PDA

View Full Version : vraag over ontstemmen...



cruncher
7 september 2008, 22:32
Bij mijn Fender Stratocaster ontstemd alleen de g-snaar bij tremelo gebruik, de andere snaren blijven op stemming. Ik heb er een Graphtech topkam plus graphtech snaargeleiders opgezet. Dit helpt niet. De tuner heb ik verwisselt met een andere maar ook dat helpt niet. Iemand een idee hoe ik dat kan verhelpen?

Spitfire
7 september 2008, 22:36
De g-snaar is altijd een bitch wat betreft ontstemmen, omdat het de dikste massieve snaar is. Laatste wat je nog kan proberen is om de topkam echt goed uit te vijlen zodat hij de snaar niet klemt.

Mr.Fingers
7 september 2008, 22:36
kan dom klinken, maar hoeveel keer heb je de snaar rond de stemsleutel gewikkeld?

cruncher
7 september 2008, 22:39
topkam heb ik al wat uitgevijlt en een drupje olie erin gedaan. De snaar heeft weinig wikkelingen om de tuner, nog geen 2.

Gearjunkie
7 september 2008, 22:47
Gaat de snaar onder een string tree door?? Zo ja, hier niet onderdoor halen!

Meneer I.
7 september 2008, 22:47
De g-snaar is ook altijd mijn 'probleemkindje' geweest qua ontstemmen. Zit blijkbaar in het aard van het beestje. Komt ook omdat ik deze snaar het meest bend.

cruncher
7 september 2008, 22:50
De g-snaar is ook altijd mijn 'probleemkindje' geweest qua ontstemmen. Zit blijkbaar in het aard van het beestje. Komt ook omdat ik deze snaar het meest bend.

Het gekke is dat de g-snaar alleen ontstemt bij tremelo-gebruik maar als ik hem weer bend dan is hij weer gestemd......raar toch?! Je zou zeggen dat hij ergens moet 'knellen'.

cruncher
7 september 2008, 22:51
Gaat de snaar onder een string tree door?? Zo ja, hier niet onderdoor halen!

Heb ik ook al geprobeert maar dat helpt niet.

Dark_Tranquillity
7 september 2008, 22:57
Eddie van Halen had hier een truc voor, voordat hij overstapte naar een Floyd Rose: Hij trok de g snaar altijd iets aan na het tremolo gebruik, hierdoor (net zoals benden ook helpt) trek je de snaar weer in stemming zonder bijgeluid (mits je het goed doet).

Liquid_Metal
7 september 2008, 22:58
Mijn strat deed dat ook en toen ik het kamzadel (dus op de kam bij de tremolo, op de body) bekeek was dat n btje ingesleten. Dat heb ik uitgeveild en sindsdien doet ie het prima.
Jij hebt het over het uitveilen van topkam (naar mijn weten heet dat brug), dus ik ga er vanuit dat je het kamzadel nog niet hebt geprobeerd. Klopt dat?

cruncher
7 september 2008, 23:02
Mijn strat deed dat ook en toen ik het kamzadel (dus op de kam bij de tremolo, op de body) bekeek was dat n btje ingesleten. Dat heb ik uitgeveild en sindsdien doet ie het prima.
Jij hebt het over het uitveilen van topkam (naar mijn weten heet dat brug), dus ik ga er vanuit dat je het kamzadel nog niet hebt geprobeerd. Klopt dat?

De topkam heb ik uitgevijlt. De brugzadel heb ik ook bekeken en die heb ik voor alle zekerheid gepolijst(er was geen slijtage aanwezig).

Gearjunkie
8 september 2008, 12:20
Mijn strat deed dat ook en toen ik het kamzadel (dus op de kam bij de tremolo, op de body) bekeek was dat n btje ingesleten. Dat heb ik uitgeveild en sindsdien doet ie het prima.
Jij hebt het over het uitveilen van topkam (naar mijn weten heet dat brug), dus ik ga er vanuit dat je het kamzadel nog niet hebt geprobeerd. Klopt dat?

Je topkam zit bij de tuners en kan je met speciale vijltjes uitvijlen.

pol2711
8 september 2008, 15:41
misschien een domme vraag: graphtech ook uitvijlen? dacht juist dat het daar niet bij hoefde...

Nielsje
8 september 2008, 15:43
Jij hebt het over het uitveilen van topkam (naar mijn weten heet dat brug)

Goh, wat zal jij je brugelement dan op een rare plek hebben zitten...

Anyway: Op mijn strat heb ik nog steeds normale tuners zitten, een graphtech topkam en een Diego brug. Heb nergens last meer van, tenzij ik m'n pook helemaal voorover druk, maar waarom zou je dat doen?

cruncher
8 september 2008, 18:34
misschien een domme vraag: graphtech ook uitvijlen? dacht juist dat het daar niet bij hoefde...

Ik heb zo'n blokje graphtech gekocht die jezelf moet modelleren en de snaargleuven op de juiste hoogte/diepte moet vijlen.