PDA

View Full Version : externe geluidskaart



Birelli
7 september 2008, 23:52
Hey hoi, ik heb al wat threads doorgespit op het forum maar kan niet zo 1 2 3 een antwoord vinden op de volgende simpele vraag:

Kan ik een externe (usb) geluidsinterface ook gebruiken voor programma's als Reason of Fruityloops? Of heb je dan een externe geluidskaart nodig en/of is dit hetzelfde?

Alvast bedankt! :speed:

Thoom42
8 september 2008, 00:07
Welkom op het forum! Je kunt zeker een externe geluidskaart gebruiken voor programma's als Reason en FL.

Birelli
8 september 2008, 00:26
Bedankt Thoom!

Ik zou dus met zoiets als dit
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit.html

of dit
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

uit de voeten kunnen?

Kort geleden eerste laptop aangeschaft en de interne geluidskaart is echt verschrikkelijk (slecht).

Elpedro
8 september 2008, 07:51
Birelli, misschien is het verstandiger als je aangeeft wat je preces met die geluidskaart wil gaan doen.
Persoonlijk gebruik ik de Toneport UX2 voor het opnemen van mijn gitaarspel (kun je tevens een microfoon en basgitaar op aansluiten).
Daarnaast functioneert deze module gelijk als externe geluidskaart.
Misschien sluit zo'n Toneport niet aan bij je (toekomstige) behoefte, en mede daarom is het verstandiger dat je voor jezelf helder hebt wat je er mee wil gaan doen.

En ja, deze Toneport werkt prima met FL en Reason.
Heb zelf een korg synthesizer via een USB interface aangesloten op mijn pc en ik kan prima opnemen en afluisteren via mijn Toneport!

pol
8 september 2008, 08:21
Ik raad de tonepod niet aan, mijn UX1 overstuurt veel te snel, als ik in cubase kijk wat mijn cleane signaal doet, genomen voor de ampsimulatie, overstuurt het behoorlijk fel, en er is nergens een knop waarmee je het ingangsvolume kan regelen, redelijke designfout vind ik, want ik speel gewoon op een les paul met een seymour duncan in de brug.

de UX2 heeft wel een padded input.

m-audio maakt ook prima dingen, wat wil je allemaal opnemen ?

Thoom42
8 september 2008, 08:35
Bedankt Thoom!

Ik zou dus met zoiets als dit
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit.html

of dit
http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html

uit de voeten kunnen?

Kort geleden eerste laptop aangeschaft en de interne geluidskaart is echt verschrikkelijk (slecht).

Ja, met die geluidskaarten zou dat inderdaad kunnen. Wel moet je hier even aangeven wat je precies wilt gaan opnemen enzo, want dan kunnen we je een specifieke geluidskaart adviseren.

Birelli
8 september 2008, 10:09
wow bedankt voor de reakties allemaal!

Waar het mij vooral om gaat is dat ik weer elektronische muziek kan maken, en ideetjes kan opnemen met gitaar en zang partijen. Gitaar neem ik nu nog op via m'n versterker en een microfoon.

Ik gebruik een (m-audio) USB keyboard om partijen in te spelen, een lage latency is dus van belang.

Verder is een lage prijs op dit moment iets belangrijker dan hele goeie kwaliteit, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ik er voorlopig mee uit de voeten kan.

Roman
8 september 2008, 11:59
Een (externe) geluidsinterface is feitelijk het zelfde als een geluidskaart. Andere benaming, zelfde spul.

M-Audio heeft mooi spul, zeker aan te raden.

Elpedro
8 september 2008, 14:32
wow bedankt voor de reakties allemaal!

Waar het mij vooral om gaat is dat ik weer elektronische muziek kan maken, en ideetjes kan opnemen met gitaar en zang partijen. Gitaar neem ik nu nog op via m'n versterker en een microfoon.

Ik gebruik een (m-audio) USB keyboard om partijen in te spelen, een lage latency is dus van belang.

Verder is een lage prijs op dit moment iets belangrijker dan hele goeie kwaliteit, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ik er voorlopig mee uit de voeten kan.

