PDA

View Full Version : Aparte user/hardwarinstellingen?



Rewind
6 september 2008, 21:13
Hoi allemaal.

ik sta op het punt mijn computer te formatteren en met een schone lei te beginnen. Hierdoor heb ik ook wat vragen.
Momenteel heb ik het al in gesteld dat ik bij het opstarten kan kiezen tussen 2 hardware/instellingen: 'thuis' of 'mobiel' hierin heb ik onder andere opgeslagen welke geluidskaart m'n laptop gebruiken moet.
Nu wil ik graag, als ik mijn audio en video-programma's gebruik, een zo snel mogelijke computer hebben, waar zo min mogelijke overbodige processen actief zijn. nu heb ik ooit eens een site (gelinkt via hier) gelezen waar werd uitgelegd hoe je een filetje kan maken waarmee je alle overbodige processen uitschakeld. Deze kan ik echter niet terug vinden. Tevens vond ik dit vrij omslachtig, en zou eigenlijk het liefst bij opstart willen kiezen: Serieuze AV instellingen of Internet/mns/huiswerk/kantoor instelling. Zou dit mogelijk zijn door bijvoorbeeld verschillende users aan te maken? Hoe zou dit in zijn werk gaan?

Alvast bedankt voor de tips!

Roman
7 september 2008, 09:12
waarom maak jij reclame voor, weder een onzinnig programma, "Rocknation"?

yhcmarc
7 september 2008, 10:26
misschien doet hij mee aan die crap

Bins
7 september 2008, 10:37
Hij werkt er aan mee volgens mij.

Maar ik vind het wel een interessante vraag, dus ontopic bitte!

Rewind
7 september 2008, 11:05
waarom maak jij reclame voor, weder een onzinnig programma, "Rocknation"?

Ik werk inderdaad voor dat programma. In off topic heb ik een draadje geopend waar ik naar jullie mening over dit programma vraag. Ook negatief mag, ben benieuwd naar de meningen.

Wel leuke opmerking trouwens in combinatie met je onderschrift ;)


Heeft iemand een antwoord? Ik heb al wel veel tips om xp sneller te maken, visuele effecten uit, indexeren uit, ntfs (oid), wissel bestand niet op c. Maar is het mogelijk 2 'users', met allerbei verschillende instellingen etc te creëren, zodat je 1 kan optimaliseren voor geluid/video?

bass blom
7 september 2008, 14:05
ja volgens mij moet dat kunnen, ik heb vaak gedacht het te doen maar nooit gedaan.

Rewind
8 september 2008, 09:17
Heeft niemand hier nog tips? Ook niet waar die site kan vinden me instructies over eerder genoemd bestandje.
Of anders een site waar ik mijn vraag ook zou kunnen stellen?

M'n computer is inmiddels leeg, maar ik wil 'm nu gewoon in een keer helemaal goed installeren.

pol
8 september 2008, 09:31
met users kan dat niet, je moet een dualboot opzetten.

Rewind
8 september 2008, 10:38
thanks! weet je toevallig een goede site waar ik info, tips/tricks daarover kan vinden?

pol
8 september 2008, 10:45
moeilijk is dat niet, je installeert bv windows xp of vista 2 keer, maar dan op een andere harde schijf/partitie.

maakt die automatisch een dualboot aan.

Roman
8 september 2008, 12:01
joh, gebruik gewoon "hardware profiles". Standaard spul in windows, check de properties van "my computer" .. . . :gitarist:

Rewind
8 september 2008, 12:25
Ja hardwareprofielen gebruik ik al, maar dat beinvloed niet de op te starten processen.

Ga eens kijken naar de dualboot optie

Roman
8 september 2008, 16:39
Dat zijn dan weer USER instellingen. Dus andere user met eigen HW profile. TENZIJ je all users processen etc aanpast.

Er zijn diverse XP tweak progjes te verkrijgen, ik gebruik ze zelf ook. Vooral voor het "opstarten" van windows, ik haat vertraging.

rjong999
8 september 2008, 22:21
Dual boot is veel simpeler en beter.

harrie-beton
9 september 2008, 09:19
Dual boot inderdaad. Deze heb ik wel eens gebruikt: 69 euro.


http://www.symantec.com/norton/partitionmagic

Trouwens, op een laptop is het rendement van een dual boot vrij laag.

Roman
9 september 2008, 09:28
PM? man, Windows heeft DB ingebouwd. Installeer eens een 2e OS en er wordt vanzelf omgevraagd.

Overigens vind ik die oplossing helemaal niet slim. 2x een OS, 2x Software, 2x Drivers, 2x ellende.... Het is net zoiets als 2 auto's kopen. 1 voor overdag en 1 voor 's nachts. OF je zet gewoon je lampen aan, slimmerik.

