PDA

View Full Version : versterker gezocht! hulp gaarne ;)



Sebasz
8 september 2008, 02:41
Ik heb op het moment een Line 6 flextone III xl

Prima ding, maar ik ben nooit echt 100% enthousiast geweest over de sound. Ik speel voornamelijk iets in de richting van classic rock/hard rock/prog rock.

Nu kun je op een line 6 veel nabootsen, maar ik wil toch meer voor het echte geluid gaan nu. Ik heb ook nog een boss me-50 board, dus ik kan nog eventueel wel wat geluiden creeren ;)

Ik heb een Gibson Les Paul, dus mijn genre moet ik er wel uit kunnen krijgen. Echter, wat is de beste keuze waarschijnlijk? Ik denk dat ik ga voor een top/cabinet, maar ik heb GEEN idee waar ik op moet letten.
Budget ligt zo rond de 1000-1500 voor de top. Liever meer richting de 1000 zodat het een beetje leuk blijft ;)
Ik heb veel gezocht en kom op een hoop Marshall's, maar hebben jullie nogmeer ideen die in dit straatje kunnen passen?
Het gaat dus voornamelijk om de hard rock/prog rock. Een fatsoenlijke clean sound moet er ook op zitten.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen..Ik heb ook geen idee wat ik verder nog aan informatie zou moeten geven, dus ik merk het wel!

Alvast bedankt :)

dennis_rhcp
8 september 2008, 07:55
mischien kan je eens een valveking (buizen) proberen (top + kast = 800 EURO)
of de hugnes & ketner statesman, komt ook een mooi geluid uit.

a darker shade of grey
8 september 2008, 08:05
Zal ik hem inkoppen of doe jij dat Jimwoud? ;)

Jimwoud
8 september 2008, 08:47
Zal ik hem inkoppen of doe jij dat Jimwoud? ;)
Ik doe het wel, hehe

Ga zeker eens kijken naar een ENGL Ritchie Blackmore, erg goede rock distortion sounds, maar ook echt een super mooi clean en crunch. Nieuw ronde de 1200, tweede hands 700-800 euro.

Kijk ook naar een Marshall JVM.

succes

JohnLord
8 september 2008, 10:28
Kijk ook naar een Marshall JVM.




Kijken, niet kopen!

iWishmaster
8 september 2008, 10:50
Kijk anders naar de Hughes & Kettner Switchblade.

Niet te duur en heeft alle digitale foefjes die je line 6 heeft ook, maar dan wel gecombineerd met een eigen voicing en volledig buizen. Heeft een beetje een (te?) 'neutraal' geluid vond ik, in vergelijking met bijv. marshall.

Arvoitus
8 september 2008, 11:23
Bij een les paul en harde rock denk ik maar aan 1 ding: Marshall JCM800!

caliban
8 september 2008, 11:31
volledig buizen
Dat geloof ik niet, dit is wat er op hun site staat:
Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7
Met 2 12AX7's maar je geen full-tube highgain versterker hoor.

Zijn die dingen ook niet schandalig duur voor wat het maar is?

JVM van Marshall zeker naar kijken (kan je in een online winkel in Engeland goedkoop krijgen).
En ENGL Blackmore Signature ook zeker eens checken.

Marc Oblivian
8 september 2008, 11:32
Ik stem ook voor de Blackmore.
Maar nog een vraagje heb je nou al een cabinet of niet?
Je noemt nml alleen een budget voor een top, maar een top zonder cabinet werkt niet echt.

iWishmaster
8 september 2008, 11:38
Dat geloof ik niet, dit is wat er op hun site staat:
Poweramp 4x EL34
Preamp 2x 12AX7
Met 2 12AX7's maar je geen full-tube highgain versterker hoor.

Zijn die dingen ook niet schandalig duur voor wat het maar is?
Klopt, ze maken wel gebruik van solid state diode clipping. Volgens op een soortgelijke manier als de JCM900's dat doen: een diode-brug achtige schakeling parallel aan het signaal tussen de 2 buizentrappen.

Ik vond ze niet bijzonder duur. Rond de 1000 euro. De amp bied als meerwaarde dat je 128 presets, met eenvoudige digitale chorus, delay etc. kunt opslaan. Handig voor een coverband en klinkt altijd beter als modelling als je het mij vraagt.

caliban
8 september 2008, 11:38
maar een top zonder cabinet werkt niet echt.
Over het algemeen gaat die top vooral stuk zonder cabinet (tenzij je hem uit laat staan).

caliban
8 september 2008, 11:41
Klopt, ze maken wel gebruik van solid state diode clipping. Volgens op een soortgelijke manier als de JCM900's dat doen: een diode-brug achtige schakeling parallel aan het signaal tussen de 2 buizentrappen.

