PDA

View Full Version : Steigerende pickup in de weg.



Tochtstrip_185
9 september 2008, 00:51
Hallo

Sinds enkele maanden ben ik de trotse bezitter van een heuse USA standard stratocaster. Ik ben wekenlang bezig geweest om zo veel mogelijk over mijn instrument te leren en het tot in de perfectie af te stellen. Tot dusver ben ik daar aardig in geslaagd. Alleen blijf 1 ding me dwars zitten:

De staggered pole elementen die ik zo mooi vond klinken zitten bij het spelen aanzienlijk meer in de weg dan de vlakke elementen van mijn oude replicastrat. Mijn plectrum blijft regelmatig achter een magneetje haken.

Gezien deze elementen standaard op dit model zitten, moeten er een hoop mensen zijn die er ervaring mee hebben. Is het gewoon niet de bedoeling om uberhaupt boven een element te spelen, of is het misschien mogelijk dat ik niet goed begrepen heb hoe ze afgesteld moeten worden?

Hopelijk kan iemand me uit de brand helpen.

aaronstonebeat
9 september 2008, 00:57
Misschien helpt dit je verder:

STRATS AND PAULS
At this point, I can recommend some optimal pickup distances that produce the best results. On a regular, garden-variety Stratocaster, the neck pickup should be initially adjusted so that its face is more or less flush with the pickguard. I'm not exaggerating. On many Strats, the pickup mounting screws aren't long enough to allow the pickup to be adjusted this low, so check first or be prepared to replace them before attempting this. Strat middle pickups can be only slightly (.04 to .10 inches) higher, and Strat bridge pickups can typically be raised to where the magnets are around .20 to .25 inches from the strings. Note that those distances vary greatly from Fender's factory-recommended pickup adjustments.

Heb ik hiervandaan:
http://onstagemag.com/ar/performance_setup/

Puerco
9 september 2008, 01:33
Ik heb een Fender CP60's strat, ook met staggered polepieces en ik had er ook wat last van. Word volgens mij veroorzaakt doordat die dingen gebruikelijk waren in een tijd dat de hals een radius van 7 of 9 inch had en tegenwoordig 12 inch. De verhouding klopt dus niet helemaal meer maarja die dingen zijn zo lekker vintage.
Oplossing heb ik niet zo even voor je, ik heb ze zelf ietsje lager gezet en probeer zoveel mogelijk tussen de pickups in te spelen. Op een zeker moment zal dat automatisch gaan en heb je er geen erg meer in.

Eko
9 september 2008, 07:56
De elementen hoeven helemaal niet zo hoog te zitten. Als je ze bijna in de body laat zakken werken ze ook nog. Alleen je signaal wordt iets zwakker.
Het is een kwestie van afstellen dus. Laat maar iets zakken en dan is het weg.

Johannes
9 september 2008, 15:00
Het is zoals gezegd alles behalve nodig om de elementen zo hoog te zetten.
Tenzij je bij het aanslaan je plectrum een cm diep tussen je snaren steekt, is het op die manier vrij lastig om je elementen te raken.

Kun je een fototje maken van de hoogte van je elementen? Just to be sure.

Luigi
9 september 2008, 18:55
experimenteer eens met een lage afstelling van je pups, ik vond het een openbaring.

aaronstonebeat
9 september 2008, 20:42
experimenteer eens met een lage afstelling van je pups, ik vond het een openbaring.

Zelfde ervaring hier.

Gearjunkie
9 september 2008, 20:44
experimenteer eens met een lage afstelling van je pups, ik vond het een openbaring.

Kan je ook aangeven hoe laag je dan bedoeld?

aaronstonebeat
9 september 2008, 20:49
Ik heb ze afgesteld zoals in post nr. 2 van deze thread beschreven. Halselement ong. gelijk met de slagplaat, midden een paar mm. hoger en brug ong. 5 a 6 mm onder de snaren.

jerome
9 september 2008, 22:20
Ik gebruik het middelste element toch al weinig dus die heb ik een flink stuk omlaaggeschroefd.
Dus nu heb ik dat probleem niet meer
Het halselement staat bij mij wél op de "aanbevolen" hoogte afgesteld (voor de nodige power) en dat zou met het brugelement ook gewoon kunnen.
Alleen de brugelementen op mijn strats zijn allemaal high output humbuckers die ik zelf lekkerder klinken als ze een ietsjepietse lager staan dan de äanbevolen" hoogte...

Tochtstrip_185
10 september 2008, 00:25
Het is zoals gezegd alles behalve nodig om de elementen zo hoog te zetten.
Tenzij je bij het aanslaan je plectrum een cm diep tussen je snaren steekt, is het op die manier vrij lastig om je elementen te raken.

Kun je een fototje maken van de hoogte van je elementen? Just to be sure.

Fotootje wordt moeilijk. Heb geen digitale camera. Ik heb de elementen in elk geval als volgt afgesteld: Eerst gezorgd dat er de lage e-snaar op 3mm van de pooltjes zit en de hoge e-snaar op 2.4 mm (Afstanden van http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html geplukt omdat ik niet veel snapte van de beschrijving in de handleiding). Gemeten terwijl ingedrukt op de laatste fret. Vervolgens heb ik twee elementen ietsje naar beneden gehaald zodat hun volume overeen kwam met de zachtste.

Opmerkelijk dat zoveel mensen een voorkeur hebben voor lage elementen. Ik dacht altijd dat je dan dynamiek en helderheid verliest. De plaatselijke gitaarbouwer heeft het volgende op zijn site staan:

"Hoe dichter de PU's bij de snaren staan des te scherper is het geluid, en des te lager des te warmer. Te laag betekend een slechte output. Er word wel eens gesproken over de sweetspot van een pickup. Dat zou de ideale afstand tot de snaar zijn waarop een element het beste tot zijn recht komt."

Ik heb deze meneer helemaal uitgehoord voordat ik zelf begon te prutsen aan mijn gitaar en hij lijkt meestal wel te weten waar hij het over heeft.

Een warm geluid is in mijn geval misshien ook onwenselijk omdat de overige leden van mijn bandje nogal een "hoge output" leveren en je er alleen met een snerpende strat doorheen kunt komen. Maar goed, ik ga maar eens heel goed oefenen met deze gitaar en wat experimenteren met de pickup hoogtes. Moet er vrijdag eigenlijk het podium mee op.

aaronstonebeat
10 september 2008, 00:35
Ik denk dat je juist meer dynamiek hebt als de elementen lager staan en dat het geluid helderder is; maar met een wat lagere output. Het hangt helemaal van de verdere keten af hoe je dat dan versterkt.
Dichter bij de snaren betekent een vetter geluid; meer midden, minder hoog.

't Is ook maar net wat je warmer noemt; ik ben genegen het vette geluid warmer te vinden omdat er minder hoog in zit. Maar misschien dat anderen het mooi helder rinkelende juist warmer vinden?

[EDIT]

Plus: een belangrijke overweging bij het bepalen van de hoogte van de elementen is de zg. stringpull door de magneten. Zeker bij elementen waarbij de polepieces magneten zijn, is die invloed groot. Te dichtbij betekent dat het trillen van de snaar gedempt wordt en zelfs dat snaren vreselijk valse bijtonen kunnen gaan produceren; en meer kans op fretbuzz bij een laag afgestelde actie.

Elementen met een 'barmagnet' aan de onderkant kunnen wat dat betreft weer dichter bij de snaren staan want hun magneetveld is daar zwakker.