PDA

View Full Version : hondo ???



amstafke
6 september 2008, 20:39
hallo
daarstraks bij mijn vrouw haar grootvader geweest
en hij had nog een gitaar bij hem op de kamer (al 20 jaar)
het was hondo en hij was superlicht vond ik.
na wat zoekwerk bleek het een H2 "star" te zijn,allee da vermoeden we toch
nu de vraag zijn deze gitaren goed kwa geluid enzo of zijn juist goed genoeg voor de kachel.
ik kan hem niet testen,want hij heeft die omgebouwd naar een 8 snarige
dus de brug en topkam moet zeker al vervangen worden,
en is het de moeite voor die te restaureren want vond het wel een leuk ding
dus als je info of pics hebt laat maar komen
greetz

wietse
6 september 2008, 20:56
zoeen dus??

http://www.iqui.de/bilder/out/Hondo_H2_01.JPG

erg ongewone gitaar en vrij zeldzaam ik heb er nog nooit 1 gezien, bij hondo weet je het nooit maar dit duidelijk een latere hondo en die hebben al vaak dimarzio elementen er in, en een eigen model was vaak beter gebouwd dan een kopie.
omgebouwd tot een 8 snarige dus tuners er bij geplaatst?
doodzonde om zoiets te vernielen, maar goed toen hij dat deed was de gitaar waardeloos neem ik aan.
maar wij willen dus foto's!!!!

ik zou hem weer terug naar origineel brengen dat zeker.

amstafke
6 september 2008, 21:17
oeps foutje gemaakt verkeerde naam het is hondo les paul
hij staat op deze site http://www.iqui.de/ is identiek dezelfde maar dan in slechtere staat en hij heeft maar 6 tuners maar hij heeft wel in de topkam en de brug gezaagd
sorry voor het foutje

wietse
6 september 2008, 21:27
zijn de elementen kaal of hebben ze een chromen kap?
kale elementen bij zo'n les paul betekent negen van de 10 keer dimarzio usa humbuckers, vaak superdistortions, erg fijne elementen en daar klinkt zo'n multiplex gitaartje dan ook erg lekker mee.
met kapje zijn het meestal nep humbuckers, zit maar 1 spoel onder dat kapje alleen die is wat breder en platter dan normaal en klinken erg p90 achtig, als mensen niet weten dat het nepperds zijn dan horen ze het nooit, zo fijn klinken die dingen, zijn alleen wat microfonisch, dat wel.
blijft jammer dat hij vernield is, maak hem maar weer bespeelbaar zou ik zeggen, want vaak spelen ze wel erg lekker, ik zelf ben altijd gecharmeerd van de hondo halzen, lekker profiel en dus goed aanvoelend.

amstafke
6 september 2008, 21:31
ze hebben een crhoom kapje
maar het is dus wel de moeite voor deze op te knappen

amstafke
6 september 2008, 21:35
en hoeveel euries zou ik er nog mogen insteken
niet dat ik bv 300 euro steek in een gitaar die maar 50 euro waard is

wietse
6 september 2008, 21:51
kijk omdat er gaten in de kop zijn geboord is de waarde enorm gezakt vooral als de staat slecht is dan houdt het met 100 euro echt op wat zoiets waard is.
maar je hebt hem gratis een brug, staartstuk en topkam ( als jezelf een topkam kan maken) kost je mischien een 25 euro.
je kan hem ook 8 snarig laten als nagedachtenis aan je opa, die ombouwen van 6 naar 8 waren een tijdje populair onder fans van een bepaalde gitarist, kan alleen niet op de naam komen.
plug hem eerst gewoon eens in en controleer of de elementen, potmeters en schakelaar het nog doen.
dan heb je een veel beter idee wat de kosten gaan zijn, potmeters zijn niet zo duur maar zo'n verrekte schakelaar mept er soms nog aardig in.
en kraakt het en werkt de schakelaar niet zoals het hoort eerst contactspray proberen, vaak is het viezighied dat je er uit moet spoelen met wat spray.

Noid
6 september 2008, 22:05
Hi ha Hondol*l. ('k kon het even niet laten). Een van m'n 1e gitaren was een Hondo II. Leuk ding met dimarzio's etc., maar een kromme hals... Ik blijf een zwak houden voor Hondo's, dus leuk dat je er 1 hebt gevonden.

Ik zou de gitaar eerst goed inspecteren. Maar als alles een beetje recht aan het ding is, dan is het natuurlijk altijd de moeite waard om hem op te knappen. Zoals Wietse zegt hoeft het niet veel te kosten en je leert er altijd veel van. M.b.t. die schakelaar, die hoeft ook echt niet duur te zijn hier (http://www.guitarsupplies.nl/3-standen-schakelaar_-zwarte-knop--N_art_138.php) (nee geen aandelen) kost die 3,95, zal incl verzendkosten een euro of 5 zijn gok ik.

amstafke
6 september 2008, 22:30
ten eerste opa leeft nog en ik moet hem 50 euro vor die gitaar
te tweede er is niet geboord in kop, heeft maar 6 tuners
ten derde ik denk dat ik hem ga halen,zoals gezegd ik kan er maar van leren
maar de topkam vervangen door een van graphtech is dat zelf te doen of kan ik da beter laten doen
alvast bedankt voor de snelle reacties
en als ik pics heb zal ik ze op het forum plaatsen

Noid
6 september 2008, 22:48
Die topkam vervangen door een graptech is nou typisch iets wat je zelf kunt doen, onder het motto: al doende leert men. Goed kijken of de topkam niet vast zit in de lak, desnoods met een dun mesje er even aan alle kanten langs snijden en dan voorzichtig met beleid lostikken vanaf de zijkant.

