PDA

View Full Version : Elementen



Billekoek
6 september 2008, 21:33
Ik heb een vraag,
ik heb net een nieuwe gitaar gekocht (michael kelly - velvet 2 (jazzbak)) en iemand zei dat het een nog betere gitaar werd als ik er betere elementen op zet wat ik begrijp, maar zijn er speciale jazzelementen? en welke zijn hier dan het beste voor geschikt of komt de hele jazzsound van de gitaar zelf en maakt het niet veel uit wat voor een elementen ik er in de toekomst op ga zetten?

no 1 hops
7 september 2008, 10:07
Ik heb een vraag,
ik heb net een nieuwe gitaar gekocht (michael kelly - velvet 2 (jazzbak)) en iemand zei dat het een nog betere gitaar werd als ik er betere elementen op zet wat ik begrijp, maar zijn er speciale jazzelementen? en welke zijn hier dan het beste voor geschikt of komt de hele jazzsound van de gitaar zelf en maakt het niet veel uit wat voor een elementen ik er in de toekomst op ga zetten?zeg Bkoek.
wat vind je nu zelf van het geluid?
tevreden?
zo laten.
want wat voor de ene HET geluid is dat kan voor de ander wel eens heel anders zijn.
kijk maar eens hoe verschillend en word gedacht over HET lespaul geluid, telecaster geluid en stratocaster geluid.


trouwens gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

Billekoek
8 september 2008, 19:02
oke bedank maar weet iemand of het geluid van een jazzgitaar alleen door de body wordt gevormd of spelen de elementen ook een belangrijke rol?

no 1 hops
8 september 2008, 19:30
oke bedank maar weet iemand of het geluid van een jazzgitaar alleen door de body wordt gevormd of spelen de elementen ook een belangrijke rol?alles speelt een rol.
je speelt techniek, gitaar pups en versterker.
dus het hele signaal gebeuren om geluid te krijgen.
een andere speaker kan een versterker heel anders laten klinken, een andere versterker geeft het geluid van de gitaar weer anders weer, andere snaren, bv dikte van de snaren, soort plectrum.


heb je een plectrum?
pak dan eens een 5 cent muntje en speel daar eens mee.
klinkt weer heel anders

Billekoek
8 september 2008, 20:30
alles speelt een rol.
je speelt techniek, gitaar pups en versterker.
dus het hele signaal gebeuren om geluid te krijgen.
een andere speaker kan een versterker heel anders laten klinken, een andere versterker geeft het geluid van de gitaar weer anders weer, andere snaren, bv dikte van de snaren, soort plectrum.


heb je een plectrum?
pak dan eens een 5 cent muntje en speel daar eens mee.
klinkt weer heel anders

ja, dat begrijp ik maar als ik met dezelfde plectrum en versterker en snoer etc. speel allen met mijn jazzgitaar heb ik een mooie zwoele zound, maar mij vraag ik dus of het zwoele(re) geluid voornamelijk door de body van de gitaar komt, dus als ik er andere elementen opzet dat hij dit geluid nog steeds heeft heeft, ofdat het zwoele(re) geluid door de elementen komt en als ik er dan andere "gewone" elementen opzet of dit zwoele(re) geluid dan weg is.

of anders gezegt, waarom heeft de jazz gitaar het in zich om zo zwoel te klinken, komt dit door de elementen of de body? (een niet plectrum, versterker oid.)

aaronstonebeat
8 september 2008, 20:53
Ik heb er even een paar opgezocht op internet. Ik krijg de indruk dat elementen die als jazz pickups worden verkocht een relatief lage impedantie hebben (zo'n 4 a 5 kOhm per spoel) en een relatief hoge resonantie frequentie (tot wel 10 kHz).

Die lage impedantie zorgt voor een naar verhouding clean geluid en de hoge resonantie frequentie lijkt me handig tegen boomend rondzingen door de holle kast van een jazzgitaar (maar anderen weten hier wellicht meer van dan ik).

Ik denk dat het soort element op elke gitaar een belangrijke factor voor de sound is. Als er voor de rest niets verandert, zul je de invloed van een ander type element zeker horen.
Het karakter van een element wordt oa bepaald door:
- aantal wikkelingen
- dikte van de draad
- vorm van de spoel
- aantal spoelen
- kracht en vorm van het magneetveld
- eventuele kap van magnetiseerbaar materiaal

madman
8 september 2008, 21:17
Ik heb er even een paar opgezocht op internet. Ik krijg de indruk dat elementen die als jazz pickups worden verkocht een relatief lage impedantie hebben (zo'n 4 a 5 kOhm per spoel) en een relatief hoge resonantie frequentie (tot wel 10 kHz).

Die lage impedantie zorgt voor een naar verhouding clean geluid en de hoge resonantie frequentie lijkt me handig tegen boomend rondzingen door de holle kast van een jazzgitaar (maar anderen weten hier wellicht meer van dan ik).

Ik denk dat het soort element op elke gitaar een belangrijke factor voor de sound is. Als er voor de rest niets verandert, zul je de invloed van een ander type element zeker horen.
Het karakter van een element wordt oa bepaald door:
- aantal wikkelingen
- dikte van de draad
- vorm van de spoel
- aantal spoelen
- kracht en vorm van het magneetveld
- eventuele kap van magnetiseerbaar materiaal
- spanning waarmee de spoel is gewikkeld
- vorm waarin de draad is gewikkeld (dwz, kriskrasover elkaar, alles netjes naast elkaar, enz.)