 22:50
Ff, met de schuifmaat langs de gitaarboer?

vulvasonic
21 september 2008, 23:08
Ff, met de schuifmaat langs de gitaarboer?

Eerst nog even het gat in mijn portemonnee dichten... :seriousf:

Daan_B
22 september 2008, 10:22
Vraagje: Weet iemand of het element op deze plank het standaard formaat single coil is, waardoor het ook makkelijk te vervangen is door een ander element (bijvoorbeeld een SD Little '59)?

Ik ben ook wezen kijken, ik wil mn strat weg doen, een Hum-gitaartje aanschaffen en een 'goedkoop' single coil-gitaartje aan schaffen.
Dit is idd de standaard single coil formaat, wel met high output (single+high ouput+ whole lotta noise!) dus je moet het element hoogst waarschijnlijk wel vervangen.

Maar ehu hee, is anders een Esquire geen optie?
Die zijn ook niet erg duur :) .

Luke-wannabe
22 september 2008, 10:41
Het ding blijft me maar bezig houden. Nog dagelijks werp ik verlekkerd een blik op een foto van die witte Melody Maker. En dan kijk ik naar die prijs van 325 euri..... en wat ik met zo'n gitaartje allemaal zou kunnen doen....

Zo zou ik me graag nog eens willen verdiepen in het spelen met een bottleneck in een open G stemming. De Melody Maker lijkt me de perfecte plank om voor dat doel geschikt te maken.

Vraagje: Weet iemand of het element op deze plank het standaard formaat single coil is, waardoor het ook makkelijk te vervangen is door een ander element (bijvoorbeeld een SD Little '59)?
Ik zou het doen. Des noods moet je een beetje vijlen, boeiend. 325 voor een leuke gibson is toch niets!

Pepe
22 september 2008, 12:41
Deze nieuwe ken ik niet maar mij oude MM had een Gibson single coil, een andere maat dan een genuine strat, iets groter.
Als je dan toch een ander pickupje daar in wil zetten zou mijn keus een sc zijn die beetje op een P90 lijkt zoals een Dimarzio SDS1 om niet gelijk als een generic Ibanez te gaan klinken.

Die bodies zijn een stuk dunner dan een LPjr, kwa klank krijg je toch nooit een dikke vette brul.

kalmah
22 september 2008, 16:06
Ik denk dat ik deze erin zet:

http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-alnico-ii-pro-single-coil-lefthand.aspx

Low output bevalt me wel, en geeft minder ruis. Denk toch niet dat ik 'm veel op overdrive gebruik dus.

Is toch mogelijk deze keuze?

Orpheo
22 september 2008, 16:09
learn to love a strat want het is een van de grote iconen van gitaarmuziek, en een enkel strat klink als strat. Bekijk het zo: het design van de strat was in de jaren 50 revolultionair qua vorm maar vooral ook qua ergonomie. De strat bodyvorm is dus vooral ontworpen in functie van het speelgemak van de muzikant.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind elk ontwerp dat heel kort bij de functie staat goed.

ergonomisch? een strat? die upperhorn prikt altijd in m'n ribben! geef me dan maar een telecaster met tummycut en forarm cut; veel ergonomischer. zelfde upperfretacces by the way.

vulvasonic
22 september 2008, 23:21
Deze nieuwe ken ik niet maar mij oude MM had een Gibson single coil, een andere maat dan een genuine strat, iets groter.


Groter?
Dat betekent in ieder geval dat er niet in gehakt hoeft te worden.
Wel, in dat geval; is het element van de MM in het hout bevestigd, of zit het vast aan de slagplaat?
Want in het laatste geval zou een nieuw, op maat gemaakt slagplaatje volstaan.

Pepe
23 september 2008, 00:52
Groter?
Dat betekent in ieder geval dat er niet in gehakt hoeft te worden.
Wel, in dat geval; is het element van de MM in het hout bevestigd, of zit het vast aan de slagplaat?
Want in het laatste geval zou een nieuw, op maat gemaakt slagplaatje volstaan.

In die melodymaker heb ik een P90 gehangen zonder te hakken. Nieuw slagplaatje zagen.
Die ruimtes zijn groot, daar past bijna een hummie in.
De oude he.

http://img522.imageshack.us/img522/9396/03143898008ai5.jpg

vulvasonic
23 september 2008, 01:00
Ik zie dat jouw MM de SG vorm heeft. Zou het niet zo kunnen zijn dat de bodies voor de MM's in die uitvoering dezelfde waren als die van de SG met twee P90's?

