PDA

View Full Version : JVM upgrade Mercury Magnetics trafo en choke



svdijk
8 september 2008, 20:46
Via DrTube heb ik een Mercury Magnetics uitgangstrafo (MAR JVM100-O) en een choke (MC-10H) besteld om m'n JVM te upgraden, hier wat foto's:

http://members.home.nl/svdijk//1.JPG

De choke komt in de plaats van de weerstand R106

http://members.home.nl/svdijk//2.JPG

Links de Mercury, rechts de originele uitgangstrafo. Zoek het verschil!!

http://members.home.nl/svdijk//4.JPG

Hier de aansluitingen van de MM uitgangstrafo. Het gatenpatroon van de trafo was anders, dus er moest wat geveild worden!!

http://members.home.nl/svdijk//6.JPG

Hij doet 't weer!!
Links de MM choke, rechts de uitgangstrafo.

Voordelen:
-De versterker reageert beter op speeldynamiek.
-Het mid (OD1 oranje)is helemaal geweldig, doet erg denken aan een Soldano Hot Rod.
-Hij klink veel 'groter', doordat hij behoorlijk wat meer laag produceert, vooral in OD1 en OD2, bovendien is hij veel strakker in het laag, ook in het crunch-kanaal.
-De lowend-thump bij palm-mutes is overweldigend.
-Meer harmonische.

Nadelen:
-Uitgangstrafo paste niet, dus er moest geveild worden.
-Boren in het chassis voor bevestiging en kabeldoorvoer choke.
-Versterker is zwaarder geworden!!
-Weg garantie!!

Het is het me zeker waard geweest!!
De impact op het geluid is net zo groot als dat je een ander soort speaker in je kasten monteert, alleen kan dit volgens mij nooit tegenvallen, een echte UPGRADE!!

caliban
8 september 2008, 21:01
Ongelofelijk hoeveel een transfo kan doen. Anders zouden een recto en een SLO ook hetzelfde klinken (of zo goed als).

Chris Winsemius
8 september 2008, 21:23
Tof! (Xavier en Len zijn met MM begonnen na het horen van wat amps van mij)

Ik zal MM eens contacten omtrent die OT-maten; bij DSLs zijn het gewoon direct-drop-ins, JVMs nog niet gedaan. Verschil standaard en MM:
- dikkere stack
- fijnere lamellen
- ander materiaal
- andere of wel interleaving

Choke is ook 'n goeie optie, zeker als die er standaard niet (eens) in zit en er krachtig/heftig low-end werk gedaan moet worden.

@Caliban: verschil Recto- vs. SLO100-circuit is beduidend meer dan alleen de trafo's...

caliban
8 september 2008, 21:37
@Caliban: verschil Recto- vs. SLO100-circuit is beduidend meer dan alleen de trafo's...
Ja dat wist ik, maar is het niet zo dat het typische SLO geluid voor een groot deel in de trafo zit?

Chris Winsemius
8 september 2008, 21:42
Ja dat wist ik, maar is het niet zo dat het typische SLO geluid voor een groot deel in de trafo zit?

Voor een groot gedeelte wel/ook, ze zijn helaas alleen aan Soldano leverbaar... ;)

caliban
8 september 2008, 21:49
Voor een groot gedeelte wel/ook, ze zijn helaas alleen aan Soldano leverbaar... ;)
Enig idee wat ze speciaal maakt (en is de fabrikant een geheim, of is dat openbaar).

Dude
8 september 2008, 21:50
oeeeeeeeeeh gas !!

xavier heeft het voor je gedaan ?

kostda ?

Chris Winsemius
8 september 2008, 21:55
Enig idee wat ze speciaal maakt (en is de fabrikant een geheim, of is dat openbaar).

Fabrikant is DeYoung (als ik me niet vergis) en er is 'n deal tussen hun en Soldano (zo ver ik weet) dat die trafo's enkel en alleen aan Soldano geleverd (mogen) worden.

Andere fabrikanten doen dat ook wel.

"Het geheim": gewoon 'n bepaald type trafo dat gewoon zeer goed werkt icm. dat specifieke circuit-ontwerp. Formaat en impedantie spelen ook mee maar net als bij gitaar-elementen hebben trafo-modellen ook hun eigen specifieke voicing en karakter.

Mitch
8 september 2008, 21:58
De impact op het geluid is net zo groot als dat je een ander soort speaker in je kasten monteert
Juist. Het is natuurlijk niet bij iedere amp even hard 'nodig' maar er zijn amps die er bijna om smeken...ik heb die JVM pas bespeeld en ik kan me levendig voorstellen hoe die verbeteringen klinken.
Gefeliciteerd met je upgrade!

caliban
8 september 2008, 21:59
"Het geheim": gewoon 'n bepaald type trafo dat gewoon zeer goed werkt icm. dat specifieke circuit-ontwerp. Formaat en impedantie spelen ook mee maar net als bij gitaar-elementen hebben trafo-modellen ook hun eigen specifieke voicing en karakter.
Bedankt ;). Ik dacht dat het misschien ook iets was in de aard van:


- dikkere stack
- fijnere lamellen
- ander materiaal
- andere of wel interleaving

pol
8 september 2008, 22:03
Hoe zijn mesa transfo's eigenlijk stock ?

caliban
8 september 2008, 22:21
Hoe zijn mesa transfo's eigenlijk stock ?
Vroeg ik me daarstraks ook af, ik denk goeie kwaliteit.

kirk19
8 september 2008, 22:33
@pol: dat heb ik aan rik in tielt ook eens gevraagd. Volgens waren ze bij de beste op de markt. Kunnen 100% mismatch aan en zijn oerdegelijk volgens hem toch ( ik heb er geen verstand van )

Misery Signals
8 september 2008, 23:18
Henny Guitargear.be zei me eens dat het basissircuit van een SLO en een Recto (tweekanaals) bijna hetzelfde is, enkel de gebruikte materialen bij eerste amp over 't algemeen veel beter en de amp veel beter is opgebouwd.

MS

caliban
8 september 2008, 23:23
Henny Guitargear.be zei me eens dat het basissircuit van een SLO en een Recto (tweekanaals) bijna hetzelfde is, enkel de gebruikte materialen bij eerste amp over 't algemeen veel beter en de amp veel beter is opgebouwd.

MS
De recto is gebaseerd op de SLO inderdaad, maar er zijn nog wel verschillen. De SLO heeft een gescheiden cleankanaal, en op een aantal plaatsen zijn er nog kleine verschillen, zoals cathode caps enzoverder. Ook is de presence op de recto geen echte presence, maar staat hij achter de tonestack. Terwijl de SLO een echt feedback circuit heeft. Verder zullen er nog misschien wel verschillen zijn, maar die weet ik niet vanbuiten.

pol
9 september 2008, 00:20
mja, uiteindelijk zijn zo goed als alle highgainers gebaseerd op een marshall 2203 als je zo verder gaat.

Epic
9 september 2008, 11:03
mja, uiteindelijk zijn zo goed als alle highgainers gebaseerd op een marshall 2203 als je zo verder gaat.
Ja, en die uiteindelijk op een fender bassman.

Chris Winsemius
9 september 2008, 11:23
Ja, en dat alles na de Gibson EH150 amp uit '35 :)

Dat 'n OT 'n ruime mismatch aan kan zegt op zich eigenlijk niets over de geluidskwaliteit. Meest OTs kunnen dat en 't is ook afhankelijk v/h ontwerp v/d rest v/d eindversterker.
Heb hier wel wat kapotte Boogie trafo's liggen en bij het vervangen v/e PT door 'n " betere" nam de noot-seperatie/strakheid v/h laag/etc. enorm toe in 'n oude Son of Boogie.

Als je wel eens 'n elementen in een gitaar of 'n speakers in 'n cabinet hebt vervangen door andere types/merken kun je een beetje 'n beeld krijgen v/d impact v/h vervangen v/e trafo.

NB! Vaak is puur alleen 'n trafo-swap onvoldoende als er daadwerkelijk " getuned" moet worden. In sommige gevallen zorgt 'n betere OT dat de tekortkomingen v/h gebruikte ontwerp op 'n aantal punten nog duidelijker hoor- en voelbaar worden maar het is absoluut 'n stap in de goede richting.
Bij veel moderne amps (pcb of ptp) zijn de trafo's vaak het eerste punt van bezuinigingen, code's op trafo's zeggen meestal ook niet veel; er werden vaak dezelfde codes gebruikt op diverse merken/typen trafo's en/of het bouwjaar v/d trafo is zeer bepalend voor de sound.

Henri H
9 september 2008, 11:48
Gefeliciteerd met je upgrade.
Ben ook wel benieuwd wat het gekost heeft.

Sorry voor het "stelen" van de topic. Misschien beter een nieuwe aanmaken?
Anyway, mijn JVM was kapot. Hij deed het alleen nog maar heel zacht.
Hij is naar Voerman geweest voor garantie en daar hebben ze de "powermax" opgedraaid o.i.d. Heb er totaal geen kaas van gegeten.
Het leek er in eerste instantie op dat ie het weer goed deed maar sinds een paar dagen heb ik het idee dat er weer iets mis is.
Ik gebruik dezelfde instellingen als voorheen maar heb het idee dat de versterker veel minder gain heeft gekregen.
Ook lijkt het als of er een wollen deken over, vooral het Crunch Red kanaal ligt. Totaal geen punch meer.
Hij is op OD1 en 2 veel stiller geworden in de zin van minder ruis en ik heb het idee dat dat vooral komt doordat ie minder gain heeft.
Ik denk dat ik hem maar 's ga vergelijken met een andere in een winkel.
Zou het kunnen dat de standaard trafo's "slijten"?
Ik vond het echt een super amp qua geluid en (midi-) gemak, helemaal mijn ding maar baal er ondertussen wel een beetje van.

svdijk
9 september 2008, 12:04
oeeeeeeeeeh gas !!

xavier heeft het voor je gedaan ?

kostda ?

Zelf gedaan, heb ze wel bij Xavier besteld.
De JVM is behoorlijk service-vriendelijk, dus het was geen ingewikkelde klus.
De kosten: 225,- voor de uitgangstrafo, en 24,- voor de choke.

Chris Winsemius
9 september 2008, 12:13
't Lijkt meer op 'n ander probleem....

Bij trafo's merk ik wel klankverschillen tussen nieuw en ruim 20-40 uur spelen maar da's 'n item wat hier moeilijk ligt :D

svdijk
9 september 2008, 12:36
't Lijkt meer op 'n ander probleem....

Bij trafo's merk ik wel klankverschillen tussen nieuw en ruim 20-40 uur spelen maar da's 'n item wat hier moeilijk ligt :D


Dat zij Xavier ook, na een repetitie of 5/6 klinkt 'ie nog beter!!