Maar goed, de opties zijn bekend en het moet nu wel lukken denk ik.

rjong999
9 september 2008, 10:24
PM? man, Windows heeft DB ingebouwd. Installeer eens een 2e OS en er wordt vanzelf omgevraagd.

Overigens vind ik die oplossing helemaal niet slim. 2x een OS, 2x Software, 2x Drivers, 2x ellende.... Het is net zoiets als 2 auto's kopen. 1 voor overdag en 1 voor 's nachts. OF je zet gewoon je lampen aan, slimmerik.

Maar goed, de opties zijn bekend en het moet nu wel lukken denk ik.
De slimste oplossing is niet altijd de beste. DB is veel transparanter, zeker voor mensen die geen computertechneut zijn. En de meeste mensenhier willen liever gitaar spelen dan hun MCSE halen :)

(ik heb trouwens twee auto's, een voor overdag en een voor 's avonds. Maar dat is de schuld van de belastingdienst.)

Rewind
9 september 2008, 23:31
Dank aan allen voor de reacties :)

Ik denk dat DualBoot een goede optie is, dan zou ik de 2e windows misschien op mijn externe harddisk kunnen installeren, zo dat ik deze gebruik wanneer in thuis 'ingeplugd ben'. De 1e windows, waar wel alle processen lopen ed. gebruik ik dan op kantoor, school en on the road.

Ik snap Roman zeker goed, want 2 keer windows installeren, neemt 2 keer de schijfruimte in, waardoor qua rendement misschien gelijk ligt aan 1 keer installeren en gewoon lekker alle processen laten lopen.

Harrie, wat is de waarde van dat programma? Partities maken kan standaard in windows. Waar heeft t programma jou bij geholpen?

Roman, Wat voor tweakprogjes gebruik jij zelf?

gewoon 2 hardwareprofielen en 2 users in 1 windows brengt volgens mij wel gevolgen met zich mee omdat sommige programma's (juist diegene die zichzelf booten en de hele tijd meelopen) zich installeren op alle user accounts. Maar aan de andere kant moet dat wel ergens te voorkomen zijn denk ik.

rjong999
10 september 2008, 01:07
schijfruimte, boeien...

harrie-beton
10 september 2008, 09:26
In heb dual boot gebruikt om wel eens linux of speciale systemen op 1 machine te draaien. De laatste tijd kom ik er op terug, ik heb nog steeds een triple boot machine maar mijn "game" boot en mijn "windows workstation boot" verschilt niet in performance en stabiliteit. Dat wil zeggen, onder Windows XP zijn ze beide even stabiel.

Wel heb ik een hoop onzin zoals de windows firewall en de snel start services van itunes, nero en adobe uitgezet. Ook dat levert weinig winst op. Het "thema" uitzetten (in windows de service "themes" uitschakelen) levert wel winst op. Windows XP ziet er dan meer uit als Windows 2000.
Updates van Windows is uitgeschakeld, ik heb service pack 3 en dat werkt prima. Nieuwere updates ga ik gebruiken als mijn software het nodig heeft. Ik heb ook Internet Explorer verwijderd van Windows ten gunste van Firefox.

Wel een gouden tip: Maak van je goed werkende systeem een IMAGE met bijvoorbeeld het programma ACRONIS Image. Brand deze image op dvd. Dan kun je altijd binnen 8 minuten je systeem resetten mocht je toch je audio drivers verkloot hebben (wat ik wel eens doe).

rjong999
11 september 2008, 21:39
+1 ! Hoe vaak heb ik al eens gedacht, had ik maar even een image gemaakt...

Rewind
11 september 2008, 21:55
Harrie, bedankt voor je uitgebeide reactie!

met
"ik heb nog steeds een triple boot machine maar mijn "game" boot en mijn "windows workstation boot" verschilt niet in performance en stabiliteit. Dat wil zeggen, onder Windows XP zijn ze beide even stabiel." Bedoel jij daarmee dat de systemen er niet erop vooruit gaan vergeleken met wanneer ze onder 1 boot zouden zitten?

Wel heb ik een hoop onzin zoals de windows firewall en de snel start services van itunes, nero en adobe uitgezet. Ook dat levert weinig winst op. Het "thema" uitzetten (in windows de service "themes" uitschakelen) levert wel winst op. Windows XP ziet er dan meer uit als Windows 2000.
Sommige van die onzin, zoals firewalls etc heb ik nodig. Daarom wil ik deze kunnen aanzetten in de 'normale boot' maar wanneer ik met audio of video bezig ben (en dus niks anders tegelijk doe en geen internet nodig heb enzo) een aparte boot gebruiken. Maar dit is volgens jou dus alleen maar verspilde moeite?

harrie-beton
12 september 2008, 16:26
Bedoel jij daarmee dat de systemen er niet erop vooruit gaan vergeleken met wanneer ze onder 1 boot zouden zitten?


