PDA

View Full Version : Welke speakers in 2*12 voor rock,metal?



habbe
8 september 2008, 17:57
Ik krijg binnenkort een jcm800 2203kk binnen.Nu wou ik hier een 2*12 cabinet van kool & elfring bij doen.Wie weet welke speakers ik het beste hier bij kan doen voor rock,metal?

Kellet
8 september 2008, 18:07
De meest populaire, en meest gebruikte zijn de Celestion G12T-75's en Celestion Vintage 30's.

Dat zijn goeie speakers. Ook het merk Eminence heeft goeie speakers. Mijn favoriete speaker van Eminence is de Governor.

Nielsje
8 september 2008, 18:18
De G12T-75's horen gewoon in de prullebak. Echt waar.

Gezien je versterker en muzieksmaak kan je V30's prima proberen, dat is denk van Celestion de speaker die het beste bij je muziekstijl past.
Greenback achtigen (G12M, G12-65 etc)zijn er in vele gradaties, maar zijn naar mijn mening niet het fijnst voor metal.

Probeer een speaker te scoren die het middengebied redelijk goed versterkt. Metalheads houden er vaak een ietwat gescoopd middengebied op na, maar dat heb je wel nodig! Ik zie overigens net dat je een cab gaat scoren bij K&E. Als ik jou was, ga dan gewoon met je head die kant op, en vraag hun om advies. Ze hebben een goede service, en willen je vast wel wat speaker combi's laten horen.

almarvk
8 september 2008, 18:59
Voor metal zijn die standaard celestions meer dan prima hoor ;)

Chris Winsemius
8 september 2008, 19:03
Even heel erg simpel gezegd:

Old skool metal: T75s
Hard rock: 65 Watters
NuMetal/Modern: V30s
ClassicRock: M20s

(uitgaande v/e stock '75-'84 2203)

caliban
8 september 2008, 19:23
En de classic leads?

Nellyrocks
8 september 2008, 21:33
Even heel erg simpel gezegd:

Old skool metal: T75s
Hard rock: 65 Watters
NuMetal/Modern: V30s
ClassicRock: M20s

(uitgaande v/e stock '75-'84 2203)

Ik ben bang dat twee M20's een beetje krap wordt voor een 50 Watt top.

Ik zou zelf voor de 65's gaan. Lekker EVH. Er zijn trouwens ook EVH sig speakers maar die zullen daar niet veel van verschillen denk ik. Ken ze niet.

habbe
9 september 2008, 10:16
Kwam gister tot de ontdekking dat je van de verschillende speakers bij K&H een mp3tje kon beluisteren,en meneer Nielsje heeft volkomen gelijk.De V30 steekt er echt bovenuit.Dus deze moet t maar worden,bedankt voor de info allemaal.

Nielsje
9 september 2008, 10:20
Ik ben bang dat twee M20's een beetje krap wordt voor een 50 Watt top.

Dat valt wel mee hoor, gewoon met beleid gebruiken. Bij mij leverde het gisteren geen problemen op.


..meneer Nielsje...

Zeg, hou eens op! Ik ben slechts 24, geen 40 ;):D

habbe
9 september 2008, 10:41
Zeg, hou eens op! Ik ben slechts 24, geen 40 ;):D

Okee ,nielsje jonge :D :p

Baker
9 september 2008, 10:59
De G12T-75's horen gewoon in de prullebak. Echt waar

Ongenuanceerd en kort door de bocht.

Ik heb ze zeer uitgebreid vergeleken met onder andere V30's en Greenbacks. Maar G12T-75's zijn best ok. Zeker voor Rock en Metal.

pol
9 september 2008, 11:13
die celestion 100 watters zijn ook wel ok.

gt-75's kunnen snel te scherp worden, hangt een beetje af van de versterker af of dat goed werkt, ze zijn ook wat minder luid als V30

V30 is tegenwoordig wel de meest gebruikte speaker.

Nielsje
9 september 2008, 13:04
Ongenuanceerd en kort door de bocht.

Jup, zo ben ik :). Maar ik heb de nodige ervaring met die 75 watters, en ik vind het echt helemaal niets. veel te scherp, weinig mids en ze klinken gewoon kil.

