PDA

View Full Version : equalizers



Hallie
10 september 2008, 17:51
heyhoi,

ik wil graag een equalizer aanschaffen.
geen rack EQ.
ik heb er genoeg geld voor, dus dat is het probleem niet.

ik heb ook gezocht met de zoek functie, natuurlijk :satisfie: .
en ik kwam terecht bij het draadje van red strat.. daar gaat het vooral over speeltechniek, maar ik heb een epiphone valve jr en 2 x v30's met een lespaul.
en dat basst als een malle, serieus. :mad:

nu twijfel ik alleen erg tussen de Ge-7 en de mxr en de mxr 10 bands.

ik heb het idee dat de 10 bands of handiger óf juist onhandiger is.
hij is wel duurder, maar ik wil best betalen voor kwaliteit.

iemand ervaringen? of suggesties?

thnx

Rik van der Meulen
10 september 2008, 17:57
ik heb het idee dat de 10 bands of handiger óf juist onhandiger is.

Dat gaat boven mijn verstand..

BasHermus
10 september 2008, 18:02
Bij een equalizer zou ik (naast kwaliteit en gebrek aan ruis) er vooral op letten dat hij een overall-volume schuifje heeft.

Anders is het extreem lastig om de juiste instelling te doen zonder dat een naar volume verschil als gevolg heeft.

EuroCinema
10 september 2008, 18:46
Hoe wil je de EQ gaan gebruiken? Permanent aan (om minder bas te krijgen?), of als booster?

FruscianteFan
10 september 2008, 19:12
Dat gaat boven mijn verstand..Het is heel simpel: 10 bands is hoe dan ook niet net zo handig als 6 of 7. Als het vooral is om permanent minder bas in je geluid te krijgen, zou ik niet zo letten op zoveel mogelijk frequenties. De meeste versterker hebben een twee- of driedelige EQ, dus als je het pedaal gebruikt in plaats van EQ op je amp, zal 6 echt wel genoeg zijn. Als je amp echter alleen een volumeknop heeft, is het wellicht ook wenselijk om een algeheel volumeknop op je EQ te hebben, zodat je wat meer en makkelijker met gain kunt spelen. Maar dan is het misschien wel weer beter om daar een apart pedaal voor te hebben.

Hallie
10 september 2008, 19:18
Dat gaat boven mijn verstand..

ik bedoelde eigenlijk wat de heer frusciante beschreef.

wanneer is 10 bands handiger dan 6-7?
en andersom?

bedankt voor de reacties zover:)

Hallie
10 september 2008, 19:19
Hoe wil je de EQ gaan gebruiken? Permanent aan (om minder bas te krijgen?), of als booster?

beide, eigenlijk.

vooral om minder bas te krijgen, en om hier en daar met je geluid te spelen.

The Lo Lands
10 september 2008, 20:35
beide, eigenlijk.

vooral om minder bas te krijgen, en om hier en daar met je geluid te spelen.Minder bas zou je al moeten regelen middels je versterker. In bandverband is teveel bas in je geluid uberhaupt niet echt wenselijk voor o.a. de bassist. Zelf heb ik een GE-7 (met Monte Allums mod), als ik met mijn AMP settings de eerste 100Hz slider van de GE-7 naar beneden haal is er weinig verschil te horen, dit omdat ik niet in deze frequenties mijn toon heb afgesteld. Vanaf 200Hz begin je wel verschil te horen. Mijn punt is dat een EQ om je laag te temperen niet echt nodig is. Juist in het mid of hoog kun je met een EQ de beste resultaten halen voor gitaar. Dit geldt ook voor het boosten van frequenties! Boost ik de 100Hz slider krijg ik echt niet heel veel meer laag erbij, dit regel je via de EQ op de versterker. Gettie my point?