Klopt. Ik ga met 2 weken mijn pc verbouwen en dan komt er 1 windows xp op te staan. Vaarwel dual boot.



Sommige van die onzin, zoals firewalls etc heb ik nodig. Daarom wil ik deze kunnen aanzetten in de 'normale boot' maar wanneer ik met audio of video bezig ben (en dus niks anders tegelijk doe en geen internet nodig heb enzo) een aparte boot gebruiken. Maar dit is volgens jou dus alleen maar verspilde moeite?



De firewall van windows geeft geen slechte performance. Denk er wel om dat de Windows firewall niet erg goed is dus hij kan best uit. Sommige betere producten zoals anti virus programma's (Norton!) zijn geheugen slurpers, ik gebruik NOD32 als anti virus - klein en goed getest.

Rewind
12 september 2008, 16:28
Dank je!

...

Rewind
22 september 2008, 13:23
OK! zoals ik het nu heb gedaan:

single boot, 2 hardware instellingen (mobiel en 'vast') en 2 users, waarbij bij 1 alles lekker loopt, en bij de andere (av-user) ik de thema's etc heb uitgeschakeld.


Sommige betere producten zoals anti virus programma's (Norton!) zijn geheugen slurpers, ik gebruik NOD32 als anti virus - klein en goed getest.
How about AVG? Deze gebruikte ik al en dit is freeware en nod32 geeft ie bij mij aan dat ik er voor moet betalen. Is dit programma veel groter?

pol
22 september 2008, 13:31
virusscanners heb ik altijd vrij zinloos gevonden, da's voor mensen die niet uitkijken welke programma's ze installeren, elke keer dat ik er eentje had was het via een torrentsite, bv een illegale photoshop waar een virus bijzat...

eigen schuld dan... goed dat er backups bestaan :)

Rewind
22 september 2008, 13:34
Ja, maar toch wel handig als er dan een programma is wat aangeeft dat een mailtje of een download besmet is toch?

Is crossposten hier eigenlijk illegaal? Misschien dat ik die laatste vraag beter even kan verzetten naar het "stel je computer-gerelateerde vraag hier" topic, omdat dit niks meer met m'n eerste post te maken had. Moet ik hiervoor contact opnemen met een mod ofzo?

harrie-beton
23 september 2008, 08:50
crossposten is niet toegestaan maar als het twee vragen zijn dan is het weer geen crosspost. Dit topic ging over audio en dual boot systemen dus geen probleem.

Door twee users te gebruiken heb je 1 boot systeem. Ik weet niet hoeveel AVG aan geheugen kost maar zolang je laptop goed werkt is het geen probleem blijkbaar. Vergeet niet om van je huidige laptop configuratie een "image" te maken. Dat is een kopie van je gehele C schijf inclusief de windows opstart sectoren. Deze image is meestal kleiner dan 4 gig en kun je op DVD branden. Bij problemen kun je deze "image" terug zetten binnen 18 minuten en draait je laptop weer als nieuw.
Ik gebruikte veel Norton Ghost maar nu ben ik tevreden met Acronis True Image. Norton had moeite met SATA schijven en de nieuwere Norton zijn niet zo goed meer. Ze stopten er te veel bij in.

pol
23 september 2008, 09:07
misschien ook wat voor je, maar er doen gestripte versies van xp de ronde, die een stuk minder systeembronnen innemen.

illegaal is dit niet, zolang je maar een licencie hebt.
Ik heb gisteren in dualboot met vista en die xp erop gezet, maar alles na grondig testen op die xp goed werkt gooi ik die vista ook gewoon er terug af.

harrie-beton
23 september 2008, 11:03
Ik ben geen jurist maar het lijkt me dat die lite CD's niet legaal zijn. Er zit een serienummer ingebouwd en dat nummer is illegaal. In sommige cd's die circuleren (je kunt ze niet legaal downloaden hoor) zit spyware in. Kijk goed uit dus. Ik heb wel 2 jaar geleden op een 233 mhz laptop XP geinstalleerd met deze lite cd rom. Dat werkte wel.

Weer ontopic anders gaat het dicht.

NB Een zeer goed computer forum (daar heb ik duizend posts +) www.computertotaal.nl (http://www.computertotaal.nl)