Luke-wannabe
23 september 2008, 09:14
Kan heel goed. Dat soort geintjes haalden ze vroeger altijd uit. Ik weet alleen niet hoe dat met de huidige Melody Maker zit.

Harry
23 september 2008, 09:32
ik krijg wel akelig veel jeuk om zo'n ding te bestellen, gewoon voor de heb.......

kalmah
23 september 2008, 10:50
Hehe, nu weten we nog niet of er een 'gewone' single coil in past.

Wie bestelt hem als eerste om te kijke voor ons :hippie:

Jovers
23 september 2008, 13:42
Hoi Kalmah,

Ik begrijp je probleem helemaal. Vroeger had ik een Gibson S1. Die heb ik ingeruild voor een LP. Van de LP heb ik nooit spijt gehad, maar van die inruil wel. De S1 is namelijk exact de aanvulling op de LP en vermoedelijk ook die jij zoekt lijkt me. Ik weet niet of die nog gemaakt wordt, maar wellicht is het zetten van een advertentie wel interessant. Kijk maar eens op http://www.vintageguitars.org.uk/s1.php
Je krijgt er absoluut geen spijt van.

Overigens ga ik zelf ook weer op zoek naar een S1.

Succes

treblemaster
23 september 2008, 14:45
Ok.



Telecaster lijkt me wel een heel uiterste met de LP. Denk dat een strat met 3x single een goede tussenweg is.


In welk opzicht bedoel je dat? Een telecaster kan rauwer en smeriger klinken dan een LP! Ik vind een telecaster behoorlijk veelzijdig (van heel clean naar smerig, rauw, agressief). Maar goed als je 'm erg lelijk vind........is een kwestie van tijd ;).

kalmah
23 september 2008, 14:57
Haha. Die S-1 vind ik maar rare dingen.
Veel teveel fratsen eraan. Voor 2e gitaar (wellicht om es te stemmen) heb ik liever een simpele gitaar.

Veel simpeler dan een MM is er niet.

Alleen moet er wellicht een low output element in.

Ben er nog steeds niet achter of het een standaardmaat is.

vulvasonic
23 september 2008, 17:13
Veel simpeler dan een MM is er niet.
Alleen moet er wellicht een low output element in.
Ben er nog steeds niet achter of het een standaardmaat is.

Daar heeft Pepe al een antwoord op gegeven. Het element in de MM zou iets groter zijn dan het standaard SC formaat. Om het element te vervangen zul je dus iets meer moeite moeten doen dan anders. Helaas....

kalmah
23 september 2008, 18:19
Ja, maar dat is een sg vorm MM. Met 2 elementen. Eigenlijk heel andere gitaar.

Maar dat element kan ook later nog;) Kan ik eerst het originele element ook eens beoordelen. Daarna opmeten, en nieuwe zoeken.

Danielovich
23 september 2008, 18:28
Hey Kalmah,

Ik heb de melody maker in in een muziekzaak op vakantie uitgeprobeerd. Echt een lekker gitaartje, lekkere hals (fijne Finish ) ook lekker licht en handzaam. Voor zover ik heb kunnen zien en mij kan herinneren was het gewoon een standard size single coil.

Jovers
2 oktober 2008, 14:28
"Haha. Die S-1 vind ik maar rare dingen.
Veel teveel fratsen eraan. Voor 2e gitaar (wellicht om es te stemmen) heb ik liever een simpele gitaar. "



Wellicht zoek je ook nog iemand die voor je speelt??

Pepe
2 oktober 2008, 23:41
Ja, maar dat is een sg vorm MM. Met 2 elementen. Eigenlijk heel andere gitaar.

Maar dat element kan ook later nog;) Kan ik eerst het originele element ook eens beoordelen. Daarna opmeten, en nieuwe zoeken.


Wat een service toch weer, alsof ik er voor betaald wordt..

http://img139.imageshack.us/img139/3734/8d1b13326269rh8.jpg

DaveItUp
3 oktober 2008, 08:53
Oude MM is een ander formaat sc
Nieuwe is een standaard formaat sc.

Voila.

