PDA

View Full Version : Single coils en ruis, hoe erg vinden we het?



Nielsje
9 september 2008, 17:29
Toevallig speel ik nu ff wederom lekker op m'n les paul met p-90's maar het was pas toen Lex zie : "Hey, wat hoor ik toch?" Dat het me weer opviel dat enkel spoels elementen 'eeeeh' zeggen.

Vroeger maakte ik me d'r nog wel eens druk om, hele strats geshield enzo, maar in de band merk ik er geen ene fuck van.

Hoe gaan jullie ermee om, is het voor jullie een storende factor? Mij maakt het niet zo veel meer uit...

blademan
9 september 2008, 17:41
eerlijk gezegd helemaal geen last van bij mn 50s classic Tele. Valt dus helemaal niet op

gerritje tralalalala
9 september 2008, 18:05
Als ik niet speel dan hoor ik regelmatig ruis (die minder wordt als je je hand op de snaren houdt).

Maar tijdens het spelen merk ik er eigenlijk helemaal niks van dus mij maakt het eigenlijk niet uit. 8-)

Mr.Fingers
9 september 2008, 18:33
ik heb alleen maar SC gitaren, dus het ruisen ben ik al gewoon ;)

Mitch
9 september 2008, 18:35
Laat me raden: we hebben het over brom?

bass blom
9 september 2008, 18:35
ik hoorde vandaag weer eens een plaatje van 1966, was toch best lekker dat geknetter.

barno
9 september 2008, 18:51
ik heb alleen maar SC gitaren, dus het ruisen ben ik al gewoon ;)

+1 (tot voor kort toch) Ik weet eigenlijk nog altijd niet over welke ruis ze het steeds hebben, hoor het niet. Ja, als ik niet speel en toch heel luid sta, maar wat voor zin heeft dat ...

Mr.Fingers
9 september 2008, 18:52
het sympathieke gehijg & gekis dat die elementen voortbrengen, dus geen kwade brom, maar een licht ruisje, als een frisse bries

Daan_B
9 september 2008, 19:42
VERSCHRIKKELIJK!, ik wil nu alweer een andere gitaar ipv mn strat :sneaky: .
(kan oook GAS zijn)

Jorikjet
9 september 2008, 19:45
hoort erbij! en het valt niet eens op, alleen wanneer je wat gain gebruikt hoor je het (en dan nog valt het erg mee...!)

Grooveyard21
10 september 2008, 09:23
ik speel ook uitslkuitend sc gitaren, dat beetje ruis/brom hoort er gewoon bij.

Daan_B
10 september 2008, 09:33
Is er niemand die mijn mening deelt? :p
Ik vind het dus echt megaaaa vervelend :sneaky:

Grooveyard21
10 september 2008, 09:52
Is er niemand die mijn mening deelt? :p
Ik vind het dus echt megaaaa vervelend :sneaky:

maar waarom vind je het dan vervelend? ik kan me voorstellen dat het met heel veel gain wat erger wordt, maar die trap je toch uit tussen de nummers in?

en onder het spelen heb je er sowieso geen last van.

Rutger
10 september 2008, 10:00
Je hebt er ook wel middeltjes tegen hoor, als je het niet kan hebben.
Er zijn verschillende ruisvrije sc's op de markt bijvoorbeeld.

Met mijn strat heb ik er eigenlijk weinig last van. t Is ook gewoon wennen, maar ook een kwestie van je gear zoveel mogelijk ruis/bromvrij maken. De wiring in je gitaar moet wel perfect zijn bijvoorbeeld, shielding kan ook helpen.

Podiumlampen willen nog weleens een brom veroorzaken, maar een beetje technicus weet dat er wel weer uit te halen.

Tupelo
10 september 2008, 10:04
Zowel mijn Blade Telecaster (het zal bij het vele chroom horen, in combi met de actieve toonregeling) als mijn Fender Telesonic (Dearmond 2K's) ruizen verschrikkelijk.
Ook mij kan het weinig verrotten eigenlijk, is alleen wanneer ik niet speel en ook mijn volumeregeling niet dicht heb staan dat je het hoort.
Geloof dat onze bassist het wel storend vindt.

