PDA

View Full Version : versleten snaren



m@rijn
7 september 2008, 17:43
Hallo,

Ik heb hier een gitaar met wat versleten snaren. Aangezien ik geen reservesnaren meer liggen heb en de winkel morgen dicht is, kan ik niet direct optimaal op die gitaar spelen. Nu zou ik graag eens weten of er zogenaamde 'trucjes' bestaan om mijn snaren toch ietwat bespeelbaarder te maken.

Ze zijn gewoon wat versleten, ze glijden niet meer zo vlot.

dank u,
marijn

BrianMay
7 september 2008, 17:52
Er af halen en uitkoken in een pan water. En daarna er weer op zetten. Maar of je nou echt zoveel moeite wilt doen voor 1 dagje betwijfel ik.

Megadeth_
7 september 2008, 17:57
Er af halen en uitkoken in een pan water. En daarna er weer op zetten. Maar of je nou echt zoveel moeite wilt doen voor 1 dagje betwijfel ik.

En wat ontvetter(dreft ofzo is goed).

hoofd
7 september 2008, 18:05
"Niet zeiken, gewoon spelen!" helpt bij mij meestal wel als ik een dagje met versleten snaren zit.

DeiDRagonas
7 september 2008, 18:05
Met bassnaren kan dat uitkoken, maar of t ook lekker werkt met gitaarsnaren..

Ik heb een tijdje geleden mn auto totaal in de prak gereden.. Toen hoopte ik ook dat er een "trucje" was om er nog ff in te kunnen rijden, maar aangezien hij een halve meter korter was ging dat niet echt meer. Als iemand daar btw nog een "trucje" voor weet mag je t ook posten!

M.a.w. ik denk dat gewoon de slijtage ff een dagje voor lief nemen het beste werkt. En met boter beginnen te smeren lijkt me ook zo'n knoeiboel. gewoon ff dag wachten dus..


Grt R!

m@rijn
7 september 2008, 18:50
daar vreesde ik al voor, toch bedankt :)

wietse
7 september 2008, 19:38
om de onomwonden snaren wat op te frissen, effe met erg fijn schuurpapier er overheen, korrel 600 of fijner, dan haal je die corrosie laag er af.

m@rijn
7 september 2008, 19:49
ok, ik probeer het even :) bedankt.

m@rijn
7 september 2008, 20:22
ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: ik weet voor geen meter welke snaren op die Epi liggen, feit is wel dat ik weet dat ze iets te dik zijn. Nu is mijn vraag: hoe kan ik weten welke dikte snaren erop ligt?

Mr.Bluesbreaker
7 september 2008, 20:35
Dat kun je niet weten, of je moet een oog/meetlint hebben die tot de tiende millimeter nauwkeurig meet. Hoe weet je dat ze te dik zijn?

GHS fretfast is mijn ideale middel voor lichte aanslag op snaren. Koop 1 keer een potje voor een paar euro en je doet mits je je snaren er goed mee schoonmaakt een kleine 20% langer met 1 set, dwz. dat je er nog comfortabel op kunt spelen. Maar voor die ene dag dat de winkel niet open is, gewoon spelen en een dag later een nieuwe set kopen lijkt me?

jan jansen
7 september 2008, 20:36
ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: ik weet voor geen meter welke snaren op die Epi liggen, feit is wel dat ik weet dat ze iets te dik zijn. Nu is mijn vraag: hoe kan ik weten welke dikte snaren erop ligt?


meten is weten...gissen is missen...ooit gehoord van een schuifmaat... :blast: :blast:

Nielsje
7 september 2008, 20:45
Als je het niet weet, dan is de kans groot dat het .009 snaren zijn.
Bovendien... ga niet lopen kutten om van een paar snaren het leven te rekken, koop gewoon nieuwe.

macwilliams
7 september 2008, 20:45
ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: ik weet voor geen meter welke snaren op die Epi liggen, feit is wel dat ik weet dat ze iets te dik zijn. Nu is mijn vraag: hoe kan ik weten welke dikte snaren erop ligt?

Met een digitale schuifmaat moet het wel aardig lukken. En anders een micrometer.