Heb die ouwe MM elementen trouwens ook in m'n epi olympic zitten. Opzich leuk, lekker microfonisch enz, maar niet te gebruiken met een amp die wat harder staat :) Moet nog steeds een mini hb of een p90 in.

Jay75
3 oktober 2008, 08:55
Staat nu een hele mooie te koop voor 850 euro uit 1963 op marktplaats!

http://link.marktplaats.nl/197793357 vet ding!!

kalmah
3 oktober 2008, 20:28
Zijn die ouwe zoveel beter dan de nieuwe dan?

Jay75
4 oktober 2008, 00:38
Oude gitaren !! :D

vulvasonic
4 oktober 2008, 02:18
Zijn die ouwe zoveel beter dan de nieuwe dan?
Niet zonder meer. Die planken gingen destijds, bij wijze van spreken, als warme broodjes over de toonbank. Tenslotte kocht je voor weinig geld een echte Gibson en waar je tegenwoordig struikelt over het gigantische aanbod aan goedkope, kwalitatief heel behoorlijke 'beginnersgitaren', had je in die tijd niet gek veel aansprekende alternatieven.

Het leuke aan een gitaar van bijna een halve eeuw oud, is dat je met een beetje geduld de beste er uit kan pikken. Een goed exemplaar zal door de jaren heen vaker zijn bespeeld dan z'n mindere soortgenoten en derhalve meer slijtageplekken vertonen. De exemplaren die er nog als nieuw uitzien waren zoveel eer blijkbaar niet waard, al wil dat niet per se zeggen dat de gitaar slecht was. Echter, de vraagprijs voor een goed exemplaar in nieuwstaat, zal beduidend hoger liggen t.o.v de meer doorleefde modellen.

Kom je een exemplaar tegen dat gewoon goed speelt en waar niks merkbaars aan mankeert, dan heb je in elk geval de ZEKERHEID dat het ding de tand des tijds moeiteloos heeft weten te doorstaan. Een gitaar dat na zoveel jaar nog steeds makkelijk mee kan, heeft haar kwaliteit allang bewezen. Je investeert dus in een 'zekerheidje'. En mocht het ding toch niet de plank zijn waar je op had gehoopt, dan verkoop je haar zo weer door. De waarde in geld zal alleen maar stijgen (tenzij je de gitaar zelf helemaal verkloot, natuurlijk).

Een nieuwe gitaar, in de 'budgetklasse' moet haar waarde eerst nog maar eens zien te bewijzen. Je zal in de winkel best in staat zijn om de betere van de mindere te onderscheiden, maar zekerheid heb je nooit.

ALLES wat hierboven staat kan worden bestreden. Het geeft echter een mening weer die vele liefhebbers van vintage gitaren is toegedaan. :satisfie:

Pepe
4 oktober 2008, 02:47
Het probleem met de melodymaker is dezelfde als dat van de mustang, het kan allemaal net even beter. Voor een paar honderd euro meer heb je een junior met meer hout en een P90 of een proper tele. Het zijn geen slechte gitaren, they will get the job done, maar als je wil verkopen loop je daar tegen aan.

De mustang heeft dan nog mee dat hij een plekje heeft verworven na de surf wave in de alto scene, de melodymaker blijft een beetje onbestemd kwa niche.

DaveItUp
4 oktober 2008, 17:10
Natuurlijk zijn de oude beter. Gebouwd in Amerika met een goede plak hout.

ACSlater
4 oktober 2008, 18:28
Natuurlijk zijn de oude beter. Gebouwd in Amerika met een goede plak hout.

NOT! de nieuwe serie komt ook gewoon uit Nashville en gebruikte houtsoort is nog hetzelfde als de eerste serie.

kalmah
4 oktober 2008, 19:24
Ik koop geen gitaar om te verkopen. Als ik 'm (of haar) test en hij (of zij) bevalt me erg goed, hou ik hem gewoon, zolang ik gitaar spelen nog vet vind. (lang dus)

Maar even samenvattend: Goede gitaar, zelfde hout als bv die uit de marktplaats link. Gewoon formaat single coil, dus makkelijk vervangbaar. Lekker simpel, en goedkoop.

Denk dat ik eruit ben, haha :cheerup:

@ vulvasonic: bedankt voor je info!

vulvasonic
4 oktober 2008, 20:06
NOT! de nieuwe serie komt ook gewoon uit Nashville en gebruikte houtsoort is nog hetzelfde als de eerste serie.