Rutger
10 september 2008, 10:08
Ja, een gozer ontdekte pas geleden tijdens het spelen op mijn Les Paul allerlei brommetjes en dingen, waar ik tot dan toe gewoon geen erg in had. Tenminste, ik wist er wel van, maar t viel me gewoon niet op. Daarna zat ik er dus continu op te letten... :sneaky:

De hele boel opnieuw gewired en toen was t voorbij :)

Kim Wilson
10 september 2008, 10:15
Zowel mijn Blade Telecaster (het zal bij het vele chroom horen, in combi met de actieve toonregeling) als mijn Fender Telesonic (Dearmond 2K's) ruizen verschrikkelijk.
Ook mij kan het weinig verrotten eigenlijk, is alleen wanneer ik niet speel en ook mijn volumeregeling niet dicht heb staan dat je het hoort.
Geloof dat onze bassist het wel storend vindt.
Komt dat bij die Blade misschien door de gigantische output? De Blade die ik eens getest heb, leek wel driedubbel opgevoerd, en had idd ook een behoorlijk pak last van brom.

Mijn Tele bromt ook wel iets, maar niet storend. Zeker niet in de band. Nu speel ik ook niet met heel veel gain, misschien dat dat ook scheelt.

Tupelo
10 september 2008, 10:21
I dunno... is alles behalve origineel.
SD Little 59 for Tele & STL-1 i.c.m. guitarfetisj 25db mid/treble boost.
Niettemin is het de aanwezigheid van een batterij die het doet volgens mij ja..

Joey Handsome
10 september 2008, 10:27
Kweenie, heb er nooit hinder aan ondervonden. Tijdens het spelen hoor je het niet en daarna trap ik alles weer uit. Daarnaast ruizen en tonesucken al m'n effecten sowieso als een gek.

Grooveyard21
10 september 2008, 10:30
I dunno... is alles behalve origineel.
SD Little 59 for Tele & STL-1 i.c.m. guitarfetisj 25db mid/treble boost.
Niettemin is het de aanwezigheid van een batterij die het doet volgens mij ja..

mm zo'n little 59 is geen sc element, wel de vorm maar technisch gezien niet, dus valt eigenlijk buiten dit onderwerp.

Mitch
10 september 2008, 10:42
Komt dat bij die Blade misschien door de gigantische output? De Blade die ik eens getest heb, leek wel driedubbel opgevoerd, en had idd ook een behoorlijk pak last van brom.

Dat is normaal gesproken instelbaar met trimpots, je kan dat actieve circuit ook vrij subtiel instellen en dan is het naar mijn mening buitengewoon bruikbaar.

Lexvandoef
10 september 2008, 11:09
Ik heb er met mijn gem meer last van dan met mijn strat/tele. Ik vind het ook niet storend eigenlijk, ik heb er alleen last van als ik achter mijn laptop zit te spelen, in de band hoor ik het toch niet.

HertogJanNL
10 september 2008, 12:14
Ik speel dan niet in een band en ook niet erg hard (woon in studentenhuis), maar ik vind die SC ruis erg irritant. Zeker bij wat rustigere fingerpicking nummers. Als je continu flink aan het rocken bent dan niet, maar tijdens het oefenen ben je niet continu aan het spelen. Dus ik zet op mijn ouwe Ibanez de pickup schakelaar eigenlijk nooit in het midden voor enkel SC geluid.

DaveItUp
10 september 2008, 15:28
Ik speel live enkel op een plank met p-90's. Ook nog op flink volume. Ik hou wel van een goeie bak feedback iniedergeval. Qua ruis en dergelijke geen last eigenlijk, alleen dat ik snel feedback krijg, maar dat vind ik juist fijn.

G.G.
10 september 2008, 15:40
Ik heb ermee leren leven. Ik ben die bijgeluiden nu gewend en vind het horen bij het karakter van singlecoils.

Mr.Bluesbreaker
10 september 2008, 16:37
Bij mij is het een automatisme geworden om direct na de laatste noot van je nummer meteen mijn volumepot uit te draaien.
Sommige amps zijn ook notoire ruisbakken, de JC120 die ik een tijdje had en een (redknob) Twin Reverb, daarbij ergerde ik me destijds wel mateloos aan de basisbrom/ruis die ze voortbrachten. Was er niet uit te halen.

Voor de rest, mijn huidige amps zijn gelukkig heerlijk stil, en je overdrive of crunch/heavvykanaal zet je vaak uit tussen de nummers door, ach soit.
Wanneer je deathmetal speelt lijkt het me wel irritant, maar tot classic/heavvy in gainstanden heb je nooit echt heel veel bijgeluid.