Hallie
10 september 2008, 20:57
ja ik snap je heel goed.

het punt is, ik heb alleen een volumeknop om mijn versterker(epi valve)
het is niet alleen voor de bas, maar het is wel de hoofdzaak.

ik weet alleen niet wat beter/handiger is? de ge-7 of de mxr 10 bands..of de kleine van mxr.

af en toe hoor je mensen klagen over de ge-7, dat ie teveel ruist.. nou hoeft het voor mij niet muisstil.. maar het moet absoluut niet storend zijn.
snap je?

ik ga ze binnenkort ook testen, maar misschien weten jullie of die 10 bands nou echt meer meerwaarde heeft, en wanneer heeft het een meerwaarde 8-)

The Lo Lands
10 september 2008, 21:05
ja ik snap je heel goed.

het punt is, ik heb alleen een volumeknop om mijn versterker(epi valve)
het is niet alleen voor de bas, maar het is wel de hoofdzaak.

ik weet alleen niet wat beter/handiger is? de ge-7 of de mxr 10 bands..of de kleine van mxr.

af en toe hoor je mensen klagen over de ge-7, dat ie teveel ruist.. nou hoeft het voor mij niet muisstil.. maar het moet absoluut niet storend zijn.
snap je?

ik ga ze binnenkort ook testen, maar misschien weten jullie of die 10 bands nou echt meer meerwaarde heeft, en wanneer heeft het een meerwaarde 8-)O.k. dat was mij niet duidelijk van alleen een volumeknop! Dan zou inderdaad een 10 bands EQ van MXR hiervoor uitkomst kunnen bieden. De Boss heeft door gebruik van minder goede componenten inderdaad wat last van ruis, daarom heb ik ook besloten de Monte Allums mod kit plus te implementeren (zoek maar eens onder Monte Allums op het web). De MXR ken ik persoonlijk niet maar zou je eens naast de Boss moeten testen en luisteren welke beter klinkt! En meerwaarde, tja, het moet vooral functioneel zijn en voor jou het gewenste resultaat opleveren. Succes in iedergeval!

WillemdaGuide
10 september 2008, 21:16
hoe meer bands, hoe meer frequenties te regelen, dus nog precieser af te stellen. maar da's echt "tone shaping".

Persoonlijk ben ik niet zo van de eq's dus zes bands is voor mij al zat.
Ook ik gebruik 'm om permanent wat laag uit mijn sound te filteren. ENGL cab met ook 2x v30's heeft voor mij echt teveel laag, en dan heb ik de bass knop van mijn amp al op 0 staan!

al met al denk ik dat een 6 bands je dus al voldoende geeft, misschien 7 voor het overall volume, maakt 'm iets flexiebeler wil je 'm ooit nog eens anders gebruiken.

EuroCinema
10 september 2008, 21:27
Je zou ook nog een booster kunnen testen met eq aan boord. Ik heb een Xotic RC booster met aparte hoog- en laag-regeling en een klein beetje gain, en met die combi (volumeboost, randje gain, laag, hoog) kun je heel effectief je toon vorm geven zonder dat je verzandt in te detaillistisch gepiel. Ik roep het maar even.

Hallie
11 september 2008, 00:25
united 93, best spannend, affijn.

xotic is alleen heel erg duur, dus dat is voor mij niet echt een optie, ik bedoel ik heb het geld wel, maar je snapt het wel. :)
toch bedankt voor de tip, want ik denk best dat het een super pedaal is.

de vraag is of ik die 10 bands nou echt nodig heb, meer bands = preciezer, meer bands = soms ook lastiger(denk ik).
ik weet niet of ik bij testen kan merken wat nou echt handiger is.
als het nou niet echt meerwaarde bied, vind ik het zonde om 30 euro extra te betalen.

