PDA

View Full Version : Spelen over zang



xSophie
9 september 2008, 21:07
Ik weet niet precies of het hier hoort maar ik post het maar even hier. Ik probeer sinds een paar dagen het liedje he wasn't van avril lavigne te spelen, niet een moeilijk nummer. Het slagje van het intro heb ik door en kan ik met het intro ook gewoon zonder problemen mee spelen. Maar als ze gaat zingen en het zelfde slagje gaat door, lukt het me ineens niet meer om gewoon mee te spelen. (hier de link om het allemaal wat duidelijker te maken: Link (http://nl.youtube.com/watch?v=Lnff9rqFQqM) ) Ik weet dat het gewoon veel oefenen is om dit probleem op te lossen, maar is er niet een oefening of iets anders dat dit sneller gaat. Ik heb dit probleem ook met andere nummers met andere slagjes, dus een soort van oefening zou wel handig zijn...

alvast bedankt,

Qkyrie
9 september 2008, 23:06
uhm, moeilijk om je hierbij te helpen. Maaruhm, vraagje: speel je het ook op die manier als avril het doet in dat clipje (enkel downstrokes bedoel ik dan).
indien ja -> alternaten plz. avril is niet echt de persoon naar wie je het meest moet opkijken als gitariste.
Ik mag wel van mezelf zeggen dat ik behoorlijk goed overweg kan met slagjes, en deze valt wel mee. Ik kan je zelf zeggen waaraan het ligt, maar daar zal je zelf niet veel aan hebben. Het was een soort klein aangeboren talent om die slagjes zelf meteen na te spelen met meestal de juiste dempjes en open aanslagen. (wil ik bedoelen: in mijn eerste keren dat ik akkoorden spelen kon ik bijna meteen de juiste slagjes op simpele liedjes)

Probeer het gewoon te alternaten. Een downstroke-only techniek is een no-go imo. Behalve dan in Master Of Puppets xD

Een andere tip mss ook nog. Probeer verschillende stijlen te spelen. Ik heb veel van slaggitaar bijgeleerd door bijvoorbeeld reggae te spelen of funk enzo. Een leuk slagje is bijvoorbeeld "jammin'" van Bob.

anyway, veel succes ;-)

KoenB
10 september 2008, 01:08
Ik speel zelf veel punk en ska muziek. Bij ska gebruik je zo goed als altijd de upstroke: downstroke demp je, upstroke sla je aan, en zo speel je een soort tegenbeat. Nu denk je vast wat heeft dat met avril te maken :satisfie:. De 1e vier aanslagen zijn Down-Up-Down-Up. Daarna een kwart noot rust, dan weer een aanslag, dan weer een kwart noot rust, dan weer een aanslag. Vervolgens speel je het hele zaakje opnieuw. Hoe ik dit zou spelen:

Down - Up - Down - Up - Down/mute - Up - Down/mute - Up

Met down/mute bedoel ik dus dat je wel je plectrum naar beneden beweegt, maar niet de snaren raakt. Je dempt de snaren met je rechterhand, zoals bij palm muting, of gewoon door met je linkerhand het akkoord wat losser te laten.

Door dit te doen maakt je rechterhand eigenlijk constant een up/down/up/down beweging de hele tijd door, zonder dat dit extra coordinatie vereist (alleen het op het juiste moment dempen is een beetje oefenen). Op het moment dat je dit zonder enige moeite kan, zal het er bij zingen ook goed te doen zijn.

En persoonlijk denk ik dat Avril alleen in die clip speelt voor de show. Live laat ze dat over het algemeen ook lekker aan haar bandje over. Maarja, als je het zelf wilt naspelen heb je natuurlijk niet altijd direct een band ter beschikking :chicken:

aaronstonebeat
10 september 2008, 01:56
KoenB heeft helemaal gelijk.

Misschien helpt het om het ritme alleen maar te tikken met je rechterhand, duim is down, vingers is up; en dan proberen daarbij te zingen.
Wat mij ook wel eens helpt: het ahw lettergreep voor lettergreep en slag voor slag uit te tekenen of schrijven; een schema dat precies aangeeft in welke lettergreep en waar welke slag komt. Als ik het zo eenmaal langzaam voor mekaar krijg, is het verder een eitje.

Qkyrie
10 september 2008, 11:52
Down - Up - Down - Up - Down/mute - Up - Down/mute - Up



op ongeveer zulke manier had ik het ook gedaan. Maar dan zit je met een probleempje na de 2de Up.

die eerste down/mute zou dan 2x zo snel moeten komen als alle andere aanslagen. Het is kwestie van ritmisch gevoel. Als je veel ska speelt zal je hier idd weinig problemen mee hebben.

ik zou het persoonlijk zo doen

up - down - up - down (tegen einde van akkoord gedempt) - up - down/mute - up

maarja, iedereen doet het maar zoals hij dit het liefste speelt eh ;)

gitaarvrouwtje
10 september 2008, 13:26
automatiseren, heb t zelf net ff geprobeert en dat ging eigenlijk zonder moeite, dat is ervaring denk ik..doe t vaker ..lastige slagjes en zang..wordt steeds makkelijker maar het blijft vooral in t begin een kwestie van oefenen, dat slagje moet je gewoon in je arm hebben zitten en niet in je hoofd...nou ja raar gezegd, maar je arm moet zeg maar een soort automaat vormen

groets
kris

xSophie
11 september 2008, 18:17
iedereen bedankt voor de tips, het gaat nu al een stukje beter :) ik kan wel met de instrumental mee spelen, maar dat is natuurlijk heel anders dan met het gewone nummer :satisfie: en volgens mij is het intro en het couplet wel met alleen maar downstrokes Klik (http://nl.youtube.com/watch?v=QoZyR148xoE&feature=related) Volgens mij speelt de gitarist met de witte gitaar dat stukje wel alleen maar met downstrokes, en avril met down - up - down - up ect.

Qkyrie
11 september 2008, 19:25
je hebt volkomen gelijk over dat filmpje sophie, maar let vooral op de reden van jouw topic. Je vroeg ons enkele tips. een goeje tip was de up/down methode te gebruiken, omdat je dan veel gemakkelijker kan meezingen.
Dit kan je perfect zien aan dat liveconcert. De kerel met de witte gitaar speelt enkel downstrokes, hij hoeft immers niet te zingen. Avril speelt ge-alternate, en ze zingt. Het is dan veel gemakkelijker voor haar.

Het is maar wat jij het simpelst vindt spelen ;).

xSophie
11 september 2008, 21:02
up/down werkt niet echt heel goed, ik heb net ff geprobeert via een koptelefoon de muziek te horen (dan krijg ik de gitaar van het intro door maar 1 kant,) dat ging goed, samen met alleen downstrokes, het is niet echt idee dat ik erbij ga zingen, dat laat ik liever aan de cd over of aan iemand goed kan zingen ;)