Ik vond ze niet bijzonder duur. Rond de 1000 euro. De amp bied als meerwaarde dat je 128 presets, met eenvoudige digitale chorus, delay etc. kunt opslaan. Handig voor een coverband en klinkt altijd beter als modelling als je het mij vraagt.
Net bij Thomann gekeken: 1300 euro. En bij een JCM900 draait het niet alleen om diodeclipping (dat deed de tweekanaalse 800 al), een JCM900 is grotendeels een valvestate met een lampen poweramp (en een lampen reverbbuffer denk ik). En inderdaad deze switchblade zou best een beetje als een JCM900 kunnen opgebouwd zijn.

iWishmaster
8 september 2008, 11:46
Net bij Thomann gekeken: 1300 euro. En bij een JCM900 draait het niet alleen om diodeclipping (dat deed de tweekanaalse 800 al), een JCM900 is grotendeels een valvestate met een lampen poweramp (en een lampen reverbbuffer denk ik). En inderdaad deze switchblade zou best een beetje als een JCM900 kunnen opgebouwd zijn.
Klopt, de top is wat duur, de 50W combo is wat goedkoper.

De reden dat ze niet meer voorversterkerbuizen nodig hebben, is omdat het signaal nog digitaal verwerkt wordt (voornamelijke voor de effecten). Dus inderdaad, voor de puristen, 100% buizen is het niet. Maar je kunt wel voor alle presets de gain, volume en EQ apart regelen. Maar zoals ik al zei, de sound moet je een beetje liggen, maar dat is bij elke amp zo.

Jimwoud
8 september 2008, 11:49
Die Switchblades zijn lekkere versterkers hoor. Alleen de modulatie effecten zijn wat te simpel opgezet(zelfde als line 6 spider). Qua klank zeker niet te vergelijken met een (vreselijke) JCM900.

caliban
8 september 2008, 12:09
De reden dat ze niet meer voorversterkerbuizen nodig hebben, is omdat het signaal nog digitaal verwerkt wordt (voornamelijke voor de effecten).
Dan nog heb je voor een bepaalde (natuurlijke) oversturing een bepaald aantal gainstages nodig. 1 lamp is sowieso de fasedraaier. Dan blijft er nog eentje over. Dat zijn twee gainstages, dus een cleane tone in principe (of je moet ze zo hard laten clippen dat het frut wordt). Volgens mij zit de kans erin dat de switchblade digitale oversturing heeft, het principe van de line6 spider-valve.

Sebasz
8 september 2008, 12:15
Thanks alvast voor alle tips :)

Als ik het goed begrijp zijn de Engl Blackmore en de Switchblade in principe de beste keuzes?
Ik lees hier wat gemengde meningen over de Marshalls. Zouden de andere 2 het beter klaar krijgen dan een jcm 800 bijvoorbeeld?

Ik heb trouwens ook nog geen kabinet nee. Die kosten liggen als ik het goed heb zo rond de 600-700?
Wist trouwens ook niet dat een top dan zo makkelijk kapot gaat als je 'm niet aansluit. Een vriend van me gebruikt een losse top...Zo zie je maar hoe erg ik me niet heb verdiept in de tops/cabinetten in die 5 jaar spelen.

caliban
8 september 2008, 12:20
Thanks alvast voor alle tips :)

Als ik het goed begrijp zijn de Engl Blackmore en de Switchblade in principe de beste keuzes?
Ik lees hier wat gemengde meningen over de Marshalls. Zouden de andere 2 het beter klaar krijgen dan een jcm 800 bijvoorbeeld?

Ik heb trouwens ook nog geen kabinet nee. Die kosten liggen als ik het goed heb zo rond de 600-700?
Wist trouwens ook niet dat een top dan zo makkelijk kapot gaat als je 'm niet aansluit. Een vriend van me gebruikt een losse top...Zo zie je maar hoe erg ik me niet heb verdiept in de tops/cabinetten in die 5 jaar spelen.
Hoe gebruikt die vriend van je zijn top? Je hebt altijd een speaker nodig om iets te horen. Als je een versterker niet aansluit op een speaker(s) of op een andere load, blaas je de uitgangs transformator op.

Sebasz
8 september 2008, 12:28
Hoe gebruikt die vriend van je zijn top? Je hebt altijd een speaker nodig om iets te horen. Als je een versterker niet aansluit op een speaker(s) of op een andere load, blaas je de uitgangs transformator op.

Ja bij optredens heeft hij ooit wel een box met 2 speakers...verder niet iets bijzonders, maar dan is het wel ergens op aangesloten ja.
Bij repetities heeft hij het bij mijn weten nooit ergens op aangesloten...Maar dat zal dan waarschijnlijk toch niet aangezien er geen geluid uit komt als dat zo zou zijn. Ik ga het eens navragen.