The Lo Lands
11 september 2008, 11:56
Je zou ook nog een booster kunnen testen met eq aan boord. Ik heb een Xotic RC booster met aparte hoog- en laag-regeling en een klein beetje gain, en met die combi (volumeboost, randje gain, laag, hoog) kun je heel effectief je toon vorm geven zonder dat je verzandt in te detaillistisch gepiel. Ik roep het maar even.De Boss GE-7 is ook als booster te gebruiken door de meest rechter slider (level) op dit pedaal. Zo gebruik ik hem ook als booster/EQ in mijn fx-loop! Alleen denk ik dat Hallie deze gewoon als EQ wil gebruiken. Vaak hebben gitaristen twee GE-7's op hun pedalboard, één voor EQ voordat deze de versterker in gaat en één in de fx-loop als cleanbooster. Ik zou goed letten op de ruisfactor! Als de MXR stiller is, dan is dit een aanschaf meer dan waard! Of modificeer je GE-7 :)

artnaz
11 september 2008, 12:05
Zelf heb ik de Graphic EQ van BYOC.

10 bands, ingangs- en uitgangsvolumeregelaar, compact, relatief stil, en relatief goedkoop. Moet je wel zelf kunnen solderen!

Kim Wilson
11 september 2008, 12:38
Minder bas zou je al moeten regelen middels je versterker. In bandverband is teveel bas in je geluid uberhaupt niet echt wenselijk voor o.a. de bassist. Zelf heb ik een GE-7 (met Monte Allums mod), als ik met mijn AMP settings de eerste 100Hz slider van de GE-7 naar beneden haal is er weinig verschil te horen, dit omdat ik niet in deze frequenties mijn toon heb afgesteld. Vanaf 200Hz begin je wel verschil te horen. Mijn punt is dat een EQ om je laag te temperen niet echt nodig is. Juist in het mid of hoog kun je met een EQ de beste resultaten halen voor gitaar. Dit geldt ook voor het boosten van frequenties! Boost ik de 100Hz slider krijg ik echt niet heel veel meer laag erbij, dit regel je via de EQ op de versterker. Gettie my point?
Ik heb dit bij de GE-7 juist als nadeel ervaren. Het eerste schuifje snoept net een te breed gebied weg. En niet alle versterkers hebben een goeie eq-regeling. De Hotrod die ik had, had veel sublaag en weinig midlaag. Dus standaard teveel bas en te weinig ballen. Dus had ik de GE-7 constant aan met het eerste schuifje naar beneden, maar ik had het gevoel dat ie toch net iets teveel weghaalde van het basspectrum. Ik vond de MXR eq te duur, anders had ik die op mijn board staan.

Ik zou dus zeker voor de 10-bands gaan.

The Lo Lands
11 september 2008, 13:01
Ik heb dit bij de GE-7 juist als nadeel ervaren. Het eerste schuifje snoept net een te breed gebied weg. En niet alle versterkers hebben een goeie eq-regeling. De Hotrod die ik had, had veel sublaag en weinig midlaag. Dus standaard teveel bas en te weinig ballen. Dus had ik de GE-7 constant aan met het eerste schuifje naar beneden, maar ik had het gevoel dat ie toch net iets teveel weghaalde van het basspectrum.Dat kan, in principe mag je er toch vanuit gaan dat de bas regeling op een gitaarversterker vanaf de 100 Hz (en hoger) echt actief geregeld wordt? Had het niet met je gitaar te maken welke ook toonregeling heeft (type elementen e.d.)? De Hot Rods hebben in mijn beleving niet zoveel sublaag? Het is denk ik een combinatie van: gitaar > versterker > speaker (cabinet). En met de GE-7 altijd actief met de 100 Hz slider omlaag is inderdaad niet aan te raden! Je zou de precisie van de GE-7 kunnen verbeteren door een modificatie hierop toe te passen, Dirk Hendrik kan je hier meer over vertellen :)