De gebruikte houtsoort is inderdaad hetzelfde. Toch is het verhaal dat het hout op oude gitaren doorgaans van betere kwaliteit is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
In de jaren 50 en begin jaren 60 was hout nog niet een groot issue. Producenten van gitaren konden bij de afname van de benodigde stukken hout eenvoudig kiezen voor de stukken die voor de gitaarbouw het meest geschikt waren, om de simpele (en wrange) reden dat er voldoende hout beschikbaar was.
Tegenwoordig is goed hout schaars en bepaalde houtsoorten die juist voor de gitaarbouw interessant zijn, worden beschermd, of zijn aanzienlijk duurder geworden. Destijds kon een bedrijf goed toonhout inkopen. Nu kopen ze een partij hout in en moeten het doen met wat ze kunnen krijgen. Na aanschaf worden de stukken geselecteerd op kwaliteit. De betere stukken gaan naar de duurdere modellen en de minder goede stukken worden gebruikt voor de goedkopere series.

Een plak mahonie blijft een plak mahonie. En mahonie heeft nu eenmaal bepaalde klankkarakteristieken en eigenschappen. Die zekerheid heb je. Maar het verschil in kwaliteit tussen de ene plank en de andere, kan nog steeds doorslaggevend zijn in de grens tussen een leuke gitaar en een topgitaar.



Hoe het ook zij, ik gas nog steeds op dat ding. :D

Pepe
4 oktober 2008, 22:19
Ja, dat klopt wel.
Ik heb ook het sterke vermoeden dat die goedkope gibson's als de melodymaker en de coral's met die dunne bodies nu in het leven zijn geroepen om overgebleven stukken hout op te maken.
Daar is niks op tegen natuurlijk maar dat is toch wel wat anders dan een customshop LP waar 2 dikke delen mahonie voor geselecteerd worden.

Dirkdewaard
4 oktober 2008, 22:51
De Melody Maker is de enige echte "vintage bagain" op dit moment.
Prachtige gitaar, optreed waardig, vaak vol mojo voor een super prijs.
Als ik geen junior had/....

pannekoek
4 oktober 2008, 23:45
Ik koop geen gitaar om te verkopen. Als ik 'm (of haar) test en hij (of zij) bevalt me erg goed, hou ik hem gewoon, zolang ik gitaar spelen nog vet vind. (lang dus)

daar kom je later nog wel op terug ^^

ACSlater
5 oktober 2008, 12:58
De gebruikte houtsoort is inderdaad hetzelfde. Toch is het verhaal dat het hout op oude gitaren doorgaans van betere kwaliteit is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
In de jaren 50 en begin jaren 60 was hout nog niet een groot issue. Producenten van gitaren konden bij de afname van de benodigde stukken hout eenvoudig kiezen voor de stukken die voor de gitaarbouw het meest geschikt waren, om de simpele (en wrange) reden dat er voldoende hout beschikbaar was.
Tegenwoordig is goed hout schaars en bepaalde houtsoorten die juist voor de gitaarbouw interessant zijn, worden beschermd, of zijn aanzienlijk duurder geworden. Destijds kon een bedrijf goed toonhout inkopen. Nu kopen ze een partij hout in en moeten het doen met wat ze kunnen krijgen. Na aanschaf worden de stukken geselecteerd op kwaliteit. De betere stukken gaan naar de duurdere modellen en de minder goede stukken worden gebruikt voor de goedkopere series.

Een plak mahonie blijft een plak mahonie. En mahonie heeft nu eenmaal bepaalde klankkarakteristieken en eigenschappen. Die zekerheid heb je. Maar het verschil in kwaliteit tussen de ene plank en de andere, kan nog steeds doorslaggevend zijn in de grens tussen een leuke gitaar en een topgitaar.


true! en hoewel ik ook vaak denk dat het ook een groot gedeelte "vroegah was alles beter" is, is er vroeger beter hout gebruikt. Niet vergeten dat de Melody Maker toen ook al een goedkoop instapmodel was en het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat die niet in aanmerking kwam voor het beste hout. Winst maken was toen ook al het doel.

soup
5 oktober 2008, 12:58
Hoezo pannekoek, want dat is ook mijn ingesteldheid. =)

pannekoek
5 oktober 2008, 13:08
Hoezo pannekoek, want dat is ook mijn ingesteldheid. =)

GAS! dat is die enge ziekte waardoor je bereid bent om alles te verkopen en te vervangen voor mooier spul!

