PDA

View Full Version : vervangen schakelaar voor elementen



anoniem
12 december 2001, 22:29
Op mijn yamaha gitaar zitten drie schakelaars voor de drie elementen. Met deze schakelaar kunnen de elementen aangezet worden en ook uit fase worden gezet. Dat laatste gebruik ik niet. Maar met optredens zet ik de gitaar nog wel eens per ongeluk uit fase. Ik wil daarom de twee schakelaars vervangen. Het elementen gewoon uit of aan. Maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik nam aan als ik dezelfde draden verbindt, dat ik dan geluid uit het element krijg. Mooi dus niet. Uit het elemente komen drie draden± een aarde, een witte en een rode. In de oorspronkelijke schakelaar werd de aaarde met de witte draad verbonden, de rode met de plus naar de potmeter. Hoe moet ik e.e.a. aansluiten?

Smelik
12 december 2001, 22:30
Ik ben misschien niet handig in electronica, maar anoniem hoef ik niet te zijn.

Smelik
12 december 2001, 22:34
Nog een aanvulling: voor iemand die er in wil duiken kan ik nog wel aanvullende info geven, maar het werd nu al zoŽn lang verhaal.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Smelik op 2001-12-12 22:35 ]</font>

Anavrin
13 december 2001, 00:34
wat voor schakelaar bedoel je: 3standen/ 2standen?

Smelik
13 december 2001, 10:14
Er zitten voor twee elementen nu een driestandenschakelaar op; aan - uit - aan, uit fase. Die wil vervangen voor tweestandenschakelaars.

Anavrin
13 december 2001, 10:38
Dus, stand 1= aan
stand 2= uit
Stand 3= uit fase
Of niet?

Smelik
13 december 2001, 13:32
Yes

Gman
13 december 2001, 17:08
Ik snap het even niet. Als jij als omschakel ook nog uit fase kan, dan is je schakelaar kruislinks gesoldeerd maar dan moet jij denk ik een 8polige schakelaar hebben.

Die scakelaar zou je gewoon kunnen laten zitten en dan simpelweg de schakeling zo maken dat je plus signaal van je element onderbroken wordt.
Blijkt dit nu een brom te geven dan moet je dmv die schakelaar je plus van je element kortsluiten naar massa. Dan heb je het bromvrij uitgeschakelt.
Probeer dit eerst even en vertel of het gelukt is.
Succes...
Gerard.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gman op 2001-12-13 17:09 ]</font>

Smelik
14 december 2001, 13:29
Ik wil juist de drie-standenschakelaar vervangen door een tweestandenschakelaar. Ik ben inmiddels wat verder: ik moest dubbelpolige schakelaars gebruiken. Ik heb alleen nog te veel brom, maar daar kan ik de tip van Gman voor gebruiken; de plus kortsluiten naar de massa. Ga ik proberen.