PDA

View Full Version : Gehoortraining



Muzieknono
10 september 2008, 06:27
Hallo luitjes, heb gister iets op het forum gelezen over gehoortraining en een link naar zo'n trainer, i.p. dat ik deze meteen opsla bij mijn favo's heb ik doorgelezen omdat ik nog een stukje van Jeroen wilde nakijken over het verschuiven van akkoorden.
Nu ben ik dus aan het zoeken naar die link duh!!!
Kan iemand me op de goede weg zetten a.u.b.
Alvast bedankt dan kan ik verder pielen.
Groet Dirk Jan :metal: .

-=JEROEN=-
10 september 2008, 08:41
http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html
http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer

google is je vriend
http://www.google.com/search?&q=ear+trainer

Muzieknono
10 september 2008, 09:08
Thnks Jeroen, nog een vraagje, ik had dat als pm'etje naar je gestuurd, maar is eigenlijk een open vraag.
Kun je nog eens uitleggen evt. met voorbeelden, hoe het nou precies werkt met het verplaatsen van akkoorden, je hebt het over 3 en 4 stappen maar eerlijk gezegd snap ik er geen snars van.
Groet Dirk Jan :metal: .

-=JEROEN=-
10 september 2008, 09:51
Ik heb het wel vaker over 3 of 4 stappen, dus kopieer effe het stukje tekst waar je op doelt, dan weten we allebei waar we het over hebben ;)

Muzieknono
10 september 2008, 11:40
Hallo Jeroen,het gaat om het volgende stukje, dat van de toonladders snap ik, maar dat van de akkoorden niet dus.

Toonladder toepassen op gitaar

Het belangrijkste is om alle tonen op je gitaar uit je hoofd te leren. Begin bij de namen van de snaren zelf (Een Aap Die Geen Bananen Eet), en leer vervolgens alle tonen van de eerste 3 frets uit je hoofd: (dit is voor een rechtshandige gitaar)


of klik hier

Je kan dit ook per snaar doen, leer bijvoorbeeld alle hele tonen (a b c d e f g) van de A snaar. Ook hier zie je weer de intervallen: a naar b is 2 fretten/vakjes/stappen. Ik gebruik expres de C majeur en A mineur als basis, omdat beide alle hele tonen bevatten. Klik op het bovenstaande plaatje om alle tonen over de hele hals te zien.

Om een toonladder goed in ons geheugen te prenten, speelt men meestal al deze tonen achter elkaar van laag naar hoog, en weer terug. Dus je begint met de open E snaar (die dikke), en dan zet je in vakje 1 (vlak voor de fret) je wijsvinger en dan zet je in vakje 3 je ringvinger. Dan de A snaar los, middelvinger vakje 2, ringvinger vakje 3, D snaar los, enzovoort. Probeer goed op te letten welke vingers je gebruikt. In het begin is het raadzaam om vakje 1 altijd met je wijsvinger te spelen, vakje 2 middelvinger en vakje 3 ringvinger. Wanneer je hoger op de hals gaat spelen, zal je al snel ook je pink nodig hebben.

Akkoorden

Werkt eigenlijk op dezelfde manier, alleen zijn de intervallen anders. Zo tel je voor een majeur akkoord 4 stappen en dan 3 stappen. Je begint altijd met de grondtoon van het akkoord, dus een c bij een C majeur akkoord, of een a voor een A mineur akkoord. Vervolgens tel je 4 stappen verder (tel de c zelf niet mee), we komen bij de e uit, vanaf de e tellen we 3 verder (tel de e zelf niet mee), we komen bij de g uit. Dus een C majeur is: c > 4 stappen verder is e > 3 stappen verder is g, oftewel Cmaj = c e g. Voor een mineur akkoord tellen we 3 4, dus Am is a > 3 stappen verder is c > 4 stappen verder is e. Dus Amin = a c e. (zie ***)
Groet Dirk Jan :metal: .

-=JEROEN=-
10 september 2008, 17:29
Effe verder lezen, gozer. Meteen erna leg ik uit hoe je dit toepast.
(heb het ff verandert, volgorde was wat onduidelijk)

En in deel II ga ik hier uitgebreider op in (hoe kom je aan die 4-3, enz).

Muzieknono
10 september 2008, 21:26
Bedankt, ik gaat er us ff voor zitten.
Groet Dirk Jan :metal: .