PDA

View Full Version : Versterker voor Accoustic & electric?



tomholp
7 september 2008, 18:06
Ik ben van plan me een elektrische gitaar aan te kopen. Binnen een jaartje, zou ik ook nog een elektro-acoustische gitaar willen aankopen.

Nu is het een beetje spijtig en vooral duur :satisfie: om voor beide gitaren ook een goede versterker aan te kopen.

Nu is mijn vraag of je op 1 versterker zowel een elektrische als acoustische gitaar (niet samen) kan aansluiten en of de sound dan ook goed is?

Als versterker had ik gedacht aan de Marschall MG30DFX. Zit ik met deze versterker goed voor beide types gitaren?

Mitch
7 september 2008, 18:30
Als het voor allebei redelijk moet klinken dan liever een transistorversterker, ja, maar ik zou of meer richting de Cube30's kijken. Of als je niet veel toeters en bellen wil een Peavey Bandit of zo.

Mr.Fingers
7 september 2008, 18:44
Fender Acoustasonic. Klinkt erg goed voor akoestisch (what's in a name ;)), maar electrisch gaat zeker zo goed (en heeft een redelijke hoop onboard effecten). Geen distortion/overdrive, maar hij slikt erg goed pedaaltjes.

Mr.Bluesbreaker
7 september 2008, 19:01
Hoe wil je je elektro-akoestische gitaar gebruiken?
Ik haal doorgaans betere resultaten met een DI tussen de zaalversterking en mijn elektro-akoestische, ben je voor een euro of 50 klaar. Is vaak ook wel aanwezig als je een goede huis PA hebt staan als je optreed, soms ook wel in oefenruimtes.

chubbyfan
7 september 2008, 19:10
Ik zou al helemaal geen marschall mg nemen,ik heb er laatst op gespeeld bij een maatje van me en ik zou dat ding nog niet voor niks willen hebben :sneaky:

Eko
7 september 2008, 19:12
Als je beiden wilt gebruiken in een bandsituatie wordt het lastig met 1 versterker. Eigenlijk vragen de beide instrumenten om een eigen oplossing. Voor de electrische gitaar is er veelal een vraag naar een versterker met buizen in de eindtrap of volledig buizen.
Een acoustische gitaar klinkt mooier via een transistoramp met een tweeter bij de speakers.
Er zijn echter versterkers die beide combineren. Bij Marble bouwt men de Nocki Edwards dat is een hybride met bijpassende box. Bij de acoustische gitaar schakel je via een footswitsch de bijpassende amp en tweeter in.
Er zullen (misschien) wel meer voorbeelden zijn te vinden. Echter , daar komt het , zo`n amp kost meer dan bv een Fender acoustasonic en een Twinreverb bij elkaar.
Beter blijft het om met een d.i. te spelen bij de acoustische en een normale amp te gebruiken voor de electrische.

vosarnout
7 september 2008, 20:49
rivera heeft hier de Sedona serie voor ontworpen, volledig buizen. Niet goedkoop..

Mr.Bluesbreaker
7 september 2008, 20:53
Marble en Rivera zijn echt niet de categorie waar de TS in zoekt als hij over een MG30 nadenkt. Nogmaals, koop de beste versterker voor je elektrische die je je kunt veroorloven, en versterk je elektro akoestische via een DI. In het budget van de TS is het zonde als je probeert om een degelijk geluid voor beide uit 1 amp te halen, dat gaat aan een van de kanten erg tegenvallen.

Mitch
7 september 2008, 21:04
Wie zegt dat topic starter eigenlijk überhaupt een zaal in wil?

Mr.Bluesbreaker
7 september 2008, 21:10
Helemaal waar. Aan de andere kant: waarom je akoestische gitaar thuis versterken, 'naturel' klinkt in mijn oren thuis altijd beter dan het gemiddelde versterkte geluid via de gemiddelde pre/piezo.

tomholp
7 september 2008, 22:40
Wie zegt dat topic starter eigenlijk überhaupt een zaal in wil?

Daar zeg je het. Het is niet voor een zaal hoor. enkel voor thuis. En als het goed klinkt ben ik tevreden.

Mr.Fingers
7 september 2008, 22:43
een akoestische zonder versterking klinkt al erg luid. Je kan dan beter die 100€ dat je betaald voor een "preamp" in de gitaar zelf investeren in het houtwerk van een betere gitaar.