Pepe
5 oktober 2008, 13:09
true! en hoewel ik ook vaak denk dat het ook een groot gedeelte "vroegah was alles beter" is, is er vroeger beter hout gebruikt. Niet vergeten dat de Melody Maker toen ook al een goedkoop instapmodel was en het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat die niet in aanmerking kwam voor het beste hout. Winst maken was toen ook al het doel.

Met dit verschil dat vroeger er meer hout voorradig was, meer keus en dat de droogtijd wegens minder doorloop ook langer was.

dat reclamezinnetje "... kwaliteit die vroeger zo gewoon was.." daar zit een kern van waarheid in.

zoon van Piet
5 oktober 2008, 13:23
true! en hoewel ik ook vaak denk dat het ook een groot gedeelte "vroegah was alles beter" is, is er vroeger beter hout gebruikt. Niet vergeten dat de Melody Maker toen ook al een goedkoop instapmodel was en het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat die niet in aanmerking kwam voor het beste hout. Winst maken was toen ook al het doel.

natuurlijk was de MM ondergeschikt aan de Les pauls en SG's en werd er bezuinigd op hout en afwerking. Maar in de 50's en 60's hadden ze nog geen milieu, laat staan milieuwetten. Honduras mahonie en rio palissander kwamen met scheepsladingen binnen in de states. Zelfs de goedkoopste amerikaanse gitaren, van harmony en kay, hadden toetsen van rio palissander. Gibson gebruikte vrijwel uitsluitend rio palissander en honduras mahonie, houtsoorten die nu -áls ze al te krijgen zijn- ene kapitaal kosten en enkel op customshop-gitaren terecht komen..

kalmah
5 oktober 2008, 13:26
Maar dat is nog geen zekerheid dat de MM modellen daar vroeger ook van gemaakt werden toch?

zoon van Piet
5 oktober 2008, 13:30
daar werden alle gibson-planken van gemaakt. de beste kwaliteit was voor sg's, de mindere voor MM en juniors.. 'minder' van toen is voor heel wat mensne nog altijd superieur aan het hout van nu. zelfs de elektrische kalamazoogitaren van toen ( echt een cheapo-bijmerk) hadden rio toetsen..

Dirkdewaard
5 oktober 2008, 13:32
Was vroeger niet alles beter dan?!?! :???:

Zonder gein, er zijn goede en slechte gitaren. Maakt niet uit wanneer ze gemaakt zijn. Voor mijn is een oude gitaar gewoon leuker. Hoewel dat ook aan het veranderen is, de laatste tijd koop ik alleen nieuwe vanwege het eeuwige gezeur over vintage gitaren.....

zoon van Piet
5 oktober 2008, 13:37
Was vroeger niet alles beter dan?!?! :???:

Zonder gein, er zijn goede en slechte gitaren. Maakt niet uit wanneer ze gemaakt zijn. Voor mijn is een oude gitaar gewoon leuker. Hoewel dat ook aan het veranderen is, de laatste tijd koop ik alleen nieuwe vanwege het eeuwige gezeur over vintage gitaren.....

Dat snap ik wel, het eeuwige gezeur.. en de knaken! want de prijzen zijn echt niet leuk meer..

Pepe
5 oktober 2008, 13:39
...de laatste tijd koop ik alleen nieuwe vanwege het eeuwige gezeur over vintage gitaren.....

sja, de laatste nieuwe die ik kocht is een VOS R6 en daar hangt me toch een hoop vintage gezeur aan...

Dirkdewaard
5 oktober 2008, 14:02
sja, de laatste nieuwe die ik kocht is een VOS R6 en daar hangt me toch een hoop vintage gezeur aan...

Dat kan je eraf poetsen, dan lijkt ie weer als nieuw ;)

Chow
7 december 2008, 20:42
Ik kwam bij het online gitaren kijken ook de Melodymaker tegen. Voor 325 lijkt me dit een koopje naast een LP.
Is denk ik ook handig als gitaar op reis??? Ivm gewicht??

