PDA

View Full Version : Gitaarhals beschadigingen



stefke_m
8 september 2008, 09:58
Al voor de zoveelste keer deze zomervakantie sta ik 's morgens op, ga ik naar onder en tref ik mijn geliefkoosde tele aan, hangend aan een stoel in de eetkamer (f*cking bedankt, lieve zus). Een tochtje of een tik van mijn klein neefje dat hier geregeld op bezoek komt, doet de gitaar kletteren tegen de tafel en de stoelen in de buurt. Het ergste van al, de stoel waarop mijn gitaar hangt valt door het gewicht van mijn tele kantelen en op de grond vallen (zoals ook al enkele malen is gebeurd). Is het dan zo moeilijk om mijn gitaar in de koffer of plat op de tafel te leggen???

Mijn frustraties zijn niet ongegrond, aan de overgang tussen headstock en hals zijn deuken, maar van deze heb ik gelukkig niet al te veel last. Wat wel vervelend is, is dat dankzij mijn zus het uiteinde van de racing stripe een barstje in de lak heeft (wat bijzonder te voelen is bij het spelen), en er alweer enkele deuken bij zijn ter hoogte van de 12de frets en verder.

Waar het op neer komt: Hoeveel zou het kunnen kosten om mijn hals te laten opmaken? Want als het zo doorgaat, moet het er wel eens van komen.

The Lo Lands
8 september 2008, 10:14
Al voor de zoveelste keer deze zomervakantie sta ik 's morgens op, ga ik naar onder en tref ik mijn geliefkoosde tele aan, hangend aan een stoel in de eetkamer (f*cking bedankt, lieve zus). Een tochtje of een tik van mijn klein neefje dat hier geregeld op bezoek komt, doet de gitaar kletteren tegen de tafel en de stoelen in de buurt. Het ergste van al, de stoel waarop mijn gitaar hangt valt door het gewicht van mijn tele kantelen en op de grond vallen (zoals ook al enkele malen is gebeurd). Is het dan zo moeilijk om mijn gitaar in de koffer of plat op de tafel te leggen???

Mijn frustraties zijn niet ongegrond, aan de overgang tussen headstock en hals zijn deuken, maar van deze heb ik gelukkig niet al te veel last. Wat wel vervelend is, is dat dankzij mijn zus het uiteinde van de racing stripe een barstje in de lak heeft (wat bijzonder te voelen is bij het spelen), en er alweer enkele deuken bij zijn ter hoogte van de 12de frets en verder.

Waar het op neer komt: Hoeveel zou het kunnen kosten om mijn hals te laten opmaken? Want als het zo doorgaat, moet het er wel eens van komen.Uitdeuken is denk ik geen optie bij gitaarhalzen. Als het echt je spel gaat beinvloeden zou ik eens denken aan een compleet nieuwe hals en een veilige opbergplek voor je gitaar met driedubbel hangslot : ) Opnieuw laten lakken (kosten) ben ik verder niet bekend mee...

jimihattricks
8 september 2008, 10:32
wees blij dat je een fender hebt, een gibson had al in puin gelegen :satisfie:

ik zou idd ook eerder aan een compleet nieuwe hals denken dan, allparts ca. 200 euro nieuw

Mr.Fingers
8 september 2008, 10:49
uitdeuken KAN wel, maar het is een beetje risky. Je moet de hals dan schuren tot op het blote hout, die plek natmaken met water, er een nat washandje overheen leggen, en dan met een strijkijzer verhitten. Door het water gaan de houtvezels uitzetten, en "vult" de deuk zichzelf op. Maar het is echt vrij riskant, en erg moeilijk in te schatten wat het uiteindelijke resultaat gaat zijn. Een nieuwe hals lijkt mij ook beter.

pupanus1
8 september 2008, 11:36
Is het dan zo moeilijk om mijn gitaar in de koffer of plat op de tafel te leggen???


Uhmmm, niet om beidehand te zijn maarreuh kan je dat dan zelf niet doen als je klaar bent met spelen??? Zoals je zelf al zegt het is een kleine moeite :D

Gearjunkie
8 september 2008, 11:45
Uhmmm, niet om beidehand te zijn maarreuh kan je dat dan zelf niet doen als je klaar bent met spelen??? Zoals je zelf al zegt het is een kleine moeite :D

Inderdaad.........

maar troost je: relicen is stoer!!!!! ;)

DeiDRagonas
8 september 2008, 12:14
Uhmmm, niet om beidehand te zijn maarreuh kan je dat dan zelf niet doen als je klaar bent met spelen??? Zoals je zelf al zegt het is een kleine moeite :D

Idd, ik krijg ook direct zo'n gevoel van "berg je rommel zelf beter op." Zo moeilijk is t niet heh.. Als topicstarter het echt erg had gevonden had die gitaar wel onder zn bed gelegen, veilig in een koffer. Doe je zelf hoor...

