PDA

View Full Version : Wat is nou de truc voor een goeie solo.



DTmaster
8 september 2008, 14:56
Hallo

ik ben nu al 2 jaar aan het zoeken naar mij solo, en krijg hem maar niet right, Scot Henderson Tapes helpen niet en qua timing wil het ook niet lukken.

Het beste is dat jezelf los maakt van de begleiding maar ik kan dat niet/durf het niet weet ik veel, iniedergeval wil het leren maar ik weet niet hoe.

Ik krijg altijd het gevoel dat een goeie solo de ruimte gebruikt die nog niet is opgevuld maar hoe krijg je dat voor elkaar als iedereen om je heen staat te spelen :)

Thanx mocht jullie mij de goeie richting in sturen.

-geert-
8 september 2008, 17:07
Weet niet of ik 'goeie solo`s' maak ga ik zelf niet over oordelen(vind het zelf uiteraard wel ok anders zou ik het niet spelen :chicken: , maja smaken verschillen :P), maar ik speel meestal gewoon wat op dat moment goed voelt :D. Heb de begeleiding in mn hoofd, de akkoorden wisselingen enzo en dan bedenk ik er een solo omheen, tijdens inproviseren dan. Gaat niet altijd 'correct' en goed ofzo, maar daar leer je weer van. Ik zit ook heel vaak gewoon met een backing track mee te spelen, of een bestaand nummer eigen solo ervan brouwen. En met schrijven tja gewoon al het leuke wat in je opkomt, en wat er bij klinkt, harmonieen enzo, waar een bend, of juist een hammer-on. Qua theorie kan ik niet helpen, weet weinig van theorie, moet ik me nog in verdiepen :D. Misschien dat de anderen meer qua theorie kunnen helpen.

:hippie:

EuroCinema
8 september 2008, 17:34
Het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen om je heen je die ruimte geeft. Aan de andere kant mogen ze je ook wel uitdagen natuurlijk. Ik zou je aanraden om je gitaar weg te leggen en als niemand je kan horen gewoon eens solo's te zingen, improviserend. CDtje op en "wiehiewoheoooooo" Kan jou het schelen. In de auto doe ik dat weleens. Ziet er vast erg stom uit :satisfie:

tidalwave_sideburns
8 september 2008, 18:09
Tja, ik vind afwisseling van snelle dingen met daarna een herkenbaar melodie-patroontje altijd wel sterk overkomen. Beetje als die tweede solo van "Whole lotta Rosie", zeg maar.
Maar je moet vooral vooruit denken. Weten waar je heen wilt. Niet echt wat improviseren inhoudt.
Improviseren is ook maar een betrekkelijk begrip. Die gasten die goed kunnen improviseren hebben al zoveel riedeltjes en loopjes ontwikkeld en eigen gemaakt. Het is net winamp op shuffle.

Goed, niet vergeten niet alleen de noten te spelen, maar ook veel te benden, hammeren, sliden, etc etc.
Je mag best een eigen motiefje verzinnen, en die geregeld in je solo's terug laten komen. De truuk is om hier steeds op een andere manier op uit te komen, en steeds net iets anders spelen.


Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Voidhead
8 september 2008, 19:38
Ik ben het er niet helemaal mee eens wat je zegt sideburns. Natuurlijk heb je een vocabulair dat onbewust vaker terug zal komen in je improvisaties. Maar mijn uitgangspunt als ik ga improviseren is juist om daar doorheen te breken, en zeker als het tempo van een stuk niet te hoog ligt heb je daar alle tijd voor. Ik probeer te luisteren naar wat ik in m'n hoofd hoor en dat te spelen, en als je dit traint zul je gaan merken dat dit steeds beter lukt en dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Vaak zijn snelle loopjes wel de dingen die beter ingebakken zitten in je spiergeheugen.

Wat eurocinema zegt is ook een leuke ja. Wat bij mij vaak ook helpt als ik even niet zo creatief ben is meezingen met je solo, je zult versteld staan van de nieuwe ideeën (vooral ook ritmisch) die je speelt waar je normaal niet zo gauw op was gekomen.

onze_jef
8 september 2008, 19:39
Ik zou je aanraden om je gitaar weg te leggen en als niemand je kan horen gewoon eens solo's te zingen, improviserend. CDtje op en "wiehiewoheoooooo" Kan jou het schelen. In de auto doe ik dat weleens. Ziet er vast erg stom uit :satisfie:

Hehe, doe ik ook wel veel: melodie zingen en dan op gitaar reproduceren.


Omgekeerd eigenlijk ook, soms wordt een melodielijn op gitaar uiteindelijk de zanglijn.

cruncher
8 september 2008, 20:16
Als ik een solo speel, dan zing ik hem onbewust mee. Lijkt misschien wat stom op het podium maar ik heb er een goede houvast aan!

DTmaster
8 september 2008, 22:33
Thanx ik zal mijn voorderingen op Internet zetten dan kunnen jullie er eens kritisch naar luisteren.

PS: backing tracks gebruik ik ook alleen te vaak op dezelfde manier qua solo's


Thanx

G.G.
8 september 2008, 22:40
Thanx ik zal mijn voorderingen op Internet zetten dan kunnen jullie er eens kritisch naar luisteren.

PS: backing tracks gebruik ik ook alleen te vaak op dezelfde manier qua solo's


Thanx

Heb ik ook, komt omdat je standaard lickjes hebt die je onbewust tevoorschijn haalt.

Luister eens naar gekke shit zoals Vernon Reid

DTmaster
8 september 2008, 23:08
ik heb even een take opgenomen (in een keer want anders is het geen impro) en het is allemaal erg slordig maar dat is zoals ik nu in 1x speel.


http://www.sendspace.com/file/stfgju

cruncher
8 september 2008, 23:30
De noten die je speelt zijn prima,maar ik heb het gevoel dat je toonladders speelt...Mijn advies:probeer er wat meer gevoel en rust in te brengen.

DTmaster
8 september 2008, 23:34
oke :)

1 minder toonladderactig geriedel

2 meer rust.


Thanx..

cruncher
8 september 2008, 23:35
Probeer je ook wat meer te beperken tot minder nootjes; maak daarmee je 'verhaal'.

cruncher
8 september 2008, 23:37
....en vooral: maak er een 'swing' in.

DTmaster
9 september 2008, 00:25
oke.... thanx

-=JEROEN=-
9 september 2008, 02:28
Kijk hier eens naar:
http://www.youtube.com/watch?v=b2ZZ_Kpe7dk
http://www.youtube.com/watch?v=nAmB1wlpKR8
(het helpt om ook zulke gekke bekken te trekken, hahaha)

en dan dit
http://www.youtube.com/watch?v=FCojcP_6AkI

DTmaster
9 september 2008, 09:03
NICE :)

Thanx