H.Huisjes: vreemd probleem?? niet opgelost?
Ligt niet aan de trafo's lijkt mij!! Chris weet daar waarschijnlijk meer van!

Chris Winsemius
9 september 2008, 12:42
Zelf gedaan, heb ze wel bij Xavier besteld.
De JVM is behoorlijk service-vriendelijk, dus het was geen ingewikkelde klus.
De kosten: 225,- voor de uitgangstrafo, en 24,- voor de choke.

Wanneer had je ze besteld?

pol
9 september 2008, 13:03
wat geeft zo'n mercury magnetics transfo nu aan andere resultaten op de testbank ?

als de frequentie respons wijzigt, moet je dit toch ook kunnen meten.
zo ging de eindtransfo in mijn triple recto mooi tot 25Hz, meer dan laag genoeg voor elke gitaar of zelfs bas...

heb je dit al vergeleken Chris ? als die MM trafo's echt beter zijn, moeten er toch bepaalde tekortkomingen zijn aan de originele trafo's zijn die je kan meten.

Clipjes voor en na zouden ook leuk zijn, maar dan moet de rest wel exact hetzelfde blijven.

kirk19
9 september 2008, 13:06
Ik heb hetzelfde aan rik in tielt gevraagd. Die zei me toen dat de transfo's uit een boogie vervangen naar een MM geen superidee ging zijn. Hij vond die stock boogie transfo's meer dan goed genoeg. Volgens hem ging de upgrade veel geld kosten voor een minimaal aan klankverandering.

pol
9 september 2008, 13:09
ben ook niet van plan iets te veranderen, alleen benieuwd naar de technische kant van de zaak.

Misery Signals
9 september 2008, 13:40
Ik dacht net/had gehoord dat die JVM zo goed klonk omwille van' t feit dat ie transfo's als uit de JCM800 had?

MS

iWishmaster
9 september 2008, 13:43
ben ook niet van plan iets te veranderen, alleen benieuwd naar de technische kant van de zaak.
Je kunt alles meten, maar waarom?

Je zult een andere frequentierespons meten waarschijnlijk, maar ik zou niet weten hoe je hieraan kunt zien dat het een betere trafo is. De high / low cutoff frequenties ten gevolge van het filtereffect van de spoelen kan juist zo 'gekozen' of 'gebleken' zijn om de bas te beperken of om teveel irritant hoog eruit te halen. Ik denk dat je met dergelijke metingen alleen heel grof het kaf van het koren kunt scheiden ...

Dat was ook een beetje mijn frustratie bij het bouwen van een gitaarversterker. Bij veel electronica ontwerpen kun je op voorhand al berekenen wat er gaat gebeuren: slecht voorbeeld:
Een super lineair ontwerp voor een hi-fiversterker zal beter klinken dan een versterker die bepaalde frequenties meer of minder versterkt (audiofilie daargelaten). Een superlineaire buizenversterker is op de eerste plaats bijna niet mogelijk door de enorme spreiding in componentwaardes en ten tweede hoeft dat helemaal niet mooier te klinken. Bij gelijke kwaliteit zijn er alleen 'andere' geluiden, lang niet altijd betere.

pol
9 september 2008, 15:34
ahja, ik zie liever een fysiek resultaat dan simpelweg "het klinkt beter"...
moet toch niet zo moeilijk zijn.

Mitch
9 september 2008, 18:38
ahja, ik zie liever een fysiek resultaat dan simpelweg "het klinkt beter"...
moet toch niet zo moeilijk zijn.
Als je van fysieke resultaten houdt moet je de eerste foto een bekijken ;)

Chris Winsemius
9 september 2008, 19:19
Fysieke verschillen voorbeeld: fijnere lamellen, dikkere stack, ander materiaal.
Elektronisch meetbaar: freq.-bereik, inductie, capaciteit, overdrachtsfactor, etc.

"Hifi" vs. "Guitar" qua trafo's:
Ligt behoorlijk gecompliceerder. Vele trafo's uit de 50s en 60s die als top-gitaar-trafo's worden gezien (en gehoord ;) ) waren in feite off-the-shelf HIFI-trafo's uit die tijd. 'n Post '68/'69 Drake 50 Watt OT dondert qua freq.-bereik in boven 6-7 kHz en geeft (daardoor) bij iets lagere freqs. vervelende pieken (schelle sound/etc.), 'n vroegere Drake met precies dezelfde code en formaat (maar ander materiaal en 'n andere manier van wikkelen) gaat behoorlijk ver door, zeker tot 20 kHz... en die klinkt warmer, vetter, detail-rijker, etc.

Als je happy bent met je sound: niets (laten) veranderen, indien niet: contact 'n tech met ervaring en 'n ruim referentie-kader qua amps, en die zelf ook gitaar speelt.

Nielsje
9 september 2008, 19:42
contact 'n tech met ervaring en 'n ruim referentie-kader qua amps, en die zelf ook gitaar speelt.

Nou, ik ken absoluut geen tech die aan die beschrijving voldoet! :D

Zeg Chris, mijn geheugen is een beetje wazig op het moment, maar toen ik bij jou was, liet je mij toen nou speciaal voor jou gewikkelde trafo's zien, of trafo's waar voor jou speciaal een plakkertje was opgeplakt?

Chris Winsemius
9 september 2008, 19:49
Nou, ik ken absoluut geen tech die aan die beschrijving voldoet! :D

Zeg Chris, mijn geheugen is een beetje wazig op het moment, maar toen ik bij jou was, liet je mij toen nou speciaal voor jou gewikkelde trafo's zien, of trafo's waar voor jou speciaal een plakkertje was opgeplakt?

Speciaal gewikkeld (andere taps/etc.), bestaande/zeer goed klinkende trafo-set opgestuurd in het verleden om te laten clonen en ook andere op mijn specs laten maken, die andere trafo's die er lagen worden binnenkort gecloned.

Nielsje
9 september 2008, 19:52
Tnx! Toch stoer, je eigen trafo's :D
Wellicht doen ze het wel heel erg goed in die ene mint-groene amp..

Henri H
10 september 2008, 09:39
Nog een vraagje aan Svdijk:
Hoe en/of waarom ben je op het idee gekomen om juist deze componenten te vervangen/modden?
Ik las op het JVMForum (http://jvmforum.com/viewtopic.php?t=1487&postdays=0&postorder=asc&start=15) dat het OD1 kanaal nu (nog) meer als een JCM800 2203 klinkt.
Ik vond dit eigenlijk altijd al maar gebruik toch Crunch red ondertussen hiervoor.
Alhoewel ik de 2205 en 4212 heb die toch lichtelijk anders zijn/klinken.(?)
Welk kanaal klinkt bij jou het meeste als je 2210?
En dan het scheurkanaal hè.

pol
10 september 2008, 13:21
Speciaal gewikkeld (andere taps/etc.), bestaande/zeer goed klinkende trafo-set opgestuurd in het verleden om te laten clonen en ook andere op mijn specs laten maken, die andere trafo's die er lagen worden binnenkort gecloned.

de amptech waar ik ga wikkelt zelf ook trafo's.
Zitten er in dichter in de buurt ook geen bedrijven die nog uitstekende trafo's maken ? zo ingewikkeld zit zo'n ding toch niet in mekaar.

Chris Winsemius
10 september 2008, 22:17
de amptech waar ik ga wikkelt zelf ook trafo's.
Zitten er in dichter in de buurt ook geen bedrijven die nog uitstekende trafo's maken ? zo ingewikkeld zit zo'n ding toch niet in mekaar.

Na het uitproberen van diverse merken trafo's (voor duizenden dollars toen ie nog niet zo laag stond...) kwam ik bij m'n favo merk uit...

Zullen nog wel wat Europese trafo-makers zijn die ik niet ken maar "hier in de buurt" of goedkopere usa/canada-trafo's deden het gewoon niet voor mij. Daarnaast kan m'n huidige trafo-leverancier veel verschillende modellen leveren en ook spoelen en kunnen ze trafo's gewoon goed/exact clonen.

Ik weet niet of trafo's wikkelen simpel is of niet maar kwaliteitsverschillen zijn duidelijk hoor- en voelbaar.

svdijk
11 september 2008, 18:12
Nog een vraagje aan Svdijk:
Hoe en/of waarom ben je op het idee gekomen om juist deze componenten te vervangen/modden?
Ik las op het JVMForum (http://jvmforum.com/viewtopic.php?t=1487&postdays=0&postorder=asc&start=15) dat het OD1 kanaal nu (nog) meer als een JCM800 2203 klinkt.
Ik vond dit eigenlijk altijd al maar gebruik toch Crunch red ondertussen hiervoor.
Alhoewel ik de 2205 en 4212 heb die toch lichtelijk anders zijn/klinken.(?)
Welk kanaal klinkt bij jou het meeste als je 2210?
En dan het scheurkanaal hè.

Ik had een paar redenen voor de mod; ik vond dat OD1 en OD2 te weinig laag hadden, het crunch-kanaal te los was in het laag, en de feedback vond ik niet erg muzikaal.
Van MM trafo's wist ik dat die in ieder geval meer laag en een strak laag geven, en dat het geluid openener en gedefinieerder wordt.
Door een choke in het circuit te plaatsen ipv de dikke weerstand, voelt de versterker minder stug aan, vooral op wat hogere volumes.
Dit alles kan ik idd bevestigen!

Ik had gisteren allebei m'n tops mee naar de repetitie (de JVM en de JCM800 2210), dus kon ze mooi vergelijken.
Ik had hiervoor wel weer even de originele EL34 buizen in de JVM teruggezet ipv de KT77, voor een eerlijker vergelijk.
OD1 oranje met de gain op 3,5, en de toonregeling rond de 5 voor alle pots (incl. de resonance en presence), leek het meeste op m'n JCM800, die met de gain op 10 (boost-kanaal) en kanaal-volume op 10, bas op 8, mid op 1.5, treble op 2.5, en de presence op 5.
Toch heeft de JVM wat meer mid, en is controleerbaarder.
De 800 klinkt rauwer, en minder strak in het laag, en 'bijt' wat meer. Beide geweldige versterkers overigens!!

svdijk
11 september 2008, 18:13
Wanneer had je ze besteld?

Ik denk een week of vijf geleden?! Weet het niet meer precies eerlijk gezegd.
Het duurde ongeveer twee weken na het bestellen dat ze binnen waren.