Mr_Moustache
8 december 2008, 11:20
Ik heb hem in handen gehad, en voor 325 koop je in feite alleen het merk. Een leuk gitaartje hoor, maar er is tegenwoordig wel wat beters te vinden voor dat geld, zeker op2dehands gebied. Ik heb nog nooit zon dunne body/hals gezien. Ook de lak was naar mijn mening niet zo mooi, maar dat is smaak gebonden. Zoals ik al zei, een leuk gitaartje hoor, maar zeker de hals zal niet iedereen liggen. er zit ook niks bij van koffer/bag, dus dat moet je er ook nog eens bij kopen.

Qua geluid is het wel aardig hoor, maar ik zou in ieder geval wachten tot de twee single coil versie er weer is. Ws 350-375, maar dat geld extra geeft je wel gelijk extra standen... Ik heb wel alleen maar de 1 coil versie getest.

Chow
8 december 2008, 11:26
Je leest best veel verschillende berichten. Sommigen vinden het helemaal niks en anderen lopen ermee weg.. En tsja, voor 325 is het in ieder geval leuk voor aan de muur :D
Vind het zelf namelijk best een mooi model.

Mr_Moustache
8 december 2008, 20:49
Ik denk dat het grootste aantrekpunt toch is dat het een gibson is. Niks mis mee hoor, en inderdaad, voor 325... een aardige gitaar.

Maar bij de meeste is ie out of stock. Bij woodbrass bv.Daar staat ie trouwens voor 298.00...

guitarkid
8 december 2008, 21:00
Ik heb hem in handen gehad, en voor 325 koop je in feite alleen het merk. Een leuk gitaartje hoor, maar er is tegenwoordig wel wat beters te vinden voor dat geld, zeker op2dehands gebied. Ik heb nog nooit zon dunne body/hals gezien. Ook de lak was naar mijn mening niet zo mooi, maar dat is smaak gebonden. Zoals ik al zei, een leuk gitaartje hoor, maar zeker de hals zal niet iedereen liggen. er zit ook niks bij van koffer/bag, dus dat moet je er ook nog eens bij kopen.

Qua geluid is het wel aardig hoor, maar ik zou in ieder geval wachten tot de twee single coil versie er weer is. Ws 350-375, maar dat geld extra geeft je wel gelijk extra standen... Ik heb wel alleen maar de 1 coil versie getest.

Kan me hier alleen maar bij aansluiten. 't Voelde erg licht en goedkoop.
Maar..., er staat wel Gibson op. :dance:
Ik zou ook naar een (2ehands?) altenatief kijken.

Gr. C.

Saf
8 december 2008, 21:34
als het voor aan de muur te hangen is kun je beter een oude hondo ofzo kopen. die zijn een stuk goedkoepr te vinden. (heb er vorige week nog eentje voor 40 voor marktplaats geplukt.

Daan_B
9 december 2008, 10:40
Voor die 320 euro koop ik liever een Epiphone Dot!:)

Chow
9 december 2008, 12:59
In Duitsland is ie op voorraad. Op Harmony Central krijgt ie toch best errug goede reviews.. Twijfel twijfel twijfel....

FruscianteFan
9 december 2008, 13:03
Zoals ik al zei, een leuk gitaartje hoor, maar zeker de hals zal niet iedereen liggen. er zit ook niks bij van koffer/bag, dus dat moet je er ook nog eens bij kopen.Ik verwacht ook geen tas, laat staan een koffer bij een gitaar van iets meer dan €300. En is het niet zo dat elke gitaar een hals heeft die echt niet iedereen zal liggen?

Chow
9 december 2008, 13:15
Ik heb geen kolenschoppen dus een smalle platte hals is hier geen probleem..

guitarkid
9 december 2008, 13:59
Voor die 320 euro koop ik liever een Epiphone Dot!:)

Anders ik wel...!!!

Gr. C.

Chow
9 december 2008, 14:34
Epiphone Dot geeft toch heel ander geluid?? Ik heb inmiddels wel een lijstje 2ehandse verzamelt.. Een Japanse strat uit 1977?? Is dat wat? Of een Strat Custom Mex??

Mr_Moustache
9 december 2008, 19:06
Ik heb geen kolenschoppen dus een smalle platte hals is hier geen probleem..

Er is een verschil met kolenschoppen en deze hals. Ter vergelijking ik heb een gibson lp vixen met 60's slim tapper, en die Melody Maker is toch echt nog wat dunner. Ik zou er iig zoiezo eerst op spelen voordat je hem koopt.

Qua geluid zit Melody Maker bij een best aardige Blues Rock toon, maar dat kan de dot ook wel. Dus..