R

wietse
8 september 2008, 12:23
als het puur om het gevoel gaat en de looks maken je niet veel uit, opvullen met superlijm, vol vloeien laten harden en glad schuren en dit zo vaak herhalen als nodig.
ik heb er halzen die echt onbespeelbaar waren dankzij de vele kuilen er weer lekker spelend mee gekregen.
is wel veel werk maar goed zelf te doen.
en koop een gitaar hanger, voor 5 euro heb je er al 1 en de boel kan nooit meer omvallen, hooguit echt vallen als je de boel niet goed vast hebt gezet.

Kim Wilson
8 september 2008, 12:25
Kolere zeg, zelf je troep niet opruimen, en wel klagen als dat ding een keer over de grond zeilt? En na meerdere keren nog steeds niet bij je opgekomen dat je hem zelf ook kunt opruimen? Ga effe ergens anders janken, man! :stop:

pupanus1
8 september 2008, 12:54
Kolere zeg, zelf je troep niet opruimen, en wel klagen als dat ding een keer over de grond zeilt? En na meerdere keren nog steeds niet bij je opgekomen dat je hem zelf ook kunt opruimen? Ga effe ergens anders janken, man! :stop:

Hahaha en ik dacht nog ik zal het subtiel brengen :cooler:

stefke_m
8 september 2008, 13:15
Hahaha en ik dacht nog ik zal het subtiel brengen :cooler:

Als het hier een geval van was, dan was ik ook niet zo belachelijk geweest om het hier te posten. Ik ben de enige gitarist thuis, en soms denkt men te kunnen tokkelen uit verveling (zie NOTHING ELSE MATTERS, wat een klotezooi). Douchen, slapen, eten met mijn gitaar in mijn handen, om hem te beschermen tegen de wereld, is anders ook niet erg handig.

Al de rest trouwens, bedankt voor de input!

Mr.Fingers
8 september 2008, 13:17
http://www.thetruejester.nl/Stagg%20gitaarstandaard%20euro%208,99.jpg

10€

eazy G
8 september 2008, 13:50
Ik vind het maar gek eigenlijk.
Niemand weet hier iets van de thuis situatie bij de TS,
en men gaat meteen roepen dat t zijn eigen schuld is.
Verder zegt de TS niks over hoe die gitaar in de keuken kwam maar enkele mensen hier nemen meteen aan dat hij m dan wel zal hebben laten slingeren en moet dan maar ergens anders gaan zeuren..
Het kan toch ook bv zo zijn dat de TS zn gitaar netjes in de koffer bewaard maar dat zn zus 'm stiekem pakt ofzo, omdat t de enige gitaar in huis is, of wat dan ook?
ipv meteen vermoedens te uiten zouden jullie ook gewoon even kunnen vragen hoe die tele nou in de keuken kwam, zodat je daarna terecht kunt oordelen over of t zn eigen schuld is.

Kim Wilson
8 september 2008, 13:57
Ja, da's makkelijk, zo'n reactie plaatsen als de TS inmiddels wat meer uitleg heeft gegeven. Dan had ie dat er gelijk bij moeten zetten.

Gearjunkie
8 september 2008, 13:57
Ik vind het maar gek eigenlijk.
Niemand weet hier iets van de thuis situatie bij de TS,
en men gaat meteen roepen dat t zijn eigen schuld is.
Verder zegt de TS niks over hoe die gitaar in de keuken kwam maar enkele mensen hier nemen meteen aan dat hij m dan wel zal hebben laten slingeren en moet dan maar ergens anders gaan zeuren..
Het kan toch ook bv zo zijn dat de TS zn gitaar netjes in de koffer bewaard maar dat zn zus 'm stiekem pakt ofzo, omdat t de enige gitaar in huis is, of wat dan ook?
ipv meteen vermoedens te uiten zouden jullie ook gewoon even kunnen vragen hoe die tele nou in de keuken kwam, zodat je daarna terecht kunt oordelen over of t zn eigen schuld is.
't is ook een beetje humor toch?? (behalve die deuken in de hals dan...) ;)

eazy G
8 september 2008, 14:03
Ja, da's makkelijk, zo'n reactie plaatsen als de TS inmiddels wat meer uitleg heeft gegeven. Dan had ie dat er gelijk bij moeten zetten.

Wat maakt dat nou uit??
Het feit blijft toch dat jullie iets te snel oordeelden?

Fireplace
8 september 2008, 14:04
Ja, da's makkelijk, zo'n reactie plaatsen als de TS inmiddels wat meer uitleg heeft gegeven. Dan had ie dat er gelijk bij moeten zetten.