Henri H
11 september 2008, 19:23
Bedankt voor je uitleg Svdijk. Erg duidelijk.
Alleen, hoe weet je welke choke je moet hebben?
Is de mod een beetje te doen als je met de soldeerbout en een vijl overweg kunt?
Misschien dat ik het ook wel ga doen.
Maar eerst maar 's kijken of ik de JVM weer kan laten klinken zoals het hoort want nu is het 3 x niks. :(
Morgen ga ik naar de shop om hem te vergelijken met een nieuwe aldaar.
Mocht het idd niet aan m'n oren liggen dan gaat ie wat mij betreft linea recta weer naar Voerman.

BTW. JCM 800 met Gain en volume op 10 is ook wel lekker he? :D
Waar heb je de master dan op staan?
En wat vindt de rest van de band daarvan? :P

svdijk
11 september 2008, 20:15
Bedankt voor je uitleg Svdijk. Erg duidelijk.
Alleen, hoe weet je welke choke je moet hebben?
Is de mod een beetje te doen als je met de soldeerbout en een vijl overweg kunt?
Misschien dat ik het ook wel ga doen.
Maar eerst maar 's kijken of ik de JVM weer kan laten klinken zoals het hoort want nu is het 3 x niks. :(
Morgen ga ik naar de shop om hem te vergelijken met een nieuwe aldaar.
Mocht het idd niet aan m'n oren liggen dan gaat ie wat mij betreft linea recta weer naar Voerman.

BTW. JCM 800 met Gain en volume op 10 is ook wel lekker he? :D
Waar heb je de master dan op staan?
En wat vindt de rest van de band daarvan? :P


Ik heb gewoon aan Xavier (Dr Tube) gevraagd welke choke het beste past bij de JVM, en dat was de MC-10H, dat werd trouwens bevestigd door Mercury Magnetics zelf.
Chris weet hier volgens mij ook erg veel vanaf!!
De mod is goed te doen: nummer de stekkerpennen vantevoren goed, en maak zoals ik, wat foto's, dan kan er eigenlijk niks mis gaan. En check de bias na de mod.
Het lastigste was de draadbussen verwijderen waarmee de originele trafo vastzat.
Succes ermee in ieder geval, en ik hoop dat je je probleem opgelost krijgt!

De mastervolume van de JCM800 komt nooit niet veel hoger als 1 (!!!!!!), dit is meestal al net iets te hard op de repetitie. Volume op 2 is al oorlogssterkte, en wordt je iedere kroeg uitgejaagt!!
De rest van de band kent me intussen wel, dus die denken; laat um maar!!

Groet, Stefan

Chris Winsemius
11 september 2008, 20:56
Chris weet hier volgens mij ook erg veel vanaf!!

Valt wel mee :D , DrTube is trouwens met MM begonnen na het horen van wat (gemodde) amps met MM trafo's van CMW...

Die MM 10H spoel is zeer ok en de dc-weerstandswaarde komt vaak ook overheen met de waarde v/d te vervangen weerstand, iig. bij DSLs/TSls.

Misschien post ik binnenkort wat over 'n MM-OT-upgrade in 'n VM maar die "mod" gebeurt tegelijkertijd met het tunen v/h VM-circuit zelf

ben vanhoof
11 september 2008, 21:01
Ik had een paar redenen voor de mod; ik vond dat OD1 en OD2 te weinig laag hadden, het crunch-kanaal te los was in het laag, en de feedback vond ik niet erg muzikaal.
Van MM trafo's wist ik dat die in ieder geval meer laag en een strak laag geven, en dat het geluid openener en gedefinieerder wordt.
Door een choke in het circuit te plaatsen ipv de dikke weerstand, voelt de versterker minder stug aan, vooral op wat hogere volumes.
Dit alles kan ik idd bevestigen!

Ik had gisteren allebei m'n tops mee naar de repetitie (de JVM en de JCM800 2210), dus kon ze mooi vergelijken.
Ik had hiervoor wel weer even de originele EL34 buizen in de JVM teruggezet ipv de KT77, voor een eerlijker vergelijk.
OD1 oranje met de gain op 3,5, en de toonregeling rond de 5 voor alle pots (incl. de resonance en presence), leek het meeste op m'n JCM800, die met de gain op 10 (boost-kanaal) en kanaal-volume op 10, bas op 8, mid op 1.5, treble op 2.5, en de presence op 5.
Toch heeft de JVM wat meer mid, en is controleerbaarder.
De 800 klinkt rauwer, en minder strak in het laag, en 'bijt' wat meer. Beide geweldige versterkers overigens!!


Grappig, zo gebruik ik excact mn jvm (od1 oranje). De presence staat bij mij wel op 3 kwart en de bas ook. De level staat ook ietsje verder open. Kvind eig ook dat hij vrij weinig bas geeft. Ik zou echt weleens mijn jvm naast de jouwe willen testen om te weten of die mods de moeite waard zijn...

Henri H
11 september 2008, 23:56
..... Ik zou echt weleens mijn jvm naast de jouwe willen testen om te weten of die mods de moeite waard zijn...JVM - meeting? :D

iWishmaster
12 september 2008, 10:28
Ik had een paar redenen voor de mod; ik vond dat OD1 en OD2 te weinig laag hadden, het crunch-kanaal te los was in het laag, en de feedback vond ik niet erg muzikaal.
Van MM trafo's wist ik dat die in ieder geval meer laag en een strak laag geven, en dat het geluid openener en gedefinieerder wordt.
Door een choke in het circuit te plaatsen ipv de dikke weerstand, voelt de versterker minder stug aan, vooral op wat hogere volumes.
Dit alles kan ik idd bevestigen!
Toch vraag ik me af hoe het nou komt dat een Choke het geluid verandert ... Ik snap wat er gebeurt (LC filter die de voedingsspanning netter afvlakt), dus wat ik me voor kan stellen is dat er in ieder geval minder 100 Hz ruis in het geluid zit. Maar voor de rest? Wat versta je onder 'minder stug'?

svdijk
12 september 2008, 12:02
Toch vraag ik me af hoe het nou komt dat een Choke het geluid verandert ... Ik snap wat er gebeurt (LC filter die de voedingsspanning netter afvlakt), dus wat ik me voor kan stellen is dat er in ieder geval minder 100 Hz ruis in het geluid zit. Maar voor de rest? Wat versta je onder 'minder stug'?

Een choke veranderd het geluid niet, maar je merk het met spelen.

Yves Pexsters / TAS
12 september 2008, 12:16
Toch vraag ik me af hoe het nou komt dat een Choke het geluid verandert ...

Een choke veranderd het geluid niet, maar je merk het met spelen

Blijkbaar verandert er toch wel iets ;-)
Interessant topic ! Voeding wordt vaak op t eerste zicht gezien als iets dat naast de versterker staat…dat de nodige electriciteit geeft om het ding te doen werken. Als je versterker reduceert tot "een modulerende voeding" want in de basis is het is niet meer dan dat, zouden de eigenschappen van de voeding wel eens klankbepalender kunnen zijn dan een eerste vermoeden aangeeft.
Ik herinner me dat ik me ooit eens heb beziggehouden om de inwendige weerstand van EL34’s te meten/berekenen in een gitaar amp circuit en tot de vaststelling kwam dat je vergeleken met de datasheet op beduidend lagere waarden uitkwam, een Ri waarde iets tussenin een pentode- en triodeinstelling. De reden hiervoor bleek te zijn dat de spanning op het schermrooster nogal mee inzakte samen met de anodespanning zodra de versterker uitgestuurd werd. Een choke werkt dit fenomeen in zekere zin tegen, des te hoger de inductie de choke, des te stabieler de schermroosterspanning, des te hoger de bronimpedantie van de eindbuizen tav de uitgangstransformator. Ik heb er klankmatig zelf niet verregaand mee geëxperimenteerd maar kan me moeilijk inbeelden dat het al dan niet aanwezig zijn, en de karakteristieken van een choke in de voeding geen invloed zou hebben op de respons van een amp…en minder gedempt of minder stug zoals svdijk het uitdrukt lijken het logische gevolg van de aanwezigheid van een choke.

guitaraddict
12 september 2008, 12:29
er in ieder geval minder 100 Hz ruis in het geluid zit.

Wat bedoel je hiermee ?

Bedoel je soms 50 Hz brom ?


Alf

iWishmaster
12 september 2008, 12:44
er in ieder geval minder 100 Hz ruis in het geluid zit.
Wat bedoel je hiermee ?
Bedoel je soms 50 Hz brom ?
Alf
De gelijkrichter verdubbelt de frequentie, dus er staat een 100 Hz rimpel op de DC voedingsspanningen, geen 50 Hz. 50 Hz brom komt van de power tranformer en van de filamentvoedingen (mits AC), 100 Hz brom komt via de voeding op de plaat.



Blijkbaar verandert er toch wel iets ;-)
Interessant topic ! Voeding wordt vaak op t eerste zicht gezien als iets dat naast de versterker staat…dat de nodige electriciteit geeft om het ding te doen werken. Als je versterker reduceert tot "een modulerende voeding" want in de basis is het is niet meer dan dat, zouden de eigenschappen van de voeding wel eens klankbepalender kunnen zijn dan een eerste vermoeden aangeeft.
Ik herinner me dat ik me ooit eens heb beziggehouden om de inwendige weerstand van EL34’s te meten/berekenen in een gitaar amp circuit en tot de vaststelling kwam dat je vergeleken met de datasheet op beduidend lagere waarden uitkwam, een Ri waarde iets tussenin een pentode- en triodeinstelling. De reden hiervoor bleek te zijn dat de spanning op het schermrooster nogal mee inzakte samen met de anodespanning zodra de versterker uitgestuurd werd. Een choke werkt dit fenomeen in zekere zin tegen, des te hoger de inductie de choke, des te stabieler de schermroosterspanning, des te hoger de bronimpedantie van de eindbuizen tav de uitgangstransformator. Ik heb er klankmatig zelf niet verregaand mee geëxperimenteerd maar kan me moeilijk inbeelden dat het al dan niet aanwezig zijn, en de karakteristieken van een choke in de voeding geen invloed zou hebben op de respons van een amp…en minder gedempt of minder stug zoals svdijk het uitdrukt lijken het logische gevolg van de aanwezigheid van een choke.

Dat klinkt aannemelijk. De spoel vergroot dus de buffer waardoor de signaalruisverhouding bij piekbelastingen beter intact blijft. Een spoel reageert namelijk sneller op een verandering in belastig dan een RC combinatie.

Hoe het direct invloed op het geluid weet ik niet, maar het zou kunnen resulteren in minder 'fuzziness'? En misschien wat betere/andere dynamiek/attack, aangezien de weerstandsverhouding van de plaat ten opzichte van de OT stabiel blijft.

Ik weet niet bijzonder veel van buizen(amps), maar wel het één en ander van elektrotechniek en vind dit topic steeds interessanter worden :). Iemand een idee of deze conclusies met het verhaal van Ivers zouden kunnen kloppen?