Puerco
7 september 2008, 21:23
WD40 werkt ook geweldig om je snaren schoon te maken, het lost alle vette troep op en laat een beschermend laagje achter. Zorg wel dat het niet op je fretboard komt dus spuit een beetje op een doekje en veeg daar de snaren mee schoon. Werkt bijna net zo goed als FastFret en is in bijna elk huis wel aanwezig.

barno
7 september 2008, 22:28
ik heb trouwens nog een bijkomende vraag: ik weet voor geen meter welke snaren op die Epi liggen, feit is wel dat ik weet dat ze iets te dik zijn. Nu is mijn vraag: hoe kan ik weten welke dikte snaren erop ligt?

haal de dunne E eraf, ga naar winkel en vergelijk met een 0.9 en 0.10 (opgerold zoals nieuw en de buigweerstand tussen duim en vinger voelen)

Orgasmocaster
7 september 2008, 22:58
Insmeren met pindakaas, en daarna afspoelen met de urine van een zwangere vrouw.

pasqual
7 september 2008, 23:03
Insmeren met pindakaas, en daarna afspoelen met de urine van een zwangere vrouw.

ik heb wel een zwangere hond, werkt dat ook? ( niet zelf gedaan, by the way )

groeten pasqual.

Luca P
7 september 2008, 23:12
"Niet zeiken, gewoon spelen!" helpt bij mij meestal wel als ik een dagje met versleten snaren zit.

Yeah!
Dat denk ik ook altijd. Ergens in april van dit jaar maakte ik mezelf wijs nieuwe snaren erop te gooien.
En nu speel ik nog op dezelfde!
:rockon:
Speelt wel lekker en ze zijn dus nog niet gebroken.

Stefan. Ptzl
8 september 2008, 01:27
Er af halen en uitkoken in een pan water. En daarna er weer op zetten. Maar of je nou echt zoveel moeite wilt doen voor 1 dagje betwijfel ik.

Maar het risico dat er mensen denken dat je een nieuwe soort spaghetti uitprobeert is ook groot. :stop:

jerome
8 september 2008, 07:33
Met een nieuw setje snaren zit er bij mij altijd al vlug een laagje roest op, ondanks dat ik ze na het spelen elke keer goed afveeg met een schone doek.
Dan komt er gelijk een shit geluid uit
Dan poets ik met een klein beetje chroompoets dat laagje roest eraf (alleen van de niet omwonden snaren)
Valma vloeibare chroompoets werkt erg goed.
En de omwonden snaren maak ik schoon met alcohol (drogist).
Dan klinken ze weer als nieuw.
Nu doe ik bijna een een maand met m'n snaren i.p.v 3 dagen

barno
8 september 2008, 22:28
Sorry hoor, maar dit is toch geen topic...... 'versleten snaren'. Straks hebben we het nog over hoe we wit uitgeslagen kruiskopschroefjes moeten behandelen.

als het geen topic is, waarom reageer je dan?

m@rijn
9 september 2008, 21:47
Sorry hoor, maar dit is toch geen topic...... 'versleten snaren'. Straks hebben we het nog over hoe we wit uitgeslagen kruiskopschroefjes moeten behandelen.

Nou, voor mij duidelijk wel, anders had ik het niet geopend natuurlijk. Ga jij je eerst maar eens voorstellen in het stel jezelf voor-topic.
Ik heb inmiddels nog geen nieuwe snaren aangezien de winkel waar ik van plan was te gaan dikke afzetters zijn. Ik betaal geen 12,50€ voor een pakje snaren, snap je? Nu spelen de snaren toch al een beetje beter na er eens over te schuren en veel op te spelen, maar optimaal is het nog niet. Zo heeft dit topic me toch geholpen.

Dan maar wachten op mijn Thomann bestelling en op men strat spelen :)

pannekoek
9 september 2008, 22:22
Nou, voor mij duidelijk wel, anders had ik het niet geopend natuurlijk. Ga jij je eerst maar eens voorstellen in het stel jezelf voor-topic.
Ik heb inmiddels nog geen nieuwe snaren aangezien de winkel waar ik van plan was te gaan dikke afzetters zijn. Ik betaal geen 12,50€ voor een pakje snaren, snap je? Nu spelen de snaren toch al een beetje beter na er eens over te schuren en veel op te spelen, maar optimaal is het nog niet. Zo heeft dit topic me toch geholpen.

Dan maar wachten op mijn Thomann bestelling en op men strat spelen :)

dan neem je een goedkoper merk snaren??? ze zijn er al van 5.50 ofzo

m@rijn
9 september 2008, 23:08
ja, maar niet in de plaatselijke winkel. Ik moet er dan direct een heel eind voor rijden, voor ocharme een pakje snaren. Ik wacht wel op mijn levering. Bij thomann is een pakje d'addario trouwens maar 4,30€. Dat scheelt toch wel wat als student zijnde ;)