Waarom? Omdat iedereen die hier een vraag post zich bij voorbaat moet indekken tegen het commentaar van de zelfbenoemde judge & jury van Gitaarnet? TS vroeg naar reparatie van zijn gitaarhals, niet naar commentaar op zijn thuissituatie.

eazy G
8 september 2008, 14:07
't is ook een beetje humor toch?? (behalve die deuken in de hals dan...) ;)

Ik zie de grap ervan ook wel ;).

pupanus1
8 september 2008, 14:08
Ach als mn broertje/zus/neef/nicht whatever aan mijn gitaren zit zonder toestemming en er vervolgens schade aan richt. Dan wist ik wel wie er voor de kosten zou opdraaien. Dan zou ik m meteen laten refinishen zij weten toch niet wat het in houdt :D

Gearjunkie
8 september 2008, 14:11
Ach als mn broertje/zus/neef/nicht whatever aan mijn gitaren zit zonder toestemming en er vervolgens schade aan richt. Dan wist ik wel wie er voor de kosten zou opdraaien. Dan zou ik m meteen laten refinishen zij weten toch niet wat het in houdt :D
Dat vind ik nou weer misselijkmakend........












:)

eazy G
8 september 2008, 14:17
Het is allemaal zo makkelijk en jullie kennen het allemaal hahaha
1 woord.....

STAGG

Koop zon cheapass shit gitaar en zeg tegen je zus of broertje dat je nu echte de vetste van de vetste gitaar hebt gekocht en dat ze als ze wil en er heel zuinig op is, er wel op mag spelen.
vervolgens zet je die stagg op een prominente plaats in de woonkamer of keuken ;) probleem opgelost..
hehe laten ze die tele wel onder je bed liggen denk ik hehe

stefke_m
8 september 2008, 14:28
Eigenlijk, mijn ouders zijn op vakantie. Als ik mijn gitaar nu eens in een hoekje zet, en mijn territorium er rond afbaken?

de zus in kwestie is trouwens 32

Arjan12
8 september 2008, 14:45
Triest dat mensen niet met je poten van je spullen af kunnnen blijven. Maar goed, het blijft je eigen verantwoordelijkheid. Als je wil dat 'ie veilig is stop je 'm in je koffer en leg je 'm onder je bed :satisfie: .

macwilliams
8 september 2008, 14:47
Ik hoop dat je je neck weer netjes krijgt. Mijn gitaren staan en hangen ook door de woonkamer waar mn dochter van 6 bijkan. Ze laat het wel uit haar botte kop om er ook maar een te pakken. Kwestie van opvoeding. Als ze zo vaak langskomen kun je zelf ook wel je steentje bijdragen hoor dat vind je zus vast niet erg als jij haar kroost duidelijk laat merken wat wel en wat zeker niet mag.

Nogmaals veel succes met de reparatie.


Moet niet gekker worden dat als ik iets in mn eigen huis neerzet ik er maar rekening mee moet houden dat het stuk zal gaan.

Mr.Fingers
8 september 2008, 17:44
Mijn gitaren staan en hangen ook door de woonkamer waar mn dochter van 6 bijkan. Ze laat het wel uit haar botte kop om er ook maar een te pakken. Kwestie van opvoeding.

Werkt dat nu goed, die taser-gun? :seriousf:

snaarplukker
8 september 2008, 21:20
Met een kwartiertje schuren zijn de putjes er wel uit. Je hals wordt een half milimetertje dunner en zal beter bespeelbaar worden.
Busje nitrolak kopen en met kwastje aanbrengen. In een half uurtje hebt je dan € 200,-- bespaard.

Cees

G.G.
8 september 2008, 21:23
Met een kwartiertje schuren zijn de putjes er wel uit. Je hals wordt een half milimetertje dunner en zal beter bespeelbaar worden.
Busje nitrolak kopen en met kwastje aanbrengen. In een half uurtje hebt je dan € 200,-- bespaard.

Cees

Erg omslachtig en als het profiel van de hals bevalt ook nog eens zonde. De optie van Wietse op de eerste pagina is echt absoluut de beste.

jimihattricks
9 september 2008, 14:13
Ach als mn broertje/zus/neef/nicht whatever aan mijn gitaren zit zonder toestemming en er vervolgens schade aan richt. Dan wist ik wel wie er voor de kosten zou opdraaien. Dan zou ik m meteen laten refinishen zij weten toch niet wat het in houdt :D

wie, je broertje of je gitaar?

:satisfie:

Mr.Fingers
9 september 2008, 14:38
Nu weet ik eindelijk het echte verhaal achter "het adoptiekindje van nonkel Charel" :D Het is gewoon een gerefinished neefje :seriousf:

pupanus1
9 september 2008, 15:27
hmm een mooie honeyburst zou mn zus niet misstaan :cooler:

DeiDRagonas
9 september 2008, 15:57
hmm een mooie honeyburst zou mn zus niet misstaan :cooler:

:seriousf:

Cool! Als ze af is wil ik haar graag eens "bespelen!"

Grt R!

FruscianteFan
9 september 2008, 17:31
Heb je al eens geprobeerd het er met je zus over te hebben? "Zeg, als je op mijn gitaar wilt spelen zou ik het fijn vinden als je haar ook weer in de standaard/koffer terugzet als je klaar bent, want als je haar zomaar ergens neerzet, wil ze nog weleens omvallen."

Meestal scheelt het wel als mensen weten hoe zuinig ze moeten omgaan met andermans spullen - ik neem niet aan dat je zus je gitaar wil slopen.