Chris Winsemius
12 september 2008, 15:41
Ik weet niet bijzonder veel van buizen(amps), maar wel het één en ander van elektrotechniek en vind dit topic steeds interessanter worden :). Iemand een idee of deze conclusies met het verhaal van Ivers zouden kunnen kloppen?

Ik vind dat Yves een aantal zeer correcte dingen meldt.

Simpelste verklaring betreffende part-swaps: ga op je oren en gevoel af, beste "meetinstrumenten" die er zijn imho.

Dude
13 september 2008, 19:21
oeeeeh mijn jvm krijgt morgen van vernet nieuwe buisjes....

spannend spannend !!!




gister wel een onwijs lekkere sound trouwens, vaag hoor, 4 weken achter elkaar me kapot staan ergeren aan een kut live sound en de laatste in een serie van 5 klinkt het ineens onwijs geweldig, zelfde settings en al.... :dontgeti:

Henri H
13 september 2008, 20:06
..... vaag hoor, 4 weken achter elkaar me kapot staan ergeren aan een kut live sound en de laatste in een serie van 5 klinkt het ineens onwijs geweldig, zelfde settings en al.... :dontgeti:Ik had het tegenovergestelde: was helemaal goed met het geluid tot zo'n anderhalve week geleden. Ik miste wat gain en wat scherpte en ja, toch vooral gain en helderheid ofzo. Snap er niks van maar sinds eergisteren doet ie het weer prima. :confused:

sjaak1990
13 september 2008, 22:16
Gefeliciteerd met je succesvolle mod.
Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met de "bite" van het geluid.
Zelf heb ik een marshall dsl 50, en veel mensen vinden het overdrive kanaal te schel enzo, hij is op laag volume wel een beetje te dun wat zo'n tranny wss grotendeels oplost...
Is hij nog steeds zo lekker fel? Of is dat toch minder. Ik houd namelijk zelf wel erg van dat felle.

svdijk
14 september 2008, 13:30
Gefeliciteerd met je succesvolle mod.
Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met de "bite" van het geluid.
Zelf heb ik een marshall dsl 50, en veel mensen vinden het overdrive kanaal te schel enzo, hij is op laag volume wel een beetje te dun wat zo'n tranny wss grotendeels oplost...
Is hij nog steeds zo lekker fel? Of is dat toch minder. Ik houd namelijk zelf wel erg van dat felle.

Dat blijft hetzelfde, je plectrumaanslag is zelfs nog wat duidelijker te horen.
Wat wel echt veranderd is de diepte die iedere noot meekrijgt, of het nou een hoge, of lage noot is, er zit overal een flinke druk achter!!
Dit is trouwens iets wat ik alleen ken van dure versterkers als Soldano e.d.!!
Ik heb gehoord dat dit bij een DSL ook een geweldige mod is, je moet ook hier de MC-10H choke nemen, en niet het andere type, (het 3H type) heb wel eens ergens gelezen dat de bite dan weg is, en je een wat ouderwetsere (lossere) sound krijgt.

Na een paar weken spelen met de gemodde JVM, begint het ding echt steeds geweldiger te klinken, het is echt ongelooflijk hoe diep en rijk de sound geworden is, zowel clean, low-gain en high-gain!!
M'n ouwe Strat klinkt ook veel beter nu, je hebt in een handomdraai een echte SVR-sound (OD1 groen, gain op 4, middelste element v.d. Strat), en met één druk op de knop een zingende high-gain Malmsteen leadsound(OD1 oranje, gain op 4, halselement).
Meestal speel ik trouwens op m'n custom-shop Les Paul Classic.
In m'n JCM800 cabs zitten op dit moment trouwens V30's.

iWishmaster
14 september 2008, 17:34
Ik heb pas op de 410c (combo) gespeeld en vond dat toch wel erg lekker klinken. Nadeel is datie gewoon echt te zwaar is om 2 trappen op en af te dragen ...

Maargoed, ik ga binnenkort de head bestellen, ben er alleen nog niet over uit wat voor een cab. Ik heb een bogner 1x12" staan, met een V30 waar ik best tevreden over ben, heb er alleen nooit met de JVM over gespeeld (60W is ook aan de krappe kant). Ik zit te twijfelen om er een 1x12" bij te kopen of een 2x12" en die bogner voor mn zelfbouwprojecten te houden. Misschien voorlopig maar 2 eindbuizen eruit om te voorkomen dat ik mn cab opblaas en later maar weer andere cabs gaan testen.

Heeft er iemand anders nog ideen? Ik zoek een ouderwetse hardrock / classic rock / oldskool metal sound (Iron Maiden, Slash, beetje oude metallica tussendoor). Ik houd niet van een schelle, fuzzy sound: mooi rond en warm, met een uitstapje naar stevig en schreeuwend.

Baker
14 september 2008, 18:16
Na een paar weken spelen met de gemodde JVM, begint het ding echt steeds geweldiger te klinken, het is echt ongelooflijk hoe diep en rijk de sound geworden is, zowel clean, low-gain en high-gain!!.

Heb je ook een A/B test gedaan met een ongemodde JVM?

svdijk
14 september 2008, 20:35
Heb je ook een A/B test gedaan met een ongemodde JVM?

Ga ik binnenkort bij Frans (Juke Box) in Boekel doen, daar heb ik m'n JVM ook gekocht, en die was ook benieuwd naar het resultaat.
Ik laat jullie tzt weten hoe die A/B test is gegaan.

Dude
15 september 2008, 09:43
Oeeeh nieuwe tungsol eindbuisjes bij vernet laten doen.. en nog 2,5 maand wachten op de volgende gig/repetitie.
Bij vernet thuis kwam dr lekker geluid uit (vernet speelt een aardig stukje 80's metal :satisfie: ), maar geen idee nog hoe die klinkt op oorlogssterkte over eigen materiaal.

wachten.... zo frustrerend !

iWishmaster
15 september 2008, 10:02
Ga ik binnenkort bij Frans (Juke Box) in Boekel doen, daar heb ik m'n JVM ook gekocht, en die was ook benieuwd naar het resultaat.
Ik laat jullie tzt weten hoe die A/B test is gegaan.
Als dat nou toevallig een keer doordeweeks laat op de middag (na 4 uur ofzo) of op een vrijdagavond / zaterdag heb ik wel interesse om ook even langs te komen bij jukebox. Is maar een klein half uurtje rijden vanaf mijn werk en ik ben erg nieuwsgierig naar het verschil!

robostrat
15 september 2008, 10:21
mm, mijn interesse is ook gewekt...
wat svdijk beschrijft is precies wat ik een beetje mis in de jvm, hoewel ik over een 2*12 speel dacht ik dat dat dit hieraan lag ( weinig laag, minder strak om het zo maar te omschrijven )
was van mening dat een 4 * 12 dit ( deels ) zou oplossen?

svdijk
15 september 2008, 18:13
mm, mijn interesse is ook gewekt...
wat svdijk beschrijft is precies wat ik een beetje mis in de jvm, hoewel ik over een 2*12 speel dacht ik dat dat dit hieraan lag ( weinig laag, minder strak om het zo maar te omschrijven )
was van mening dat een 4 * 12 dit ( deels ) zou oplossen?

Dit los je idd deels op met een 4x12.
Je zou ook nog de EL34's kunnen vervangen door KT77 eind buizen, die geven ook wat meer laag.

Henri H
15 september 2008, 19:19
Ik gebruik o.a. de G12T 75 speakers van m'n JCM 800 combo maar heb absoluut geen last van te weinig laag.
Ook met m'n 4 x 12 Greenbacks heb ik ruim laag genoeg.
Toch ben ik geïnteresseerd in de mod maar wacht er wel mee totdat m'n garantie is afgelopen....

Dude
15 september 2008, 20:16
is het nou bij meerdere jvm's zo dat clean en crunch bakken meer druk/laag hebben op gig volume dan de beide overdrijf kanalen of heb ik gewoon een rare jvm, thuis merk ik dr weinig van maar zodra je het volume wat opendraait (zeg master boven 3) merk ik het echt wel.

gebruik de od kanalen niet live btw

svdijk
15 september 2008, 20:21
is het nou bij meerdere jvm's zo dat clean en crunch bakken meer druk/laag hebben op gig volume dan de beide overdrijf kanalen of heb ik gewoon een rare jvm, thuis merk ik dr weinig van maar zodra je het volume wat opendraait (zeg master boven 3) merk ik het echt wel.

gebruik de od kanalen niet live btw

Je hebt geen rare JVM, het klopt wel dat het clean en crunch meer laag en druk hebben.
Alleen in die van mij is dat probleem dus verholpen!!

andoni
15 september 2008, 21:06
is het nou bij meerdere jvm's zo dat clean en crunch bakken meer druk/laag hebben op gig volume dan de beide overdrijf kanalen of heb ik gewoon een rare jvm, thuis merk ik dr weinig van maar zodra je het volume wat opendraait (zeg master boven 3) merk ik het echt wel.

gebruik de od kanalen niet live btw
Heb ik met mijn DSL100 ook, vervelend is dat met die gedeelde EQ, want clean mag bij mij best helder en sprankelend zijn, terwijl ik voor het high gain riff werk wel hou van het nodige betonnen laag.

In dat opzicht is mijn Rectifier met 3 gescheiden EQ's waarvan de knoppen echt werken echt een verademing.

Dude
15 september 2008, 21:27
Je hebt geen rare JVM, het klopt wel dat het clean en crunch meer laag en druk hebben.
Alleen in die van mij is dat probleem dus verholpen!!

Dat is nu dus echt 100% verdwenen joh ?

godgloeiende.... dus gewoon echt vergelijkbaar qua druk en laag als bij de eerste 2 kanalen.

waarom meld je dit nou hier zakkenwasser..... nou wil ik dat dus ook he ! En ik zit al zo krap,

omennabijde225eurotoch??? GAS

Henri H
15 september 2008, 22:58
hehe, master boven de 3 = enorme pijn aan je oren!
Ik kom niet boven de 2 meestal, blaas iedereen weg. :D
Je hebt met de JVM een gescheiden EQ dus je zou er zo wat bas bij in kunnen draaien toch?
Misschien zelfs wat meer resonance op de OD kanalen (alhoewel met greenbacks?) en dan op het clean en crunch kanaal wat minder bas erin?
Maar ja, t klopt wel een beetje. Heb ook enorm zin om die portemonnee van mij 's weer flink te plunderen. ;)
Ik heb alweer een paar avonden in m'n keldertje zitten spelen, vooral veel oude Metallica-nummers mee zitten spelen.
OD2 Orange leent zich daar erg goed voor imo. :D
De vage problemen van vorige week zijn compleet verdwenen, is me nog steeds een raadsel net als het geval met die powermax die ze bij de importeur hebben "opgedraaid".

ben vanhoof
16 september 2008, 09:43
Pijn aan de oren met master boven 3? Zo speel ik thuis altijd, wil ik eens lekker rocken staat hij op 5 (crunch kanaal level op 7). Ik speel wel in een garage, mss dat dat er ook wel mee te maken heeft.

