PDA

View Full Version : Transistor buffer ombouwen naar buizenbuffer?



kassie
9 september 2008, 14:44
Ik had het gekke idee om een bestaande buffer zoals de MXR Custom Audio Booster up te graden naar een buizenbuffer. Is dit een beetje makkelijk te verwezelijken met wat componenten? Een beetje in de stijl van de Tubalizer of de Valvulator.

De reden waarom ik graag een buizenbuffer wil hebben is omdat ik het noodzakelijk vind voor m'n dramatisch slechte FX Loop uit m'n Silver Jubilee 2554.

Groeten

Jimwoud
9 september 2008, 16:08
Ik had het gekke idee om een bestaande buffer zoals de MXR Custom Audio Booster up te graden naar een buizenbuffer. Is dit een beetje makkelijk te verwezelijken met wat componenten? Een beetje in de stijl van de Tubalizer of de Valvulator.

De reden waarom ik graag een buizenbuffer wil hebben is omdat ik het noodzakelijk vind voor m'n dramatisch slechte FX Loop uit m'n Silver Jubilee 2554.

Groeten
Is het niet makkelijker om bij de bron het probleem op te lossen, lijkt me dat die FX-loop wel gemod kan worden.

kassie
9 september 2008, 17:35
Is het niet makkelijker om bij de bron het probleem op te lossen, lijkt me dat die FX-loop wel gemod kan worden.

heb hem naar een versterkerguru gebracht. die wilde zijn handen er niet aan branden omdat de combo te weinig ruimte biedt om er een buis bij te zetten. en een transistorbuffer zou kunnen maar dit schijnt ook niet op en top te zijn.

Dirk_Hendrik
9 september 2008, 18:26
hey, het is een buffer. Een 1 keer versterker. Buizenbakken ontlene hun bestaanrsrecht aan het feit dat ze versterken en daarbij clippen. Een buizenbuffer gaat net zo minimaal weinig aan je klankvorming bijdragen als een transistor (BJT of Fet) of een opamp.

kassie
10 september 2008, 08:48
oké....

zou je iets specifieker kunnen zijn over de minimale bijdrage aan de sound van een buizenbuffer en een transistorbuffer? m.a.w. wat is dan het verschil tussen een transistorbuffer en een buizenbuffer? Ik ben namelijk voorgehouden dat er veel verschil is in de warmte van de klank.

Mitch
10 september 2008, 10:25
Ja, ongeveer 15 graden celsius........
Warmte is een uitermate subjectief begrip. Is dat; meer laag? Een minder uitgesproken hoog? Een kleiner frequentiebereik?

caliban
10 september 2008, 14:15
oké....

zou je iets specifieker kunnen zijn over de minimale bijdrage aan de sound van een buizenbuffer en een transistorbuffer? m.a.w. wat is dan het verschil tussen een transistorbuffer en een buizenbuffer? Ik ben namelijk voorgehouden dat er veel verschil is in de warmte van de klank.
In principe mag een buffer niks aan je sound doen. Buizen voegen gemakkelijk een bepaald karakter aan je sound toe, terwijl dat iets is waar solidstate dingen goed in zijn. Ik denk dat als je een goeie opamp gebruikt voor de loop van je marshall je normaal een goedklinkende fx-loop moet hebben.

future2future
10 september 2008, 15:29
Ik zag pas een valvulator te koop staan. Niet duur.

Hier dus
http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=48871&highlight=valvulator

Dirk_Hendrik
10 september 2008, 18:30
In principe mag een buffer niks aan je sound doen.

Precies.

+10 tekens

caliban
10 september 2008, 23:04
Het is inderdaad in de drang 'zoveel mogelijk buizenspul hebben' verleidelijk om te zeggen: een buizenbuffer klinkt beter, maar ik heb bijvoorbeeld bij de ENGL e530 gezien dat een opamp buffer super kan klinken.

kassie
11 september 2008, 21:24
Ja, ongeveer 15 graden celsius........
Dankjewel


Warmte is een uitermate subjectief begrip. Is dat; meer laag? Een minder uitgesproken hoog? Een kleiner frequentiebereik?



Zoals ik het zie is warmte zoiets als een Voxac30 vergelijken met een goedkope transistorversterker zoals mijn mg30 ofzo. Buizen produceren meer harmonische tonen die voor ons oor warmer klinken... beetje in die trant.



Het is inderdaad in de drang 'zoveel mogelijk buizenspul hebben' verleidelijk om te zeggen: een buizenbuffer klinkt beter, maar ik heb bijvoorbeeld bij de ENGL e530 gezien dat een opamp buffer super kan klinken.

Euhm echt een drang heb ik niet om zoveel mogelijk buizenspul te hebben. In fact, ik heb lang niet zoveel drang dan de gemiddelde gearhead hier op het forum. Maar wat ik dan wel aanschaf moet wel kwalitatief uitstekend zijn. Ik merk wel dat ik steeds meer een toonpurist wordt. Anyway, Ik dacht dat buizenbuffer ook iets te maken had met een betere signaalsterkte dan.

Maar vertel eens iets over een opamp buffer nu mijn interesse gewekt is. m.a.w. Wat is een opamp, en wat is een goede? Ik heb momenteel een mxr mc104 Booster Linedriver en die bevalt uitstekend maar die wil ik graag voor m'n preamp houden. Dus ik zit zowiezo aan een tweede buffer te denken die de truc voor de fx loop zal doen.