Ik kan natuurlijk wel in elk topic de karakter eigenschappen gaan beschrijven, maar dat is al zo vaak gebeurt door zoveel leden hier. Men zou ook eens kunnen gaan zoeken wat de eigenschappen van speakers zijn, en de belevingen.

Celestion speakers zijn nou eenmaal vaak besproken hier, dus af en toe kom ik gewoon met een kort-door-de-bocht antwoord. Jensens en Eminence speakers zouden wat dat betreft wel wat meer aandacht mogen krijgen.

Maar zeg nou zelf, als je kan kiezen tussen een G12T-75 of een V30, dan is die keuze toch niet zo heel erg moeilijk? Ik kan begrijpen dat een greenback achtige niet in ieders straatje ligt, maar ik kan niet echt inzien waarom iemand de voorkeur geeft boven een G12T75 boven een V30.

pol
9 september 2008, 13:12
je moet het ook anders zien, de speaker is maar 1 onderdeel in de hele keten, een hele hoop andere factoren bepalen je geluid ook, welke mic je neemt, welke versterker... hoe past die in de bandmix etc...

en voor sommige geluiden kan een gt-75 dan beter werken.

Nielsje
9 september 2008, 13:27
Nietus! :D

almarvk
9 september 2008, 13:33
Wellus, in mijn custom 2x12 werken ze erg goed en heb ik juist de druk die ik in mijn band nodig heb.

minoin
9 september 2008, 14:37
Metal is duidelijk de G12K100's naar mijn mening. Heb de 75's, V30's en Greenback ook geprobeerd, maar de K100's hebben net wat meer lompe kracht en "adem". Consider it!

Marc Oblivian
9 september 2008, 14:46
Ben ik het wel mee eens...heb de V30 en G12-k100 naast elkaar vergeleken (bij Kool en Elfring) en vond de 100 watter behoorlijk wat beter voor (brute) metal. Crunch en clean was de V30 echter weer beter in naar mijn mening.

MegaDrive
10 september 2008, 16:50
Na een langdurige queeste voor de ultieme metal 2x12 ben ik blijven plakken op een combinatie van de 'hot 100' van Celestion (G12T-100) en de G12K-100. Heel vet, vol, 'dark' en bruut en absoluut een aanrader. Bij diezelfde queeste zijn overigens afgevallen:

Celestion: C90, V30, G12T-75
Eminence: Governor, Black Powder, Swamp Thang
Weber: Blue dog

Persoonlijk vond ik de Governor beter klinken dan de V30. Ik kan me voorstellen waarom mensen op de sound van de V30 vallen, maar het is bij uitstek de minst consistente speaker. Hij klinkt op verschillende volumes (slaapkamer, kroeg, stadion) zo verschillend dat het amper met amp EQ te fiksen is, kijk dus even naar hoe je hem gaat gebruiken! Ik raad de V30 op hoge volumes echt af voor metalen lead sounds (priemende frequenties in het hoog), tenzij je een diffusor/beam blocker gebruikt. Bij lage volumes is dat niet nodig en voor rhythm en palm mutes vond ik de V30 op hoge volumes juist heel strak, omdat hij vrij nadrukkelijk aanwezig is in het hoge middenbereik. Toch kan dat m.i. niet op tegen de brute growl van de combi die ik nu heb, maar da's heel smaakgebonden natuurlijk. Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes!

ieme
10 september 2008, 17:55
Dat valt wel mee hoor, gewoon met beleid gebruiken. Bij mij leverde het gisteren geen problemen op.


2 greenbacks op een 50 watt top kan makkelijk, ik zet mn greenback kast zelfs op mn 150 watt top... t wattage van de top is een PIEK vermogen he?die rag je er echt niet uit hoor!

Noctiis
10 september 2008, 18:02
Ik raad de V30 op hoge volumes echt af voor metalen lead sounds (priemende frequenties in het hoog), tenzij je een diffusor/beam blocker gebruikt. Bij lage volumes is dat niet nodig en voor rhythm en palm mutes vond ik de V30 op hoge volumes juist heel strak, omdat hij vrij nadrukkelijk aanwezig is in het hoge middenbereik. Toch kan dat m.i. niet op tegen de brute growl van de combi die ik nu heb, maar da's heel smaakgebonden natuurlijk. Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes!