Henri H
16 september 2008, 09:58
Ik heb de master wel 's op 10 gehad in een ruimte met een systeemplafond (kanaal volume op 5 ongeveer).
Het gruis trilde ertussen door. Het leek wel of het sneeuwde. :)
Is wel 's lekker idd maar ik had wel 3 dagen last van een piep in m'n oren.

sjaak1990
16 september 2008, 11:02
Dat blijft hetzelfde, je plectrumaanslag is zelfs nog wat duidelijker te horen.
Wat wel echt veranderd is de diepte die iedere noot meekrijgt, of het nou een hoge, of lage noot is, er zit overal een flinke druk achter!!
Dit is trouwens iets wat ik alleen ken van dure versterkers als Soldano e.d.!!
Ik heb gehoord dat dit bij een DSL ook een geweldige mod is, je moet ook hier de MC-10H choke nemen, en niet het andere type, (het 3H type) heb wel eens ergens gelezen dat de bite dan weg is, en je een wat ouderwetsere (lossere) sound krijgt.

Bedankt voor de reactie:)
Ik zat ook aan de mod te denken, alleen ben ik dus bang om die bite te verliezen.
Had gedacht dat de verschillen tussen jvm en dsl niet zo groot te zijn omdat het in grote lijnen de zelfde versterkers zijn waarbij de dsl natuurlijk veel simpeler is.
Natuurlijk is een ouderwetsere lossere sound ook niet echt mis, zal dan dus wat meer richting jcm 800 gaan wat natuurlijk best logisch is want deze is gewoon gemaakt met betere kwaliteit onderdelen waaronder dus vooral de transformator veel verschil maakt.

Henri H
16 september 2008, 16:38
Vond deze website: http://www.voodooamps.com/home/Modifications/AmpModsUpgrades/MarshallMods/JVM410H/tabid/170/Default.aspx

Het valt me op dat veel van onderstaande termen ook door Stefan genoemd zijn.
Als ik het zo allemaal 's lees MOET die mod er echt komen terwijl ik nu, zonder mod, al zo tevreden ben.....

# Clean tones are warmer / deeper, Mids are focused & Highs are more airy / chimey
# Background noise is greatly reduced on gain channels
# All gain levels are useable
# Unwanted feedback at higher gain levels is removed
# Reduced fuzzy / buzzy distortion characteristics
# Improved clarity & definition on distorted tones
# Improved articulation & touch response
# Bottom end is improved - Tight / responsive & fun to play on
# Highs are more transparent - Less harshness
# EQ sections are more active, flexible & musical
# Over all frequency response is better balanced / more even sounding
# You will cut through the mix better live & in the recording studio

# Enhanced quality / depth of tone
# Vastly increased sustain - leads are much more liquid like & fluid
# Effortless Pinch / artificial harmonics
# Greatly improved articulation & definition
# Enhanced / richer bass response
# Increased even-order harmonics (IE: sounds much more musical)
# Massive rhythm tones - when you hit a chord it's there immediately
# Increased headroom (cleans stay cleaner & louder at gigging/stage volumes)

iWishmaster
16 september 2008, 16:59
Wat veranderd er dan allemaal met alleen de standaard mod? $195 voor alleen een choke lijkt me niet en de OT wordt vervangen in het deluxe pakket ...

ben vanhoof
16 september 2008, 17:55
Ik heb de master wel 's op 10 gehad in een ruimte met een systeemplafond (kanaal volume op 5 ongeveer).
Het gruis trilde ertussen door. Het leek wel of het sneeuwde. :)
Is wel 's lekker idd maar ik had wel 3 dagen last van een piep in m'n oren.

Komt wrsch door het schelle van je 1960a :p, mn engl heeft dat niet.
Ik vind wel dat er vanaf 5 echt weinig volume bijkomt tov 10, je hebt gewoon wat meer scheur en wat meer dynamiek. De versterker gaat wat losser klinken vind ik.

Dude
16 september 2008, 19:41
Pijn aan de oren met master boven 3? Zo speel ik thuis altijd, wil ik eens lekker rocken staat hij op 5 (crunch kanaal level op 7). Ik speel wel in een garage, mss dat dat er ook wel mee te maken heeft.


dat zijn mijn live instellingen in kroegjes, master iets lager en level ietsje verder maar dat maakt qua eindvolume niet zo uit. Ik heb dan aardig flapperende broekspijpen op het halselementje van mn lespaul hoor, medelijden met jouw buren heb ik wel :rockon:

Dude
17 september 2008, 19:28
Hey SvDijk

jij biast je jvm zelf he ?

doe je dat op deze manier ? (http://www.jvmforum.com/viewtopic.php?t=237) of anders, ik heb nu gezien hoe het moet en weet welke waarden ik ongeveer aan kan houden dus ga het volgende keer maar eens zelf proberen met dat adaptertje....

Chris Winsemius
17 september 2008, 22:11
Wat veranderd er dan allemaal met alleen de standaard mod? $195 voor alleen een choke lijkt me niet en de OT wordt vervangen in het deluxe pakket ...

Trace van VoodooAmps (goeie vriend van mij) mod eerst het circuit zelf, trafo/spoel-upgrade is als extra mogelijk. Hier idem-dito ;)

svdijk
18 september 2008, 17:08
Hey SvDijk

jij biast je jvm zelf he ?

doe je dat op deze manier ? (http://www.jvmforum.com/viewtopic.php?t=237) of anders, ik heb nu gezien hoe het moet en weet welke waarden ik ongeveer aan kan houden dus ga het volgende keer maar eens zelf proberen met dat adaptertje....

Hey Dude,

Je hebt bij de JVM alleen een goede multimeter nodig om de bias af te stellen, en natuurlijk een goede set gematchte buizen.
De spanning die je afleest, is ook de ruststroom die er loopt, dus 60mA (=30mA per buis) per kant is ook 60mVolt.
De afgestelde waarde moet ergens tussen de 60mA en 70mA liggen bij de JVM, en moet aan beide zijden zo gelijk mogelijk zijn.

Ik heb gisteren trouwens nog even het crunch rood tegen het OD1 groen kanaal getest.
Het crunch heeft nog steeds iets meer diepte, hoewel er erg weinig verschil meer tussen zit.
Ik gebruikte altijd OD1 groen voor m'n crunch-sound, omdat ik die veel strakker vond klinken.
Het crunch-kanaal klinkt nu wel een stuk strakker dan voor de mod, en de OD-kanalen hebben meer laag en druk gekregen.

Henri H
18 september 2008, 19:45
Volgens het JVM forum zijn gematchte buizen niet echt noodzakelijk (dacht ik daar gelezen te hebben).

Dude
18 september 2008, 20:15
ik geloof dat vernet mijn tungsol el34 buisjes op 35 mv heeft gezet, hij klinkt lekker iig, net even op kindvriendelijkblijfingodsnaamslapen volume in de huiskamer zitten klooien, leuk hoor ! ben weer blij !

svdijk
15 november 2008, 20:36
Nou, ik ben vandaag eindelijk bij Frans (Juke-Box) langsgeweest, om m'n gemodde JVM tegen een originele te testen!
Ik had beide JVM's hetzelfde afgesteld, en aangesloten op een Kool&Elfring 4x12" cab met V30's (geweldig cabinet trouwens!!), de gitaar was een Gibson SG Custom.
We waren eigenlijk allemaal (Frans, Daan en ik) best wel overrompeld hoe groot het verschil was tussen de twee.
De originele klonk vlakker en minder levendig, had veel minder laag, en het mid was minder dik.
Het grootste verschil zat 'm in OD2; op de originele, een voor mij vrij onbruikbaar kanaal, maar met de JVM met Mercury Magnetics is dit een geweldig kanaal geworden, zeer strak en gefocused, met een prachtig (beetje gescooped) mid, en een laag waar de broekspijpen letterlijk van begonnen te waaien, en dat lukte dus echt niet met de originele.
Verder klinken de OD kanalen zowiezo veel authentieker (Marshall JCM800), en de versterker heeft behoorlijk wat meer dynamiek, klink cleaner, en heeft meer mid-hoog, zonder er pijn van in de oren te krijgen.
Ik speel al weer een tijdje met de gemodde JVM, en heb er al behoorlijk wat optredens mee gedaan, en vind het altijd een geweldig ding om mee te spelen, maar het is wel leuk om te horen wat het verschil nu eigenlijk werkelijk is!!
Bevestigd voor mij in ieder geval dat het een goede keuze is geweest om m'n JVM met Mercury Magnetics te modificeren!

Mitch
15 november 2008, 20:41
Kijk, een duidelijke test. Cool, gefeliciteerd met het resultaat!

Henri H
15 november 2008, 21:14
Ik ben zeer benieuwd!
Mijn JVM krijgt één dezer dagen ook deze mod (terwijl m'n garantie periode nog niet is afgelopen :o). De onderdelen via Dr. Tube zijn binnen in ieder geval.
Heeft een week of 3 geduurd.
Ik gebruikte OD1 en ook OD2 al wel maar ze kunnen beide wel een opkikker gebruiken denk ik.
Ik vind het originele OD2 kanaal zeker wel bruikbaar en dan vooral voor strakke Metal (Metallica).
OD1 gebruik ik voor leads.
Beide OD kanaal volumes moeten in verhouding wel een stuk harder worden ingesteld als het crunch kanaal maar da's gelukkig geen enkel probleem met de hoeveelheid knoppen. ;)

svdijk
16 november 2008, 13:34
Ik ben zeer benieuwd!
Mijn JVM krijgt één dezer dagen ook deze mod (terwijl m'n garantie periode nog niet is afgelopen :o). De onderdelen via Dr. Tube zijn binnen in ieder geval.
Heeft een week of 3 geduurd.
Ik gebruikte OD1 en ook OD2 al wel maar ze kunnen beide wel een opkikker gebruiken denk ik.
Ik vind het originele OD2 kanaal zeker wel bruikbaar en dan vooral voor strakke Metal (Metallica).
OD1 gebruik ik voor leads.
Beide OD kanaal volumes moeten in verhouding wel een stuk harder worden ingesteld als het crunch kanaal maar da's gelukkig geen enkel probleem met de hoeveelheid knoppen. ;)

Hey H.Huisjes, hier ga je zeker geen spijt van krijgen!
Wat kanaal volumes betreft, het crunch-kanaal staat bij mij op 6, OD1 op 7 en OD2 op 8, dan kloppen de volumes met elkaar. Is bij mij dus ook.
Ik had gisteren de originele JVM ook zo ingesteld, en daar klopte dit ook precies wat volumes betreft.
Ik heb ook altijd alle kanalen van de JVM gebruikt, maar b.v een Strat op OD2 klonk nooit, terwijl ik hier nu een moddervet geluid uitkrijg, zelfs uit m'n oude Strat!! (Ik speel meestal met een Les Paul Classic).
Als je JVM gemod is, zul je direct verschil horen, maar het wordt pas echt duidelijk hoe groot dit verschil is, wanneer je deze langs een originele uittest!
Succes ermee!!