Kim Wilson
11 september 2008, 13:06
Dat kan, in principe mag je er toch vanuit gaan dat de bas regeling op een gitaarversterker vanaf de 100 Hz (en hoger) echt actief geregeld wordt? Had het niet met je gitaar te maken welke ook toonregeling heeft (type elementen e.d.)? De Hot Rods hebben in mijn beleving niet zoveel sublaag? Het is denk ik een combinatie van: gitaar > versterker > speaker (cabinet). En met de GE-7 altijd actief met de 100 Hz slider omlaag is inderdaad niet aan te raden! Je zou de precisie van de GE-7 kunnen verbeteren door een modificatie hierop toe te passen, Dirk Hendrik kan je hier meer over vertellen :)
Ja, die van mij had wel echt heel veel rommel in het laag. Was een Mexicaan, misschien dat dat scheelt. De hele voicing van de amp was niet fijn, vond ik. Teveel laag, te weinig midlaag en teveel midhoog. De eq regelde net de verkeerde dingen. Minder bas betekende een kaal, dun geluid, meer mids maakte hem schreeuwerig en minder treble maakte hem tegelijk heel dof. En het was met diverse gitaren.

Hallie
11 september 2008, 14:46
ik heb tevens geevn fx loop in mijn versterker, is dat een probleem? wordt het anders als hij gewoon in de in..gaat?

Swan
11 september 2008, 14:55
DanElectro TunaMelt; ziet er uit als een stuk speelgoed maar is minstens zo goed als de Boss EQ!

imlikeajungle
11 september 2008, 15:03
Tuna Melt is de trem, 't is de Fish & Chips die jij hebt :chicken:

pol
11 september 2008, 15:29
de bassregeling van de meeste gitaaramps gaat wel dieper dan 100 Hz.. lagere frequenties pakt die basregelaar ook wel mee, alleen gaan de meeste gitaarspeakers niet veel dieper dan 100Hz.

ACSlater
11 september 2008, 16:12
Ik kan je de MXR 10 bands aanraden maar is het niet verstandiger een andere versterker met toonregeling te kopen? Met die Valve jr ben je erg beperkt in het afstellen van je geluid. Daarnaast kost een MXR 10b bijna net zoveel als die versterker.

Hallie
11 september 2008, 16:25
klopt, maar voor thuis is die epiphone perfect, met wat pedaaltjes.
aan de andere, ik zit nu dus ook naar de fish & chips te kijken. waarom;?

hij kost geen drol 8-)

ik zag ook een harley benton pedaaltje, 25 euro, net 1 euro duurder dan de behringer, maar daar waag ik het niet op.

Swan
11 september 2008, 17:15
ohja fish n chips :D heb ook de tuna melt, vandaar ;)
de fish n chips wordt op het HarmonyCentral forum de hemel ingeprezen... ik heb hem ook; klinkt goed en veel gebruikt zonder enig probleem!

onze_jef
11 september 2008, 17:43
Best kan je ze met jou amp en gitaar even in een winkel gaan vergelijken.

the sure thing
11 september 2008, 21:24
Ik heb de MXR 10 band EQ. In vergelijking met de 7 band EQ pakt de 10 band EQ nog net wat lagere frequenties mee. Ik vind het een heel fijn, goed instelbaar apparaat. Bij muziekhandel Joosten besteld, goedkoper dan elders.


De mxr 10 band: Verlichte ledjes, Zowel volume als gain instelbaar, geen tone sucker, zwaar en solide pedaal. Hij moet wel 18V hebben, maar er zit een adapter bij. Ik speel voortaan altijd met een EQ, ik vind het ideaal!!

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/MXR10bandEQ.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/floorboardjuni20081.jpg

kassie
11 september 2008, 22:32
heb ook de 10 bands eq van mxr. Hij bevalt me uitstekend. Ik heb hem eigenlijk getest nadat ik las dat hij door bekende gitaristen gebruikt werd. Beste pedaal dat ik tot nu toe aangeschaft heb. Vooral met cleane geluiden kun je uit een les paul een telecaster geluid halen. En hij geeft wat extra 'warmte' en 'response' aan de klank. De GE7 ken ik niet.