Nou dan kan ik vanuit dat perspectief aangeven dat ik heel tevreden ben met de Toneport UX-2. Voor recording maak ik gebruik van Reaper, kan feitelijk heel veel en is verhouding een stuk goedkoper dan Cubase. Voor het maken van electronische muziek en ideeën voor gitaar en zang (+drum - EZDrummer) werkt het naar behoren... geen problemen met latency.
(m.b.t. latency: Weet alleen wat je computerspecificaties zijn, een pc met 1GB zit tegenwoordig toch aan de ondergrens.... zeker met Vista!)
Zelfs het rewire concept vanuit Reason werkt zonder problemen.

STW
8 september 2008, 17:47
mag ik even het topic kapen?

ik heb wel eens gehoord dat laptops meer last van ruis hebben omdat de boel minder is afgeschermd of omdat alles zo dicht op elkaar zit.

nu is mijn vraag: is dat ook zo met externe geluidskaarten?
ik overweeg nl. een ext. kaart voor 'n laptop aan te schaffen maar als ik dan meer last heb van ruis dan bij een pc zie ik er vanaf.

bert k
8 september 2008, 18:40
Nee, dat slaat op de ingebouwde geluidskaart. Met een externe kaart heb je veel minder last. (Zolang je je voedingsblokje er niet op zet natuurlijk:))

Han S
8 september 2008, 19:02
Nu heb ik een supersnelle computer gekregen, met een 3 Ghz processor. Maar dat is zo'n platte PC, heel stil enzo, maar daar kan geen geluidskaart in als bijvoorbeeld een Terratec met acht inputs.

Stel dat ik 16 sporen tegelijk zou willen opnemen in Cubase, want dat kan die PC met gemak, is er dan een geluidskaart of kaarten die dat via USB kunnen?

Bernd Veenema
8 september 2008, 19:13
Nu heb ik een supersnelle computer gekregen, met een 3 Ghz processor. Maar dat is zo'n platte PC, heel stil enzo, maar daar kan geen geluidskaart in als bijvoorbeeld een Terratec met acht inputs.

Stel dat ik 16 sporen tegelijk zou willen opnemen in Cubase, want dat kan die PC met gemak, is er dan een geluidskaart of kaarten die dat via USB kunnen?

Volgens mij heeft motu een nieuwe 828 versie die op USB werkt. Dan zou je er nog een adat-interface bij aan moeten schaffen voor nog eens 8 ingangen.

Han S
8 september 2008, 19:17
Kijk, daar heb ik wat aan, bedankt.

bert k
8 september 2008, 20:06
Eventueel een Firewire interface. Als dat niet op de computer zit, wat ik aanneem, kan je misschien wel een PCI Firewirekaart kwijt.

Roman
8 september 2008, 20:23
Han, je verbaasd me. Zo vaak hebben we dit onderwerp aangesneden en jij vraagt of dat mogelijk is? huh?!

Ja, uiteraard is dat mogelijk. Er komen nu langzaam ook 16 input interfaces op de markt. (volgens mij Mackie of MOTU, ff checken dus)
Maar je kunt ook gewoon 2x8 interface koppelen. No worries, ik doe dat met bijvoorbeeld mijn 2 Firepods van Presonus. Works like a charm.

Speaking of Presonus, ze hebben net de FireStudio LightPipe uitgebracht waar je al je ADAT op kunt aansluiten zo rechtstreeds je PC van 3G in :)

M-Audio heeft net een geweldige kaart uit. etc. etc.

USB of FW maakt nie zo veel uit hoewel ik een grote voorkeur voor FW heb.

Han S
8 september 2008, 20:37
Man, ik zal je vertellen, ik heb twee analoge 24 sporen machines die sync lopen dus ik heb de beschikking over 46 sporen en die kan ik allemaal tegelijk opnemen. Als ik daarbij de PC nog sync laat meelopen via MTC heb ik 48 sporen tegelijk.

Ik gebruik de computer alleen om eventueel iets te repareren waarna ik het weer op de tape schroei en ik gebruik hem om de mix weg te schrijven omdat het toch uiteindelijk op een CD moet. Als er een vinylplaat van wordt gesneden dan gaat het naar twee sporen analoog op een dikke Studer.

Ik neem dus nooit digitaal op in multitrack, maar nou kreeg ik zo'n supersnelle computer (twee ICT zonen) en ik wil dat eens gaan uitvogelen, maar dat kan met deze puter alleen via USB omdat het zo'n plat geval is.

Mocht ik ooit een zwak moment krijgen en besluiten digitaal te gaan opnemen, dan wordt het wel Radar of iets dergelijks.