Dude
16 november 2008, 13:46
he verdomme...

ik had me net over deze gas bui heengezet. Toch maar weer even wat gage apart zetten dan deze maanden.

Henri H
16 november 2008, 16:14
....Wat kanaal volumes betreft, het crunch-kanaal staat bij mij op 6, OD1 op 7 en OD2 op 8, dan kloppen de volumes met elkaar....OD1 en 2 staan bij mij allebei op 4 en de crunch op 3.
Master 1 staat dan weer op 3. Dit is het oefenruimte (en meestal ook podium) volume voor mij.
Eerder had ik crunch op 5 en OD1 en 2 op 6 à 7 maar ik heb het idee dat het beter klinkt zoals ik het nu heb.
Als het goed is krijg ik de JVM begin van a.s. week weer gemod terug.
Spannend!

Renin
17 november 2008, 11:09
Hej, dit klinkt interessant voor een dsl50. Iemand soundclips? Ik vind de clips van youtube geen geweldige kwaliteit namelijk. Kwanta kosta voor het installeren hiervan? (mag ook per pm)

Even de site gecheckt van Mercury en ik heb een vraag voor de deskundigen:

Wat is nu het verschil tussen een output transformer, een power transformer en een zgn fatstack?

DaWi
17 november 2008, 12:50
Mooie mod, ik heb dit topic door gelezen, maar jat het heel eventjes :P.

Ik ben echt een noob op dit gebied, maar als ik goed begrijp is het veranderen van je trafo hetzelfde als het veranderen van je voeding in een computer; meer stroom = meer rekenvermogen? In dit geval meer stroom = beter geluid?

Chris Winsemius
17 november 2008, 13:25
Hej, dit klinkt interessant voor een dsl50. Iemand soundclips? Ik vind de clips van youtube geen geweldige kwaliteit namelijk. Kwanta kosta voor het installeren hiervan? (mag ook per pm)

Even de site gecheckt van Mercury en ik heb een vraag voor de deskundigen:

Wat is nu het verschil tussen een output transformer, een power transformer en een zgn fatstack?

- Outputtransformer (OT): uitgangstransformator, koppelt eindbuizen aan de speaker, heeft meeste impact op de sound, weergave harmonischen, strakheid in het laag en de geluidskwaliteit op diverse volumes
- choke (smoorspoel): zit in de voeding (of niet maar kan dan vaak toegevoegd worden), heeft invloed op het (mid)laag en de feel
- powertransformer (PT): voedingstransformator, zet de netspanning om naar spanningen die voor de desbetreffende versterker benodigd zijn, heeft invloed op de feel, noot-separtie, etc.

FAT STACK: dikkere kern, meer power/betere laagweergave, minder hitte bij PTs.

Bij 'n trafo-upgrade (mits circuit ok) is de OT de 1e keuze, al dan niet icm. de choke. Als je nog 'n stap verder wilt gaan qua kwaliteits-verbetering dan is een PT-upgrade ook aan te raden.

Heb zelf al heel wat MMs gebruikt voor Fenders, Voxen, Marshalls, etc. Bij elk model verbetert de klank aanzienlijk als de originele trafo's van na +/- '70 zijn (verschilt 'n beetje per merk en model).

Henri H
17 november 2008, 13:26
....als ik goed begrijp is het veranderen van je trafo hetzelfde als het veranderen van je voeding in een computer; meer stroom = meer rekenvermogen? In dit geval meer stroom = beter geluid?Ik heb er ook niet veel verstand van maar volgens mij ligt het toch anders.
De OT zorgt ervoor dat het gitaarsignaal "zuiverder" wordt. Niet zozeer meer stroom.
Bij een PC maakt het ook niet uit; wat je PC sneller maakt is je CPU (Processor), (snel en veel) geheugen, moederbord en harde schijf.

Chris Winsemius
17 november 2008, 13:39
Bij de OT heeft het niet zo zeer met "stroom" te maken maar vooral met het type materiaal en manier van wikkelen. Qua impact is het te vergelijken met het vervangen van cheapo elementen op 'n goeie gitaar (hout, hardware, afstelling en constructie goed) door goeie; meer definitie, meer sustain, meer vetheid, minder "fuzz", betere klank en feel op lagere volumes (op 11 helemaal ;) ).

Dosmanos
17 november 2008, 15:07
Zouden MM trafo's voor een Marshall 2061X ook nog tot verbetering in tone leiden? Ik heb begrepen dat juist voor die modellen er alles aan gedaan is om tot de beste trafo's te komen. Ik weet dat vóór 2006 er duurzaamheidsproblemen waren, maar die zijn - meen ik - opgelost.

Chris Winsemius
17 november 2008, 15:36
Zouden MM trafo's voor een Marshall 2061X ook nog tot verbetering in tone leiden? Ik heb begrepen dat juist voor die modellen er alles aan gedaan is om tot de beste trafo's te komen. Ik weet dat vóór 2006 er duurzaamheidsproblemen waren, maar die zijn - meen ik - opgelost.

Bij de pre '06 modellen waren er problemen met de draad-isolatie van de trafo's bij de 18 en 20 Watters.

'n MM OT geeft iig. meer definitie in het laag en meer "balans" en de amp blijft ook op lagere volumes prettig klinken. Reageert ook beter op pedaaltjes.

PT: geeft de "vintage-correcte" spanningen af, wordt wat smoother en je krijgt meer noot-seperatie.

Daarnaast is het zo dat de rei. 2061X wat anders is qua circuit dan de echte oude 20 Watters en dat is ook aan te passen.

jacky
17 november 2008, 18:39
Zouden MM trafo's voor een Marshall 2061X ook nog tot verbetering in tone leiden? Ik heb begrepen dat juist voor die modellen er alles aan gedaan is om tot de beste trafo's te komen. Ik weet dat vóór 2006 er duurzaamheidsproblemen waren, maar die zijn - meen ik - opgelost.

hij klonk toch al zo goed ;-)

Dosmanos
17 november 2008, 20:21
Yo Jack..
Klopt.. vandaar ook de vraag, kan het me namelijk bijna niet voorstellen :-)

Chris Winsemius
17 november 2008, 21:09
Yo Jack..
Klopt.. vandaar ook de vraag, kan het me namelijk bijna niet voorstellen :-)

Check even het 20 Watt meeting topic ;)

Zonder dollen: van alle Marshall rei's vind ik zelf de 2061X het beste, ook qua trafo's op de PT na (veel te hoge spanning, EL84s worden te sterk belast).

ben vanhoof
17 november 2008, 21:19
Lost deze jvm mod ook het ruisprobleem op? Niet dat ik er echt problemen mee heb, maar draai je op een high gain kanaal je volumepot van je gitaar dicht blijft er toch wat ruis hangen en die zou ik eig graag weghebben

Chris Winsemius
18 november 2008, 15:49
Lost deze jvm mod ook het ruisprobleem op? Niet dat ik er echt problemen mee heb, maar draai je op een high gain kanaal je volumepot van je gitaar dicht blijft er toch wat ruis hangen en die zou ik eig graag weghebben

De hier beschreven mod houdt (volgens mij) alleen het vervangen v/d OT en het plaatsen v/e choke in.

Het ruis-probleem zit in het circuit zelf of in 'n buisje. Circuit is aan te passen om ruis wat te verminderen maar dat vergt dus 'n circuit-mod.

svdijk
18 november 2008, 20:17
Klopt wat Chris zegt, maar een buizenbak met zoveel gain mag best wel wat ruizen vind ik.
Bovendien vind ik het eigenlijk best wel meevallen met de ruis, als je de eerste 12AX7 vervangt door een goed geselecteerde 12AX7 voor de V1 positie.
Ik heb er een Tung Sol inzitten, en die ruist behoorlijk wat minder dan de originele Shuguang.
En waar Frans (van Juke-Box) en ik het wel mee eens waren: (ge)ruisloze buizenversterkers zijn voor mietjes!!

ben vanhoof
18 november 2008, 21:32
Ok binnenkort dan is een travo en choke bestellen. Installeren lijkt me niet zo moeilijk, dat moet ik zelf wel kunnen. Moet je dan die weerstand los solderen en de draadjes van de choke op die plaatsen vastmaken?

Orpheo
18 november 2008, 22:24
Klopt wat Chris zegt, maar een buizenbak met zoveel gain mag best wel wat ruizen vind ik.
Bovendien vind ik het eigenlijk best wel meevallen met de ruis, als je de eerste 12AX7 vervangt door een goed geselecteerde 12AX7 voor de V1 positie.
Ik heb er een Tung Sol inzitten, en die ruist behoorlijk wat minder dan de originele Shuguang.
En waar Frans (van Juke-Box) en ik het wel mee eens waren: (ge)ruisloze buizenversterkers zijn voor mietjes!!

ruis is wel ok, maar de JVM ruist niet alleen, hij heeft gewoon een fizzy tone. de powerball ruist ook behoorlijk, maar das niet een ramp.

Baker
18 november 2008, 22:55
wat een onzin.

Je kunt zeggen dat de high gain channels niet helemaal strak zijn,
maar "de JVM heeft een fizzy tone" is wel wat overdreven.

Mitch
18 november 2008, 22:58
Ja maar ten opzichte van de Powerball en de SE....

Orpheo
18 november 2008, 22:58
wat een onzin.

Je kunt zeggen dat de high gain channels niet helemaal strak zijn,
maar "de JVM heeft een fizzy tone" is wel wat overdreven.

hoezo onzin? als ik het zo hoor en ervaar. niet helemaal strak? zelfs de doos van een hoer op de Wallen is nog strakker dan de JVM.

Baker
18 november 2008, 22:59
ach ja, ieder z'n mening. Is ook zo.

Ik vind die ENGL's dan weer karakterloze dozen.