(Nog een opmerking: De Melody Maker is geen Fender single coil, dus als je een strat zoekt moet je gewoon een strat nemen.)

guitarkid
9 december 2008, 19:17
Epiphone Dot geeft toch heel ander geluid?? Ik heb inmiddels wel een lijstje 2ehandse verzamelt.. Een Japanse strat uit 1977?? Is dat wat? Of een Strat Custom Mex??

Hallo Chow.

Klopt, maar ik bedoelde dat je veel meer gitaar hebt voor het geld.
BTW, een Japanner uit 1977...?

Gr. C.

Edit: als je die blauwe op Marktplaats bedoelt, uit Haarlem... Da's dus geen Fender.
Kan best een goede gitaar zijn, hoor. Maar geen Japanse Fender uit 1977 !!

Chow
9 december 2008, 22:42
Ik heb net een Stratocaster gekocht. Body is van Kasuga uit 1977. Hals van Greco en pickups zijn Japanse A serie fender pickups uit 1985.

Ik heb de gitaar uitgebreid bespeeld naast een gewone Strat en het geluid is zo ontzettend lekker Vintage. Ben gelijk klaar..

FruscianteFan
10 december 2008, 09:18
Epiphone Dot geeft toch heel ander geluid?? Ik heb inmiddels wel een lijstje 2ehandse verzamelt.. Een Japanse strat uit 1977?? Is dat wat? Of een Strat Custom Mex??Dot is inderdaad heel anders. Toen ik vorig jaar Dirty Pretty Things zag optreden, had één gitarist een Gibson ES-335 en de ander een Melody Maker. In al dat geweld aan geluid - de bassdrum deed pijn aan m'n oren - viel het me alsnog op dat de ES-335 veel voller, warmer en dikker klonk dan de wat ielige Melody Maker.

guitarkid
10 december 2008, 11:44
Ik heb net een Stratocaster gekocht. Body is van Kasuga uit 1977. Hals van Greco en pickups zijn Japanse A serie fender pickups uit 1985.

Ik heb de gitaar uitgebreid bespeeld naast een gewone Strat en het geluid is zo ontzettend lekker Vintage. Ben gelijk klaar..

Mooi man. Ik heb een lange tijd op een Kasuga Les Paul deLuxe gespeeld.
Geschroefde hals, maar een heerlijke gitaar. Verkocht toen ik mijn LP Standard kocht, maar had dat misschien niet moeten doen...
Ik heb ook een Kasuga mandoline uit ong. 1977. Erg mooi.
Sucses met je Strat..!!

Gr. C.

driftkop
7 januari 2009, 15:43
Ik heb een paar maanden geleden een MM gekocht. Speelt heerlijk, en klinkt fantastisch met een P90 element erin. Voor minder dan $400 een Gibson, gemaakt in Nashville. Lijkt me een eenvoudige keuze 8-)

robzilla
7 januari 2009, 16:26
Zijn ze nou duurder geworden? 398,- bij Thomann..

Mr_Moustache
7 januari 2009, 16:36
Dat gebeurt toch wel vaker, een lage prijs op out of stock gitaren om ze weer omhoog te gooien wanneer ze weer in-stock zijn?

Nobler
7 januari 2009, 18:00
Ik heb alle posts uit dit topic vluchtig doorgelezen, maar is nu de conclusie dat niemand op dit forum de huidige Melody Maker gekocht heeft? Dus eigenlijk heeft niemand er lang genoeg op gespeeld en mee opgetreden om goed genoeg te kunnen beoordelen hoe hij speelt en klinkt en hoe je hem kunt vergelijken met duurdere Gibsons en met even veel kostende gitaren van goedkopere merken ... jammer.

guitarkid
7 januari 2009, 18:31
Ik heb alle posts uit dit topic vluchtig doorgelezen, maar is nu de conclusie dat niemand op dit forum de huidige Melody Maker gekocht heeft? Dus eigenlijk heeft niemand er lang genoeg op gespeeld en mee opgetreden om goed genoeg te kunnen beoordelen hoe hij speelt en klinkt en hoe je hem kunt vergelijken met duurdere Gibsons en met even veel kostende gitaren van goedkopere merken ... jammer.

Ik heb er een tijd op gespeeld in de winkel en kon er niet enthousiast over worden. Voor dat geld koop je echt wat leukers/beters. Maar, er staat dus wel Gibson op.
Bijv. een Vintage (het merk) Les Paul is m.i. interessanter.

