PDA

View Full Version : Afstellen brugzadels



oliver538
9 september 2008, 13:35
Ik wilde gisteren de brugzadeltje van mijn Highway Strat afstellen; deze stonden nogal hoog afgesteld, waardoor de actie in de hogere regionen net wat te hoog was.

Dit is een vintage style brug, dus met 2 inbusjes per zadeltje. Nou heb ik een probleempje, namelijk dat een paar inbusjes net wat te groot zijn voor mijn inbussleuteltje. Bij ongeveer de helft van de inbusjes past ie wel gewoon, dus daar kon ik de hoogte goed afstellen, maar bij de andere helft was het gat net wat te groot, alsof die inbusjes uitgesleten waren.

Best vreemd want ik heb de gitaar nieuw gekocht in 2003 en heb er eigenlijk bijna nooit aan zitten sleutelen...
Ik heb overigens een standaard setje inbussleuteltjes, ooit gekregen bij de aanschaf van een Ibanez.

Iemand ervaring met dit probleem?

Thx!

Mr.Fingers
9 september 2008, 13:37
metrische <-> engelse maten

de fender heeft engelse maten (in inch), de ibby metrische, en die verschillen van elkaar, dus je kan geen engelse sleutels op metrische draad gebruiken, en omgekeerd.

Je moet dus ergens een inch-sleutelsetje aanschaffen

oliver538
9 september 2008, 13:47
Ok, maar wel vaag dat ie bij sommige inbusjes wel past... of verschillen die maten zo weinig dat 't somd net wel past ofzo?

Gearjunkie
9 september 2008, 13:50
Ok, maar wel vaag dat ie bij sommige inbusjes wel past... of verschillen die maten zo weinig dat 't somd net wel past ofzo?
Yep.............

oliver538
9 september 2008, 13:54
Alright, straks maar effe langs de Gamma dan! Thx!

Gearjunkie
9 september 2008, 14:05
Alright, straks maar effe langs de Gamma dan! Thx!
Die hebben ze daar niet. Beter naar een goede ijzerwarenwinkel gaan. Ik geloof dat je 1,27mm nodig hebt.

oliver538
9 september 2008, 14:19
Ok, zo'n ijzerwinkel weet ik ook nog wel te vinden in de stad geloof ik :-)
Btw 1,27 mm, da's 0,05 inch toch?

tomcat
10 september 2008, 10:56
Ik heb net hetzelfde probleem gehad bij m'n London City comet. Bleek dat de inbusmaat tussen 1.5 en 2 mm zat.
Een goeie speciaalzaak heeft inderdaad setjes met de 'engelse' maten. Koste net 3 euro en zo heb je meteen alle maten.

harrie-beton
10 september 2008, 12:17
altijd een passende maat gebruiken want ze zijn zo kapot en dan ben je verder van huis. Misschien heeft de winkel waar je hem gekocht hebt er aan gesleuteld en er een paar vernield en deze vervangen door metrische maten. Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom je Engelse en Metrische maten doorelkaar hebt.

oliver538
22 september 2008, 15:58
Bizar....

Ben alle ijzerwinkels in een straal van 30 km afgegaan / gebeld, maar kleine Engelse inbussleuteltjes zijn schaars blijkbaar! Geen enkele ijzerboer kon me helpen.

De meeste zaken hadden Europese maten, en sowieso gingen ze niet kleiner dan 1,5 mm.
Ook een paar gitaarwinkels langsgeweest, maar daar waren ook geen Engelse sleuteltjes te vinden.

Iemand een idee of Feedback / Musicstore die dingen verkopen? Kan het zo snel niet op hun sites vinden, maar kan me voorstellen dat ze die niet via hun site verkopen.

Oh en goede tips voor ijzerboeren in Limburg zijn ook welkom ;-)

prs
22 september 2008, 16:17
www.guitarsupplies.nl

Die heeft ze te koop geloof ik. Los verkrijgbaar.

Eko
22 september 2008, 16:24
Ik heb een tijdje terug een paar sets Elixir gekocht waar een multitool bij zat. Verdraaid handig ding waar allerlei zaken in zitten. Ook de imbus waar je het over hebt. Misschien eens kijken naar zoiets? Zal ook wel los verkocht worden bij zaken zoals Feedback en anderen.

oliver538
22 september 2008, 16:40
He prs, bedankt voor die link!
Supersite!

Antoon
22 september 2008, 17:59
Ik haal ze van Stanley als set bij de Praxis

oliver538
30 september 2008, 08:31
als je met een schroevendraaier het zadeltje omhoog krikt zodat de inbusboutjes los komen van de grondplaat heb je geen passende inbussleutel nodig , dan gaat het zelfs met een lucifer en kun je de snaar gewoon op spanning houden.


Tja, nou ben ik niet echt op de hoogte van de laatste lucifer prijzen, maar als ik dit zo lees dan zou ik me toch die moeite besparen en voor een euro zo'n passend imbussleuteltje kopen.. ;-)

pol
30 september 2008, 08:40
bij een legerstock hebben ze normaal wel Engelse maten, ik heb daar ook es een hele reeks gekocht.

wel slechte kwaliteit... maar ik had ook het goedkoopste setje genomen, was van heel zwak metaal.