Orpheo
18 november 2008, 23:00
Ja maar ten opzichte van de Powerball en de SE....

nee, niet alleen vergeleken bij die amps. De VHT sig:x bijvoorbeeld is ook superstrak en heeft dat fizzy niet. de bogner xtc ook niet, de shiva ook niet, de sovereign ook niet, de Hook ook niet. en cmw's hebben dat ook niet. hangt denk ik een beetje af van de kwaliteit van de amp, nietwaar? hoe beter de amp, hoe minder last je hebt van irritant ruis of dat fizzy met high gain?

Henri H
18 november 2008, 23:04
Ik heb m'n gemodificeerde JVM ook weer terug en heb er gisteren en vanavond op laag volume mee gespeeld.
Eerlijk gezegd valt het resultaat me een klein beetje tegen.

Clean lijkt iets helderder en wat meer dynamiek te hebben.
Crunch is het minst veranderd heb ik de indruk.
OD1 e 2 zijn wel wat strakker geworden, minder fizzy, meer "Marshall" en wat meer gedefinieerd.

De ruis (bij mij is het een "ruizerig brommetje") is volgens mij ook wat minder geworden maar ik stoor me er niet aan.
Morgen ga ik ermee de oefenruimte in en kan ik 'm wat verder openzetten.
Ik ben benieuwd of het verschil dan beter te horen is.

Henri H
18 november 2008, 23:22
De meeste (high gain) Marshalls hebben wel een ietwat fizzy geluidje.
Ik weet niet of het met kwaliteit te maken heeft, zal best, maar ik houd wel erg van de Marshall sound, inclusief dat fizzy toontje.
Het is ook meer een hardrock/metal versterker tegenover de Powerball die toch wat meer puur op metal is gericht.

Vergelijkingen met een HOOK en versterkers uit dat segment slaan eigenlijk nergens op omdat je voor 1 HOOK bijna 3 Marshall JVM's kunt kopen.
Ook de SE en VHT zitten duidelijk in een ander segment.

De features van de JVM zijn echt top alhoewel er altijd dingen nog beter kunnen zoals b.v. het schakelen van de master volumes en de reverb via een CC.
De JVM staat wat dat betreft aan de top in zijn segment.

Orpheo
19 november 2008, 00:00
De meeste (high gain) Marshalls hebben wel een ietwat fizzy geluidje.
Ik weet niet of het met kwaliteit te maken heeft, zal best, maar ik houd wel erg van de Marshall sound, inclusief dat fizzy toontje.
Het is ook meer een hardrock/metal versterker tegenover de Powerball die toch wat meer puur op metal is gericht.

Vergelijkingen met een HOOK en versterkers uit dat segment slaan eigenlijk nergens op omdat je voor 1 HOOK bijna 3 Marshall JVM's kunt kopen.
Ook de SE en VHT zitten duidelijk in een ander segment.

De features van de JVM zijn echt top alhoewel er altijd dingen nog beter kunnen zoals b.v. het schakelen van de master volumes en de reverb via een CC.
De JVM staat wat dat betreft aan de top in zijn segment.

ik weet niet welke info jij tot je hebt, maar een jvm is 1480 euro. een hook is 2600 euro. nog niet eens 2 dus. als je dat trucje doet via engeland scheelt het wel, maar toch.

De vht is 300E duurder dan de JVM, en de powerball is EVEN DUUR als de JVM!

Henri H
19 november 2008, 08:21
Ik heb mijn JVM in NL gekocht voor €1225,-.
Als je hem in Engeland koopt ben (was) je nog 's €250,- goedkoper uit.
De HOOK kost €2700,-. Bovendien moet je bij die versterker ook die HOOK cabinet kopen die ook 2 x zo duur is als een 2x12 Marshall cab.
Tja, voor dat geld verwacht ik dan ook wel dat het in ieder geval super klinkt en dat doet het ook wel hoor.
Maar dan heb je nog geen midi aanstuurbare amp.
Als je dat wilt bij de HOOK moet je nog weer een paar honderd Euro investeren. :confused:
Al met al een duur ding!
Aan de andere kant; de vergelijking met een dure auto gaat in dit geval misschien ook wel op. Als je de auto kunt kopen is de benzine ook meestal geen probleem. ;)
De VHT (geen midi!) is een leuk alternatief als je iets meer te besteden hebt.
Ik heb geen idee hoe die klinkt.
De Powerball (ook geen midi!) is, zoals ik eerder al zei, wat meer op metal gericht maar zal best een prima amp zijn. Ook een kwestie van smaak en image e.d.
Mensen die eerst een Audi hadden gaan liever ook niet terug naar een Volkswagen of Toyota.

Lexvandoef
19 november 2008, 09:27
Ik heb mijn JVM in NL gekocht voor €1225,-.
Als je hem in Engeland koopt ben (was) je nog 's €250,- goedkoper uit.
De HOOK kost €2700,-. Bovendien moet je bij die versterker ook die HOOK cabinet kopen die ook 2 x zo duur is als een 2x12 Marshall cab.
Tja, voor dat geld verwacht ik dan ook wel dat het in ieder geval super klinkt en dat doet het ook wel hoor.
Maar dan heb je nog geen midi aanstuurbare amp.
Als je dat wilt bij de HOOK moet je nog weer een paar honderd Euro investeren. :confused:
Al met al een duur ding!
Aan de andere kant; de vergelijking met een dure auto gaat in dit geval misschien ook wel op. Als je de auto kunt kopen is de benzine ook meestal geen probleem. ;)
De VHT (geen midi!) is een leuk alternatief als je iets meer te besteden hebt.
Ik heb geen idee hoe die klinkt.
De Powerball (ook geen midi!) is, zoals ik eerder al zei, wat meer op metal gericht maar zal best een prima amp zijn. Ook een kwestie van smaak en image e.d.
Mensen die eerst een Audi hadden gaan liever ook niet terug naar een Volkswagen of Toyota.

Dat hoeft toch niet? Elke willekeurige goeie cab voldoet ook hoor ;)

1000e voor een JVM is ook wel belachelijk goedkoop eigenlijk, wat dat betreft zijn dit soort winkels echt heel erg funest voor de markt, maar goed, dat is een andere discussie die al een gevoerd is ;)

Henri H
19 november 2008, 09:38
Dat hoeft toch niet? Elke willekeurige goeie cab voldoet ook hoor ;)

1000e voor een JVM is ook wel belachelijk goedkoop eigenlijk, wat dat betreft zijn dit soort winkels echt heel erg funest voor de markt, maar goed, dat is een andere discussie die al een gevoerd is ;)Eigenlijk hoort die HOOK cab er gewoon bij.
Het is natuurlijk van de zotte als je er een HARLEY BENTON cab onder zet.
Ik vind persoonlijk €1000,- veel geld. Maar in verhouding is de JVM goedkoop ja.

Henri H
19 november 2008, 12:44
@Svdijk: Jij hebt het ook over lowend en highend gehad.
Ik heb het ook wel vaker voorbij zien komen op het forum maar weet niet of ik die termen goed begrijp.
Bij het windsurfen (ook een (dure ;)) hobby van mij) bedoelen ze hiermee de prestaties bij veel cq. weinig wind.
Op amp-gebied wordt hoog en laag volume bedoeld?

Lexvandoef
19 november 2008, 12:49
Eigenlijk hoort die HOOK cab er gewoon bij.
Het is natuurlijk van de zotte als je er een HARLEY BENTON cab onder zet.
Ik vind persoonlijk €1000,- veel geld. Maar in verhouding is de JVM goedkoop ja.

Ja natuurlijk is het zonde om er een cheap-ass cabje onder te gooien, maar er zijn ook meer goeie cabs behalve die van Hook zelf :)

Ik vind 1000e trouwens ook echt veel geld, maar ivm vergelijkbare andere bakken is het gewoon belachelijk goedkoop als je hem in Engeland haalt.

Ik ben trouwens geen svandijk, maar bij amps/gitaren betekent high-end/low-end niets meer dan hele hoge kwaliteit gitaren/amps (duur meestal) en lage kwaliteit gitaren/amps (meestal goedkoper).

ErikE
19 november 2008, 12:54
Hoewel ik ook een andere naam heb kan ik je wel vertellen dat low-end zoals de TS het gebruikte op de basweergave slaat...High-end wordt meestal inderdaad gebruikt om het topsegment aan te duiden, i.i.g. qua prijzen.

Henri H
19 november 2008, 13:54
Blijkt dat ik deze vraag (over low en highend) eigenlijk beter op het JVM Forum had kunnen stellen. :confused:
http://jvmforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1487&p=15975#p15975

Ik vermoed dat ErikE er het dichtst bij zit.
Lowend = basweergave
Highend = hoogweergave

???

Lexvandoef
19 november 2008, 14:37
Blijkt dat ik deze vraag (over low en highend) eigenlijk beter op het JVM Forum had kunnen stellen. :confused:
http://jvmforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1487&p=15975#p15975

Ik vermoed dat ErikE er het dichtst bij zit.
Lowend = basweergave
Highend = hoogweergave

???

Zou ook kunnen, dat is ook een betekenis, het hangt een beetje van de context af. :)

svdijk
19 november 2008, 17:06
@Svdijk: Jij hebt het ook over lowend en highend gehad.
Ik heb het ook wel vaker voorbij zien komen op het forum maar weet niet of ik die termen goed begrijp.
Bij het windsurfen (ook een (dure ;)) hobby van mij) bedoelen ze hiermee de prestaties bij veel cq. weinig wind.
Op amp-gebied wordt hoog en laag volume bedoeld?


Hoi H.Huisjes,

Ik bedoel idd de laag en hoogweergave.
Overigens worden de verschillen duidelijker hoorbaar bij hogere volumes.
Wat mij afgelopen zaterdag erg opviel, was dat naarmate je het volume van mijn gemodde JVM opschroefde het geluid dikker werd, en de sound van de originele juist ieler (dunner) werd.
Het verschil wordt ook groter als de trafo een paar keer goed heet is geweest, dr. Tube zei dat al (het verschil wordt na een paar maanden steeds groter)en ik geloofde dat eerst niet, maar hij had daar dus wel gelijk in.

svdijk
19 november 2008, 17:12
Ok binnenkort dan is een travo en choke bestellen. Installeren lijkt me niet zo moeilijk, dat moet ik zelf wel kunnen. Moet je dan die weerstand los solderen en de draadjes van de choke op die plaatsen vastmaken?


