PDA

View Full Version : Truss-rod afgebroken?



Buzz
8 september 2008, 10:57
Net gisteren een zwaardere set op mijn Furch OM-34 gezet en wilde de hals een ietsje bijstellen. En wat denk je: Knak! en ik kon met de inbus-sleutel blijven draaien. Dus waarschijnlijk de truss-rod afgebroken of misschien de kop eraf. Ik kan dat niet zien omdat dat netjes achter het hout zit. Wel hoor ik een los, rammelend geluid.
Nu woon ik een behoorlijk eind van een goeie gitaar-boer af, dus ik zou hier willen vragen:

Is het nog zinvol naar een reparateur te rijden, of kan de gitaar in de open haard?
Tussen haakjes: de hals is bolt on, misschien geeft dat nog extra uitzicht.

Knappe koppen als bijvoorbeeld Enra en Mattia: wat denken jullie ervan?

Mr.Fingers
8 september 2008, 11:00
een "goed" nieuws is dat de hals bolt-on is, dat maakt het voor de hersteller al ietsjes makkelijker.

De vraag is, is die gitaar het waard, ik weet niet hoeveel (emotionele) waarde die gitaar heeft, maar een trussrodvervanging is een vrij kostelijke reparatie (toets moet van hals gehaald worden, trussrod vervangen, toets er terug op, zien dat alles perfect terug past), en dat kost toch wel enkele honderden euri's.

Buzz
8 september 2008, 11:15
Ik heb voor de gitaar zo'n drie jaar geleden een kleine 1600 euro betaald, dus.... een beetje reparatie is-ie wel waard.

Mr.Fingers
8 september 2008, 11:17
Voor 1600€ zou ik 'm zeker laten herstellen.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for:_Truss_rods/Truss_Rod_Rescue_Kit.html

Is dit niets? Hiermee "vreet" je een beetje hout rond de afgebroken kop weg, en kan je je rod "recycleren". Het nadeel is echter wel dat de kop dan afgebroken moet zijn, en niet de rod zelf (ergens in het midden van de hals)

Buzz
8 september 2008, 11:30
Bedankt voor de tip. Hoewel ik redelijk handig ben, denk ik dat ik dit klusje toch liever aan de vakman overlaat...

episua
8 september 2008, 11:56
Contact Vox Humana in Vlaardingen eens. Die doen dat soort dingen behoorlijk goed.

Buzz
8 september 2008, 11:59
Dank je episua, dat was ik ook van plan, sterker nog, daar heb ik hem ook vandaan. Mijn vraag was dus of dat wel zinnig was, omdat dat toch een uurtje rijden voor mij hiervandaan is.

Pais
8 september 2008, 12:09
Bel ze dan! Ik kan me voorstellen dat dit niet goed voelt :confused: Een dooie gitaar van € 1600....

Buzz
8 september 2008, 13:28
Jaja Pais, ik bel ze! Maandag zijn ze alleen dicht. Dus ik zal mijn bevindingen wel mededelen.


Inderdaad, een dooie gitaar voelt niet fijn ;)

Pais
8 september 2008, 13:33
Aaa natuurlijk, ze zijn dicht :) Ben heel benieuwd hoe het afloopt.

Enra
8 september 2008, 14:15
Wow, klinkt dramatisch. Om te repareren een rotklus en prijzig. Als je een bolt-on hebt zou ik kiezen voor vervanging. Maar laat eerst even checken of de truss-rod echt gebroken is.

Buzz
8 september 2008, 14:42
bedankt, ja, doe ik!

Maar Enra, waarom zou jij de hele hals vervangen? Kostenbesparing? Of een meer duurzame oplossing?

Alberto
8 september 2008, 17:23
Van truss-rods ken ik niet veel maar is het normaal dat zo een dikke draadstang bij een gitaar van 1600 euro zo maar breekt? :confused:

jplm
8 september 2008, 20:27
Van truss-rods ken ik niet veel maar is het normaal dat zo een dikke draadstang bij een gitaar van 1600 euro zo maar breekt? :confused:

Dat ligt er maar aan wat Buzz er in die drie jaar mee uitgevoerd heeft. En hoe zwaar dat "zwaardere" setje snaren precies is. Dat zijn zo de dingen die je moet weten voor je tot een oordeel kunt komen. Furch is volgens mij toch een redelijk goed merk, al herinner ik me dat ik er eens een getest heb, tegelijkertijd met een veel goedkoper model van Crafter. En die Furch hád me toch een paar dode plaatsen op de toets, maar dat kan ook incidenteel zijn geweest.

Groet, Jan.

Buzz
9 september 2008, 17:32
Dat zwaardere setje was van .011 naar .012. Geen grote stap dus. Hoe dan ook, vandaag bij Vox geweest en daar de moglijkheden besproken. In het ergste geval wordt het een nieuwe hals. Het leek erop dat de kop van de truss rod is afgebroken, maar dat blijkt pas als het zaakje open ligt.

Afwachten dus.

Laser
9 september 2008, 21:01
Spannnnnnennnnnd.....

Echt wel spijtig.
Mij gaf iemand ooit de raad: wil je wat aandraaien, draai dan even wat losser, gewoon om het spel in beweging te zetten en wat los te maken, en draai dan pas verder aan.
Veel geluk, die Furch is de moeite waard.