Bovenstaande kan ik beamen, V30's vind ik voor metal rythm fantastisch, leads een stuk minder.
Je hebt me overigens wel erg benieuwd gemaakt naar die G12K-100 speakers! :)

Chiel
10 september 2008, 20:37
Misschien een beetje buiten budget, maar ik heb laatst een 2x12 kastje met EVM-12L's gechecked . . . :cooler:

Welliswaar met een Hook erbovenop, maar in drop-D op het lead2 kanaal; "Metal all tha way!"

Marc Oblivian
11 september 2008, 12:37
Ik krijg binnenkort een jcm800 2203kk binnen.Nu wou ik hier een 2*12 cabinet van kool & elfring bij doen.Wie weet welke speakers ik het beste hier bij kan doen voor rock,metal?


Oh...ik zie nu pas welke amp je gaat gebruiken. Ik blijf daarom (juist) bij mijn advies. KK speelt nml ook over G12-k100 geloof ik.

Johannes
11 september 2008, 13:42
Misschien een Eminence Governer en/of Wizard :)


|
|
|
|
V :D

MegaDrive
12 september 2008, 10:38
Leuk! Krijg meteen weer zin om een nieuwe kast te bouwen :)

Voor de geinteresseerden: ik heb mijn G12T-100 en G12K-100 hier besteld:

http://www.lean-business.co.uk/eshop/index.php?main_page=index&cPath=14

Scherpe prijzen, fijne service en binnen 3 werkdagen in huis (Paypal).

Ik zag trouwens net dat ze de Celestion Century G12 (Neo) inmiddels ook hebben! In mijn oren de beste speaker voor clean stuff, maar ook hier geldt weer: dat is erg smaakgebonden.

pol
12 september 2008, 10:53
wat is het verschil tussen die T100 en K100 ?

vinni
12 september 2008, 15:10
Tja speakers,

Heb net als vele anderen veel de V30 gebruikt. Deze in een ENGL 4X12 slanted en in twee ENGL 2X12's.

Het eerste dat me opviel is dat de 2X12 beter klinkt. Speakers zijn hetzelfde, om maar aan te geven dat het type speaker op zich niet zoveel zegt. Volgens mij komt dat door een aantal zaken : inhoud kast, impendantie (andere tap OT) en dat je de speakers wat meer moet laten werken. Als het even kan neem ik een speaker met een laag rendement waardoor je de eindtrap wat meer open kunt zetten.

Overigens ben ik geswitched naar governors omdat deze beter klinken op gemiddelde volumes. De V30's kunnen wel goed klinken maar dan moet je ze toch wel vrij hard zetten. De Private Jacks van Eminence heb ik ook nog geprobeerd maar dat wassem niet.

Ach....zoals altijd....het zit'm in de combinatie.
Ben nu op zoek naar een VHT rechte kast met P50's voor bij mijn
VHT Sig-x.

Vinni

MegaDrive
13 september 2008, 19:42
@Pol

Het verschil tussen de T-100 en de K-100 is niet zo heel groot en het blijft een beetje bij abstracte termen om dat uit te leggen. Fysiek is de K-100 zwaarder en ook iets robuuster gebouwd. De T-100 was bedoeld als de 100 watt versie van de T-75, maar omdat deze een zwaardere en vollere klank kreeg die vooral met hoge volumes veel 'breedte' of headroom oplevert, hebben ze hem als een op zichzelf staande speaker in de markt gezet onder de naam 'Hot 100'. Klankkleur is 'dark' en letterlijk metalig, alsof de armatuur van de magneet een stalen buis is die aangenaam meeresoneert. De K-100 is specifiek gevoiced voor speaker distortion, klink erg aggressief, is wat gevoeliger en meer aanwezig in het laag, waar de T-100 meer in het lage middenbereik tot zijn recht komt. Hoera voor metalheads dus en ideaal om dubbel te mic'en bij gigs of opnames.

Mtl,
M.