Klopt, weerstand (R106) los solderen, en op die plek komen de draden van de choke te zitten.
Ik heb er eerst twee pennen ingesoldeerd, en daarop de draden vast gesoldeerd.
Op het JVM forum heb ik wat meer foto's staan, waaronder ook de chokeaansluiting:http://jvmforum.com/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=1487

ben vanhoof
19 november 2008, 17:22
Ok thanks. Van zodra ik weer wat geld heb bestel ik die dingen samen met een setje buizen.

robostrat
19 november 2008, 18:27
Ik heb m'n gemodificeerde JVM ook weer terug en heb er gisteren en vanavond op laag volume mee gespeeld.
Eerlijk gezegd valt het resultaat me een klein beetje tegen.

ben toch wel benieuwd naar je bevindingen nu ...
(voordat ik er ook aan begin) ;)

Henri H
20 november 2008, 08:53
Gisteravond in de oefenruimte kon ik de amp flink lostrekken en ik kan nu wel zeggen dat het wel degelijk een verbetering is.
Het Clean is wat levendiger. Op Crunch merk ik niet veel verschil maar OD1 en 2 zijn er toch echt wel op vooruit gegaan.
Vooral OD1 heeft een veel betere laagweergave (lowend ;)) dan voorheen.
Palm mutes zijn erg overtuigend geworden en het geluid an sich is echt een stuk strakker en ook minder fizzy.
Ik gebruikte OD1 eigenlijk bijna niet voor slag omdat ik vond dat deze te flubberig was maar dat is nu dus niet meer zo.
OD2 is er ook op vooruitgegaan maar in iets minder mate dan OD1, ben ik van mening.
Ik vond OD2 voor de mod eigenlijk ook al wel OK maar is nu nog wat beter geworden.
De JVM (vooral OD1 en 2) klinkt wat meer gedefinieerd.
Ik snijd er dan ook dwars mee door de bandmix.

Als ik svdijk goed begrijp wordt het er vanaf nu alleen nog maar beter op vanwege de trafo die nog maar een 3 tal keren heeft aangestaan.
Ik hoop eerlijk gezegd wel dat dit inderdaad zo is anders weet ik niet of ik het geld wat ik hieraan heb besteed wel waard vind.
Het is wel een duidelijke verbetering in mijn ogen.

Ik heb de onderdelen een week of 3 geleden laten bestellen maar de Dollar koers was en is op dit moment niet meer zo gunstig als toen svdijk zijn JVM gemod heeft.
Ik heb dus zo'n €50,- meer betaald dan svdijk.
Ook heb ik de mod laten uitvoeren wat me ook nog de nodige Euro's heeft gekost.

kassie
20 november 2008, 11:47
Ik vind dit wel een hele leuke discussie hoor. In ieder geval proficiat met de verbetering van je sound en amp! Goede gear-updates leiden bij mij altijd tot een gelukkiger mens en tevredener spel.

Ik had nog echter een paar vragen voor de specialisten hier. Even een kanttekening is dat ik een technische noob ben, die wel geinteresseerd is in amps en de werking van componenten maar geen technische achtergrond of jargon kent. Wel verdiep ik me enigzins in boeken over amps en componenten.

1. Is zo'n mod voor iedere marshall uitvoerbaar? dus kun je MM trafo's en een choke ook in een jcm800 doen? Zijn dit dan dezelfde types of is het versterker afhankelijk?

2. Mijn Silver Jubilee 2554 (kleine combo) heeft ook geen choke, hierdoor zou die ook wat meer ruizen. Is het wijselijk om een choke aan te brengen? Wel heb ik er drake trafo's in zitten die toch wel goed bekend staan. Zijn MM's hierbij ook een verbetering?

3. Kun je zelf de mod's uitvoeren? M.a.w. is er verder niks noodzakelijk dan puur het verwisselen van de onderdelen en evt wat extra boren? of moet je nog iets biassen of afstellen?

Alvast bedankt.

Negative K3 fan
20 november 2008, 19:22
1. Is zo'n mod voor iedere marshall uitvoerbaar? dus kun je MM trafo's en een choke ook in een jcm800 doen? Zijn dit dan dezelfde types of is het versterker afhankelijk?
zo'n mod is in elke buizenamp uitvoerbaar. En je kunt idd MM trafo's in een jcm800 doen, maar daar heeft MM vast andere modellen voor. Je kunt er elke trafo in stoppen die maar aan de specs voldoet, dus bijvoorbeeld ook een jtm-45 trafo, of een DSL trafo, whatever... Sound is wel verschillend, voor de juister verbetering in sound moet je op het advies afgaan van iemand met ervaring (Chris W. bijvoorbeeld).


2. Mijn Silver Jubilee 2554 (kleine combo) heeft ook geen choke, hierdoor zou die ook wat meer ruizen. Is het wijselijk om een choke aan te brengen? Wel heb ik er drake trafo's in zitten die toch wel goed bekend staan. Zijn MM's hierbij ook een verbetering?
De choke heeft niets te maken met ruis, maar met brom... een choke hoeft niet zoveel te kosten en ze zijn ook niet zo duur, zo kun je bij tube town goedkope hammond chokes kopen, nog altijd beter dan een weerstandje.


3. Kun je zelf de mod's uitvoeren? M.a.w. is er verder niks noodzakelijk dan puur het verwisselen van de onderdelen en evt wat extra boren? of moet je nog iets biassen of afstellen?

Alvast bedankt.
Nee, niets af stellen, gewoon goed opletten welk draadje waar moet en waarom en dat solderen. Dus voor een beetje technisch persoon is dat best te doen.

Dude
20 november 2008, 19:32
@ mr huisjes

gefeliciteerd met je mod ! erg jaloers.... alleen nu ik lees dat je op het crunch kanaal weinig verschil merkt ben ik om, en doe ik het voorlopig maar niet. Ik gebruik 80% van de tijd dat crunch kanaal.

Waar ik wel benieuwd naar ben, ik gebruik de OD kanalen nooit, vooral omdat ik vind dat ze in vergelijking met red clean en red crunch zoveel minder ballen hebben in bandsituatie, de vraag is dus of dat met die mod minder is geworden ???

Henri H
20 november 2008, 21:12
@ mr huisjes

gefeliciteerd met je mod ! erg jaloers.... alleen nu ik lees dat je op het crunch kanaal weinig verschil merkt ben ik om, en doe ik het voorlopig maar niet. Ik gebruik 80% van de tijd dat crunch kanaal.

Waar ik wel benieuwd naar ben, ik gebruik de OD kanalen nooit, vooral omdat ik vind dat ze in vergelijking met red clean en red crunch zoveel minder ballen hebben in bandsituatie, de vraag is dus of dat met die mod minder is geworden ???De OD kanalen hebben echt meer ballen gekregen en je snijdt er dwars mee door de bandmix.
Het klinkt gewoon wat vetter allemaal, minder dun, ieletjes of fizzy; hoe je 't maar noemen wil.
Ik stond er echt van te kijken!
De volume verhoudingen zijn wel hetzelfde gebleven maar dit wordt volgens mij hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit dat de Gain op Crunch op 8 à 9 staat.
Bij de OD kanalen staat de Gain (bij mij) op 3 à 4 en de kanaal volumes staan één waarde hoger dan op Crunch.

ben vanhoof
20 november 2008, 21:39
Ik zou eig is graag mijn originele amp naast een gemodde testen. Zou het mogelijk zijn om eens bij iemand met zo'n gemodde amp langs te komen? Liefst niet te ver van Eindhoven.

Chris Winsemius
20 november 2008, 22:53
1. Is zo'n mod voor iedere marshall uitvoerbaar? dus kun je MM trafo's en een choke ook in een jcm800 doen? Zijn dit dan dezelfde types of is het versterker afhankelijk?

Er zijn MM trafo's en spoelen voor veel merken en types versterkers.
NB! Als het circuit qua voicing te wensen overlaat dan is 'n trafo-upgrade alleen niet voldoende. Basis v/e amp begint bij het circuit.


2. Mijn Silver Jubilee 2554 (kleine combo) heeft ook geen choke, hierdoor zou die ook wat meer ruizen. Is het wijselijk om een choke aan te brengen? Wel heb ik er drake trafo's in zitten die toch wel goed bekend staan. Zijn MM's hierbij ook een verbetering?

Spoelen heb je in diverse kwaliteiten, waardes en formaten. In het algemeen geldt dat 'n amp met 'n spoel wat dikker/vetter in het laag klinkt en wat minder compressie bij hoge volumes heeft dan met alleen 'n weerstand op die plek.
Bij Drake en bij Dagnell hebben ze diverse malen door de jaren heen de manier van wikkelen en de materiaalkeuze veranderd, net als wat andere tone-freaks vind ik zelf de types van voor '70 het lekkerst klinken.


3. Kun je zelf de mod's uitvoeren? M.a.w. is er verder niks noodzakelijk dan puur het verwisselen van de onderdelen en evt wat extra boren? of moet je nog iets biassen of afstellen?

Als je deze vraag (al) moet stellen (niet lullig bedoeld hoor!!!): laat het door iemand doen met ervaring. 1 foutje en er staat meer dan 400 Volt op je lichaam of je amp gaat kaduuk...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

kassie
24 november 2008, 11:37
Negative k3 fan & Chris Winsemius. Erg bedankt voor jullie respons.

Ja chris ik ben geen techneut zoals ik al eerder aangaf. Maar ik ben ook een arme student, dus een goedkopere keuze (zelfdoen) is soms wat verleidelijker dan misschien de verstandigste keuze;) BTW Je hebt PM.

latere correctie:
Je inbox zit vol. dus geen PM mogelijk.

Chris Winsemius
24 november 2008, 13:22
Negative k3 fan & Chris Winsemius. Erg bedankt voor jullie respons.

Ja chris ik ben geen techneut zoals ik al eerder aangaf. Maar ik ben ook een arme student, dus een goedkopere keuze (zelfdoen) is soms wat verleidelijker dan misschien de verstandigste keuze;) BTW Je hebt PM.

latere correctie:
Je inbox zit vol. dus geen PM mogelijk.

Mailen kan wel (werkt voor mij prettiger/makkelijker dan PBs)

Henri H
4 december 2008, 20:58
Heb een videootje op youtube gezet: http://nl.youtube.com/watch?v=Yklb46AC0Ks

Eigenlijk is het onzin dat ik het gedaan heb want de (geluids)kwaliteit is niet te best maar ach, beter iets dan niets. :)
De video is opgenomen met een Canon HF100 camcorder en daarbij is de interne microfoon gebruikt.
Geen idee waarom de beeldverhouding niet klopt want als ik het bronbestand op m'n PC afspeel dan klopt het wel. :???:

Hier en daar maak ik ook flinke blunders zoals je wel zult horen :listen:
Het stukje vanaf 6:20 heb ik nooit goed uitgezocht. :chicken:
Anyway, de scheur van vooral OD2 valt hopelijk een beetje te horen.
Denk er een heleboel punch, oempf en bas bij en je krijgt een idee.