Ook slechte kabels en pre amp buizen kunnen trouwens een hoop ruis veroorzaken! Niet te zuinig, pakte laatst uit nood even de kabel die ik gratis kreeg bij een aankkop, als je daarmee over de grond bewoog hoorde je alle bewegingen door de versterker...

Orpheo
10 september 2008, 17:35
ik word GEK van die brom van bv p90's, strats of tele's. bij sommige pups is 't erger dan bij anderen, dat wel. bij de p90's die ik in mn custom heb is 't behoorlijk, maar redelijk te doen. de p90 die in mn eden LP zit bromt daarentegen weer als een bromvlieg. het hangt sterk af van de muziek die ik ermee speel, m'n mood, en de gitaar in general.

vulvasonic
11 september 2008, 01:35
Het kan me echt verschrikkelijk aan mijn sluitspier oxideren.
Op het podium boeit het me al helemaal niet. In de studio kan het wel eens lastig zijn, maar dan ook niet meer dan dat. Daar wordt ieder punt waar niet gespeeld wordt toch wel weggewerkt met de middelen van tegenwoordig. En dan bedoel ik niet die verrotte, zogenaamde 'gulden tussenweg' die producers je nogal eens door de strot proberen te duwen, omdat ze (naar eigen mening en - uiteraard - als gevolg van hun jarenlange ervaring en 'goede' reputatie) de beschikking hebben over de MEEST WAANZINNIGE noise suppressors ed.
TRAP ER NIET IN!!!

Lang leve de brom en ruis! :D

mikeyaxeman
11 september 2008, 02:37
Idd da's de charme ik heb naast mijn 2 Gibsons een Fender Strat en een Squier Tele en ik heb me eigen er nooit aan geirriteerd.

Rinze
11 september 2008, 07:40
Ik probeer gewoon meer herrie dan ruis te maken.

Nobler
11 september 2008, 17:23
OK, het kan op een gegeven moment zo hard worden dat het stoort, maar dan is er eigenlijk altijd sprake van een technisch probleem dat verholpen kan worden, maar als op hoger volume speelt heb je altijd last van bijgeluiden, of ht nou brom is of ruis. Als je aan het spelen bent hoor je het als het goed is niet meer en in de korte momenten voor of na een nummer vind ik het eerlijk gezegd alleen maar stoer, net als een oude sportwagen of motor met een grote potente motor die onregelmatig stationair staat te draaien en zo nu en dan met een dotje gas aan de gang gehouden wordt tot hij met een donderend geweld wegscheurt. Alsof je een prehistorisch beest in bedwang houdt tot je het de vrije teugel geeft en het laat gaan. Kortom, het hoort er tot op zekerhe hoogte gewoon bij. Ik kan mij een op een cassettebandje in de jaren '70 van de radio opgenomen live concert van ACDC herinneren waarbij voordat Angus met zijn solo begon seconden lang allerleid geknetter en rare geluiden te horen waren. Superstoer op de een of andere manier!

Chris Winsemius
11 september 2008, 18:45
Strat moeten iig. brommen in de buurt van trafo's/etc. (rw/rp: no way!), ruis mag/kan, ietsje microfonie ook maar heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt met Strat-PUs.

All imho!

G.G.
11 september 2008, 19:13
(rw/rp: no way!)

Inderdaad, iets meer bijgeluiden, maar stand 2 en 4 zijn zoooooo vet bij non-rwrp.

Chris Winsemius
11 september 2008, 19:47
Inderdaad, iets meer bijgeluiden, maar stand 2 en 4 zijn zoooooo vet bij non-rwrp.

G.G.: ik vind het zeer tof dat ik dus niet de enige ben die dat vindt en ervaart!

Respect & keep on hummin'! ;)

G.G.
11 september 2008, 20:19
G.G.: ik vind het zeer tof dat ik dus niet de enige ben die dat vindt en ervaart!

Respect & keep on hummin'! ;)

Non-rwrp rules, lang leve dat dikke romige tussenstandje

http://i4.ytimg.com/vi/w7m2kJDrbx8/default.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=w7m2kJDrbx8)

http://i1.ytimg.com/vi/tsiuN7-vJeQ/default.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ)

ruis/brom neem ik wel voor lief.