PDA

View Full Version : Marshall VS100R stuk



Riverdale27
9 september 2008, 22:55
Ik heb een Marshall Valvestate VS100R, voornamelijk omdat ik gewoon het geld niet heb om degelijk materiaal te betalen. Als ik enkele pedaaltjes gebruik komt het geluid uiteindelijk wel redelijk goed.

Ik heb 3 hoofdvragen hieromtrent.

1) Ik heb ook een Marshall 1960A 4x12 box. Mijn VS100R kan ik hierop aansluiten. Maar op welke manieren kan ik dit allemaal doen? Ik kan de interne speaker uitrekken en vervolgens enkel de cabine insteken of ik kan de interne speaker en de cabine gebruiken. Welke instellingen moet ik dan in acht nemen in verband met Ohm?

2) Mijn amp is al een tijdje niet meer 100% in orde. Ik krijg teveel ruis en de overdrive kanalen zijn onbruikbaar geworden hierdoor. Waaraan zou dit kunnen liggen?

3) Als ik geen schoenen aan doe tijdens het gitaar spelen dan hang ik aan de stroom. Geen gewone stroom maar echt pijnlijke stroom waarvan je spieren gaan samentrekken. Zou dit aan de versterker zelf kunnen liggen, aan mij, of aan het stroomnet?

Thx
R27

Nielsje
9 september 2008, 23:10
1) Ik heb ook een Marshall 1960A 4x12 box. Mijn VS100R kan ik hierop aansluiten. Maar op welke manieren kan ik dit allemaal doen? Ik kan de interne speaker uitrekken en vervolgens enkel de cabine insteken of ik kan de interne speaker en de cabine gebruiken. Welke instellingen moet ik dan in acht nemen in verband met Ohm?

Je kan de speaker er uit trekken, en dan even kijken waar je cab op staat, bij een standaard 1960A kan je hem gebruiken op 4 of 8 ohm. Zet de schakelaar (als die er op zit) van je amp op 4 of 8 ohm, en sluit hem aan. Anders gewoon in het 'gat' van 4 of 8 ohm steken.



2) Mijn amp is al een tijdje niet meer 100% in orde. Ik krijg teveel ruis en de overdrive kanalen zijn onbruikbaar geworden hierdoor. Waaraan zou dit kunnen liggen?

Kan je probleem iets nauwkeuriger omschrijven? gebruik je pedalen? is het ook met clean , wat voor gitaar gebruik je? etc.



3) Als ik geen schoenen aan doe tijdens het gitaar spelen dan hang ik aan de stroom. Geen gewone stroom maar echt pijnlijke stroom waarvan je spieren gaan samentrekken. Zou dit aan de versterker zelf kunnen liggen, aan mij, of aan het stroomnet?

Dit is niet goed! pas op! Speel je over een geaard stopcontact? Ik ben geen amptech, maar wellicht kan je d'r een opzoeken. Chris, Franc, of Frits kunnen hier wellicht nader licht opschijnen.

TimmU
9 september 2008, 23:25
Versterker UITLATEN en niet meer aanzetten tot je een amptech ermee bezocht hebt.

Stroom die jij geleid is extreem schadelijk voor je elementen, en delen van je versterker, OPLETTEN!

Nielsje
9 september 2008, 23:28
Waar woon je? dan kan er bepaald worden welke amptech d'r in de buurt zit.
En vrees niet voor de kosten, geld is minder waard dan je gezondheid.

Riverdale27
9 september 2008, 23:41
Wel als ik geen schoenen aantrek en aan de schroefjes kom waarmee een computerkast achteraan is vastgeschroefd, dan voel ik dezelfde elektriciteit als bij mijn gitaar. Wellicht is het dus dat mijn stroomnet niet geaard is. Dan moet ik ergens anders een proberen of het daar ook zo is.

Ik speel op een Epiphone Les Paul Standard en een Epiphone G400 en die hebben allebei hetzelfde probleem. Het clean kanaal functioneert nog redelijk. Ik gebruik daarop een Zoom 505II pedaal waarvan ik zo'n 4 kanalen gebruik: clean, blues overdrive, rock overdrive en heavy overdrive... Deze gebruik ik dan over het clean kanaal en dat werkt allemaal redelijk goed. Ik heb wel soms nog last van ruis maar dat valt eigenlijk nog redelijk mee. De overdrive kanalen van de VS100R zijn wel volledig naar de knoppen. Als ik de gain nog maar een beetje opendraai begint de speaker enorm te ruisen.

Thuis speel ik gewoon op de combo, maar als ik met mijn band repeteer sluit ik hem aan op het monokanaal van de 1960A van 4 Ohm. De VS100R heeft minimaal 4 Ohm nodig dus dan sluit ik hem gewoon mono 4 Ohm aan op de 1960A terwijl ik de interne speaker uittrek.

Waar kan ik die amptechs vinden? Toch maar eerst kijken wat het zal kosten voordat ik dat laat herstellen, misschien heb ik alweer een nieuwe versterker voor dat geld...

Lenweë Míriel
10 september 2008, 00:58
Wel als ik geen schoenen aantrek en aan de schroefjes kom waarmee een computerkast achteraan is vastgeschroefd, dan voel ik dezelfde elektriciteit als bij mijn gitaar. Wellicht is het dus dat mijn stroomnet niet geaard is. Dan moet ik ergens anders een proberen of het daar ook zo is.

Als ik het nu goed begrijp dan merk je wanneer je op je gitaar speelt dat je onder stroom komt te staan.
Dit heb je ook bij je computer?
Of is het dat wanneer je gitaar speelt en je pc tegelijk aanraakt?
Niet dat dit voor je gezondheid veel verschil maakt maar het zou qua oorzaak wel een verschil kunnen maken.
In het eerste geval zou je eens voor de grap kunnen meten wanneer je gitaar en je versterker aan staan en aangesloten enz. Met een multi meter of de voltage stand of er een stroom loopt tussen een gitaar onderdeel (de brug) en bijv. een water leiding of radiator. neem wel het zelfde stopcontact als normaal en probeer het daarna eens in de keuken.
Want ook al lijkt het optisch of er randaarding op het stopcontact zit, dit zegt niet meteen dat deze aangesloten is.
Maar als je merkt dat zelfs in de keuken, welke toch echt wel geaard moet zijn, je als nog stroom voelt dan zou ik toch echt twijfelen aan de versterker want dan zit de aarde waarschijnlijk daar niet goed aangesloten. en het samentrekken van spieren als gevolg hier van gaat veel te ver. Wel rock 'n roll natuurlijk maar toch niet ideaal.

WillemdaGuide
10 september 2008, 08:54
Nou, bij mij thuis heb ik ook geen ge aard stopcontact tot mijn beschikking, het ruist en bromt wel wat meer maar ik kom nooit onder stroom te staan. Wat jij beschrijft lijkt me echt niet goed en ik sluit me aan bij de gasten hierboven, versterker uitlaten en na laten kijken!

Riverdale27
10 september 2008, 23:08
Ik heb inderdaad gevonden dat mijn stroomnet op de kamer niet geaard is... oud huis. In de keuken is dat wel het geval en daar ruist mijn versterker minder en heb ik ook geen last van de spanning als ik zonder schoenen speel...