Marc Oblivian
8 september 2008, 12:50
Je moet een top altijd op een speaker aansluiten om wat te kunnen horen.
Het is eigenlijk hetzelfde idee als een gewone huis tuin en keuken hifiversterker die in de huiskamer staat: als je er geen speakers op aansluit, heb je geen geluid. Met dien verstande dan dat je gitaarbuizentop ook nog eens kapot gaat als je dat doet.
Dus: altijd een speakerkast bij een losse top. Indien die nog niet voorhanden is, zal die ook gekocht moeten worden, wat weer van je budget afgaat.

iWishmaster
8 september 2008, 13:10
Of hij heeft een combo en geen top, of hij heeft een loadbox / switch (ala koch studiotone / twintone) en speelt via de PA. Zonder boxen gebeurt er niet zoveel.

iWishmaster
8 september 2008, 14:25
Thanks alvast voor alle tips :)

Als ik het goed begrijp zijn de Engl Blackmore en de Switchblade in principe de beste keuzes?
Ik lees hier wat gemengde meningen over de Marshalls. Zouden de andere 2 het beter klaar krijgen dan een jcm 800 bijvoorbeeld?

Ik heb trouwens ook nog geen kabinet nee. Die kosten liggen als ik het goed heb zo rond de 600-700?


Er zijn tientallen keuzes binnen jouw budget ... Marshalls, Engl, Koch (!), Hughes & Kettner zijn er een aantal van. Ze zijn eigenlijk geen van alle slecht in jouw muziekkeuze. Ga naar de winkel en probeer er een hoop. Je moet je bijvoorbeeld afvragen hoeveel kanalen je nodig hebt (footswitchable?). Er staan nog wel wat topics verspreid over dit forum met tips waar je op moet letten bij het kopen van je eerste buizenamp :)

Sebasz
9 september 2008, 00:45
Thanks again voor de reacties :)

Ik heb vandaag even gezocht naar de specs, kosten en dergelijke voor de tops die jullie voor hebben geschoteld.
Ik heb op youtube voor veel opgezocht hoe het een beetje klonk en werkte. Ook door de specs te lezen vond ik de Engl Blackmoore wel heel erg aanspreken. Ik ga 'm zeker natuurlijk eerst nog uittesten.

Welk kabinet zou ik hier eigenlijk voor moeten gebruiken? Of maakt dat niet zoveel uit? Ook hier kan ik nog wat advies voor gebruiken ;)

a darker shade of grey
9 september 2008, 08:38
Je kunt allerlei cabinetten aansluiten, dat is gewoon een kwestie van smaak. Als je smoothere leads wilt hebben, wat zachter hoog enzo dan zou ik eens kijken naar een 4x12 met greenbacks. Als je een wat stevigere sound wilt kun je kijken naar een 2x12 of 4x12 met vintage 30's.

iWishmaster
9 september 2008, 08:47
Ook die zijn er in veel soorten en maten ...

Speakers:
Meest gebruikt zijn 'Greenbacks' (bijv standaard in veel Marshall cabs) en Celestion 'V30's' (bijv standaard in veel Mesa Cabs). Aantal Watts hoef alleen op te letter als de som van de wattages van al je speakers lager is dan het wattage van je amp, alle andere gevallen werken probleemloos.
Mijn algemene ervaringen:
-Greenbacks: Meer hoog, helderder maar soms wat schel.
-V30's: Vooral meer mid en voller dan greenbacks. Meeste hardrock / metalheads gebruiken V30's (maar lang niet alleen of alle metalheads ...)

Open back / closed back:
Ofwel:
-Open van achter: 'openeren' geluid (tjah, hoe moet je dat anders zeggen ...)
-Dicht van achteren: meer 'push', meer bas.

1x12", 2x12", 4x12"
Refereert naar het aantal speakers (meeste speakers voor gitaar zijn 12", ofwel 30cm in doorsnede).
-1x12" is lekker compact en draagbaar, maar voor sommige tops (100W+) niet voldoende en sowieso is 1 speaker wat weinig voor echt grote optredens (zonder PA): kroegje geen probleem. Twee 1x12" kan natuurlijk ook, maar da's duurder als een 2x12" over het algemeen.
-Een 2x12" (komt veel voor) is nog steeds te vervoeren en klinkt gewoon 'meer' als een 1x12", ook ruimtelijker.
-Een 4x12" is groot, lomp en zwaar. Maar het klinkt fantastisch (imho), erg veel en dik geluid, beter verspreid.

Vraag de verkoper wel even naar het verhaal over impedanties matchen (of lees wat topics hier op het forum). In het kort: een amp heeft meerdere uitgangen (vaak: 4 Ohm, 8 Ohm en 16 Ohm), op je cabinet staat een 4, 8 of 16 bij de input. Zorg ervoor dat dit 'matched' bij het inpluggen, en nooit amp aanzetten voordat je hebt gechecked of de stekkers erin zitten en in de goede aansluiting!