PDA

View Full Version : Lindy Fralin humbuckers + pot values



jimihattricks
9 september 2008, 11:19
Hey,

ik zie dat Lindy Fralin humbuckers maakt met een lage output (laagste waarde is 7,5k)..

ik denk dat deze mooi matchen met twee single-coils in een H-S-S config voor een lekker vintage soundje.. ze zijn ook in een soort van F-spacing te verkrijgen zie ik

maar wat betreft potmeters, ik denk dat deze het wel goed doen met 250k of 300k?

en vd haar is volgens mij importeur, weten jullie of hij ook die low output humbuckers levert..? mailen met hem is meestal niet zo'n succes nl. :satisfie:

Bernardduur
9 september 2008, 13:26
Bel gewoon Fralin zelf; heb ik de vorige keren ook gedaan en naast dat het een aardig persoon is gaat het allemaal wat sneller. Verzendskosten vielen ook erg mee.

Ik zou er gewoon 500k's inzetten.

Orpheo
9 september 2008, 13:28
ik gooi er gewoon 500k in hoor. klinkt met die fralins echt te gek.

jimihattricks
9 september 2008, 14:09
hmmm ja met die fralins wel, maar niet met die SC's is mijn ervaring...

is 300 een goede middenweg?

Orpheo
9 september 2008, 14:25
hmmm ja met die fralins wel, maar niet met die SC's is mijn ervaring...

is 300 een goede middenweg?

300 kan wel, maar ik zou 't te wollig vinden. maar goed, ik zou 500k nemen, en het proberen, en als dat te helder is, een weerstandje op je pot solderen om er 250k van te maken.

jimihattricks
9 september 2008, 14:44
300 kan wel, maar ik zou 't te wollig vinden. maar goed, ik zou 500k nemen, en het proberen, en als dat te helder is, een weerstandje op je pot solderen om er 250k van te maken.

ja dat kan...

andere optie zou een no load pot zijn..? 250k voor de sc's en dan no load draaien voor de hummer?

aan de andere kant vraag ik me af of een humbucker met 7,5k output wel een 500k pot nodig heeft.. ik bedoel, het is wat betreft output dan gewoon een hete single coil

oh well, het blijft een struggle, om een HSS strat in alle posities optimaal te laten klinken *zucht*

Orpheo
9 september 2008, 16:11
voor eens en voor altijd: weerstand zegt niks over output!!!!!! de jazz, om maar een pup te noemen, heeft minder weerstand dan de motherbucker, en scheurt toch veel harder... weerstand zegt niks! je moet draaddikte, draadlengte, en magneet naast elkaar houden wil je iets kunnen concluderen. daarnaast, een humbucker is zo wezenlijk anders, en zo bijzonder gemaakt dat ie minder hoog heeft dan een sc. wil je echt 't weinige hoog dat ie al heeft, weg laten bloeden door een lagere potwaarde te kiezen?

jimihattricks
9 september 2008, 16:24
okay, point taken Orpheo :)

in that case, fuck een HSS config, dan wordt het toch maar weer SSS en een andere gitaar met HH.. ook blijkt er nergens op het web een fatsoenlijk bruikbaar schema te vinden waarin zowel 500k als 250k pots afzonderlijk bruikbaar voor hum en sc resp. worden gecombineerd... tenzij iemand me het kan tonen

werkt dit..?

"Use 500K pots, then solder a 250K resistor between the middle hot and ground, then another between the neck hot and ground.
The 'bucker see's 500K's it wants and the singles see the 250K they want. Been doing it for years works like a charm

You can solder one side directly to the 5way switch lug of the middle and another to the neck. The other side of both to ground (vol pot)"

aaronstonebeat
10 september 2008, 01:15
werkt dit..?

"Use 500K pots, then solder a 250K resistor between the middle hot and ground, then another between the neck hot and ground.
The 'bucker see's 500K's it wants and the singles see the 250K they want. Been doing it for years works like a charm

You can solder one side directly to the 5way switch lug of the middle and another to the neck. The other side of both to ground (vol pot)"

Lijkt mij een goed idee, het proberen waard. Als het volume helemaal openstaat, 'zien' die singlecoils niet alleen de 500K van de potmeter maar daaraan parallel nog een weerstand (maar zou die dan niet ook 500K moeten zijn om op 250K uit te komen?); als het volume dichtstaat, is via de potmeter heet en aarde met elkaar verbonden en is er geen signaal. De humbucker heeft geen parallelweerstand van 250 en ziet dus alleen de 500K van de potmeter.
Ei van Columbus, lijkt me.

jimihattricks
10 september 2008, 10:26
Lijkt mij een goed idee, het proberen waard. Als het volume helemaal openstaat, 'zien' die singlecoils niet alleen de 500K van de potmeter maar daaraan parallel nog een weerstand (maar zou die dan niet ook 500K moeten zijn om op 250K uit te komen?); als het volume dichtstaat, is via de potmeter heet en aarde met elkaar verbonden en is er geen signaal. De humbucker heeft geen parallelweerstand van 250 en ziet dus alleen de 500K van de potmeter.
Ei van Columbus, lijkt me.

ja precies, ik dacht ook al dat t dan sowieso een weerstand van 500k moest zijn, anders kom ik niet uit op een totaal van 250k (parallel)

vraag me alleen af hoe t dan zit met de taper van de pot (dus alles wat gebeurt tussen 'aan' en 'uit') en evt. treble-bleed circuits...

we'll see, ben alleen bang dat er ergens toch een adder onder het gras zit (die ik meestal niet zie zitten), want ik heb dit idee nog nooit voorbij zien komen hier, en ik heb aardig wat gezocht/gepost over oplossingen voor HSS configs

aaronstonebeat
10 september 2008, 12:33
Als je het probeert, ben ik erg benieuwd wat het resultaat is.