Gr. C.

Mr_Moustache
7 januari 2009, 19:10
Same here, voor 400 euro kan je je mijn insziens een hoop meer gitaar krijgen. Bv een epi dot, of een leuke les paul van epiphone oid. Die zou ik eerder kopen dan deze melodymaker.

(En als je een gitaar uittest in de winkel, en hij speelt gewoon niet lekker, dan koop je hem toch ook niet?)

guitarkid
7 januari 2009, 19:37
En als je een gitaar uittest in de winkel, en hij speelt gewoon niet lekker, dan koop je hem toch ook niet?

Precies, dat bedoel ik...!!!!

Gr. C.

Edit: 333 of 349 euro bij Music Store op dit moment, dus wel erg goedkoop. Alleen wel met levertijd....
Bij Thomann inderdaad 398 euro, waarvan 1 type leverbaar, maar geen vintage sunburst.

driftkop
7 januari 2009, 20:19
Ik heb alle posts uit dit topic vluchtig doorgelezen, maar is nu de conclusie dat niemand op dit forum de huidige Melody Maker gekocht heeft? Dus eigenlijk heeft niemand er lang genoeg op gespeeld en mee opgetreden om goed genoeg te kunnen beoordelen hoe hij speelt en klinkt en hoe je hem kunt vergelijken met duurdere Gibsons en met even veel kostende gitaren van goedkopere merken ... jammer.

Toch even beter lezen, ik heb er vorig jaar een gekocht (zie vorige pagina :) )

Ik ben er erg blij mee, zeker nadat ik er een P90 in heb gezet. Hoe hij klinkt in vergelijking met andere Gibsons weet ik niet, daar heb ik nog nooit op gespeeld :eek:

vulvasonic
7 januari 2009, 20:35
Ik heb alle posts uit dit topic vluchtig doorgelezen, maar is nu de conclusie dat niemand op dit forum de huidige Melody Maker gekocht heeft? Dus eigenlijk heeft niemand er lang genoeg op gespeeld en mee opgetreden om goed genoeg te kunnen beoordelen hoe hij speelt en klinkt en hoe je hem kunt vergelijken met duurdere Gibsons en met even veel kostende gitaren van goedkopere merken ... jammer.

Ik had best interesse, maar helaas kan ik niet alles kopen waarin ik geïnteresseerd ben. Ik ben ze trouwens ook nergens tegengekomen, dus ik heb er ook geen uit kunnen proberen. Helaas. :)

@driftkop; heb je een linkje?

driftkop
7 januari 2009, 21:25
Een linkje naar wat? :???:

vulvasonic
8 januari 2009, 00:33
Een linkje naar wat? :???:

Nee sorry, vergissing. Ik dacht dat je er een topic over had gemaakt. Ik was nieuwsgierig naar de reacties en zo. :)

Pepe
8 januari 2009, 02:38
De nieuwe MM ken ik niet, ik heb er eentje uit '62 gehad en daar een P90 in gezet. Lekker simpel, een pickup, een blok mahonie en een volumeknop, meer heb je niet nodig. Beetje LP junior maar een iets dunner geluid door de dunnere body. Ik neem aan dat de nieuwe niet veel anders dan die, was toen ook al een budget ding.

Je kan een MM of junior niet vergelijken met een Epi Les Paul of welke LP dan ook, andere gitaar, ander geluid.. geen maple top bijvoorbeeld. Je gaat er anders op spelen zoals je anders speelt op een tele dan een LP.

Als je zegt dan een Epi meer gitaar is voor het geld dan mis je de point wat niet erg is, dan koop je lekker een epi met toeters en bellen.

driftkop
8 januari 2009, 14:57
De nieuwe MM ken ik niet, ik heb er eentje uit '62 gehad en daar een P90 in gezet. Lekker simpel, een pickup, een blok mahonie en een volumeknop, meer heb je niet nodig.
Precies de reden waar ik hem voor gekocht heb. Ook lekker met een open tuning en slide.

vulvasonic
8 januari 2009, 18:10
Precies de reden waar ik hem voor gekocht heb. Ook lekker met een open tuning en slide.

Dat is de reden waarom ik er in geïnteresseerd was; verhoogde topkam, open stemming en dan slide leren spelen. :D