Henri H
6 september 2008, 22:53
Mijn 1e gitaar was ook een Hondo Les Paul.
Was een prima beginnersgitaar.
Ik heb er zo'n 16 jaar geleden, bij gebrek aan een Strat, met m'n toenmalige Deep Purple cover band 's eentje kapot mogen slaan a la Blackmore.
Was wel lachuh. De gitaar was van de bassist in de band en ik had toestemming om hem kapot te rammen, "alles voor de show" was het motto. :D
Ik moet eerlijk zeggen, dat ding klonk en speelde echt helemaal niet slecht! Uiteraard eerst nog een solootje erop gespeeld/geshred.

wietse
7 september 2008, 06:19
ten eerste opa leeft nog en ik moet hem 50 euro vor die gitaar
te tweede er is niet geboord in kop, heeft maar 6 tuners


sorry verkeerd begrepen dus, mooi dat hij nog leeft.
en godzijdank dat er niet in de kop is geboord, ik heb dit serieus wel eens gezien namelijk.
voor 50 euro gewoon er voor gaan de reperatie kost je hooguit nog eens 50 euro en dan heb je voor weinig een leuk gitaartje.

maar ik vraag me af hoe hij dan die brug heeft aangepast voor een 8 snaar.

amstafke
7 september 2008, 11:47
nu had ik nog een vraagje
aangezien ik de brug moet vervangen en de originele zijn niet echt gemakkelijk te vinden denk ik, door welke zou ik deze het beste vervangen
en waar kan ik die halen of bestellen.
en ik heb ook nog wel ander klein dingetjes nodig
ik woon in kaulille in belgie dat is juist over de grens bij weert
greetz

no 1 hops
7 september 2008, 12:51
nu had ik nog een vraagje
aangezien ik de brug moet vervangen en de originele zijn niet echt gemakkelijk te vinden denk ik, door welke zou ik deze het beste vervangen
en waar kan ik die halen of bestellen.
en ik heb ook nog wel ander klein dingetjes nodig
ik woon in kaulille in belgie dat is juist over de grens bij weert
greetz
denk dat het het makkelijkste is als je eerst eens foto's post.
er is veel te krijgen evt via internet

grayfink
7 september 2008, 13:48
Sorry dat ik me ermee bemoei hoor, maar toen ik begin jaren 80 met gitaar begon was Hondo de grootste troep die er was, het had de naam die Stagg tegenwoordig heeft op dit forum. Wordt nu niet in de "vroeger was alles beter" dat brandhout veel te veel opgehemeld? :???:
Lijkt mij weggegooid geld om dat op te knappen. Aan de andere kant, Wietse heeft veel meer ervaring met dit soort dingen en die zal het wel weten.
Maar het komt allemaal maar vreemd op mij over.:chicken:

macwilliams
7 september 2008, 13:57
Misschien dat ze steeds zeldzamer worden? Troep blijft troep dat is een feit maar zeldzame oude troep krijgt verzamelwaarde waardoor ook de geldwaarde stijgt. Zie bijvoorbeeld die plastic smurfjes maar eens of stripboeken.

wietse
7 september 2008, 14:09
Sorry dat ik me ermee bemoei hoor, maar toen ik begin jaren 80 met gitaar begon was Hondo de grootste troep die er was, het had de naam die Stagg tegenwoordig heeft op dit forum. Wordt nu niet in de "vroeger was alles beter" dat brandhout veel te veel opgehemeld? :???:
Lijkt mij weggegooid geld om dat op te knappen. Aan de andere kant, Wietse heeft veel meer ervaring met dit soort dingen en die zal het wel weten.
Maar het komt allemaal maar vreemd op mij over.:chicken:

je hebt gelijk samen met kawai was het de stagg van die tijd, maar dat geldt vooral voor gitaren waar alleen hondo op staat, toen er hondo II op kwam gingen ze met sprongen vooruit.
maar over het algemeen moet je er niet teveel van voorstellen, alleen de elementen zijn vaak goed, ik sloopte ze wel speciaal voor de dimarzio's en zette er dan een setje hakkietakkie dingen in om weer als complete gitaar door te verkopen.
en als de hals nog recht is dan heb je een erg lekker spelend halsje voor een zelfbouw project oid.
en zoals je weet ik heb een paar top hondo's gemaakt bij matsumoku, het maar net wat je wilde.
en hondo is de grondlegger van de nu grootste gitaarfabrikant ter wereld samick.

grayfink
7 september 2008, 14:17
Weer wat geleerd :)